Sportster 1200 ostamassa

Kaikki ne tekniikka-aiheet jotka eivät sovi suoraan johonkin muuhun aihealueeseen.

Valvojat: Pertti, pressa

AnttiJuhani
Viestit: 15
Liittynyt: 11:04 30.05.2019.

Sportster 1200 ostamassa

Viesti Kirjoittaja AnttiJuhani »

Hei.

Olen aivan untuvikko näiden HD prätkien kanssa ja kaipailisin vinkkejä harrastajilta. Kiikarissa Sportster vuosimallia n.2000-2010. Mieluummin sporttisempi entä custom, eli esim XR 1200 olisi mieluisa. Mitkä muut mallit ovat lähellä tätä? Entä onko jotain tiettyä mitä kannattaisi välttää tai ottaa huomioon näitä katsellessa?

Jalkatapit herättänyt myös kysymyksiä. Monessa on edessä, mutta haluaisin (ainakin näin alkuun) että ne olisi takana. Sen tiedän että takaa ne saa muutettua eteenpäin, mutta mites toisinpäin?

Hyvää kesän alkua kaikille. - Antti
Avatar
Kiwi
Viestit: 2148
Liittynyt: 22:09 18.01.2010.
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Sportster 1200 ostamassa

Viesti Kirjoittaja Kiwi »

Itse lähtisin hakemaan sporttista sporttia 1200S mallista, mutta niitä on melko vähän tarjolla. Aika pienellä työllä tekee perusmallistakin hyvin mutkia nielevän, tai miksei vakionakin kurvit sportille maistu. Älä osta madallettua, ellet halua heti vaihtaa pidempiä takaiskareita.

Jos mielit keskitappeja niin kannattaa ostaa pyörä jossa ne on jo valmiina, tuntuvat olevan tällähetkellä muotia ja tarjonta on melko huono. Myös 883 voi tulla kyseeseen, 883R on menevä pyörä.

Ihan en keksi mistä vuosimallihaarukka tulee, esimerkiksi tässä voisi olla pyörä jota voisin harkita tässä tilanteessa:
https://m.nettimoto.com/harley-davidson ... 5&vifNav=Y

-Eemeli
AnttiJuhani
Viestit: 15
Liittynyt: 11:04 30.05.2019.

Re: Sportster 1200 ostamassa

Viesti Kirjoittaja AnttiJuhani »

Kiitos Eemeli vastauksesta. 1200S onkin mennyt ohi minun silmien. Oikein sopivan oloinen pyörä ja ehdottomasti alan seuraamaan noita. Onko 883/1200 kulkupuolessa isokin ero? Hinta on suht sama kumminkin, niin olen enemmän seurannut noita isommilla koneilla olevia.

Olen olettanut että näitä voisi helposti muokata mieluisekseen jos joku asia ei ihan täsmää. Madallettua en halua enkä etutappeja, eli hommaan pyörän joka osuu kriteereihin valmiiksi.

Ikähaarukka on laaja, koska en osaa sitä rajata johonkin tiettyyn hyvään. Etelässä on 47tkm ajettu XR1200 -09 hintaan 8200e, ja siitä olen saanut jo vaihtotarjouksen. Kilsat kuulostaa jo paljolta mutta onko näin? Hommaa tosiaan hankaloittaa että yks auto pitäs saada pois taloudesta samalla rysäyksellä.
Avatar
Kiwi
Viestit: 2148
Liittynyt: 22:09 18.01.2010.
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Sportster 1200 ostamassa

Viesti Kirjoittaja Kiwi »

Tuo auto toki hankaloittaa vaihtokauppaa. Ei se kulkupuoli nyt niin radikaalisti eroa, 883 on hieman tiheämmät välitykset ja siksi ei tunnukaan kaupungissa niin laiskalle kuin numeroista voisi olettaa. Käy koeajamassa monta pyörää, liikkeellä on monia erilaisia muokattuja ja muokkaamattomia, jotta tiedät varmemmaksi mitä haluat. En usko että yli 40 tkm ajetussa on moottorin suhteen minkäänlaisia suuria ongelmia.

Vuosimallirajan voisi vetää monella eri tavalla, esimerkiksi 91-04, 04-07 ja 07-eteenpäin. Ensimmäinen ikähaarukka on 5-vaihteiset joissa moottori on pultattu suoraan runkoon, elektroninen sytytys ja remmiveto (vanhimmissa ei kaikissa). Toinen sitten moottori kumiripustettu, yhä kaasuttimella. Uusimmissa tietty jarrut paranee ja turvavarusteet lisääntyy jatkuvasti.
Jarrujen puolesta -00 uudemmat ovat hieman parempia (vakiona, samat muuntelumahdollisuudet). Tuo XR1200 On sitten ihan eri eläin, kannattaa käydä kokeilemassa.

-Eemeli
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1604
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Sportster 1200 ostamassa

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

Tuo XR1200 on hieno laite, muutaman pätkän olen päässyt sellaisella ajamaan. On ihan eri kun muut Sportsterit, lähentelee vähän Buellia. Ei silti, muutkin Sportsterit ovat hienoja.

Jos on edes kohtuullisen hyvin pidetty, niin ei pitäisi olla 47.000 km mikään murhe Sportsterille, taitaa siinä olla monen mielestä se huolettomin nyky- ja vähän vanhemmistakin HD-moottoreista...
Avatar
Veijo Esso
Viestit: 1096
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: Sportster 1200 ostamassa

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

Keskitapit pystyy hyvin vaihtamaan etutappien tilalle. Minulla on kokemusta -07 mallista, jolle tuo operaatio tehtiin. Keskitappien kiinnitysosat olivat aika lailla kiven alla. Itse löysin osat Loimaalta v-twin cityn purkuosahyllystä. Jotkut pakoputkimallit myös estävät keskitappien käytön, joten kannattaa olla tarkkana sen suhteen.
XL 883C -07 | FLSTF -98
AnttiJuhani
Viestit: 15
Liittynyt: 11:04 30.05.2019.

Re: Sportster 1200 ostamassa

Viesti Kirjoittaja AnttiJuhani »

Onko keski/etutapeilla valmiina kaikki asennuspaikat, reiät yms, eli siis bolt on kunhan osat löytää? Ebayn tarjonta on suht hyvä mutta ei nuo ilmaisia ole. Käytetyt OEM tavarat n.200-300e toimitettuna. :roll: Tavaraa näyttää saavan jos minkälaista niin eiköhän sitä saa askarreltua mistä vain mallista mieluisan. Täytyy vain pitää huoli että lonkeroa riittää harrastuksen ohelle. 8)

XR1200 youtube videoita olen katsellut nyt pari päivää ja kyllä tuo oikein mieluinen kampe voisi olla. Hiljaiseloa liikkeen suunnasta ollut kun aloin tinkaamaan. Katsotaan miten käy. Testi mahdollisuudet täällä Kittilässä on turhan niukat, joten täytyy tehdä exkursio reissu etelään ja valkata valmiiksi muutama pyörä mistä sopia etukäteen. Tuo väliraha alkaa kuitenkin olla tohon mainitsemaani XR1200:een jo sen verran että sillä saa jonku vm05+ sportsterin eri mallisena ihan käteiselläkin hankittua. XR maksaa sen 8-11ke edelleen. Hieman tuo 8200e kirpaisee noilla 47tkm kilometreillä, kun selaa myytyjen toteutuneita hintoja liikkeistä. 8000e 8tkm ajettu on halvin mitä löysin.

Kiitos vuosimallirajauksesta, selventää hieman. Onko moottoreissa huimia eroja ikäluokan mukaan, varsinkin jotain murheen kryynejä? Tai jotain sivua mistä näkee kaikkien vuosimallien/mallien erot?

Sen verran itse olen jo kaventanut hakua eli Custom, Seventy-two ja Low mallit skippaan. Listalla XR1200, XL1200R, sport, roadster, nighster ja 1200S. Muita malleja en ole vielä tarkemmin katsonut.

Hassua sinänsä tämä "kasvaminen" tässä vuosia kestäneen lievän moottoripyörä kuumeen keskellä. Alunperin olen katsonut aivan muita pyöriä. BMW Nine-t olis se kaikkein houkuttavin mutta hinta on aivan eri luokassa. Sitten ollut kiikarissa Triumph Speed Triple. Kolmepyttynen kiehtoo edelleen toki mutta tarjonnan heikkous on saanut kuumeen laantumaan. Sittemmin katsoin Ducati Monstereita ja Moto guzzi grisoa. Nettimotossa sattumalta törmäsin törkeen hienoon sportsteriin ja siitä se sitten lähti iltojen kuluttaminen youtubessa.
Avatar
ranze
Viestit: 872
Liittynyt: 20:35 12.09.2010.
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Sportster 1200 ostamassa

Viesti Kirjoittaja ranze »

Koeaja muitakin pyöriä kuin minkä olet vakaasti aikonut ostaa. Nimittäin nyt lähtee yhdeksäs vuosi sohvalla joka oli ennakkoon ajateltu "tuollaista nyt en ainakaan osta".

Nyt sillä on ajettu kahdeksan kesää ja sulostujalle ostettin Low mallin Sportster, että pääsee hänkin ajamaan. Onhan se meikäläisellekin keveämpi tähän kylille, mutta toisaalta Low mallina vähän niinkuin mankin selkään nousisi. :mrgreen:

Videoista ei välttämättä saa hirveästi irti ja kysellessähän jokainen kehuu omansa.

Onnea etsintääsi!
FL -53 Wishbone Panhead
ex. 2002 FLHR
AnttiJuhani
Viestit: 15
Liittynyt: 11:04 30.05.2019.

Re: Sportster 1200 ostamassa

Viesti Kirjoittaja AnttiJuhani »

Aika hyvin olen saanut rajattua nyt sen mitä olen pyörältä vailla. Eli sporttisempi, hieman old school näköinen, ajoasentona polvet koukussa ja ettei tartte maata käsien päällä niin paljon ku kyykyissä, mutta ei myöskään kainaloita tuulettavan korkeaa stongaa. Tosta en nyt meinaa luistaa. Toki, olisi mukava jos jokaiseen fiilikseen olisi oma pyöränsä. Iso bobberi, pieni ja pippurinen fighteri, mettään kotari, vauhdin nälkään muovimuna jne. :D Mutta mennään nyt ton haaveen kanssa vielä. Kaverini yrittää toki saada kokeilemaan isoa harrikkaa jossa etutapit ja mörkömoottori mutta sais olla hieman ketterämpi pyörä omaan makuun.
AnttiJuhani
Viestit: 15
Liittynyt: 11:04 30.05.2019.

Re: Sportster 1200 ostamassa

Viesti Kirjoittaja AnttiJuhani »

Pahuksen pahus. Tuli myyntiin niin edullisesti italialainen v-koneinen että käyn huomenna katsomassa. Vaikuttaa hyvältä ja kriteereihin menee. Toivoin kyllä että saisi kesän levi-ralliin ajella harrikalla. Täytyy jalkaisin ilmestyä paikalle jos tuosta kaupat tulee. :mrgreen: Kolme harrikkaa olisi mahdollista saada auton kera vaihdettua. -09 xr1200, -08 custom sportster, sekä -89 sportster. Kaikki 1200cc. Välirahat tuplasti entä mitä joutuisin tuosta Italiaanosta maksamaan ilman vaihdokkia joten pistää miettimään, pois lukien tuo vanhin sportster.
Avatar
LeClerc
Viestit: 726
Liittynyt: 13:28 06.01.2010.
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Re: Sportster 1200 ostamassa

Viesti Kirjoittaja LeClerc »

XR olis mun valinta. Ne alkaa olla kiven alla, ovat myös euroopassa erittäin suosittuja rakennusalustoja. Mä menisin sillä. Mutkatien nielijä.
- it is I, LeClerc -
FLD Dyna Switchback -13
Pertti
Viestit: 5936
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Sportster 1200 ostamassa

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Triumph Thruxton on myös mukava oldsckool laite.
900cc, ei mikään tykki, mutta mutkaisella saa koko ajan katsella mittaria, ettei vedä kasikynpin tiellä koko ajan sataa kolmeakymmentä.
Kiva lelu, muttei mikään norjankiertopyörä.
1200R on tykki....
moderattori

Romu rauhoittaa!
AnttiJuhani
Viestit: 15
Liittynyt: 11:04 30.05.2019.

Re: Sportster 1200 ostamassa

Viesti Kirjoittaja AnttiJuhani »

XR olisikin täällä suosikki. Ruotsista saisi edullisesti ja tarjontaa oli huomattavasti enemmän, murto-osan ajettuna.

Esimerkiksi: https://mobil.blocket.se/annons/vastern ... 0/84400220

Vero 1400e + haku ja muut kulut 500e. Hinta jää 8000 euroon alle 10tkm ajetulle pyörälle. Tinkivara vielä päälle niin mennään alle kaheksan kilon.

Mutta katsotaan mitä huominen tuo tullessaan. Ja joku voisi hakea allroadin pois pihasta niin saisin pelimerkkejä lisää pyörään, ettei tarttis italiaanoon sekaantua. :lol:

Edit: Triumph sais olla kolme pyttynen. Tuo kakspyttynen nostaa kylmät väreet noilla äänillään. :)
AnttiJuhani
Viestit: 15
Liittynyt: 11:04 30.05.2019.

Re: Sportster 1200 ostamassa

Viesti Kirjoittaja AnttiJuhani »

Tänne tuli sitten kumminkin Cagiva Raptor 1000 -01. Varsin mukava ajaa. Vääntävä moottori. Ainoa vika mitä tähän asti huomannut on se että se ei ole HD. Jää nähtäväksi että mitä yhteiselosta tulee. Täytyykö laittaa vaihtoon vai mennäänkö koko kesä tämän kanssa.

Kiitokset teille vinkeistä ja näkökulmista. Ei ne hukkaan mennyt kumminkaan kun taas olen viisaampi ja tiedän että minkä mopedin pelimerkkien lisäännyttyä tai kyllästymisen tullessa hankin. Käyn varmasti Levillä teidän ralleissa katsomassa HD-meininkiä.
Pertti
Viestit: 5936
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Sportster 1200 ostamassa

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Onnea Valitsemallasi Tiellä.
moderattori

Romu rauhoittaa!
Vastaa Viestiin