Merkkivalot

Sähköt, elektroniikka, valot, vilkut, hälytin, mittarit (myös mekaaniset)

Valvojat: Pertti, pressa

Avatar
KariFS
Viestit: 559
Liittynyt: 13:36 12.06.2017.
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Merkkivalot

Viesti Kirjoittaja KariFS »

Meinasin korvata XLS 1000:n alkuperäisen valo"klusterin" kolmella tavallisella pyöreällä merkkivalolla. Punainen öljynpaineelle, sininen kaukovaloille ja (alkuperäisestä poiketen) keltainen lataukselle. Onhan niitä hienoja symbolein varustettuja klustereita olemassa mutta niissä on sitten kaikkea ylimääräistä check engineä, vapaan ja vilkkujen merkkivaloa ym joille ei minun tapauksessa ole sähköjärjestelmässä valmiutta.

Minkäslaisia raati suosittelee? Tällaiset löytyisi eräältä kotimaan toimijalta:

http://www.hdcustomparts.fi/product/502308/" onclick="window.open(this.href);return false;

Näkyykö tällaiset auringonpaisteessa, ja onko tietoa kestävyydestä? Vielä on tutkimatta toimiiko lataus ilman merkkivaloa (kun nämä kyseisethän on LEDit) mutta siihen voinee kikkailla tarvittaessa vastuksen varmaankin rinnallle...vai?
XLS1000 Roadster 1983

”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
Avatar
-Harikka-
Viestit: 4850
Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
Paikkakunta: 'suur'-Salon saaristo merenranta kauppala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

.
Viimeksi muokannut -Harikka-, 00:23 12.06.2019.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
Avatar
Sepixlh
Viestit: 4218
Liittynyt: 08:26 22.04.2002.
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: Merkkivalot

Viesti Kirjoittaja Sepixlh »

KariFS kirjoitti: Näkyykö tällaiset auringonpaisteessa, ja onko tietoa kestävyydestä? Vielä on tutkimatta toimiiko lataus ilman merkkivaloa (kun nämä kyseisethän on LEDit) mutta siihen voinee kikkailla tarvittaessa vastuksen varmaankin rinnallle...vai?
Kyllähän ne jollain tavalla näkyy myös auringossa, rautapään laturi ei ainakaan orkkis säätimellä toimi kunnolla ilman hehkulankaa/vastusta siellä on myös diodit vilkun merkkivaloissa ( jos on 2 merkkivaloa) nekin on huomioitava asennuksessa.
You live more in 5 minutes on a bike like this going flatout, than some people live in a lifetime.
-Burt Munro
Pertti
Viestit: 5960
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Merkkivalot

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Lataus toimii elektronisella säätimellä ilman valoa.
Eikös noissa viimeisissä ollu jo sellaiset säätimet?

Aloittajan pyörässä on luultavasti alkuperäiset johdotukset, joten merkkivaloja kaiketi löytyy lataus, öp, vapaa, vilkut ja pitkätvalot. Laittaisin öp:n ja latauksen ja vilkut superkirkkailla ledeillä. Ne näkyvät hyvin päivälläkin. Vaapaa ja pitkät tavallisilla, ettei pimeällä häiritse. Tuon vapaan tietusti voi myös laittaa kirkkaalla, mutta risteyksessä pysähdyksissä saattaa näyttää koomiselta, jos naama värjääntyy vihreäksi.
moderattori

Romu rauhoittaa!
Avatar
KariFS
Viestit: 559
Liittynyt: 13:36 12.06.2017.
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Merkkivalot

Viesti Kirjoittaja KariFS »

Kiitoksia jälleen. Mulla ei ole muita merkkivaloja kuin nämä kolme mainittua (lataus, öljynpaine, pitkät), ja ne ovat kaikki siinä nopeusmittarin alapuolella. Alkuperäinen "klusteri" on "ei-vaihdettavilla" hehkulampuilla, muoto kuin kolme läpikuultavaa legopalikkaa rinnakkain, mutta se oli hajalla ja alta paljastui kolme n 8mm reikää, joihin nuo ledituikut ovat just passelit.

Vilkuille ei ole merkkivaloa ollenkaan, mutta ne on vaikea unohtaa päälle kun tässä versiossa ilmeisesti vilkku vilkkuu niin kauan kuin jaksaa painaa keinukytkintä. Jos siis olen oikein tulkinnut. Ei se kovin kätevältä vaikuta, parempi olisi sellainen joka ekalla painalluksella jäisi päälle ja toisella sammuisi. Tällaisia jälkiasennettavia "bokseja" on olemassa, niissä taisi olla vielä lisäksi joku semmoinenkin ominaisuus että 10 tai 15 sekunnin päästä vilkku menee itsestään päältä pois. Vaan ehkä tuohonkin tottuu. Vapaan valolle ei myöskään taida olla valmiutta vaihteistossa. Jos valmius löytyy, niin semmoisen voisi kyllä lisätäkin.

Tässä minun pyörässä on vielä tasavirtageneraattori, regulaattori/säädin on kiinni kehtoputkessa laturin etupuolella. Elektroniselta se näyttää kun on rivoitettu valurunko.

Jep, kiitokset tähänastisista, taidanpa nuo tilata, ovat kuitenkin "nimekkään" firman trokaamia ja hintakaan ei aivan huimaa. Tosin Storehousen katalogin viereisellä sivulla oli myös hehkuversio, mutta niitä ei tuo Customparts sivuillaan listannut.
XLS1000 Roadster 1983

”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Merkkivalot

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

KariFS kirjoitti: Vilkuille ei ole merkkivaloa ollenkaan, mutta ne on vaikea unohtaa päälle kun tässä versiossa ilmeisesti vilkku vilkkuu niin kauan kuin jaksaa painaa keinukytkintä. Jos siis olen oikein tulkinnut. Ei se kovin kätevältä vaikuta, parempi olisi sellainen joka ekalla painalluksella jäisi päälle ja toisella sammuisi. Tällaisia jälkiasennettavia "bokseja" on olemassa, niissä taisi olla vielä lisäksi joku semmoinenkin ominaisuus että 10 tai 15 sekunnin päästä vilkku menee itsestään päältä pois. Vaan ehkä tuohonkin tottuu. Vapaan valolle ei myöskään taida olla valmiutta vaihteistossa.
Nuo vilkut toimivat juuri kuten totesit. itse asensini '81 malliin sellaisen M-unit + releen muitaakseni. Pieni ja kallis mötikkä, mutta menee vakioreleen paikalle. Painalluksen pituudesta riippuen vilkahtaa 3 - 8 - jatkuva vilkku. Aivan loistava laite ja sen satasen arvoinen ehdottomasti.

Softailissa minulla ovat ne pohjaan jäävät ja sillä olen vedellyt vilkku päällä pitkiäkin matkoja :lol: Ei lainkaan hyvä keksintö.

Vapaa noissa ei meinaa mennä lainkaan päälle, joten merkkivalokin on turha :twisted: ;)
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Pertti
Viestit: 5960
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Merkkivalot

Viesti Kirjoittaja Pertti »

KariFS kirjoitti:
Tässä minun pyörässä on vielä tasavirtageneraattori, regulaattori/säädin on kiinni kehtoputkessa laturin etupuolella. Elektroniselta se näyttää kun on rivoitettu valurunko.

.
Elektroninen on ja lataa ilman polttimoa, siis ilman kuormittavaa esivastusta.
Jos kytkentä on epäselvä, niin se lamppu kytketään virtalukon jälkeen esim puolalle menevään toinen ja toinen piuha laturin A-napaan.
Polttimolla onnistuu molemmin päin, mutta ledin plussa pitää tulla siihen puolalle menevään ja miinuskarva ottaa maan laturin A:sta. Voi kokeilla, palaa vain oikeinpäin, eikä kärähdä väärin.
Kumpaakaan, polttimoa eikä lediä ei maadoiteta runkoon.
moderattori

Romu rauhoittaa!
Vastaa Viestiin