Vanteen vaihto.

Runko, jousitus, keula, renkaat, vanteet, jarrut, peltiosat, satulat

Valvojat: Pertti, pressa

Avatar
SenioRR
Viestit: 513
Liittynyt: 16:00 22.09.2005.
Paikkakunta: Parainen
Viesti:

Vanteen vaihto.

Viesti Kirjoittaja SenioRR »

Softail Custom vuodelta 1998 tarvii uuden takavanteen. Mutta muutamaan kysymykseen haluaisin vastauksen, ennen kuin vanteen tilaan/meen ostamaan. Täältä varmasti löytyy tietoa.
Pyörässäni on paikallaan levitetty takahaarukka, jossa on ollut pyörimässä 170/80-15 takapyörä. Pyörä on käyttäytynyt ajossa mallikkaasti, mutta takarengas näyttää hassulta omaan silmään. Se kun on sellanen pullea pallomainen pelastusrengas! Lisäksi huoltotoimet ovat hankalia. Takapyörää ei saa esimerkiksi irti ennen kuin irrottaa jarruletkun, sillä satula ei mahdu levyn päältä pois ja jo pelkästään ilmanpaineen tarkastaminen on helkkarin vaivalloista, kun jarrulevyn ja vanteen välissä on vain vähän tilaa.
Mutta tuo ulkonäkö vituttaa eniten. :lol:

Aattelin siis laittaa 5,5x18tuuman vanteen 180/55 renkaalla. Leveys tuskin tuottaa ongelmia, sillä nykyisen todellinen leveys on noin 190mm. Tuolla em. koolla renkaan halkaisija muuttuu laskujeni mukaan vain muutaman millin. Mutta ne tyhmät kyssärit:
Onko takapyörän napa aina saman levyinen? En oo tuota mittaa oikein mistään uusien vanteiden tiedoista löytänyt, joten oletan näin.
Mitä muuta mun kannattaa ottaa huomioon vaihtotyössä?
Jarrulevy ja hihnapyörä menevät varmasti paikalleen "heittämällä", jos vaan uusi vanne sopii oman pyörän vuosimalliin?
H-D Softail Custom 1998
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Vanteen vaihto.

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Onhan niissä vanteiden napojen leveyksissä eroja ja niitä sitten sovitellaan akselille tulevilla hokeilla linjaan ja sopiviksi.

Oletko tosiaan panemassa sinne 18 tuuman vannetta, että 16 tuuman, joka niissä yleensä on? Vai oliko kirjoitusvirhe?

Minulla muuten olisi joutavana 20000 km ajettu 2013 Ultra Limitedin orggis takavanne. Siinä on normina paikallaan 180/65-16 rengas, jos en tuota profiilia muista nyt ihan väärin. Mutta siihen istuu varmasti myös matalammallakin profiililla.

Jos tuollainen vaihtoehto siis kiinnostaisi ja sopisi pyörääsi. Siinä on iskunvaimennuskumi hihnapyörän ja navan välissä. En tiedä meneekö leveys pieleen tuolla ja millainen systeemi tuossa nyt on?
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
SenioRR
Viestit: 513
Liittynyt: 16:00 22.09.2005.
Paikkakunta: Parainen
Viesti:

Re: Vanteen vaihto.

Viesti Kirjoittaja SenioRR »

Ok. Joo kyllähän siellä nytkin oli spacereita molemmin puolin. Täytynee ostaa joku pitempi pätkä holkkiaihiota ja sorvauttaa sitten oikeaan mittaan. En ole hihnapyörää tuosta irroittanut, joten en tiedä onko siellä vaimenninkumeja. Jarrulevyn otin viime talvena irti, kun piti jarrusatula huoltaa ja palat vaihtaa.

Kyllä mä ihan tosissani 18-tuumaista sinne suunnittelen. 17-tuumanen ehkä toinen vaihtoehto, vähän korkeammalla renkaalla. Toi sun 16-tuumanen ei ikävä kyllä ole nyt vaihtoehto. Mitä olen kuvia katellut softeista, joissa on 18-tuumanen takana ja 21-tuumanen pyörä edessä, niin näyttää ihan hyvältä. Halkaisija tosiaan matalaprofiilisella renkaalla liki sama kuin nyt tosi korkealla renkaalla 15-tuuman vanteella.
H-D Softail Custom 1998
Avatar
Kiwi
Viestit: 2160
Liittynyt: 22:09 18.01.2010.
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Vanteen vaihto.

Viesti Kirjoittaja Kiwi »

-99 on viimeset kartiorullalaakereilla olevat, eli kannattaa unohtaa ne uudemmat kuulalaakerihömpötykset. Niissä kun muuttuu keskireikäkin hieman isommaksi. Muistelisin kuitenkin että -90 luvun sportsterin takavanne on yhtä leveä kun -02 dynassa, en päätäni laita pantiksi mutta näin kuitenkin väitän.

Jos yhtään on orkkista tuossa vanteessa ja yheksänkymmentäluvulta niin ei pitäis olla muuta kun pulteilla tavarat suoraan navassa kiinni.
Avatar
SenioRR
Viestit: 513
Liittynyt: 16:00 22.09.2005.
Paikkakunta: Parainen
Viesti:

Re: Vanteen vaihto.

Viesti Kirjoittaja SenioRR »

Mä olen ihan tarvikevanteita kattellut, joko uutta tai käytettyä, pinnoilla tai sitten levyvannetta. Hinnasta lähinnä kiinni. Nyt tossa on kiinni levyvanne, joka on kovasti samanlainen kuin Fat Boyn vanteet(vanteen kehä on niiteillä kiinni keskiosassa), mutta taitaa tääkin olla tarvikevanne.

Mulla oli joskus aiemmin Street Bob ja siinä oli 4,5x17 tuuman vanne, eli ei riitä 180-leveälle kumille. Täytynee olla toi 5,5 leveä.

Luulenpa, että olen yhteydessä eri puljuihin, niin varmistuu vanteen sopivuus heti ensimmäisellä kerralla...ehkä. :lol:
H-D Softail Custom 1998
Avatar
-Harikka-
Viestit: 4850
Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
Paikkakunta: 'suur'-Salon saaristo merenranta kauppala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

.
Viimeksi muokannut -Harikka-, 00:10 11.06.2019.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
Avatar
SenioRR
Viestit: 513
Liittynyt: 16:00 22.09.2005.
Paikkakunta: Parainen
Viesti:

Re: Vanteen vaihto.

Viesti Kirjoittaja SenioRR »

Toi vanne kyllä kiinnostaa!
Missä pyörässä toi on ollut? Ilmeisesti alumiinia?
Sopiiko mun hihnapyörä ja levy tuohon? Niitten kanssa ei kauheesti hotsita alkaa säätämään tai uusia ostamaan, varsinkin kun takalevy on tuossa mun pyöräs aika hienon näköinen, eikä uusia enää tehdä...
Mikä rengas tolla vanteella on ollut? 190/60-kokoinen olis kaiketi passeli tolle vanteelle, mikä kyllä leveyden puolesta pitäis mahtua swingiin. Leveämpikin ehkä menis, mutta en kamalasti ole yli 200 leveiden perseiden perään... :lol:
H-D Softail Custom 1998
Avatar
-Harikka-
Viestit: 4850
Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
Paikkakunta: 'suur'-Salon saaristo merenranta kauppala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

.
Viimeksi muokannut -Harikka-, 00:11 11.06.2019.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
Avatar
Kiwi
Viestit: 2160
Liittynyt: 22:09 18.01.2010.
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Vanteen vaihto.

Viesti Kirjoittaja Kiwi »

Niinkuin tähän aiemmin jo kirjotin, ei sovi. Keskireikä on uudemmissa levyissä isompi.
Pertti
Viestit: 5961
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Vanteen vaihto.

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Kiwi kirjoitti:Niinkuin tähän aiemmin jo kirjotin, ei sovi. Keskireikä on uudemmissa levyissä isompi.
Jos vähän kikkaillaan, uudemman laakerin ulkokehä on juuri sama kuin vanhan olake. Uudesta kun ajaa rälläkällä olakkeen pois, jää laakeria miitama milli näkyviin ja siihen keskittyy levy ja hihnapyörä.
Kokeiltu ja toimii. Ne kuulalaakerit ei tosiaan ole yhtä kestävät kuin kartiomalliset rullallaakerit.
moderattori

Romu rauhoittaa!
Avatar
SenioRR
Viestit: 513
Liittynyt: 16:00 22.09.2005.
Paikkakunta: Parainen
Viesti:

Re: Vanteen vaihto.

Viesti Kirjoittaja SenioRR »

Otin vanteesta hihnapyörän ja levyn irti ja niiden alla oli teräksiset jonkun sortin adapterit tai mitkä lie?
Tarkoitus kai sovittaa hihnapyörä ja levy oikeaan kohtaan? Levyn alla ollut oli noin 30mm paksu ja hihnapyörän alla ollut ehkä 15mm(en mitannut). Mikähän näiden tarkoitus on? Vai onko juuri tuo mitä arvuuttelin? Vosikohan näitä hyödyntää tossa Harikan vanteessa? Nämähän peittävät vanteen olakkeet, eli jos sorvauttaisi adaperit sopiviksi uudemman vanteen olakkeille, ei tarttis vannetta "rikkoa"...Tosin en tiedä voinko näitä edes hyödyntää uuden vanteen sovituksessa.

Pyörän peränlevitys on tehty Suomessa, kun pyörä oli uusi. Kaiketi HD-Centerissä. Mulla ei kauheesti ole tietoa tästä, kun ei ollut myyjälläkään paljoa kerrottavaa pyörän ensivaiheista. Tuntuu kuitenkin olevan hyvin tehty. Moottoristakaan ei ole muuta tietoa kuin, että sille on "jotain tehty". Hyvin se ainakin liikkuu ja käy nätisti! Verrokkina mulla toki vain kaks aikasempaa TC-koneista pyörääni... :wink:
H-D Softail Custom 1998
Pertti
Viestit: 5961
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Vanteen vaihto.

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Ehdottomasti adaptereihin oikeat koneistukset. Tuo rälläköiminen koski vain sellaista, jossa keskiö tulee sellaisenaan ja ösat ilman sovitteita.
moderattori

Romu rauhoittaa!
Avatar
Kiwi
Viestit: 2160
Liittynyt: 22:09 18.01.2010.
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Vanteen vaihto.

Viesti Kirjoittaja Kiwi »

Sorvilla tekee vaikka ja mitä, tuollasten levyjen sisähalkasijan sorvaaminen isommaksi on toki paljon helpompaa kun pienemmäks. Samalla saat tosiaan päivitettyä huonommat laakerit, toki siihen uudempaankin vanteeseen saa koneistettua oikeet laakerit muttei taida maksaa vaivaa...
Avatar
SenioRR
Viestit: 513
Liittynyt: 16:00 22.09.2005.
Paikkakunta: Parainen
Viesti:

Re: Vanteen vaihto.

Viesti Kirjoittaja SenioRR »

Kiwi kirjoitti:Sorvilla tekee vaikka ja mitä, tuollasten levyjen sisähalkasijan sorvaaminen isommaksi on toki paljon helpompaa kun pienemmäks. Samalla saat tosiaan päivitettyä huonommat laakerit, toki siihen uudempaankin vanteeseen saa koneistettua oikeet laakerit muttei taida maksaa vaivaa...

Mun aikasemmat HD:t olivat 2006 Dyna ja 2004 Road King Custom. Molemmilla ajoin enemmän ajokauden aikana, kuin mitä arvelen ajavani nykyisellä/kesä. Kummassakaan pyörässä mulla ei ollut pyöränlaakereiden kanssa ongelmia. Mikäs noissa kuulalaakereissa on vaihtoväli, toisin sanoen koska yleensä porsivat? Tuskinpa nyt ihan parin-kolmen kymmenen tuhannen välein, mikä vastaa mulla 4-6 vuoden ajelua? En missään tapauksessa väitä vastaan. Epäilemättä rullalaakerit ovat kestävämmät ja otan takkiin vaihtamalla kuulalaakereihin. Mutta voinhan mä ne sitte muutaman vuoden päästä varmuuden vuoksi vaihtaa. :)
H-D Softail Custom 1998
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Vanteen vaihto.

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

SenioRR kirjoitti:koska yleensä porsivat? Tuskinpa nyt ihan parin-kolmen kymmenen tuhannen välein, mikä vastaa mulla 4-6 vuoden ajelua?
Kyllä niitä on mennyt jo tuollakin välillä, varminta on vaihtaa jokaisessa renkaanvaihdossa. Mutta jos renkaita vaihdetaan 4-6 vuoden välein, niin ei kai se sitten niin kovin iso vaiva ole tuokaan. Ja vielä paranee, jos panee sinne esim. SKF:n laakerit orggis kiinankuran tilalle.

Painepesurin käyttö renkaiden ja vanteiden pesussa taitaa aiheuttaa helpoiten lisäongelmia noiden laakereiden kanssa. Olen itsekin suhautellut pesurilla, mutta koettanut pitää suihkun kaukana akseleista.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Vastaa Viestiin