Touringin radiossa häiriöitä

Sähköt, elektroniikka, valot, vilkut, hälytin, mittarit (myös mekaaniset)

Valvojat: Pertti, pressa

Ake
Viestit: 10
Liittynyt: 19:39 19.03.2014.
Viesti:

Touringin radiossa häiriöitä

Viesti Kirjoittaja Ake »

Moro!

Mulla 2009 Touringissa radio oikkuilee.

Alkutietoa: mopossa on radio + cb
Radioon on ladattu uusi ohjelma Loimaalla, ja ilmeisesti lisätty tämä cb-yksikkö. Olen tarkistanut että anteeni on oikeantyyppinen ja maadoitettu aivan ohjeiden mukaan.
Ongelma: kun kone ei ole käynnissä, kaikki pelaa.
Kone käy niin radio ottaa häiriötä niin paljon että kuuntelusta ei tule mitään.

Onko kellään ollut samanlaisia pngelmia?
Pertti
Viestit: 5960
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Touringin radiossa häiriöitä

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Onko häiriö ollut koko ajan sinulla ollessa, vai tullut päälle yhtäkkiä?
moderattori

Romu rauhoittaa!
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Touringin radiossa häiriöitä

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Erikoisen oloinen tilanne. Lisäkysymykisä tässä pitää esittää.

Miksi tuollaista radioasennusta on tehty?
Oliko sitä ennen jo joku ongelma radiossa?
Vai tuliko se ongelma heti tuon radioasennuksen jälkeen?
Onko mitään muuta pientäkään muutosta tehty esim. valoihin?

Kysyitkö Loimaalta mielipidettä?
Vai onko tämä tieto peräisin pyörän edelliseltä omistajlta?
Ovatko pyörä ja radio Euroopan mallia?
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Ake
Viestit: 10
Liittynyt: 19:39 19.03.2014.
Viesti:

Re: Touringin radiossa häiriöitä

Viesti Kirjoittaja Ake »

Moro!

Kun ostin tämän mopon 2016 marraskuussa niin siinä oli "valmiina" tämä ominaisuus.
Pyörä on tuontimalli jenkkilästä ja on uitettu ja tuunattu jälkeen päin Suomessa.
Kyselin Loimaalta asiaa ja olivat valmiita tutkimaan asiaa....tietty hinnasta ei kyselty mutta luulen että se selvitys olisi maksanut jonkin verran..joten yritän tätä selvittää itse!

Ongelma on että entinen omistaja ei ottanut heti yhteyttä Loimaaseen ja reklamoinnut asiasta. Ei ole ekä pyörä joka itse pitäö korjata kun "ammattimiehet" eivät osaa asiaansa. En syytä Loimaata mutta olisi kyllä pitänyt testata homma paremmin. No nyt paska on mun käsissä....
Ake
Viestit: 10
Liittynyt: 19:39 19.03.2014.
Viesti:

Re: Touringin radiossa häiriöitä

Viesti Kirjoittaja Ake »

Joe cool: pyörään on tehty muutoksia...ja niitä nyt selvitän.
Aikaisemmasta vikahistorista en tiedä.
Aikaisempi omistaja sanoi että häiriöt alkoivat tämän lisäyksikön asennuksen jälkeen.
Edellinen omistaja on laitellut/ asennuttanut siihen kaikenlaisia lisäkikkeitä.

No mä olen purkanut vaihteistovinkkunan takia muutenikin koko pyörän tekniikan joten selvitän tään kanssa samalla kertaa...otan maskin irti ja kytken cb:n irti. Katsotaan mitä se siitä tykkää. Mittaan myös kaapelin ja maadoitukset.
Pertti
Viestit: 5960
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Touringin radiossa häiriöitä

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Pitää kyllä jo kysyä, mikä tuo cb on, jonka ovat asentaneet?
moderattori

Romu rauhoittaa!
Kari 99

.

Viesti Kirjoittaja Kari 99 »

.
Viimeksi muokannut Kari 99, 21:51 26.08.2019.. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
Veijo Esso
Viestit: 1100
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: Touringin radiossa häiriöitä

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

Kari 99 kirjoitti: Ja onko laitteessa pitkä piiska-antenni joka on pystyasennossa. Muut ei tahdo pelittää kunnolla...
Eikä sekään takaa autuutta vielä.

Tuo CB-on meidän termeillä LA-radio ja se ei komboantennilla toimi kovinkaan hyvin (vastaanotto toimii kyllä, mutta lähetyksessä on sitten enemmän haastetta). Jotain jakajia saa, joilla saa suodatettua ei-toivottuja taajuuksia pois, mutta nekään eivät signaalin tasoa mihinkään nosta. Jos on erilliset antennit, niin ongelma ei ainakaan helpotu. Alkuperäisellä kysyjällä ei ollut tiedossa mitä on tehty. Voihan olla, että muut rojut on laitettu oikein, mutta antennia ei ole vaihdettu, tai muuten tehty jotain pielavetistä.
XL 883C -07 | FLSTF -98
Ake
Viestit: 10
Liittynyt: 19:39 19.03.2014.
Viesti:

Re: Touringin radiossa häiriöitä

Viesti Kirjoittaja Ake »

Moro!

Anteenit ovat erilliset ns piiska-anteenit ja tarkistin HD:n sivuilta imaistusta dokumentista että kummatkin ovat oikean tyyppiset.
Myöskin maadoitus oli mielestäni toteutettu kuten ko dokumentti sen esitti.

Koska kaikki asennukset on ilmeisesti oikein niin siksi kysyin että onko jollain ollut samanlaista vikaa omassa mopossa. Voiko CB:n kalibroinnissa olla jotain vialla, kaapelissa vuotoa...yms, en tiedä.....


Mulla on nyt mopo palasini muusta syystä joten pääsen kyllä jopa silmämääräisesti tarkistamaan kaapelin ja sitten mittaan sen myös ja maadoitukset.
Nyppään myös sen CB irti jotta selviää onko vika siinä.
Ake
Viestit: 10
Liittynyt: 19:39 19.03.2014.
Viesti:

Re: Touringin radiossa häiriöitä

Viesti Kirjoittaja Ake »

Joo...kaiketikkin voi sitä käydä oman jumppaamisen jälkeen näyttämässä Loimaalla.
Avatar
-Harikka-
Viestit: 4850
Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
Paikkakunta: 'suur'-Salon saaristo merenranta kauppala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

.
Viimeksi muokannut -Harikka-, 23:41 10.06.2019.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
Avatar
Pave.
Viestit: 1215
Liittynyt: 19:08 05.10.2012.
Paikkakunta: Multian ja Kolhon puolivälissä

Re: Touringin radiossa häiriöitä

Viesti Kirjoittaja Pave. »

Pari tyhmää kysymystä tyhmältä ihmiseltä.
Onko mopossa mahdollisesti joko xenon tai Led valoja?
Eihän mopossa ole esim. lisätty halpaa liikennettä kuvaavaa kameraa?
Tai jotain muuta lisättyä elektronista laitetta (ei koske cb-radiota) joka voisi antaa mahdollisen häiriön, jopa matkapuhelin jos on ihan radiossa kiinni (jossain kotelossa) voi sen aiheuttaa!
R.I.P Jaska - Motoristi
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Touringin radiossa häiriöitä

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Tuota Paven ajatusta itsekin mietin, kun kyselin noista muista lisäyksistä, mm. valoista. Kaikesta se voi tosiaan häiriintyä.

Kovasti ihmetyttää tuo CB/LA-radion asennus - yleensä niitä mieluummin revitään pois, kun asennetaan lisää. Mitä kukaan oikeasti tekee LA-radiolla Harrikassa. Ainoa tietämäni käyttö on ollut porukassa ajo ja kun kaikilla ovat moiset, otetaan joku kanava yhteydenpitoon. Eikä siitäkään yleensä mitään tule. Nyt en ole ihan varma, toimiiko tuo Harrikan oma kuulokejärjestelmä matkustajan ja kuljettajan välillä tuon radion kautta. Se voisi olla yksi syy asennukseen.

Mutta mitä enemmän ylimääräistä sähköä siellä on, riskit tietyti häiriöille kasvavat. Ja miten varma se tarina on, että juuri Loimaan asennuksen jälkeen häiriöt alkoivat. Ei liene kellekään outo uutinen kuulla tarinoita, että "auto oli paremmassa kunnossa ennen huoltoon viemistä kuon huollon jälkeen". Toki huoltokin voi ryssiä, mutta useammin on helpompi panna huollon syyksi omatkin viritykset.

Joka tapauksessa - kun kesä tulee niin tielle vaan, rutisi radio tai ei, pidä se kiinni - mieluummin sitä kuuntelee Harrikan koneen ääntä kuin 80% ohjelma-ajasta mainoksia!
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
Springer
Viestit: 463
Liittynyt: 21:58 07.05.2003.
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Touringin radiossa häiriöitä

Viesti Kirjoittaja Springer »

No mutta silloin voisi jäädä kuulematta merisää jota ilman ihminen ei pärjää kesällä :D
FXSTS 1991
FLHCS 2022
Ake
Viestit: 10
Liittynyt: 19:39 19.03.2014.
Viesti:

Re: Touringin radiossa häiriöitä

Viesti Kirjoittaja Ake »

Moro!

Pave: Kyllä siihen on lisätty aivan toimimaton led-polttimo. Sekin voi aiheuttaa sen häiriön...ihan oikein.
Kokeilen tuon kun saan mopon läjään. Laitan siihen tavallisen polttimon tilalle.

Joe cool: Joo.. olen samaa mieltä ...mitä enemmän automatiikkaa/ sähkövempelettä niin sitä varmemmin ompi ongelmia. Juuri äsken juttelin yhden tallini kaverin kanssa ja hänellä on ollut ongelma sama....kun on asennettu toisellainen stonga...niin on käytetty ns. jatkoja johtimille ja ne ovat aiheuttaneet häiriöitä!

siis: tutkimme asiaa kunhan saan sen sähköille. Mittaan toki maadoitusten toiminnan ensin, sitten puran tämän CB:n pois koska en tarvitse sitä...kypäräpuhelin ajaa saman asian...ehkä!


Yleisesti: Miksi viittaan ko Loimaaseen ja myöskin edelliseen omistajaan, kun haastattelin edellistä omistajaa niin hän sanoi että ongelmat alkoivat kun "Loimaa asensi CB:n".
Edellisen omistajan olisi pitänyt asiasta mainita/tehdä kysely Loimaalle jotta he olisivat osanneet aloittaa tutkinna että mikä on. Tässä on tyypillinen tapaus jossa ei ole osattu tehdä kauppaan liittyvää transaktiota, eli vika/ reklamaatiota. Virhe ei ole Loimaan vaan tilaajan( edellisen omistajan ) .
Mutta nyt yritän selvittää mitä on tapahtunut ja mitä teen että saisin asian korjattua.

Itse radio ei minua haittaa...ajan umpikypärällä ja minulla on puhelimen kautta yhteys kypärä-puhelimeen, mutta kun mopo on levällään ja on mahdollisuus etsiä vika niin mikä ettei sitä kyselisi täältä foorumilta jossa on tietotaito ja kokemus asiaa ratkaista.


" On helppoa teettää asia toisella jos ei itse siihen pysty, mutta haasteellisinta on etsiä itse ratkaisu ongelmaan ja korjata se itse"


Kiitos kaikista vinkeistä tähän asti......ja lisää saa tulla! :=)


Take
Vastaa Viestiin