Tomtom Rider 550 käyttökokemuksia?

Keskustelualue H-D harrastajille

Valvojat: Pertti, pressa

Avatar
jty
Viestit: 494
Liittynyt: 21:43 07.03.2008.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Tomtom Rider 550 käyttökokemuksia?

Viesti Kirjoittaja jty »

Pistähän sit hiukan käyttökokemusta eli löytyykö paikat ja saako kartta selailtua ja tehtyä helposti reittejä tyyliin ”tota kautta”. Ties vaikka laittais sen jos ois kunnollinen
2008 FLHRC Road King Classic [muokattu]
Avatar
JKKo
Viestit: 1731
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Garmin Zumo XL kuherruskuukaudellaan

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Jep.

Ensihavaintoja ja vaikutelmia (Garmin Zumo XL) :

1. Laatikossa oli sekä mp että autoteline.
2. Käyttöjännite on 5 volttia ja se tehdään johtosarjassa olevalla laitteella => ei voi vaan katkoa johtoa ja liittää entiseen piuhaan. Se adapteri ja metri johtoa täytyy kätkeä jonnekin. Mainitsin siksi, että edellisiin on tullut +12 suoraan telineeseen.
3. Lukitusta ei ole (vanhoissa oli, tämä on otettava aina taskuun)
4. Pitkästä aikaa out of box tuote, jossa oli akku ihan tyhjänä. Herättelin puhelimen laturilla.
5. Omppupuhelimeen appstoresta Garmin Drive ja nämä pariutui melkein itsekseen!
6. Kysyi mihin wifiin mennään ja annoin salasanan. EI TARVITSE PC:tä PÄIVITYKSIIN! Tuossa se imuroi 15G pakettia.
7. Menee kiinni edellisen jalkaan vain adapteripään vaihdolla jossei sit pidä nostaa ylemmäksi kun on noin iso.
8. Näppis on kahtia. Vain osa aakkosista näkyy kerrallaan. Toisaalta laite hakee koko ajan sopivia ja maskaa ne kirjaimet joita ei enää sovi käyttää. Tuohon tottuu.
9. Laski reitin nopeasti.
10. Jatkuu…
11. Linkitti itsensä kännyssä olevaan Spotifyyn. Toimii sen käyttöliittymänä ainakin jossakin määrin.
Viimeksi muokannut JKKo, 18:21 24.08.2022.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Avatar
Pekka L
Viestit: 421
Liittynyt: 13:35 23.01.2008.
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tomtom Rider 550 käyttökokemuksia?

Viesti Kirjoittaja Pekka L »

Toi "akku ihan tyhjä", mulle Zumo teki Itävallassa tempun. Ei aamulla käynnistynytkään, kun laitoin sen telineeseen! Luulin sen hajonneen, kun ei ajopäivänkään aikana käynnistynyt. Eikä virtapankistakaan. Mutta sitten, kun hotellissa laitoin sen verkkolaturiin, niin johan alkoikin toimia! Ilmeisesti olin illalla, reittiä suunniteltuani, unohtanut sen sammuttaa ja akku oli mennyt ihan sippiin?
Pekka äL
Satulapummi Wakka-Hämeestä
Electra Milwaukee-8 2017
Avatar
jty
Viestit: 494
Liittynyt: 21:43 07.03.2008.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Tomtom Rider 550 käyttökokemuksia?

Viesti Kirjoittaja jty »

Pekka L kirjoitti: 10:47 17.08.2022. Toi "akku ihan tyhjä", mulle Zumo teki Itävallassa tempun. Ei aamulla käynnistynytkään, kun laitoin sen telineeseen! Luulin sen hajonneen, kun ei ajopäivänkään aikana käynnistynyt. Eikä virtapankistakaan. Mutta sitten, kun hotellissa laitoin sen verkkolaturiin, niin johan alkoikin toimia! Ilmeisesti olin illalla, reittiä suunniteltuani, unohtanut sen sammuttaa ja akku oli mennyt ihan sippiin?
Mulla ton 3xx telineen kytkentäpinnit hajos niin että ei ottanu kontaktia ja sain uuden takuuseen mut se ei paljo italiassa auttanu
2008 FLHRC Road King Classic [muokattu]
Avatar
JKKo
Viestit: 1731
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Garmin Zumo XL 5.5" koeajelulla.

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Pekka L kirjoitti: 10:47 17.08.2022. Toi "akku ihan tyhjä", mulle Zumo teki Itävallassa tempun. Ei aamulla käynnistynytkään, kun laitoin sen telineeseen! Luulin sen hajonneen, kun ei ajopäivänkään aikana käynnistynyt. Eikä virtapankistakaan. Mutta sitten, kun hotellissa laitoin sen verkkolaturiin, niin johan alkoikin toimia! Ilmeisesti olin illalla, reittiä suunniteltuani, unohtanut sen sammuttaa ja akku oli mennyt ihan sippiin?
Sammutuslogiikkaan täytyy tottua... Tuo on tuossa pöydän reunalla. Painoin takaseinän napista ja käynnistyi. Painoin uudestaan ja tuli monivalintatehtävä "Sammutetaanko? K/E". Valitsin "Kyllä" jolloin laite pimeni ja ... käynnistyi uudestaan. Painoin napista taas ja nyt jäi näyttö pimeäksi.

Eli pitää katsoa hieman perään, että jaksaa sammua.
Viimeksi muokannut JKKo, 18:21 24.08.2022.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Avatar
JKKo
Viestit: 1731
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Analyysiä Garminista. Tykkään. AAA+

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Uutuuden intoa varmaan. Ei vaiskaan, XL on kiva ja hyvä. Ei edes vapise telineessään kuten edelliset, koska on kevyempi.

Kartta on isoresoluutioinen ja siinä näkee paljon yksityiskohtia, kylän nimiä ja teiden myös.

Toimii hanskoilla, ihan normi nahkahanskoilla. Oli helppo lisätä esim huoltoasema liikkeellä ollessa ja kun en mennytkään, niin kysyi kohta ohi mentyä ”unohdetaanko huoltoasema”.

Näyttö on kirkas ja näkyy hyvin auringonpaisteessa. Tarkoittaa sitä, että lasi ja näyttö on optisesti liitetty (bondattu).

Kameravaroitus tuo punaisen palkin näytölle. Sen huomaa. Varoittelee myös muita asioita oman valinnan mukaan.

Taidan pitää tämän.

Edit. Zoomaa portaattomasti kohteen silloin kun on tulossa naviohjeita. Vaaka-asennossa näytön sivuun aukeaa joissakin tilanteissa joko tekstiohjeet tai jopa kuva risteyksestä. On nämä kehittyneet (edellinen oli 2018 uutuus)

Edit2. Mikään ei ole täydellistä. Jos likipitäen kaikki risteyksen opastukset menivät koelenkillä (450km, helppo reitti) hyvin, niin epäonnistumisiakin tuli. Kehä I liittymässä laite herätti huomiota varoittelemalla kameratolppaviidakosta. Siinä ohessa risteysalue jäi vähän vähemmälle huomiolle, eli ryhmitysohjeet olivat huonot. Mut kun oli niin tuttu paikka, niin päästiin jatkoon. Ja nehän tolppavaroitukset saa valita tietysti poiskin.
Viimeksi muokannut JKKo, 18:22 24.08.2022.. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Toni B.
Viestit: 22
Liittynyt: 13:53 30.12.2012.
Paikkakunta: Rauma

Re: Tomtom Rider 550 käyttökokemuksia?

Viesti Kirjoittaja Toni B. »

Jos joku haluaa ostaa vähän käytetyn TomTom Rider 550 niin multa löytyy (laita yv:tä). Ostin sen heinäkuun alussa Powerista (359 €) ja toimii ihan hyvin, mutta sain iPhonen ja CarPlayn toimimaan Street Glidessa sen verran kivasti pari viikkoa sitten, että tuskin tarvitsen varsinaista navia enää.
Timing is everything.
Avatar
Pekka L
Viestit: 421
Liittynyt: 13:35 23.01.2008.
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tomtom Rider 550 käyttökokemuksia?

Viesti Kirjoittaja Pekka L »

Ei olis taas tätäkään pitänyt lueskella... Pisti nimittäin ostamaan sen XT:n!
Akku oli ihan tyhjä myös mun koneessa.
Asennuksessa se huomio, että asennusohjeen mukaan "ei tarvitse sulaketta". Garminin sivuilla sitten kerrottiin, että on automaattisulakkeella varustettu.
Kiinnitysjalan ruuvit oli turhan pitkät, laitoin 16 milliset tilalle. Ulkonäön ohella lisää myös asennon säätömahdollisuuksia. Kahvaan kiinnityksen ruuvit otin vanhasta Zumosta...
Ja sammuttaminen "kummitteli" samalla lailla! :mrgreen:
Pekka äL
Satulapummi Wakka-Hämeestä
Electra Milwaukee-8 2017
Avatar
JKKo
Viestit: 1731
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tomtom Rider 550 käyttökokemuksia?

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Pekka L kirjoitti: 10:12 16.09.2022. Ei olis taas tätäkään pitänyt lueskella... Pisti nimittäin ostamaan sen XT:n!
Akku oli ihan tyhjä myös mun koneessa.
Asennuksessa se huomio, että asennusohjeen mukaan "ei tarvitse sulaketta". Garminin sivuilla sitten kerrottiin, että on automaattisulakkeella varustettu.
Kiinnitysjalan ruuvit oli turhan pitkät, laitoin 16 milliset tilalle. Ulkonäön ohella lisää myös asennon säätömahdollisuuksia. Kahvaan kiinnityksen ruuvit otin vanhasta Zumosta...
Ja sammuttaminen "kummitteli" samalla lailla! :mrgreen:
Jätin omaani 3A johdossa olevan sulakkeen paikoilleen. Oli kahden edellisen navin jäljiltä noin. Mun istui suoraan edellisen tangossa olevaan kiinnikkeeseen. Vaihdoin vain sen navia lähimmän osan.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Avatar
ranze
Viestit: 873
Liittynyt: 20:35 12.09.2010.
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Tomtom Rider 550 käyttökokemuksia?

Viesti Kirjoittaja ranze »

oten Veijo, unohda korvikkeet ja osta se Garmin - jos et ole tyytyväinen reissusi jälkeen, tarjoan pullakahvit siinä tallini lähellä olevalla Teboililla ;) Tarjouksista noita on saanut jopa alle 300 e.
Mulla on Garmin joku Zümo. Tankoon tuleva teline ei anna kunnon kontaktia. TC sohvan tärinät oli sille liikaa. Sitten laite ilmoittaa sammuvansa koska ulkoinen virtalähde häippäsi. Yleensä heikoimmalla hetkellä. Siinä on joku 15 sekkaa aikaa naputella se henkiin. Teippailin sitä ympäri Keski-Eurooppaa kiroten. Lopulta syötin virtaa latausliittimelle tupakansytyttimeltä. Ei siihen saatu apuja reissussa, Krakowassa yritin kysellä liikkeestäkin. Takuu oli vielä voimassa.

Käyttis on ihan hirveä. Ensin sun on haettava kaupunki minne olet menossa ja sitten voit alkaa syöttämään tietä. Nyt kun on pannu niin ei onneksi tarvi navia. Oon käyttänyt Zümoa autossani. Kätevää siinä on liikennekamerat ja ne Keski-Euroopan kartat oli ajan tasalla, samoin kameratkin. Muuten sitä ei tulis pidettyä päälläkään. Reittejä se laskee joskus vähän ihmeellisesti.

Kerran pistin Googleen että vältä valtateitä. Se ajatti mua sohvalla yli 30 kilometriä metsäautotietä. Sammutin laitteen kun pääsin takaisin ihmisten ilmoille.
FL -53 Wishbone Panhead
ex. 2002 FLHR
Avatar
jty
Viestit: 494
Liittynyt: 21:43 07.03.2008.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Tomtom Rider 550 käyttökokemuksia?

Viesti Kirjoittaja jty »

ranze kirjoitti: 23:43 01.10.2022. Mulla on Garmin joku Zümo. Tankoon tuleva teline ei anna kunnon kontaktia. TC sohvan tärinät oli sille liikaa. Sitten laite ilmoittaa sammuvansa koska ulkoinen virtalähde häippäsi. Yleensä heikoimmalla hetkellä. Siinä on joku 15 sekkaa aikaa naputella se henkiin. Teippailin sitä ympäri Keski-Eurooppaa kiroten. Lopulta syötin virtaa latausliittimelle tupakansytyttimeltä. Ei siihen saatu apuja reissussa, Krakowassa yritin kysellä liikkeestäkin. Takuu oli vielä voimassa.

Käyttis on ihan hirveä. Ensin sun on haettava kaupunki minne olet menossa ja sitten voit alkaa syöttämään tietä. Nyt kun on pannu niin ei onneksi tarvi navia. Oon käyttänyt Zümoa autossani. Kätevää siinä on liikennekamerat ja ne Keski-Euroopan kartat oli ajan tasalla, samoin kameratkin. Muuten sitä ei tulis pidettyä päälläkään. Reittejä se laskee joskus vähän ihmeellisesti.

Kerran pistin Googleen että vältä valtateitä. Se ajatti mua sohvalla yli 30 kilometriä metsäautotietä. Sammutin laitteen kun pääsin takaisin ihmisten ilmoille.
Tämä sama. Toi hajoominen on vissii tyyppivika ei sohvan ominaisuus. Siellä on semmoset jousipinnit jotka hajoo. Korvaavat ilmaiseksi mutta se ei paljoo lämmittäny Italiassa.

Tosta käytöstä vielä erikseen v*tuttaa kun siinä on päätasolla ”etsi”; siihen kun syöttää trossitie niin se ehdottaa trossitie hämeenkyrö suomi. Sit kun hyväksyt se sano ei ole. Voi ny hevetti. Vaihdatin yhden kappaleen tästä syystä viallisena mut eipä auta.
Softamiesten mestariteos
Viimeksi muokannut jty, 10:11 02.10.2022.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
2008 FLHRC Road King Classic [muokattu]
Avatar
Pekka L
Viestit: 421
Liittynyt: 13:35 23.01.2008.
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tomtom Rider 550 käyttökokemuksia?

Viesti Kirjoittaja Pekka L »

Juu, ne nastat, 2 kpl, millä virta syötetään, taittuu alle. Varmaan ihan suunnitteluvirhe, että tulevat liikaa ulos ja toinen taittuu, kun laitteen painaa telineeseen. Kaks kertaa olen tuohon Zumoon vaihtanut piuhan, ekan sain takuuseen... Mulla ollut kahdessa Electrassa, mutta eipä nuo pinnit tiedä missä pyörässä teline on kiinni, ettei se siitä voi johtua. Saapa sitten nähdä, onko kehitys kehittynyt ja kauanko tämä uusi laite pelittää!
Pekka äL
Satulapummi Wakka-Hämeestä
Electra Milwaukee-8 2017
Avatar
KariFS
Viestit: 556
Liittynyt: 13:36 12.06.2017.
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Tomtom Rider 550 käyttökokemuksia?

Viesti Kirjoittaja KariFS »

jty kirjoitti: 08:07 02.10.2022.
Tosta käytöstä vielä erikseen v*tuttaa kun siinä on päätasolla ”etsi”; siihen kun syöttää trossitie niin se ehdottaa trossitie hämeenkyrö suomi. Sit kun hyväksyt se sano ei ole. Voi ny hevetti. Vaihdatin yhden kappaleen tästä syystä viallisena mut eipä auta.
Softamiesten mestariteos
Hämeenkyrön Trossitie on ihan kiva pätkä, lyhyt toki, mutta jatkeena on Maisematie, Miharintie, Siuroon/Linnavuoreen pääsee kivaa mutkapätkää... Että kannattaa se etsiä vaikka vakinaattori vähän ryppyileekin. Ei Suomen kokoisessa maassa pahasti pysty eksymään :lol:
XLS1000 Roadster 1983

”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
Avatar
JKKo
Viestit: 1731
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tomtom Rider 550 käyttökokemuksia?

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Kuuklella hakee sen paikan, mitä navi ei löydä. Katsoo siitä koordinaatit tai viereisen kadun, jolla kokeilee naviaan uudelleen.

Edelleen kuherruskuukausi uuden navin kanssa. Se on taas pääsemässä reissuun. Pistin päälle ja käytin kurkkaamassa, onko päivityksiä. Oli ja ne otti aikaa muutaman minuutin. EI mitään PC:llä suoritettavia taikatemppuja. Itte meni nettiin ja kaivoi päivityksensä.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Avatar
jty
Viestit: 494
Liittynyt: 21:43 07.03.2008.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Tomtom Rider 550 käyttökokemuksia?

Viesti Kirjoittaja jty »

KariFS kirjoitti: 13:29 04.10.2022. Hämeenkyrön Trossitie on ihan kiva pätkä, lyhyt toki, mutta jatkeena on Maisematie, Miharintie, Siuroon/Linnavuoreen pääsee kivaa mutkapätkää... Että kannattaa se etsiä vaikka vakinaattori vähän ryppyileekin. Ei Suomen kokoisessa maassa pahasti pysty eksymään :lol:
Juu tuttuja kulmia ni oli helppo esimerkki
2008 FLHRC Road King Classic [muokattu]
Vastaa Viestiin