
Sain tuon 83 rautapään nyt vihdoin sellaiseen kuosiin että voi koeajoa harkita. Ajattelin josko ennen vaihteistoöljyn vaihtoa ajaisin hieman että öljy lämpenee. Pyörällähän ei siis ole ollut ajettu vuosiin. Öljyä kuitenkin tuli tarkistusaukosta, ei häävin kuntoista mutta öljyä kuitenkin. Enskaketju oli sopivan kireällä ja kytkimen säätö ok.
Ykkösellä liikahti mutta sitten kuului sellainen ääni kuin vaihde ei olisi kunnolla päällä, tai kun autolla jos sählää niin vaihde ”rutisee”. Koitin kakkosella, sama juttu. Sitten alkoi jo huolestus vaihtua *tutuksen puolelle, totesin että F it, tinttasin kolmoselle (paikallaan ollessa) ja lähdin liikkeelle. Piiiitkä on kolmosvaihde tässä mutta sentään toimi, ja neloselle ehdin vaihtaa mutta alkoi kotikatu loppua kesken. Jarrutkin onneksi toimivat

Totesin että päästetään öljyt pois, johan ne melkein kädenlämpöiset ovatkin. Magneettipropussa oli muutama pieni lastu mutta ei mitään kovin hälyttävää. Kun laitoin proppua takaisin kuului pieni kilaus, otin propun uudestaan esille ja siinähän oli pirulauta hammaspyörän irtohammas magneetissa kiinni

Pitää siis levitellä tuo vaihteisto, mutta kannattaako siihen kotimekaanikon ryhtyä? Katselin juubituubia että vaihteisto kyllä irtoaa ihan näppärästi, ja ilmeisesti kasaankin menevät kohtuuhelpolla mutta onko hommassa sudenkuoppia? Vaihtoehdothan ovat joko viedä koko härveli korjaamolle (suosituksia?), ottaa vaihteisto käteen ja viedä se korjaamolle (järkevääkö?), tai sitten itse purkaa, tilata osat ja kasata (onhan tässä talvikin tulossa...).
Kannattaako uusia kaikki vai vain pelkät laakerit ja rikkinäiset rattaat? Maileja on mittarissa 44 tuhatta. Onko muita hyviä osien toimittajia kuin Andrews?
Katalogeissa näyttäisi ainakin rattaat olevan pitkälti samat vuosille 57-90, sopiiko tähän esim evo-mallien osat?