FLH-80 1982 Projekti

Omat projektit. "Talleissa tapahtuu". Erilaiset DIY "tee se itse" vinkit, erikoiset taikka toimivat ratkaisut jne

Valvojat: Pertti, pressa

-tuomas-
Viestit: 25
Liittynyt: 20:27 28.02.2018.
Paikkakunta: Järvenpää
Viesti:

FLH-80 1982 Projekti

Viesti Kirjoittaja -tuomas- »

Moro,

Tullut seurailtua tätä palstaa jo jonkun aikaa ja erityisesti jensenin projektikuvaus on ollut mielenkiintoista seurattavaa, harmittavasti kirjoitussarjalle on tapahtunut nyt jotain.

Omassa projektissani on nyt alkamassa kokoonpanovaihe ja rohkaistuin avaamaan sille oman ketjun, koska tiedän tarvitsevani kokeneempien apua ja neuvoja eteen tulevissa ongelmissa.

Viime kesänä tuli siis hankittua alla näkyvä vuoden 1982 FLH-80:

Kuva

Siirsin pyörän suoraan talliin odottamaan talven tallikautta. Valitettavan vähän on ehtinyt tallille puuhastelemaan, mutta nyt olen purkanut pyörää sen verran kuin olin ajatellut tekeväni. Kun maalattavat osat palautuneet maalauksesta ja moottori sekä runko pesty, olisi tarkoitus aloittaa kokoonpano. Alla tämän hetkinen tilanne:

Kuva

Tavoitteena on siis tekniikan läpikäynnillä parantaa 35-vuotiaan pyörän luotettavuutta ja kohentaa vuosien saatossa kulahtanutta ulkonäköä maalauttamalla auringon paahtamat osat. Ulkonäkö on tarkoitus pitää melko lähellä alkuperäistä ja joka tapauksessa niin, että se on helppo muuttaa alkuperäiseksi. Museorekisteröinti on vielä harkinnassa ja siihenkin liittyen on jo pari kysymystä mielessä.

-tuomas
FLH-80 1982
XL1200C 1997
Grasschopper1
Viestit: 1318
Liittynyt: 20:50 28.05.2007.
Paikkakunta: Tampere

Re: FLH-80 1982 Projekti

Viesti Kirjoittaja Grasschopper1 »

Mitäköhän sille kirjoitussarjalle tapahtui? Omituista, ettet niitä kysymyksiä jo esittänyt, mitä haluat tietää :mrgreen:
-tuomas-
Viestit: 25
Liittynyt: 20:27 28.02.2018.
Paikkakunta: Järvenpää
Viesti:

Re: FLH-80 1982 Projekti

Viesti Kirjoittaja -tuomas- »

Grasschopper1 kirjoitti: Omituista, ettet niitä kysymyksiä jo esittänyt, mitä haluat tietää :mrgreen:
Joo, saatan olla vähän omituinen :roll: Tähän omituisuuteen tarjoan selitykseksi että kahden pienen lapsen isänä ehtii kerralla keskittyä johonkin asiaan max. 15 minuuttia ja kaikki tahtoo jäädä kesken...

Ajoneuvon museointi ei ole asiana aivan vieras, mutta nyt ajattelin arvioida asiaa melko puhtaasti taloudellisin perustein ja osittain sen pohjalta miltä haluan valmiin pyörän näyttävän. Pyörässä on siis jonkin verran alkuperäisyydestä poikkeavia osapuutteita ja toisaalta esimerkiksi tuon kahden istuttavan jakkaran ajattelin vaihtaa ulkonäkösyistä. Toivoisin siis kommentteja miten seuraavat puutteet vaikuttavat museorekisteröintiin:

- kaasutin ja ilmanputsari alkuperäisestä poiketen S&S Super E. Tämä taisi tulla markkinoille joskus 1990 ja sitä ei olisi siis voinut uutena pyörään vaihtaa

- 1982 mallissa pitäisi olla etulokasuojassa kotkan mallinen juhlakoriste ja tämä minulta puuttuu. Tuntuu olevan melko hankalasti saatava osa ja hinnat huikeita

- pakoputket eivät ole käsittääkseni alkuperäiset

- takalokasuojasta puuttuu puskuri ja en kyllä ajatellut asentaa sitä eteenkään (ihan en ymmärrä mihin moottoripyörässä tarvitaan puskuri)

- takalokasuojan alareunasta puuttuu kuutiotilavuuden kertova koriste

- alkuperäisen istuimen ajattelin vaihtaa yksipaikkaiseksi, ei HD:n valmistamaksi. Jos vaikka alkuperäisen istuimen pitäisikin, alkuperäiset matkustajan jalkatapit puuttuvat.

- muut mahdolliset puutteet mitä en ole edes ymmärtänyt

Lisäksi kiinnostaisi tietää mitä vakuutusyhtiöt pyytävät vapaaehtoisesta ajoneuvovakuutuksesta (kasko, osakasko jne.) museoajoneuvolle verrattuna ei museokatsastettuun pyörään. Jostain syystä vakuutusyhtiöni ei pystynyt tällaiselle etukäteen kertomaan hintaa.
FLH-80 1982
XL1200C 1997
Pertti
Viestit: 5938
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: FLH-80 1982 Projekti

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Grasschopper1 kirjoitti:Mitäköhän sille kirjoitussarjalle tapahtui?
Jensenillä meni jostakin syystä herne nenään niin syvälle, että hän poisti yhden yön aikana melkein kaikki kirjoituksensa. Oli hyvä ketju, vaikka välillä rönsyilikin ohi aiheen.
Jotakin asiaa sinne kuitenkin jäi ja siksi ketju on lukittu, ettei sitä voi enää lisää tärvellä.
moderattori

Romu rauhoittaa!
Avatar
Karvanaama
Viestit: 118
Liittynyt: 11:29 06.04.2007.
Paikkakunta: Käläviäläinen vaikka Kokkolassa asunkin..
Viesti:

Re: FLH-80 1982 Projekti

Viesti Kirjoittaja Karvanaama »

Mulla on matkalehmä vuodelta -77, ei ihan museokuntoinen, mutta suurinpiirtein vastaavassa kunnossa kun sinun.
Museorekisteröintiä varten kuitenkin omassani olisi kaikenlaista hierottavaa ja osien ostoa että katsoin edullisemmaksi jättää sen sellaiseksi.
Ympärivuotinen vakuutus maksaa minulle n.200e vuodessa 50% bonuksilla. Ero museopyörän vakuutukseen ei mielestäni ole niin iso että viitsisin se museoida. Maksaisi itsensä takaisin aikaisintaan kymmenessä vuodessa.
Toki jokainen tekee kuin itse (tai vaimo) haluaa.

Minusta tuo takalaatikko näyttäisi olevan uudemmasta matkalehmästä, ainakin omani on paljon pienempi.

Kerkesitkö kuinkapaljon ajella tällä ennen purkua?
Moottorin / laatikon kuntoa lähinnä ajattelin.
Ja se on niin vehen mite mine olen lehmee nainut että se ei ole juuri ollenkaan..
Pertti
Viestit: 5938
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: FLH-80 1982 Projekti

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Yhdestä myytävästä kuvat.
Minusta aikalailla alkuperäisen kaltainen laukkupyörä.

Siinä näkyy selvästi, kuinka hallitseva tuo ilmanputsari on kokonaisuudessa.
Myös istuin pitää olla perälaukun kanssa pitkä.
Kaksivärinen maalaus näyttäisi olevan...

Jos itse haaveilisin museopyörästä, maalauttaisin sen alkuperäisen mukaiseksi ja kasaisin ajoon. Sitten pikkuhiljaa metsästäisin puuttuvia palikoita.

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
moderattori

Romu rauhoittaa!
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1604
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: FLH-80 1982 Projekti

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

Hienon näköinen pyörä, onnea ja menestystä vaan projektiin!

En ole museorekisteröinnin asiantuntija, mutta parin museo-kaksipyöräis-projektini perusteella arvailen jotain!

Jos tuota listaasi katson, niin kuvittelen että noilla ominaisuuksilla ei kyllä menisi läpi. Tarkoitus on, että pyörä on pääosin tehtaan kuosissa, käytön jälkiä saa toki näkyä.

Museoajoneuvoksi hyväksymisen kriteerit ovat hyvä kyllä muuttuneet. Tuntumani mukaan nykyään hyväksytään enemmän käytön jälkiä eli ei tarvitse olla niin kuin olisi juuri kaupasta ostettu. Pyörässä saa myös olla toteutettuna oman aikakautensa muutoksia. Jos esimerkiksi löydät tuon aikakauden soolosatulan, se on luultavasti ok kunhan se on sopusoinnussa muiden osien kanssa, esim. laukkujen.

Sitten jos jotain osaa ei kerta kaikkiaan ole saatavissa, siihen on kelvannut lähinnä seuraavaksi paras vaihtoehto.

Jos tosissasi ajattelet museorekisteröintiä, kannattaisi ottaa yhteyttä museo-mp-tarkastajaan, näyttää pyörä tai kuvat sekä kertoa mitä aikoo tehdä. Jos tarkastajaa pyytää käymään laitetta katsomassa, olen minä ainakin bensarahat toverille käynnistä sujauttanut. Tätä ei ole lahjonnan yritykseksi tulkittu... Minä sain tarkat ohjeet, mitä piti korjata ja mihin ei taas tarvinnut panostaa.

Jos joskus ennen joku koki tuon tarkastuksen/tarkastajat pikkumaiseksi, niin ainakin oman kokemukseni mukaan se ei sitä enää ole. Tarkastaja auttaa sinua projektin valmiiksi saattamisessa.

On tarkastajia, jotka ovat paremmin perillä HD-pyöristä. Tarkastajia löytyy myös eri puolelta Suomea. Missä päin puuhailet? Lista tarkastajista löytyy mm. VMPK:n nettisivuilta ja kerhon Huimapyörä-lehdestäkin.

Tuon olet varmaan lukenut. Siinä kerrotaan ne yleisimmät virheetkin.
http://www.vmpk.fi/museoajoneuvotarkast ... kasohjeet/

Huimapyörä on ihan hauska lehti. Jäseneksi VMPK:hon kannattaa liittyä. Taitaa jo yhden pyörän museokatsastusmaksujen alentumisessa jäsenmaksun tienata. Ja on mukavampi kun tarkastajalle voi kehuskella olevansa jäsen.
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1604
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: FLH-80 1982 Projekti

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

Kysyit museopyörän vakuutuksista, tässä esimerkki vuosimaksusta, OP Vakuutus:

Honda CB350 K3 vm. 1971
- liikennevakuutus 37,24 e
- "Laaja museokasko" 102,30 e

Muistelen, että tuo kaskon hinta riippui voimakkaasti siitä, minkä itse pyörän arvoksi annoin. Taisin arpoa 3.000 e. Noitahan saa 2.000...3.500 eurolla. Museopyörät alkavat olla ongelmajätettä, perikunnat niitä halvalla myyvät.

Olen kyllä miettinyt että tuo kasko on turha. Muutamana aurinkoisena päivänä tulee vuodessa ajettua joku pätkä ja varsin varovasti. Minulle tämä on kuitenkin enemmän tunnejuttu, tuo pyörä kun on ollut minulla ihan uudesta asti.

Sitä en kyllä käsitä, etteikö vakuutusyhtiö pysty sinulle tarjousta laskemaan kunhan pyörän arvon heille sanot. Vaikka pyörä ei olisi rekisterissä, niin kyllä heidän laskurinsa tarjouslaskelmaan pitää taipua.

Edit: Korjasin Hondan vuosimallin.
Viimeksi muokannut UrpoTJ, 16:01 10.03.2018.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Grasschopper1
Viestit: 1318
Liittynyt: 20:50 28.05.2007.
Paikkakunta: Tampere

Re: FLH-80 1982 Projekti

Viesti Kirjoittaja Grasschopper1 »

Pertti kirjoitti:
Grasschopper1 kirjoitti:Mitäköhän sille kirjoitussarjalle tapahtui?
Jensenillä meni jostakin syystä herne nenään niin syvälle, että hän poisti yhden yön aikana melkein kaikki kirjoituksensa. Oli hyvä ketju, vaikka välillä rönsyilikin ohi aiheen.
Jotakin asiaa sinne kuitenkin jäi ja siksi ketju on lukittu, ettei sitä voi enää lisää tärvellä.
Joo, nämä jensenin tekoset oli kyllä tiedossa. Heräsi vain epäilys, josko herra palasi uudella profiililla. Epäilykseni taisivat mennä kuitenkin pieleen.
Avatar
KariFS
Viestit: 554
Liittynyt: 13:36 12.06.2017.
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: FLH-80 1982 Projekti

Viesti Kirjoittaja KariFS »

Hieno projekti. Mr-sääntöjä olen lueskellut, ja vaikuttaisi siltä että nuo listaamasi puutokset/muutokset ovat sellaisia että estäisivät hyväksynnän. Järjellinen määrä patinaa/kulumaa menee läpi, jos se on "tasaista" mutta ylimääräisiä, puuttuvia ja/tai vääränlaisia osia karsastetaan.

Perttiä komppaan maaliasiassa, eli jos tekee ns "rullaavan rojektin" niin on hyvä aloittaa sillä että maalaus tulee alkuperäisestä värivalikoimasta alkuperäisen kaavion mukaisena. Pikku tingeltangeleita voi sitten laitella sitä mukaa kun niitä löytyy.

Mullakin on nyt tuoreena projektina sellainen "helpohkosti museokilpiin"-yksilö mutta ne muutamat hienovaraiset muutokset joita on jo aikaisempien toimesta tehty ja joita minä tulen tekemään, estävät museorekisteröinnin, vaikka mielessäni siintävä lopputulos luultavasti menisikin täydestä 90%:lle harrastajista. Mulla on jo yksi museopyörä, ja välillä sen kanssa meinaa ahdistaa kun tekisi mieli jotain kohtaa "parannella" tai jostain vähän repsottaa ja pitää hommata just oikeanvuotinen osanen tilalle :)
XLS1000 Roadster 1983

”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
Avatar
IJHa
Viestit: 353
Liittynyt: 19:08 19.04.2002.
Paikkakunta: Kalkkinen
Viesti:

Re: FLH-80 1982 Projekti

Viesti Kirjoittaja IJHa »

Tässä kuva 1982 FLH. Kuvassa näkyy takajalkatappien kiinnitys (hirveä möykky alumiinia) ja leipälaatikkomallin ilmanputsari.
http://www.chuckdeluxe.com/fckimages/DSC_0490.JPG" onclick="window.open(this.href);return false;

Jos päätät alkaa entisöimään omaasi museorekisteriä varten, niin minulta saat tuon ilmanputsarin postituskulujen hinnalla. Kaasarina taisi olla Keihin, jos en väärin muista. Entisöinnissä on suuri apu tehtaan Service manualista ( Service manual FL/FX Models 1200/1340cc 4-speed 1978 1/2 to 1984.
Mr. Biker vm 2005
Pertti
Viestit: 5938
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: FLH-80 1982 Projekti

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Näin VMPK:n museotarkastajan vinkkelistä lakipykälä kertoo jo aika paljon.

"Ajoneuvo on säilytetty alkuperäisenä, tai entistetty alkuperäistä vastaavaksi."

Alkuperäiskunto tarkoittaa, että käytön jälkeä ja himmentymää saa jonkin verran olla. Näkyvää ruostetta ei saa olla. Kokonaisuuden pitää kuitenkin olla sellainen, ettei siitä mikään kohta hyppää silmille. Pinnoitteiden pitää pääosin olla alkuperäisiä, oikein toteutettuja paikkamaalauksia voi tehdä, kunhan kokonaisuus pysyy siistinä.

Entistetty tarkoittaa sitä, että ajoneuvo on tehty uuden veroiseksi ainakin näkyviltä osiltaan.

Usein käy niin, että alkuperäiskuntoista aikansa fiksaillaan ja sitten homma lähtee lapasesta. Hyvä alkuperäiskunto muuttuukin entisöintiprojektiksi.
Entistetty on aina hieno, mutta alkuperäiskuntoista itse pidän suuremmassa arvossa. Uutta maalia ja palikkaa saa kaikenlaista kun vaan kävelee kauppaan, mutta tehtaalla laitettua ei.

Meikäläiselle voi lähettää kuvia teemalla "mitä mieltä olet", niin pähkäillään käykö museopyörään vai ei.
Toki asiat eivät aina ole täysin yksiselitteisiä, joten voin kertoa vain oman mielipiteeni.
moderattori

Romu rauhoittaa!
Avatar
-Harikka-
Viestit: 4839
Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
Paikkakunta: 'suur'-Salon saaristo merenranta kauppala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

.
Viimeksi muokannut -Harikka-, 01:18 12.06.2019.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
ulkosuomalainen
Viestit: 98
Liittynyt: 00:00 30.05.2015.
Paikkakunta: 61°xx′xx″N 5°x′xx″E
Viesti:

Re: FLH-80 1982 Projekti

Viesti Kirjoittaja ulkosuomalainen »

Löytys tommonen oisko tuosta apua.
https://www.dropbox.com/sh/hdpqjpc8wrxv ... uSyTa?dl=0" onclick="window.open(this.href);return false;
Olen keräilly tuonne vähän kaikenlaista sälää.
HD FXST Softail -84 EVO
Kaikki mitä vain suinkii voipi pittä tehä ite enneko maksaa toiselle mittään. Tauti son tämäki.
-tuomas-
Viestit: 25
Liittynyt: 20:27 28.02.2018.
Paikkakunta: Järvenpää
Viesti:

Re: FLH-80 1982 Projekti

Viesti Kirjoittaja -tuomas- »

Kiitos kaikille hyvistä ja asiantuntevista kommenteista. Tälle palstalle kirjoittavien avuliaisuus on kyllä häkellyttävää, kun osaakin tarjoudutaan lähettämään pelkkiä postituskuluja vastaan!

Vastaukset vahvistivat suunnitelmaani tehdä pyörästä nyt sellainen kuin käsillä olevat osat mahdollistavat ja jättää mahdollinen museorekisteröinti myöhemmäksi. Jos mieleni muuttuu, niin pidän kyllä IJHa:n tarjouksen muistissa. Vähän elättelin toiveita että HD:n kanssa olisi sallittu enemmän vapauksia alkuperäisyydestä, koska näitähän on kai "aina" muutettu enemmän tai vähemmän omistajan mieltymyksen mukaisiksi. Toisaalta, hyvinhän tuolla oli kirjoitettu että jo museoajoneuvoihin liittyvä laki määrittelee vaatimuksen alkuperäisyydestä ilman sen kummempaa tulkintaa.

Maalaus on kuitenkin tulossa nyt mahdollisimman alkuperäisen mukaisena. Juuri tuota kaksivärisyyttä yritin selvitellä ja ennen osien maalarille vientiä sain itseni vakuuttuneeksi että tässä kyseisessä mallissa punaisen kuuluisi olla yksisävyinen. Toivottavasti en ole väärässä... Tehtaan varaosakirjan mukaan tuota Harley-Davidson -tekstiin yhdistettyä linnunsiipimerkkiä olisi käytetty vuosien 81 ja 82 FLH-80 -malleissa ja osassa vuosien 81 ja 82 FLH Classic -pyöriä. Mitä netistä katselin, niin AMF-aikakautta edustavissa 81-vuoden pyörissä näkyi olevan kaksisävyinen maalaus, mutta kaikki vähänkään alkuperäisen oloiset pyörät vuodelta 1982 mitä löysin olivat yksivärisiä

Kuva
Kuva
Karvanaama kirjoitti: Kerkesitkö kuinkapaljon ajella tällä ennen purkua?
Moottorin / laatikon kuntoa lähinnä ajattelin.
En ajanut tällä kuin seitsemän metriä peräkärryltä talliin :D Edellinen omistaja, jonka hyvin tunnen, ei tiennyt laatikon ja moottorin historiasta, mutta hänellä pyörä oli jäänyt toimintakuntoisena pariksi vuodeksi seisontaan. Näin jälkiviisaana olisi tietenkin ollut hyvä edes puristukset tsekata, mutta se jäi. Jos näissä ilmenee myöhemmin häikkää, niin täytyy se osuus hoitaa omana projektinaan.
UrpoTJ kirjoitti:Kysyit museopyörän vakuutuksista, tässä esimerkki vuosimaksusta, OP Vakuutus:

Honda CB350 K3 vm. 1971
- liikennevakuutus 37,24 e
- "Laaja museokasko" 102,30 e
Tämä oli havainnollistavampi esimerkki kuin ehkä arvasitkaan, koska sattumoisin edellinen ja osittain vielä keskeneräinen projekti on ollut kasata kolmesta vuoden -72 CB350:n raadosta kaksi toimivaa museopyörää. Näistä toinen on ollut jo pari vuotta minulla ajossa (ei siis vielä museorekisteröitynä) ja vakuutukset on ollut siinä vajaa kolme sataa euroa vuodessa. Eli jonkun verran vakuutuksissa tulee säästöä, mutta ei niin paljon että näihin kahteen pyörään mennyttä rahaa saisi ikinä takaisin.
Grasschopper1 kirjoitti: Heräsi vain epäilys, josko herra palasi uudella profiililla. Epäilykseni taisivat mennä kuitenkin pieleen.
Väärinkäsitysten välttämiseksi vahvistettakoon, että eri henkilö nyt tosiaan kyseessä. Vähän vain apinoin tuota otsikkoa kun niin samankaltainen ja saman aikakauden pyörä työn alla.

Tuon suositellun Service manualin sain itse asiassa pyörän mukana ja lisäksi hankin tehtaan varaosakirjan sekä Clymerin oppaan. Siihen liittyen minulla olisikin seuraava kysymys. Takahaarukan asennukseen liittyen neuvotaan siinä seuraavasti:

12. Pre-load the swing arm Timken bearings as follows:
a. After swing arm is installed on bike, install the rear wheel axle through the swing arm at the axle´s position. Then attach a spring scale to the axle and lift spring scale to raise the swing arm to a horizontal position.
b. Note reading on scale. Tighten pivot shaft to pre-load bearings 1-2 lbs (0.45-0.91 kg). For example, if scale reading is five pounds with swing arm in horizontal position, tighten pivot shaft until scale reads 6-7 lbs. (2.72-3.17 kg) when the swing arm is raised.
c. Bend the lockwasher tab over the pivot shaft.


Osaan kyllä englantia auttavasti ja suunnilleen ymmärrän mitä tuossa neuvotaan tekemään, mutta en ihan hahmota että mihin tuo tarvittavan nostovoiman kasvu perustuu. Rakenne kun näyttää sellaiselta että tuo haarukan saranalinja tulee kahden jäykän osan väliin ja tuolla akselitapilla ei pystyisi laakereita puristamaan?
FLH-80 1982
XL1200C 1997
Vastaa Viestiin