Sivu 1/2

Keskiseisonta tuki

Lähetetty: 15:27 11.03.2019.
Kirjoittaja piatu
Onko kellään kokemuksia keskituesta eli kuinka tukeva ym. Asvaltilla varmaan toimii mutta miten hiekalla,oma piha vuosien saatossa tiivistynyttä hiekkaa ja mursketta.
Tuki kiinnostaisi siinä mielessä kun tuolla rouvalla (oma) on tuo liikkuminen ja sitä myöten kyytiin nouseminen hieman hankalaa.
Pyörä on 2006 electra glide.

Re: Keskiseisonta tuki

Lähetetty: 17:51 11.03.2019.
Kirjoittaja ranze
Mulla on asennettuna nämä https://www.landingear.com/

Nehän asettuu leveämmälle kuin keskituen tassut ja pinta-alaakin on enemmän. Mun tapauksessa toisessa kintussa on selkävaivojen takia vähemmän voimaa ja takapenkkiläinen tulee kyytiin just sieltä heikommalta puolelta. Ja onhan noista iloa esim. pitkissä liikennevaloissa seistäessä.

Tarkoitus olis tehdä Harrikaan tästä juttuakin, mut odotellaan vielä käytännön kokemuksia.

Re: Keskiseisonta tuki

Lähetetty: 18:43 11.03.2019.
Kirjoittaja Pertti
Mielestäni keskituki ei ole ratkaisu aloittajan ongelmaan. Jos pyörän laittaa keskituelle ja hyppää kyytiin, ei taida olla juurikaan mahdollisuuksia päästä liikkeelle. Pyörä on tuella sitä lujemmin mitä enemmän on painoa päällä.
Tuo Ranzen laskutelinemalli olisi luultavasti toimiva, jos se vaan ei liikaa rajoita kallistamista. 2-päällä maavara laskee entisestään.

Re: Keskiseisonta tuki

Lähetetty: 19:22 11.03.2019.
Kirjoittaja ranze
Automaattinen keskituki Air Ride jousituksen kanssa voisi toimia. Tassut saattaa vaatia kyllä asfalttia alleen. Kävi mielessä että onkohan noissa mitään varmistusta, ettei unohda tassuja alas kun lähtee liikkeelle? 8O Leg upia ei voi unohtaa alas, musta laatikko pitää huolen.

https://youtu.be/EuY-Mfcv5IM

Air Ridekin on käynyt mielessä.. nythän mulla olis jo paineilmaa mukana.

Re: Keskiseisonta tuki

Lähetetty: 20:11 11.03.2019.
Kirjoittaja Pekka L
"Automaattinen keskituki..."
Näyttäisi kovin kapealla olevan tukipisteet tuossa automaattisessa keskituessa.
Jos matkustaja esimerkiksi nousee ensin jalkatapin/astinlaudan varaan, pitäisi tuen olla sitä ulompana... 8O

Re: Keskiseisonta tuki

Lähetetty: 20:38 11.03.2019.
Kirjoittaja piatu
Pertti kirjoitti: 18:43 11.03.2019. Mielestäni keskituki ei ole ratkaisu aloittajan ongelmaan. Jos pyörän laittaa keskituelle ja hyppää kyytiin, ei taida olla juurikaan mahdollisuuksia päästä liikkeelle. Pyörä on tuella sitä lujemmin mitä enemmän on painoa päällä.
Tuo Ranzen laskutelinemalli olisi luultavasti toimiva, jos se vaan ei liikaa rajoita kallistamista. 2-päällä maavara laskee entisestään.
Tuo on hyvä pointti. Entäs jos takapyörä ottaa maahan ja lähtee liikkeelle,eikös tuen pitäisi räpsähtää ylös?
https://youtu.be/rrPka6YgoNo
Eli tuohon tapaan.

Re: Keskiseisonta tuki

Lähetetty: 09:22 12.03.2019.
Kirjoittaja Kiwi
Kyllähän tuollainen ezuppi toimii mutten usko että soralla/hiekalla on mitään hyötyä.

Re: Keskiseisonta tuki

Lähetetty: 08:21 14.03.2019.
Kirjoittaja piatu
Kiitoksia kommenteista.
Sähköiset ja paineilmalla toimivat olis kyllä makeita mutta hinnan takia pakko unohtaa.
Kuvia ja videoita kun katselee niin käsittääkseni sivujalan voi jättää paikoilleen eli taidan hankkia keskituen ja käyttää jompaa kumpaa tilanteen ja paikan mukaan.

Re: Keskiseisonta tuki

Lähetetty: 18:00 14.03.2019.
Kirjoittaja Vallu
Jos tarkoitat sitä ns ”Center Stand” tukea (91573-09A) niin mulla on sellanen ollut Ultrassa, Se toimii kovalla alustalla. Mutta esim. kesäkuumalla asfalttikin antoi periksi kun ne maahan osuvat ”tapit” ovat niin pienet. Sora tms pohjalla ei pyörä pysy pystyssä.

Re: Keskiseisonta tuki

Lähetetty: 20:41 14.03.2019.
Kirjoittaja Kiwi
Tuo 91573-09 on sitten uudempaan runkoon tarkoitettu kampe, vanhaankin toki löytyy vastaava eli 91573-06 (hämäävä varaosanumero, sopivuus 99-08). Näissä on säädettävät jalat, tuossa ez upissa on jalkojen pituus kiinteä.

Ameriikan foorumeilla joku sanoi että vaihteistoöljyn vaihtoa varten pitää ez up irroittaa ja joku toinen ei oo moisesta kuullutkaan, tiedä näistä nyt sitten.

Re: Keskiseisonta tuki

Lähetetty: 21:48 14.03.2019.
Kirjoittaja moorits
Mulla on rojekti työn alla . Toimi paineilmalla alas ja jousi vedä ylös takaisin. Air-ride on asennettu ja paine -ilma riitä .Tukijalat tule niin leveät kun pystyn piilottamaan rungon alle .Electrassa on niitä roipeitä riittävästi .(laukut). Katkaisija tule virtalukosta . Kun laittaa virran päälle , niin ventiili avaudu ja jalka nouse. Ei tuu sit munattu kun lähtee liikkelle. Jos onnistuu …. niin laitan kuvia .

Katsoin niitä valmiita jenkki -versioita , minusta ne näytti aika onnettomilta ja en maksaa ylihinta jos osan tehä paremman...

Re: Keskiseisonta tuki

Lähetetty: 21:59 14.03.2019.
Kirjoittaja Kiwi
Eikö parempi katkaisija olisi vaikka vapaan merkkivalosta aktivoituva ylösnosto (tai siis kun vaihde polkaistaan päälle)? Ja alas kuittaus painonapilla?

Re: Keskiseisonta tuki

Lähetetty: 08:09 15.03.2019.
Kirjoittaja moorits
Voisi olla ihan hyvin . En oo vielä näin pitkällä , ajattelin vaan että pitää olla pommin varma että ei mee aura alla kyntämään.. :lol: . Sovittelen palikoita ….kun saan tekniikan toimimaan kunnolla ,rupean sähköjä miettimään . Pitää muotoilla sitä ,kun toi öljyroppu on pikkasen haittana.

Re: Keskiseisonta tuki

Lähetetty: 10:31 11.04.2019.
Kirjoittaja ranze
Pertti kirjoitti: 18:43 11.03.2019. Tuo Ranzen laskutelinemalli olisi luultavasti toimiva, jos se vaan ei liikaa rajoita kallistamista. 2-päällä maavara laskee entisestään.
Otin nyt ihan sua varten tämmöisen sammakkoperspektiivikuvan. Toki nuo jalat on ulompana kuin putket, mutta jos maahan ottaa niin ollaan jo tilanteessa "game over".

Kuva

Re: Keskiseisonta tuki

Lähetetty: 21:13 01.08.2019.
Kirjoittaja ranze
Pistetään tähän päivitystä. Ajettiin Keski-Euroopassa kuukauden mittainen reissu, josta noin puolet kaksi päällä. Kolusin Tatravuoren neulansilmäkurvit, eikä tassuista ollut sielläkään haittaa. Hyvä että tuli laitettua. Se luvattu juttu lehteenkin on tulossa.