Softail takajousitus

Runko, jousitus, keula, renkaat, vanteet, jarrut, peltiosat, satulat

Valvojat: Pertti, pressa

Sorbus
Viestit: 3
Liittynyt: 19:53 31.03.2018.

Softail takajousitus

Viesti Kirjoittaja Sorbus »

Tervehdys,

Omassa FXST -90 mallissa takapää tuntuu pohjaavan helposti jo yksinäänkin ajellessa ja epäilyksenä pumppujen kunto. Olen katellut päivitystä takapään iskareihin ja kovasti polttelisi nuo ilmaiskarit hommata.

Onko noista progressiven airtail iskareista kokemuksia, kaikki kokemukset tervetulleita
FXST 1990
Avatar
Catiska
Viestit: 35
Liittynyt: 21:07 07.01.2018.
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Softail takajousitus

Viesti Kirjoittaja Catiska »

Näitä ei ole Suomessa ruhkaksi asti. Itsellä oli tuo sama pohdinta talvella ja päädyin ilmaiskareihin. Nyt kävin ajamassa eka lenkin ja hyvältä tuo tuntui. Jopa yllättävän hyvältä. Hidastetöyssytkään ei paljoa tuntuneet.

Mutta talvella tutkiessani eri vaihtoehtoja totesin tarjonnan olevan suppeaa mutta kuitenkin kirjavasti toteutettuja. Osasta (halvimmista) jo teknistä toteutusta tutkimalla huomasi että niistä kannattaa pysyä kaukana. Pelkkä yksitoiminen ilmasylinteri ei tarjoa ajonautintoa ja on osassa tilanteita jopa vaarallinen.

Kahlasin kokemuksia jenkkifoorumeilta ja vatuloin vaihtoehtoja. Ensin meinasin ostaa keskihintaisen vaihtoehdon mutta koska sekin maksaa paljon, jätin turhan nuukailun sikseen.
1994 FLSTF "Customoitu Paksu Poika" ja 2002 FLHTCUI customoitu baggeri: http://www.facebook.com/eastcoastfellows
Sorbus
Viestit: 3
Liittynyt: 19:53 31.03.2018.

Re: Softail takajousitus

Viesti Kirjoittaja Sorbus »

Tuli omaan mopoon hommattua noi progressiven Aritail jouset. Helppo oli asennella ja kompura mahtui paikalleen nätisti. Jäykkyys ja korkeuden säätö erikseen napin painalluksella.

Eka koe ajolenkki heitetty ja ei voi kun sanoo on mahtavan tuntunen. Itellä tulee ajeltua 3km hiekkatietä ennen pikitietä ja hiekkatien töyssyt eivät tunnu enään ollenkaan.
Täytyy ottaa lisää kilometrejä alle ja katella lisää kokemuksia.

Airtailissa heikkona kohtana nään nuo paineletkut, jotka joutuu kompuralta vetään jouselle. Muuten ok paketti ja kun sen kohtuu edukkaasti sain englannista suomeen.
FXST 1990
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Softail takajousitus

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Itse asensin '86 softailiin Progressiven halvimmt ja oikeastaan ainoat, mitä tuohon tarjottiin. Edes niitä säädettäviä ei ole noihin vanhoihin vuosimalleihin tarjolla. Ovat alkuperäistä paremmat ja yksin ajaessa jopa hyvät. Kyytiläsen kanssa ei voi kehua ja poohjaavat suuremmissa töyssyissä.

Luultavasti nuo ilmajousitetut antavat enemmän joustovaraa.

Ainoa kokemus PX:n ilmaiskareista on Electraan asennetuista orggista korvaavista. Ne olivat siis ilman kompuraa käytettävät, jotka vaan säätävät painetta, eivät korkeutta. Parannus orggiksiin oli huomattava, mutta ilo loppui lyhyeen noin 10000 km jälkeen italiassa moottoritiellä. Ajo muuttui rodeoksi ja sieltä kotiin pelkkää perän pomppimista. Ilmat pysyivät sisällä, mutta vaimennus hajosi ja huononi kilometri kilometriltä.

Viimeinen niitti niillä oli Tampereen moottoritiellä noin 125 km navigaattorinopeudella, kun perä lähti pomppimaan mutkassa niin, että pyörä alkoi woblata. Rauhallinen vauhdin pudotus ohituskaistalla ja tilanne rauhoittui. Sitten hyvin rauhallista ajoa kotiin ja pyörä seisontaan. Progressivet vaihtuvat Wilberseihin ja olivat viimeiset joihon ostan ilmaa missään mudossa.

PS:n iskareita minulla on useammassakin pyörässä ja ilmattomina ovat olleet ongelmattomia.

Toivottavasti sinulle sattui laadukkaammin rakennettu setti.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Vastaa Viestiin