Kaikki sähköt kateissa

Sähköt, elektroniikka, valot, vilkut, hälytin, mittarit (myös mekaaniset)

Valvojat: Pertti, pressa

Jäykkä
Viestit: 19
Liittynyt: 21:00 26.01.2009.

Kaikki sähköt kateissa

Viesti Kirjoittaja Jäykkä »

Nyt hävisi yllättäen kaikki sähköt 1998 Heritagesta. Toiminut tähän asti ilman mitään ongelmia. Vaihdoin risereiden puslat ja muistin jopa laittaa sen maadotusjohdon kiinni. Nyt kun koetin startata niin kuului vaan hiljainen naksaus ja sen jälkeen ei tule virtaa ollenkaan. Akku tuntuisi olevan latingissa. Sähköistä ymmärrän tuskin enempää kuin sika satelliitista. Löytyykö tuosta muita sulakkeita kuin neljä jotka löysin satulan alta boksista? Hieman on konstit vähissä, mutta ajattelin kuitenkin kysellä apuja täältä ennen kuin menen maakuoppaan sikiöasentoon.
Avatar
Karvanaama
Viestit: 118
Liittynyt: 11:29 06.04.2007.
Paikkakunta: Käläviäläinen vaikka Kokkolassa asunkin..
Viesti:

Re: Kaikki sähköt kateissa

Viesti Kirjoittaja Karvanaama »

Muutama tarkentava kysymys:
Häviääkö siis merkkivalotkin tuon naksauksen jälkeen, tai ovatko valot ennen naksausta näkyvissä?
Tuleepiko naksaus kun käännät virrat päälle vai vasta starttinappia painaessa?
Mistä päättelit akun olevan latingissa, jos mitään ei tapahdu?
Mikä maadoitusjohto? Akun kenkä?

Olisiko mahdollista että riserin irrotuksen yhteydessä olisi napeille menevä johto jäänyt puristuksiin ja seurauksena oikosulku.
Naksaus voisi olla oikosulun takia laukeava automaattisulake (tällainen palautuu itsestään jäähdyttyään.)
Ja se on niin vehen mite mine olen lehmee nainut että se ei ole juuri ollenkaan..
Jäykkä
Viestit: 19
Liittynyt: 21:00 26.01.2009.

Re: Kaikki sähköt kateissa

Viesti Kirjoittaja Jäykkä »

Ei syty enää mitään valoja mihinkään eikä edes naksu tuon yhden ainoan kerran jälkeen, eli on siis täysin mykkänä ja pimeänä. Päättelin akun olevan latingissa kun antoi yleismittarilla jonkun 12,5A navoista. Lisäksi mulla on akussa ylläpitolaturin pikalatausjohto kiinni ja se vilkuttaa vihreää lediä sen merkiksi että akku olisi latingissa. Pyörä tuli mulle vaihdossa viime syksynä ja entinen omistaja kertoi että akku on uusi. Akun johtoja heiluttelin ja kiristelin ja kaikki tuntuisi olevan kiinni ihan normaalisti. Koetin katsella noita johtoja jo aikaisemmin mutta ei niistä näyttäisi mikään olevan puristuksissa. Ei tuo ole palautunut miksikään, joten tuskin sitten on automaattisulakekaan syyllinen. Jotenkin tuntuu että tuon riserin irroituksen yhteydessä se vika ilmestyi kun sitä ennen pelasi ilman mitään ongelmaa ja nyt pimeni kerrasta.
Pertti
Viestit: 5958
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Kaikki sähköt kateissa

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Automaattipääsulake rikki. Voi kokeilla varovasiti yhdistämällä automaattisulakkeen navat. Turvallisin konsti on yhdistää navat 30A autosulakkeella, niin ei mene lisää rikki, jos on kauempana vika.
moderattori

Romu rauhoittaa!
Jäykkä
Viestit: 19
Liittynyt: 21:00 26.01.2009.

Re: Kaikki sähköt kateissa

Viesti Kirjoittaja Jäykkä »

Kiitos! Nyt kuulostaa vahvasti että voisi olla just tuosta kyse. On vähän hankaluuksia löytää tuo automaattipääsulake. Koetin googlailla ja en ole näköjään ensimmäinen jolla tuon kyseisen sulakkeen löytäminen tuottaa ongelmia. Sieltä boksin sisältä löytyi vaan ne 4 kpl 15 A sulakkeita ja joku rele. No, muutaman tunnin päästä pääsee taas pyörän viereen ihmettelemään, mutta ilmeisesti sieltä akun vierestä pitäisi joku kotelo löytyä jossa tuo pääsulake (amerikkalaiset näköjään puhuu maxi-fusesta) majailee.
Jäykkä
Viestit: 19
Liittynyt: 21:00 26.01.2009.

Re: Kaikki sähköt kateissa

Viesti Kirjoittaja Jäykkä »

Kävin taas kurkkimassa pyörän vieressä. Onkohan se tuo akun alapuolella öljytankin ja takarenkaan välissä oleva mötikkä joka on kiinnitetty tuonne takalokarin muovipaneliin?
Grasschopper1
Viestit: 1318
Liittynyt: 20:50 28.05.2007.
Paikkakunta: Tampere

Re: Kaikki sähköt kateissa

Viesti Kirjoittaja Grasschopper1 »

Joo, kyllä se pääsulake siellä on. Siihen pitäisi tulla kolme johtoa. Koitas sellainen homma, että pistä virrat päälle ja nykäise siitä johdosta joka nousee sulakkeelta penkin alle ja menee virtalukolle. Voi olla, ettei silti virrat tule, mutta tarkista ettei tuo johto ole katki. Liikkuu nimittäin svingin mukana ja nitkuu aikaa myöten poikki.

Samalla kannattaa putsata johtojen liittimet ja sulakkeen navat. Tahtovat nekin hapettua aikaa myöten.
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1612
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Kaikki sähköt kateissa

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

Jäykkä kirjoitti:...(amerikkalaiset näköjään puhuu maxi-fusesta)...
Tuo maxi-fuse on tosiaan eri asia, se on esim. 2008 Softailissa 40 A:n lattasulake, akun vierellä majailee omassa kotelossaan.
Kuva
Mutta tätä ei nyt tässä tapauksessa epäillä.
Jäykkä
Viestit: 19
Liittynyt: 21:00 26.01.2009.

Re: Kaikki sähköt kateissa

Viesti Kirjoittaja Jäykkä »

Yhdistin ne navat 30A autonsulake välissä ja eipä tuo valitettavasti herännyt henkiin. Heiluttelin niitä johtoja ja lopulta koetin varovasti ihan suoraankin yhdistää niitä napoja mutta mitään ei tapahtunut. :(
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1612
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Kaikki sähköt kateissa

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

Vielä maxi sulakkeesta, sitä ei taida tuon ikäisessä pyörässä olla eli ei kannata etsiä. Maxi sulake taisi korvata tuon automaattisulakkeen 2000-luvun puolivälissä? Joku kohta kertoo kuinka tuo asia meni...
Ei tämä kyllä auttanut sinua eteenpäin, sorry.
Jäykkä
Viestit: 19
Liittynyt: 21:00 26.01.2009.

Re: Kaikki sähköt kateissa

Viesti Kirjoittaja Jäykkä »

Joo, näin se vissiin on että nuo maxit on vasta tämän vuosituhannen laitteissa. Mihinköhän sitä arvaisi soitella kun uhkaavasti näyttää ettei tuo multa tuijottelemalla kuntoon tule vaikka miten tiukkaan tapittaisi. Ei viittis näitä vähiä ajokelejäkään hukata. Ketkähän pääkaupunkiseudulla käy hakemassa pyörän pakulla kotoa liikkeeseen (HotBike, Freebird...?) Mietin jo että ei nyt yhden sulakkeen takia viitsis niitä ajeluttaa, niin mulla olis tuossa hyllyssä valmiina apehanger ja johtosarjat valmiina odottamassa, jos antais senkin homman samalla itseä fiksumpien vastuulle. Jotenkin on nyt sellainen fiilis että niitä kun alan seuraavaksi itse turaamaan niin sen jälkeen ei toimi senkään vertaa.
Avatar
Karvanaama
Viestit: 118
Liittynyt: 11:29 06.04.2007.
Paikkakunta: Käläviäläinen vaikka Kokkolassa asunkin..
Viesti:

Re: Kaikki sähköt kateissa

Viesti Kirjoittaja Karvanaama »

Kyllähän tuon vian korjaamo löytää ja fixaa varmasti. Vaan onhan tuo antoisaa kun sattuu itse löytämään.

Koska sulla on yleismittari käytössä, voisit mittailla tuleeko sille pääsulakkeelle jännite ja myös se jälkeen. Mittaa niin että mittarin musta johto akun miinuksessa ja punainen mitattavassa kohteessa.
Jos jännite löytyy, kokeile sitten siirtää musta mittausjohdin koneen runkoon, vaikkapa kannen pulttiin. Jos jännitettä ei enää näy, on akun miinuksen ja rungon yhteys poikki.

Jos viitseliäisyyttä löytyy, niin voi toki mittailla virtalukoltakin jos jännitettä löytyy sieltä.
Olikos muuten akku irti tuon riserirempan aikana?
Ja se on niin vehen mite mine olen lehmee nainut että se ei ole juuri ollenkaan..
Jäykkä
Viestit: 19
Liittynyt: 21:00 26.01.2009.

Re: Kaikki sähköt kateissa

Viesti Kirjoittaja Jäykkä »

Antoi miinusnavalta pääsulakkeelle ihan normaali jännitteen. Samoin kun siirsin johdon kannen pulttiin, näytti ihan kunnon jännitettä. Mittasin virtalukkoon ja tuossa accessories asennossa antoi liittimelle 4-5A, ja ignition asennossa näyttää nollaa.

Eihän mulla tietenkään akku ollut irti tuon riserijumpan aikana, eli oli ns. perinteinen "ei nyt näin pienen homman takia tarttee varmaan akunnapoja alkaa irroittelemaan"
tulokti
Viestit: 86
Liittynyt: 11:44 16.05.2006.

Re: Kaikki sähköt kateissa

Viesti Kirjoittaja tulokti »

Moi!

FREEBIRD / Hertsika... Timppa noutaa kätevästi pakulla jos kerkee... :D

-TT-
Grasschopper1
Viestit: 1318
Liittynyt: 20:50 28.05.2007.
Paikkakunta: Tampere

Re: Kaikki sähköt kateissa

Viesti Kirjoittaja Grasschopper1 »

Jäykkä kirjoitti:Antoi miinusnavalta pääsulakkeelle ihan normaali jännitteen. Samoin kun siirsin johdon kannen pulttiin, näytti ihan kunnon jännitettä. Mittasin virtalukkoon ja tuossa accessories asennossa antoi liittimelle 4-5A, ja ignition asennossa näyttää nollaa.

Eihän mulla tietenkään akku ollut irti tuon riserijumpan aikana, eli oli ns. perinteinen "ei nyt näin pienen homman takia tarttee varmaan akunnapoja alkaa irroittelemaan"
Hetkinen...tarkennatko vielä, miten mittasit virtalukolta? Oliko se johtoliitin osittain paikallaan ja mittasit siitä virtalukon navoilta? Silloinhan ignition asennossa täytyy näyttää lukemaa.
Vastaa Viestiin