Öljyvuoto jatkuu

Moottori, vaihteisto, ensiöveto, toisioveto, startti

Valvojat: Pertti, pressa

OldHD
Viestit: 67
Liittynyt: 19:00 23.11.2016.

Öljyvuoto jatkuu

Viesti Kirjoittaja OldHD »

Terve

Korjailin talvella Sportster 1200XL (04) öljyvuotoa. Hyvältä näytti vähän aikaa nyt tuleekin sitten öljyä jo reippaasti lattialle. (ehkä 1dl, 15km ajon jälkeen). Ja tulee edelleen sieltä vasemman kopan puolelta jostain öljyruuvin läheltä. Tosin sitä öljyä alkaa olla jo jokapaikassa, näyttäis tulevan myös tippoja hukkaletkusta, joka on siinä öljyruuvin lähellä. Vaikuttaisi, että myös koneen öljysäiliö vuotaa ulos (huohottaa korkista). Syksyllä otin vaihdelaatikon öljyt ulos, sieltä tuli noin 2,5l öljyä. Eli vuotaakohan ne moottoriöljyt vaihdelaatikon puolelle? Mistä, tai miten toi on mahdollista? Ei löydy apuja mun huoltokirjasta.
OldHD
Grasschopper1
Viestit: 1318
Liittynyt: 20:50 28.05.2007.
Paikkakunta: Tampere

Re: Öljyvuoto jatkuu

Viesti Kirjoittaja Grasschopper1 »

Jos kampiakselin stefa alkaa falskaamaan, ainakin Big Twineissä moottori öljyä voi mennä enskan puolelle. Sportsteri miehet tietää niistä paremmin, mutta tämä on ensimmäinen arvaus.
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Öljyvuoto jatkuu

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Mitä sinä silloin talvella löysit ja korjasit? Ei evolainen sportti pitäisi öljyä vuotaa mistään eikä noin uusi etenkään pisaraakaan. Jotain on jossain sitten oikeasti irti tai rikki.

Korjasin viime kesänä vähän vanhemman (en muista oliko edes 4 vai 5 -vaihteinen) sportin kytkinvaijerin ihan tiivisteen vaihdolla. Siitä mätti aika kivasti öljyä. Mutta uudemissa tuo rakenne saattaa olla jo muutettu - tai sitten ei.

Paljonko pyörällä on ajettu ja onko historiasta mitään tietoa?
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
OldHD
Viestit: 67
Liittynyt: 19:00 23.11.2016.

Re: Öljyvuoto jatkuu

Viesti Kirjoittaja OldHD »

Ajettu 40.000km. Historiasta en valitettavasti tiedä mitään, se tässä onkin pieni ongelma.
Avasin talvella sen vasemmanpuoleisen kopan kaikki nätti hyvältä (paitsi öljyä tuli ulos se 2,5l). Vaihdoin tiivisteen ja tiivistin vielä uudelleen öljyruuvin, kun alkoi tiputtelemaan muutaman ajolenkin jälkeen ruskeaa öljyä. (Vaihteistoöljy on punaista). Nyt siis tulee jo kunnon lätäköt pihaan.
En kyllä ihan ymmärrä, miten se voi sieltä vasemmalta vuotaa, kun tiivisteet on varmasti kunnossa??
Pyörä toimii hyvin, lähtee aina tokalla kylmänä käyntiin ja lämpösenä ekalla. Tehot tuntus olevan koneessa kotona, vaihteisto toimii hyvin. Vapaa menee helposti päälle ja kytkin toimii hyvin. Ja ne 5-vaihdettakin löytyy...
Pitäis päästä tien päälle ja reissuun, kun vihdoin on kelejä, mutta ei tolla oikein uskalla lähteä mihinkään..kele.
Old
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Öljyvuoto jatkuu

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Nyt en muista talven keskustelua sen paremmin, mutta sportissahan on vaihteisto- ja enskaöljy samaa tavaraa. Sitä kaadetaan se "jenkkilitra" 1 quart enskaan ja homma on siinä. Eli sieltä pitäisi tulla jokseenkin sen verran uloskin.

Moottoriin taas oma öljynsä, jota taitaa mennä kolmisen purkillista (tästä määrästä en anna takuuta)

Jos tuli 2,5 litraa (!), niin on vuotanut jo pahasti moottoriöljyä sekaan!

Oliko öljytankissa enää mitään jäljellä tuossa vaiheessa?

Kyllä se enska/vaihteistoöljy tummuu tuossakin jonkin verran, vaikka olisi punaista sisään mennessään. Itse käytän vihreää. Mutta tuon 2,5 l määrän takia se ei ole enää enskaöljyä. Tai sitten edellinen asentaja on pumpannut sen jotenkin täyteen, jota on vaikea uskoa edes mahdolliseksi.

Paljon panit öljyä sisään avaamisen jälkeen?

Koeta pestä ja kuivata se niin puhtaaksi kuin mahdollista, niin kyllä siitä pitäisi pian nähdä, että mistä alkaa mehiä.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
OldHD
Viestit: 67
Liittynyt: 19:00 23.11.2016.

Re: Öljyvuoto jatkuu

Viesti Kirjoittaja OldHD »

Aivan, kahdet öljyt löytyy. Koneeseen ja vaihteistoon (jossa se kytkin ui). Kun se viimekesänä tiputteli ajattelin jos se edellinen omistaja on lisännyt vaihteistoöljyä "varmuuden vuoksi", ettei vaan aja kuivana. Oli toki öljytankissa öljyä, sen tarkistin (ja lisäsin) säännöllisesti. Muutama desi meni 5:llä tankkauksella (=1000km), eli mielestäni vähän.
Tasan yhden purkin, eli 1litran laitoin talvella sinne vaihteistopuolelle.
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Öljyvuoto jatkuu

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Kyllä kuulostaa oudolle, jos moottoriöljyn säiliöstä ei ole huvennut tuon enempää ja enskaan on tullut yli 1,5 litraa liikaa. Tietysti jos se liika on tullut pitkäaikaisemman vuodon seurauksena, niin sillä se selittyy.

Ei sen kyllä pitäisi puolta litraa kuluttaa 1000 km, joten voi se löytyä taas enskasta. Itse olen vetänyt kaikilla evolaisilla ja sitä tuoreemmilla vaihtovälit öljyä lisäämättä.

Taitaa olla paras käyttää pajalla... Heitä paikkakunta vaan rohkeasti näkyville, niin joku voi ehkä antaa vinkkejä lähimmästä toimivasta pajasta.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
OldHD
Viestit: 67
Liittynyt: 19:00 23.11.2016.

Re: Öljyvuoto jatkuu

Viesti Kirjoittaja OldHD »

Sorry, paikka Espoo. Perille löytää kun seuraa öljyvanaa...
Joo hankala tietää tuosta historiasta. Ja öljyä tietenkin kertyy kun sitä muutaman desin lisäilee kerralla, varmaan litra meni viime kesänä. Silloin se kyllä täsmäisi, jos kone ei kuluta, niin se on valunut sinne vaihteisto (kytkin) puolelle.
OldHD
Viestit: 67
Liittynyt: 19:00 23.11.2016.

Re: Öljyvuoto jatkuu

Viesti Kirjoittaja OldHD »

Vielä..
HotBikesta olen hakenut osia. Onko se osaava ja hyvä paja pääkaupunkiseudulla?
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Öljyvuoto jatkuu

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Hotbike on hyvä, yksi parhaista. Jos vaan ehtivät ottaa työn alle, niin sinne vaan.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Öljyvuoto jatkuu

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

OldHD kirjoitti:Sorry, paikka Espoo. Perille löytää kun seuraa öljyvanaa...
Joskus olen sanonut, että paikka vaan rohkeasti esille, eivät ne r*ssät tai b*ltialaiset rosmot sillä perusteella osaa vielä tulla pyörää hakemaan tallista :mrgreen:

Mutta tuo öljyvana on jo liian paha, joten varovaisuuteen on syynsä ;) ;)
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
Pave.
Viestit: 1215
Liittynyt: 19:08 05.10.2012.
Paikkakunta: Multian ja Kolhon puolivälissä

Re: Öljyvuoto jatkuu

Viesti Kirjoittaja Pave. »

Äkkiä luettuna kuulostais siltä, että kampiakselin stefa vuotaa tuonne ensiövedon puolelle..........
R.I.P Jaska - Motoristi
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Öljyvuoto jatkuu

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Pave. kirjoitti:Äkkiä luettuna kuulostais siltä, että kampiakselin stefa vuotaa tuonne ensiövedon puolelle..........
Samaa veikkaisin ja siksi suosittelin pajalle vientiä. Voihan sen itsekin purkaa, mutta jos/kun ei ole paha homma, niin ei se paljon maksa pajallakaan ja on seuraavana päivänä kunnossa. Monasti itse kokeilemalla ja harjoittelemalla saa ihan hyvää aikaan, mutta kun ajamaan on polte ja kesä parhaimmillaan, niin ei ehkä kannata ruveta treenailemaan. Muutaman tunnin hommasta saa helposti viikon projektin itselleen.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
Pave.
Viestit: 1215
Liittynyt: 19:08 05.10.2012.
Paikkakunta: Multian ja Kolhon puolivälissä

Re: Öljyvuoto jatkuu

Viesti Kirjoittaja Pave. »

Joe Cool kirjoitti: Samaa veikkaisin ja siksi suosittelin pajalle vientiä. Voihan sen itsekin purkaa, mutta jos/kun ei ole paha homma, niin ei se paljon maksa pajallakaan ja on seuraavana päivänä kunnossa. Monasti itse kokeilemalla ja harjoittelemalla saa ihan hyvää aikaan, mutta kun ajamaan on polte ja kesä parhaimmillaan, niin ei ehkä kannata ruveta treenailemaan. Muutaman tunnin hommasta saa helposti viikon projektin itselleen.
Onkohan muuten pajoilla yleensä kuinka pitkät "jonotusajat" näin kesällä kun kaikki haluaa ajella ja pitäisi äkkiä saadaa mopo kuntoon? Ja lähinnä nyt kysynkin mielenkiinnosta kun ei ole tuosta mitään käsitystä itsellä......
Samaa mieltä Joen kanssa, että jos ei ole minkäänlaista aikaisempaa "ruuvauskokemusta" olkoot sitten autosta, traktorista tai muista mopoista (lue: moottoripyöristä) ei kannata ainakaan näin kesällä alkaa harjoittelemaan itse, jos vielä haluaa ajaa.... monesti kun se sanonta viitosen sepästä ja satasen vahingosta pitää paikkansa!
R.I.P Jaska - Motoristi
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
OldHD
Viestit: 67
Liittynyt: 19:00 23.11.2016.

Re: Öljyvuoto jatkuu

Viesti Kirjoittaja OldHD »

Kokemusta on jonkin verran, mutta ei mitään hajua HD:n sisuskaluista. Eikä oikein välineitäkään (noi prkl tuumaset). Vien pajalle, tuolla HotBikessa näkyy olevan noin 1,5 viikon jono (näkyy niiden sivuilla).

Harikka: ei Suomessa ole isoja kaupunkeja, maailmalla on kyllä.

t. Old (pikkukaupunki, jossa on Metro)
Vastaa Viestiin