Polttoaine laaduista?

Moottori, vaihteisto, ensiöveto, toisioveto, startti

Valvojat: Pertti, pressa

hd harald
Viestit: 18
Liittynyt: 09:00 20.09.2014.

Polttoaine laaduista?

Viesti Kirjoittaja hd harald »

Olen käyttänyt sportser 1200 2015 mallissa yleensä 98 oktaanista kun luullut sitä paremmaksi., kuitenkin kone kuumana ajon jälkeen venttiilien naputus kuuluu häiritsevän kovaa.
Nyt tankkasin tyhjään tankiin vahingossa 95 bensaa ja naputus tuntuu nyt normaalilta.
Heräs vaan epäilys että olisko tuo 95 sittenkin parempi vaihtoehto näille uusimmille koneille ?
Avatar
Pave.
Viestit: 1215
Liittynyt: 19:08 05.10.2012.
Paikkakunta: Multian ja Kolhon puolivälissä

Re: Polttoaine laaduista?

Viesti Kirjoittaja Pave. »

98 oktaaninen kestää paremmin puristusta kuin 95!
Tuolta voi vaikka lukea lisää oktaaneista.... https://fi.wikipedia.org/wiki/Oktaaniluku

Ja mistähän lähtien jenkit on yleensäkin sietänyt tuota 95? Käsittääkseni kohtuullisen kauan....
Ite ainakin olen koko ajan käyttänyt tuossa omassa maamoottorissa tuota 95E10 ja ei ole sen takia naputellut turhaan, ja uudempien pitäiis sietää vielä paremmin....
Viritetyt ja lisää puristuksia oleviin koneisii voi olla, että tarvii 98 tai jopa vieläkin enemmän puristutsta kestävää polttoainetta, mutta ei vakiot!
R.I.P Jaska - Motoristi
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Pertti
Viestit: 5960
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Polttoaine laaduista?

Viesti Kirjoittaja Pertti »

USA (PON) –> Europe (RON)

87 –> 91
89 –> 93
91 –> 95
93 –> 98

Ainakin vuokraharrikoihin määrättiin käytettäväksi tuota Amerikan 93:sta.
Huoltoautoon sai tankata tuota 87:aa.
Hintaero oli aika suuri, vähän samaa luokkaa kuin meillä Shellillä V-Powerin kanssa.
moderattori

Romu rauhoittaa!
Avatar
-Harikka-
Viestit: 4850
Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
Paikkakunta: 'suur'-Salon saaristo merenranta kauppala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

.
Viimeksi muokannut -Harikka-, 00:38 11.06.2019.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
hd harald
Viestit: 18
Liittynyt: 09:00 20.09.2014.

Re: Polttoaine laaduista?

Viesti Kirjoittaja hd harald »

Se tossa vaan ihmetytti kun sporttini käy hienommin 95 bensalla, kun sen pitäs olla toisin päin.
ulkosuomalainen
Viestit: 98
Liittynyt: 00:00 30.05.2015.
Paikkakunta: 61°xx′xx″N 5°x′xx″E
Viesti:

Re: Polttoaine laaduista?

Viesti Kirjoittaja ulkosuomalainen »

Eikös näissä härriköissä kilinät ja kolinat olekkaan ominaisuus? :lol:
HD FXST Softail -84 EVO
Kaikki mitä vain suinkii voipi pittä tehä ite enneko maksaa toiselle mittään. Tauti son tämäki.
Pertti
Viestit: 5960
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Polttoaine laaduista?

Viesti Kirjoittaja Pertti »

hd harald kirjoitti:Se tossa vaan ihmetytti kun sporttini käy hienommin 95 bensalla, kun sen pitäs olla toisin päin.
Venttiilien naputus ei johdu oktaanilukemasta ja on eri asia kuin nakutus, joka tarkoittaa polttoaineen itsesyttymistä ennen kuin kipinä tulee. Nakutus tulee yleensä silloin, kun moottoria kuormitetaan pienillä kierroksilla, siis vedätetään.
Venttiilien ääni ei haittaa, mutta nakutus saattaa vahingoittaa moottoria.
98 kestää enemmän vedätystä nakuttamatta kuin 95.
moderattori

Romu rauhoittaa!
hd harald
Viestit: 18
Liittynyt: 09:00 20.09.2014.

Re: Polttoaine laaduista?

Viesti Kirjoittaja hd harald »

ulkosuomalainen kirjoitti:Eikös näissä härriköissä kilinät ja kolinat olekkaan ominaisuus? :lol:
Toinen uus sportseri menossa ja molempiin pitänyt vaihtaa putket vain siksi kun moottorin ääni ääni on niin ärsyttävä,muuten kyllä paras veheje.
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Polttoaine laaduista?

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Useimmat tuntuvat käyttävän 98 jos ei muuta, niin varmuuden vuoksi. Olen nyt ajanut reilussa 2 viikossa noin 8000 km ympäri helteistä Eurooppaa. Nyt jo Suomessa mutta yhä reissussa. Olen tankkaillut kokeeksi kaikkia laatuja 95 ylöspäin enkä voi sanoa huomanneeni eroja niin paljon, että jos sokkona olisi joku muu tankannut, en pystyisi sanomaan eroja.

Kone on matkalehmässäni 103, 2013 vm ja Screaming Eagle vapaavirtausputsari K&N öljyttävällä suodattimella, Ness Tech säätyvillä avarilla putkilla. Joku dealerin tekemä H-D Race Tuned ohjelmointi päällä.

Olisikohan mahdollista, että koneen säätänyt ranskalainen diileri olisi ajanut siihen paremmin 95E kestävän ohjelman?
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
Pave.
Viestit: 1215
Liittynyt: 19:08 05.10.2012.
Paikkakunta: Multian ja Kolhon puolivälissä

Re: Polttoaine laaduista?

Viesti Kirjoittaja Pave. »

Joe Cool kirjoitti: Olisikohan mahdollista, että koneen säätänyt ranskalainen diileri olisi ajanut siihen paremmin 95E kestävän ohjelman?
Se, että mopo kestää tuota 95E10 bensiiniä, pääsääntöisesti johtuu siitä, että kaikki bensalinjat sun muut on tehty tuota etanolia kestäväksi! Vakiolaitteissa ei ole ongelmaa... sitten vasta kun puristussuhdetta nostetaan, jolloin tarvitaan sitä puristuskestävyyttä (nakutuksen kestävyyttä) voidaan jotuua käyttämään 98 tai mahdollisesti jopa oktaaniboosteria, riippuen puristuksista!
Eiköhän käsittääkseni jenkeissä ole käytetty paljon kauemmin noita etanolibensoja kuin suomessa, eikä siellä ole ollut niiden kanssa ongelmia... miksi sitten olisi täällä?
R.I.P Jaska - Motoristi
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Polttoaine laaduista?

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Periaatteessa spriitä on molemmissa. Toisessa litraan pantu Max. 1 dl ja toisessa 0,5 dl. Tuntuu ettei tuo ero välttämättä pitäisi olla ratkaiseva. Jos puristuskestävyys riittää.

Toiset vaan kertovat, että ero on niin dramaattinen. Kone kuumenee hurjasti ja tuntuu räjähtävän siihen paikkaan, bensan kulutus on ihan eri jne.

Itse en mitään ihmettä huomannut, kulutus ja kulku oli ihan sama oli tankissa 95 tai V Power tai 100+ tai Super tai mitä sitten pumpun päällä lukikaan.

Kerran tuntui kulkevan herkemmin V Power Nitro tankkauksen jälkeen Unkarissa, mutta oliko myötätuulta vai mitä. Vai Unkarin pumpussa jotain ihmeainetta. Kaksi muualla tehtyä V Power tankkausta eivät aiheuttaneet erityisiä fiiliksiä.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
Pave.
Viestit: 1215
Liittynyt: 19:08 05.10.2012.
Paikkakunta: Multian ja Kolhon puolivälissä

Re: Polttoaine laaduista?

Viesti Kirjoittaja Pave. »

Joe Cool kirjoitti:
Toiset vaan kertovat, että ero on niin dramaattinen. Kone kuumenee hurjasti ja tuntuu räjähtävän siihen paikkaan, bensan kulutus on ihan eri jne.
Jos se on sitä Mutu ja Kati tietoa.... :lol: :lol:
(Mutu = musta tuntuu)
(Kati = kaveri tietää)

Normaaleissa moottoreissa ei pitäisi olla eroa, viritetyt koneet on eri asia (ja en nyt vielä pelkkää nokkien ja putkien vaihtoea laskisi sellaiseksi)
Toki jokainenhan saa tankata vaikka aina kalliimpaa polttoainetta ja lisätä siihen vaikka vieläpä kaiken varalta sitä lyijyn korvaavaa lisäainetta, joka on tarkoitettu sellaisile moottoreille, jossa ei seetit kestä lyijytöntä...

Itse en ole huomannut mitään eroa perstuntumalla, oli sitten kumpaa tahansa tankissa, en mopossa enkä autoissa... (pitäisköhän tuohon diisseli koslaan kokeilla 98? :mrgreen: )
R.I.P Jaska - Motoristi
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Avatar
jty
Viestit: 497
Liittynyt: 21:43 07.03.2008.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Polttoaine laaduista?

Viesti Kirjoittaja jty »

98-oktaaninen kestää paremmin nakuttamatta jos
A) puristussuhde on yli 10.5 ja
B) sytytys viritetty mahdollisimman aikaiselle.
Virittämättömässä twin camissa puristussuhde on noin 9 ja sytytys suht myöhäisellä (varmistetan vääntö ja toimivuus paskallakin bensalla) joten nakutukseen ei niissä vaikutusta.

Täyden palamisen air-to-fuel ratio (afr) on 100% bensalla 14.67, 98E5:llä 14.4 ja 95E10:llä 14.1.
Virittämättömissä ruiskukoneissa missä on lambda-anturit (2005/2006->), ecm säätää bensan syötön tasan samaan tehoon lähes koko kierrosalueella jolloin 95e10 kuluu hieman enemmmän kuin 98e5. Vain kaasu auki ja isoilla kierroksilla ecm ruiskuttaa vakiomäärän, jolloin 98e5 seos on hieman rikkaampaa kuin 95e10 ja tekee noin puoli Nm paremman väännön
Nyrkkisääntö siis että voi tankata 98 koska hieman tehohyötyjä kaasu auki ja kulutus pienenee n. 2% mutta ero 95 on kyllä lähes olematon
Finnbikersissa kokkonen on selittänyt tätä syvällisesti
2008 FLHRC Road King Classic [muokattu]
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Polttoaine laaduista?

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Nyt oli pätevää lukua tiskiin. Tuo 2% kulutusero hupenee liikenteeseen täysin.
Pitääkö kaivella Kokkosen teoriat esille sieltä.

Silloin kun 95E tuli markkinoille, niin TV uutisissa haastateltiin normikäyttäjiä. Siinä eräs naisihminen oli huomannut selvän kulutuseron: ennen meni tankillisella koko viikko ja nyt pitää tankata jo torstaisin :mrgreen:

Kuumenemisesta en oikein jaksa myöskään uskoa käytännön eroa, mutta palaan tähän, kun seuraavaksi lyön taas 98 tankkiin ja havainnointi, että kuumeneeko jalka ajossa yhtälailla. Eli tarkkaa testiä tulossa :x
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
Pave.
Viestit: 1215
Liittynyt: 19:08 05.10.2012.
Paikkakunta: Multian ja Kolhon puolivälissä

Re: Polttoaine laaduista?

Viesti Kirjoittaja Pave. »

Joe Cool kirjoitti:
Silloin kun 95E tuli markkinoille, niin TV uutisissa haastateltiin normikäyttäjiä. Siinä eräs naisihminen oli huomannut selvän kulutuseron: ennen meni tankillisella koko viikko ja nyt pitää tankata jo torstaisin :mrgreen:
Todennäköisesti sitä samaa mutu tietämystä kuin se, että kännykkä kuumentaa korvaa...... kyllä sekin "lämmittää", jos puhuu pitkään ja samalla huomaamattomasti painaa sitä korvaan kunnolla kiinni... sitä samaa muuten teki jo aikoinaan lankapuhelinkin (eiköhän ihmiset sitä asiaa huomioineet ollenkaan?)

Tosin tuohon ylläolevaan vielä palatakseni, olikohan ko. naisihmisen auton sytytysjärjestelmä säädetty käyttämään moniko oktaanista polttoainetta (jotkut autot kun piti erikseen säätää, jos nyt en ihan totaalisen väärin muista) ja minkä ikäisestä autosta oli kyse?
Mutta tuossa jty:n mainitsemassa "erossa" on se, niin kuin myös mainitsit Joe, se ei normikäyttäjällä näy missään......
R.I.P Jaska - Motoristi
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Vastaa Viestiin