Sivu 1/1

Seisontajalan kytkinvika: EI sammuta

Lähetetty: 11:44 08.05.2018.
Kirjoittaja UrpoTJ
Useammin seisontajalan antureista vikatarinat kertovat, että anturi näyttää että jalka on ulkona ja kone ei käynnisty. Silloinhan on anturissa usein vika.

Kerronpa toisenlaisen tarinan jos tulee jollekin muullekin vastaan. Kevään ensimmäinen ajo ja totesin että seisontajalan alas pistäminen vaihde päällä moottorin käydessä ei sammuttanut moottoria. Käytän tätä moottorin sammutustapaa, ei kulu mekaaniset kytkimet ja saa olla peukut tiukasti kahvoilla, jää 1. vaihde automaattisesti päälle, ei jää tappokytkin vahingossa "väärään" asentoon, se jalan hall-anturi ei kulu tästä yhtään enempää jne. ja ennen kaikkea on varmasti jalka alhaalla parkkeeratessa! Harmitti siis. Mittarin näyttöön ei tullut missään tilanteessa tekstiä jalan alhaalla olemisesta.

Katsoin vikakoodit, ei löytynyt mitään. Sitten putsasin anturipinnan. Siihen oli tarttunut pari enintään millin kokoista metallisirua, rautaa. Kun pyyhin ne pois, niin anturi toimi taas moitteettomasti! Kansitöitäkin talven aikana tenttiin, metallihiput olivat pajalla jostain tähän pompanneet.

Totesin että kylläpä tuo hall-anturi on herkkä. Oikein toimiessaanhan se tunnistaa jalassa olevan lirpakkeen olevan lähellä anturin pintaa jalan ollessa ulkona ja sitten tällä tiedolla estetään liikkeelle lähtö jalka alhaalla. Anturi mittaa magneettikenttää joten lähellä oleva rauta siihen vaikuttaa.

Mutta nyt taas on kaikki kunnossa.

Re: Seisontajalan kytkinvika: EI sammuta

Lähetetty: 12:58 30.04.2019.
Kirjoittaja Juhani A
Tuota....minulla on Ultra Limited 2017 ja hyvin pysyy käynnissä vaikka seisontatuki on alhaalla ja vaihde päällä. Onkohan kyseessä vika vai ominaisuus? Ennemmin tai myöhemmin se seisontatuki kuitenkin unohtuu alas liikkeelle lähtiessä ja siitä taitaa seurata ongelmia.

-J-

Re: Seisontajalan kytkinvika: EI sammuta

Lähetetty: 14:11 30.04.2019.
Kirjoittaja UrpoTJ
Sen anturin olet varmaan jalan juuresta löytänyt ja pehmeällä rätillä pariin kertaa sen alapinnan pyyhkinyt? Eli jos on magneettista metallia kikkare anturiin jäänyt niin se voi näyttää että jalka olisi koko ajan ylhäällä.

Kuva Softailista, mutta anturi on ihan samanlainen matkapyörissä:
Kuva
Onkos pyörä orkkiskunnossa? Onko EU-mallia vai ameriikan tuontia? Amerikkalaisissa ainakaan vanhemmissa ei tätä koko anturia tai ominaisuutta ollut, naureskelivat eurooppalaisten kuljettajien tyhmyydelle että tällaisia varmistuksia tarvitsevat. Minusta siis tosi hyvä ominaisuus.

Näin sanoo Ronnie's Parts Finder 2017 Ultralle:
17 50126-08B* SENSOR, JIFFY STAND, W/ REF # 19, 20, 21 (ENGLAND, INTERNATIONAL ONLY, BRAZIL)*
http://partsfinder.onlinemicrofiche.com ... IFFY STAND

Jos on anturi, niin sitten voisi katsoa vikakoodit. Nehän voi katsoa ilman mitään erikoislaitteita, ohjeita on foorumillakin. Onkohan CAN-väyläisissä edelleen sama menetelmä: Virta on pois päältä. Tappokytkin ON-asentoon, trippinappi (eli vasemman käsikontrollin "Toggle"-nappi) pohjaan, ja se pohjassa pitäen virta päälle. Sitten trippinappi ylös ja trippinapilla koodeja selaten...
P1501 Jiffy Stand Sensor Low
P1502 Jiffy Stand Sensor High

Niin piti vielä kysyä, onko tämä "ominaisuus" ollut koko ajan olemassa kun pyörä on sinulla ollut vai onko juttu uusi ilmiö?

Re: Seisontajalan kytkinvika: EI sammuta

Lähetetty: 12:36 03.05.2019.
Kirjoittaja Juhani A
Kiitoksia selkeästä vastauksesta. Amerikan pyörä tosiaankin kyseessä eikä siinä näytä tuollaista anturia olevan. Jenkithän tuntuvat olevan sitä mieltä asiasta, että ko. sensoria kaipaavien/tarvitsevien ei tulisi ajaa moottoripyörällä ollenkaan. Täytyy luoda itselle sellainen idioottivarma toimintamalli, jossa tuo seisontatuki ei voi jäädä alas 8O :?: :?:

Re: Seisontajalan kytkinvika: EI sammuta

Lähetetty: 13:17 03.05.2019.
Kirjoittaja Kiwi
En kyllä kevariaikojen jälkeen ole tuollaista anturia kaivannut, hyppää pyörän päälle ja sivujalka pois. Helppoa.

Re: Seisontajalan kytkinvika: EI sammuta

Lähetetty: 13:38 03.05.2019.
Kirjoittaja UrpoTJ
Kiitos kiitoksista, hyvä että asia selkisi.
------------------
Ei minulla ole kahdessa muussa pyörässä ko. kytkintä, ilmankin pärjää, mutta tuo toiminto on ihan hyvä jos ja kun se on olemassa. Olen tien päällä käsimerkeillä ainakin yhden jalka alhaalla ajaneen henkilön saanut tien sivuun seisontajalkaa nostamaan. Ja tuo toiminto on tosiaan hyvä värkki moottorin sammutukseen.

Rutiinit on hyvä olla harjoiteltuna, mutta joskus nekin pettää, esim. kun joku sanoo juuri ratkaisevalla hetkellä kesken rutiinia jotain ja se rutiini meneekin sekaisin. Näin ainakin varttuneemmalle joskus käy...

Onneksi HD:n jalka ei lukkiudu ulos-asentoon ennen kuin on painoa päällä. Eli kun jalka on ulkona niin pikku raapaisut ei ihan heti pyörää kaada.

Lähetetty: 13:56 03.05.2019.
Kirjoittaja -Harikka-
.

Re: Seisontajalan kytkinvika: EI sammuta

Lähetetty: 20:30 03.05.2019.
Kirjoittaja Joe Cool
Kiwi kirjoitti: 13:17 03.05.2019. En kyllä kevariaikojen jälkeen ole tuollaista anturia kaivannut, hyppää pyörän päälle ja sivujalka pois. Helppoa.
Helppoa kuin heinänteko, kunnes se jousi pettää ajossa - silloin se sammutustoiminto on aika paikallaan...

Re: Seisontajalan kytkinvika: EI sammuta

Lähetetty: 20:57 03.05.2019.
Kirjoittaja Kiwi
Noita jousia tuntuu shovelista menevän kahen kesän välein, ei se muuta kun roiku mukana. Pitänee ajaa enemmän jos se jousi kuluu kun pyörä on sitä vasten?

Re: Seisontajalan kytkinvika: EI sammuta

Lähetetty: 01:20 05.05.2019.
Kirjoittaja Joe Cool
Eräs aiemmin tällä palstalla kirjoitellut kaveri veti nurin ja motarin rampin kaiteeseen, kun irronnut jousi päästi jalan alas rampissa. Ei onneksi käynyt sen hurjemmin, vaikka aineksia olisi ollut. Pyörä ei ollut sillä kertaa Harrikka, vaan joku japanialainen. Siinä ei kai sitten jalka vaan roikkunut mukana ;)

Re: Seisontajalan kytkinvika: EI sammuta

Lähetetty: 09:40 05.05.2019.
Kirjoittaja KariFS
Kiwi kirjoitti: 20:57 03.05.2019. Noita jousia tuntuu shovelista menevän kahen kesän välein, ei se muuta kun roiku mukana. Pitänee ajaa enemmän jos se jousi kuluu kun pyörä on sitä vasten?
Semmoinen juttu noissa jousissa ja jaloissa on, että ainakin se jousen päässä oleva koukku kuluu jos jalka ei nojaa kunnolla johonkin stoppariin ylhäällä ollessaan. Itsellä meni Hondan keskituesta jousi sillälailla poikki, onneksi ei ajossa vaan kun yritin sitä jousta irroittaa. Mutta koukku tosiaan oli kihnuttanut itsensä melkein poikki, aikaisemmin olin huomannut että se hiukan kolisti heitoissa, ja kas kummaa, stopparista puuttui kumityyny ja jalka teki koko ajan pientä liikettä ajossa. Uusi kumityyny ja jousi (trampoliinista :lol: ) korjasi asian.

Näissä vanhemmissa laitteissa näköjään taas yksi tarkistettava juttu lisää tuokin, eli silmäys jousen kuntoon aina kun pyörä on pöydällä :)

Re: Seisontajalan kytkinvika: EI sammuta

Lähetetty: 10:01 05.05.2019.
Kirjoittaja Pertti
Jaapaninpyörissä jalka ei lukkiudu, vaan menee niin paljon eteen, että pyörän paino alkaa painaa jalkaa stopparia vasten.
Tuollaisessa kulmassa oleva jalka ei pyyhkiydy pois päältä, vaikka sitä vasten kallistetaan ajossa.
Lento tulee melkein satavarmasti jo alle kaupunkinopeuksien.
Tilanne on niin yllättävä, ettei korvienväli ehdi mukaan, eikä siinä oikein muutenkaan kovin paljoa ole tehtävissä.