BDL avobeltti...

Moottori, vaihteisto, ensiöveto, toisioveto, startti

Valvojat: Pertti, pressa

vauskvl
Viestit: 7
Liittynyt: 22:09 05.05.2018.

BDL avobeltti...

Viesti Kirjoittaja vauskvl »

Pitääkö olla huolissaan....?
Ropailin BDL:n 2 3/4" avobeltin kiinni -09 Softailiin (Rocker). Kaikki meni sääntöjen mukaan ja ennakkoluuloista huolimatta kaikki palikat kävi paikoilleen ilman modifiointia.
Asennuksen jälkeen koneet tulille ja ihailemaan lahkeen silppurin toimintaa.

Kaikki toimii hyvin kytkintä myöten, mutta se ääni... Tämä oli se kohta "pitääkö olla huolissaan".
Ääni on selkeästi kuultavissa vaimentamattomista putkista huolimatta. Ääni tulee korva remmiä raapien kuulostellen "eturattaasta". Ei nyt varsinaisesti metallinen kihnutus, mut lähellä sitäkin. Kytkimen puristelu yms. ei vaikuta asiaan,
Asentaessa en huomannut et mikään ottas mihinkään kiinni.
Etupulleyn alle en laittanut shimmejä tai muitakaan prikkoja, suoraan pultilla akseliin kiinni.
Maisterit kellä on näistä kokemuksia, pitääkö enskaremmit mitään vinkunaa tms. vai menikö jokin mun asennuksessani reisille?

Tietäjille etukäteen kiitos kommenteista!
Pertti
Viestit: 5958
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: BDL avobeltti...

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Voi kitistä uutuuttaankin.
Aja lenkki ensin, niin näkee mihin remmi asettuu.
Jos ei kitinä lopu, hihna ajaa luultavasti laitaan. Sen voi kokeilla ruiskaamalla silikonia remmin kylkeen. Jos kitinä loppuu voiteella, mutta alkaa taas, niin simmaushommiin.
moderattori

Romu rauhoittaa!
Avatar
Kiwi
Viestit: 2159
Liittynyt: 22:09 18.01.2010.
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: BDL avobeltti...

Viesti Kirjoittaja Kiwi »

Eihän se oo liian kireellä? Ainakin tuo puoltoistatuumanen saa olla melko löysällä mikä mulla on shovelissa. Olikohan 3/4" hihnan liike keskeltä mitattuna, pomppii ihan reippaasti ajossa ja joutokäynnillä.
vauskvl
Viestit: 7
Liittynyt: 22:09 05.05.2018.

Re: BDL avobeltti...

Viesti Kirjoittaja vauskvl »

Kiitos mestareille kommeteista!

Nyt tullut ajeltua 200-300km ja vinkuu edelleen. Vedolla ja moottorijarrulla ääni muuttuu, joten lienee sitten normaali vinkuminen- Ääni on tätä nykyä kuin remmiahtimessa konsonaan.
Tota kireyttä itsekin mietin. Mä en vaan keksi miten TC-koneessa vois kireyttä säätää? Remmin takanahan on yhtenäinen motorplate joka viimeistään tekee koko paketista kiinteän.
Keskeltä kun remmiä painaa, antaa se myöten maks. 1cm ja pyöriessä ei pompi ja räpätä yhtään.
Avatar
Catiska
Viestit: 35
Liittynyt: 21:07 07.01.2018.
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: BDL avobeltti...

Viesti Kirjoittaja Catiska »

Minulla on Primon 3" beltti. Siitä kuuluu myös sellainen vieno vihellys/ujellus juuri samoin kuin sinulla. Sellaine hiljainen mutta juuri kuuluva. Ja eihän se ihme ole. Suorahampainen hihna/pyörä mutta kumi tekee siitä suorahampaista vaihteistoa hiljaisemman.

En nyt muista paljonko noissa hihnapyörissä oli hampaita, mutta matkakierroksilla hampaisen ryntötaajuus on 1000 - 1500Hz, eli ihan sellainen passeli ujellustaajuus...
1994 FLSTF "Customoitu Paksu Poika" ja 2002 FLHTCUI customoitu baggeri: http://www.facebook.com/eastcoastfellows
Pertti
Viestit: 5958
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: BDL avobeltti...

Viesti Kirjoittaja Pertti »

vauskvl kirjoitti: 21:27 15.05.2018. Kiitos mestareille kommeteista!

Nyt tullut ajeltua 200-300km ja vinkuu edelleen. Vedolla ja moottorijarrulla ääni muuttuu, joten lienee sitten normaali vinkuminen- Ääni on tätä nykyä kuin remmiahtimessa konsonaan.
Tota kireyttä itsekin mietin. Mä en vaan keksi miten TC-koneessa vois kireyttä säätää? Remmin takanahan on yhtenäinen motorplate joka viimeistään tekee koko paketista kiinteän.
Keskeltä kun remmiä painaa, antaa se myöten maks. 1cm ja pyöriessä ei pompi ja räpätä yhtään.
Nuo mallikohtaiset paketit on yleensä mitoitettu siten ettei erillistä kiristintä tarvita.
moderattori

Romu rauhoittaa!
Avatar
Kiwi
Viestit: 2159
Liittynyt: 22:09 18.01.2010.
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: BDL avobeltti...

Viesti Kirjoittaja Kiwi »

No joo, on noiden uudempien kytkimen laakerointi varmasti parantunut jo 80-luvulle tultaessa, mutta melko kireältä kuulostaa tuo 10 mm vara noinkin leveällä remmillä. Moottorin vetopuolen laakeri toki on kovilla, mutta tuon ikäsessähän on vakionakin se automaattikiristin joten taitaa ihan samalla tavalla toimia hihnallakin.

Mutta mikäli alkukireydestä selviää ilman ongelmia niin eiköhän se remmi kestä vielä pitkään.
jussibee
Viestit: 209
Liittynyt: 10:58 01.03.2005.
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: BDL avobeltti...

Viesti Kirjoittaja jussibee »

Hei.

Minulla on 13 vuotta vanha BDL 3 3/8 remmillä ja tukilaakereilla. Remmissä on löysää 22mm. Remmillä
on ajettu n.2500km. Remmi on varsin äänetön. Kuivakytkin vaan iloisesti kilkattelee, kun kytkin on pohjassa.
Eikö noin tiukka remmi ollut jo vähän hankala asentaa? Tuliko tuo remmi setin mukana? Onko se varmasti oikea? Lisäksi minä tarkistaisin tuon linjauksen. Minä laitoin kyllä simmiä alle. Minulla tuli kyllä off settiäkin lisäksi.
Jussi
vauskvl
Viestit: 7
Liittynyt: 22:09 05.05.2018.

Re: BDL avobeltti...

Viesti Kirjoittaja vauskvl »

Moro!
Remmi tuli satsin mukana. Kyseessä siis BDL:n EVO-8 valmis setti Rockeriin (edessä n. 17mm spaceri).
Ja juu tätä ei ainakaan äänettömäksi voi sanoa... Ja kyllä siinä melkoinen kampeaminen oli paikoilleen.

Liitteenä pari kuvaa linjauksesta. Mun mielestäni istuu hyvin, ellei sitten mestarit näe tuossa jotain muuta?
Liitteet
IMG_20180526_144946.jpg
IMG_20180526_144932.jpg
Pertti
Viestit: 5958
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: BDL avobeltti...

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Etupyörää ei ainakaan tarvi simmailla.

Entä kytkin, onko siinä ulkoreunassa laippa, johon remmi nojaa?
Jotakin voidetta vois vielä kokeilla hihnan reunaan, niin saisi varmuuden, ettei vihellä siitä. Jarruvaseliini, tai silikonitahna voisi olla kokeiluun hyvä, eivät vahingoita kumia.

Jos kuuluu hampaista, ei taida olla muuta konstia kuin ajaa.
moderattori

Romu rauhoittaa!
jussibee
Viestit: 209
Liittynyt: 10:58 01.03.2005.
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: BDL avobeltti...

Viesti Kirjoittaja jussibee »

Jos se ääni tulee eturattaalta, eikä ole remmin ääni? Niin jäljelle jää laturi, puristuuhan roottori tiukasti akselilla(huom. spoorit)? Tai kampiakselin laakeri? Compensator sprockethan on poistettu? Ääntä kuulematta vaikea veikata.
Jussi
Röpöttäjä
Viestit: 1736
Liittynyt: 09:07 23.04.2006.
Paikkakunta: Siilinjärvi
Viesti:

Re: BDL avobeltti...

Viesti Kirjoittaja Röpöttäjä »

Motonettiin ja 8,90 tiskiin ja stetoskooppi. Löytyy suunta mistä ääni kuuluu. Toiaalta hihna ujeltaa ja jos on vielä kuivakytkin niin helinätkin mukana -:)
vauskvl
Viestit: 7
Liittynyt: 22:09 05.05.2018.

Re: BDL avobeltti...

Viesti Kirjoittaja vauskvl »

Moro!
Nyt on kesä paukuteltu ja niin iloisesti jatkaa vinkumistaan.

En tutkinut sitten kuitenkaan sen enempää syytä tälle. Kytkin tosiaan kilisee iloisesti jne. Mut kun kaikki tuntui ja tuntuu toimivan moitteetta, niin annoin mennä päätökselle "kyl se sit jostain porsii, jos on porsiakseen". Ei porsinut, ainakaan vielä...

Kiitokset kaikille kommenteista!
Vastaa Viestiin