Kaikki sähköt kateissa

Sähköt, elektroniikka, valot, vilkut, hälytin, mittarit (myös mekaaniset)

Valvojat: Pertti, pressa

Jäykkä
Viestit: 19
Liittynyt: 21:00 26.01.2009.

Re: Kaikki sähköt kateissa

Viesti Kirjoittaja Jäykkä »

Kun laitan ne vasemman ja oikean navan siihen virtalukon keskinapaan (jossa on 12 volttia) niin saan välillä vähän pilkahtamaan valoa tuossa mittarissa. Juuri noin kuin kirjoitit, eli siihen virtalukon keskinapaan tulee se 12V ja muihin ei mitään. En tiedä onko tuossa mitään muuta pää/automaattisuojaa kuin se takalokarin ja öljytankin välissä oleva 30A pääsulake. Itse en ainakaan ole muuta tuon lisäksi löytänyt kun 4 15A sulaketta. Just oikeaa 30 Amperista pääsulaketta ei liikkeestä tänään löytynyt mutta vastaava 40A löytyi. Ajattelin että jos vielä kokeilis sillä tuleeko virrat takasin.
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1615
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Kaikki sähköt kateissa

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

Jäykkä kirjoitti:Tuohon liittimen keskinavalle antaa koko ajan virtaa, joten se ei häviä mihinkään.
En nyt kerrannut koko ketjua, mutta pysyykö keskinavalla tosiaan virta ts. jännite koko ajan? Eli keskijohdossa jännite ja kun yhdistät nuo kolme johtoa ja merkkivalot vilahtavat, johdot edelleen yhdessä, niin keskimmäisestä (eli kaikista kolmesta kun ovat nipussa) löytyy tuo yli 12 V? (Yleismittarin plus-puoli tässä kolmen johdon nipussa ja miinus-puoli rungossa eli maassa.)
Jäykkä
Viestit: 19
Liittynyt: 21:00 26.01.2009.

Re: Kaikki sähköt kateissa

Viesti Kirjoittaja Jäykkä »

Keskinavalla pysyy jännite jos ei käännä kumpaankaan asentoon, vaan pitää virtalukon keskiasennossa. Sitten jo kääntää jompaan kumpaan suuntaan (ignition tai accessories) niin jännite häviää.

Kokeilin vielä tuoreella pääsulakkeellakin ja ei muuttunut mihinkään, joten ei tunnu vika sielläkään olevan.

Onkohan tuossa vielä joku sulake, rele tms. jota en vaan hoksaa???

Kyllä syö kun ulkona paistaa aurinko ja kuulee kun ohi ajelee pyöriä, ja itse saa pyöriä tallissa sormet paskassa ja perse pystyssä.

Kyselin Freebirdistä ja Hard Days Servicestä, mutta niin kuin arvasin, niin molemmissa paikoissa on useaksi viikoksi kalenteri täynnä ihan normi huoltojen kanssa.
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1615
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Kaikki sähköt kateissa

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

Onko siis niin että
- virtalukko lienee kunnossa, ja oli ilmeisesti edellinenkin
- automaattisulake kunnossa, kokeiltu toisellakin?

Eli onko kuitenkin niin että automaattisulake laukeilee virta päälle laitettaessa? Senhän pitää laueta jos on oikosulkua tms.

Niin kuin itsekin epäilit ja vähän muutkin, niin voisiko vika olla tullut riseri-hommassa? Eli kun jotain muuttaa ja vikaa tulee niin siitä päästä sitten liikkeelle. Eli purkaisin tankoa pois, tangon kytkimien kotelot auki tai ainakin löysälle, tangolta tankin alle menevän johtonipun käpistelyä...

En löytänyt ihan tämän mallin sähkökaaviota netistä, mutta eikös tässäkin mene johdot nippuina eteen ja taakse sekä käsikontrolleille sellaisten moninapaliittimien kautta? Eli jos löydät esim. etupäähän päin lähtevän nipun liittimen niin aloita irroittamalla se ja virta taas päälle, silloin ei tarvitse ihan johto johdolta etsiä vikaa. Jos tällaiset liittimet löytyy, pystyy mahdollisen oikosulun rajaamaan helpommin jollekin alueelle. Mutta ehkä olet nämät jo kokeillutkin.
Jäykkä
Viestit: 19
Liittynyt: 21:00 26.01.2009.

Re: Kaikki sähköt kateissa

Viesti Kirjoittaja Jäykkä »

Joo, eli virtalukko ja automaattisulake on kyllä oletettavasti kunnossa. Automaattisulake ei siis mitenkään laukea virtoja päälle laitettaessa vaan siinä vain ei ole virtoja havaittavissa missään (muuta kuin yleismittarilla mitattaessa akulla & virtalukon keskinavassa). Ei siis naksu, laukeile tms. vaan on ihan pimeänä.

Nuo kotelot mulla on auki, eli tavallaan auoin kaikki samat paikat jotka avasin tuossa riseri hommassa ja olen koettanut hypistellä kaikki mahdolliset johdot yms.

Johdot menee juuri noin kuin kuvasit, eli nippuina. Ne käsikontrollien liittimet on tankin ja rungon välissä ja pitäisi irrottaa tankit että niihin pääsee käsiksi. Sitä en ole vielä tehnyt.

Mutta kiitos, tuo oli hyvä vinkki ja pitää vielä huomenna kokeilla siten että koettaa nypätä irti liitin liittimeltä ja katsoa ilmaantuuko jonkin irroituksen jälkeen sähköt takaisin.
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1615
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Kaikki sähköt kateissa

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

Kumma tapaus. Mutta jos keskijohdosta häviää jännite kun siihen kytkee joko oikean tai vasemman virtalukon johdon, niin eikös juuri se tarkoita että automaattisulake voisi aueta, vaikka siis naksetta ei kuuluisikaan. Virtalukolle eli keskijohdolle taitaa tulla jännite juuri automaattisulakkeen kautta.

Toisaalta keskijohdosta ei voi jännite hävitä kytkemällä sitä muihin johtoihin (oikea ja vasen) ellei jännite katkea sieltä keskijohdon plussan "tulopuolelta".

Jos tämä teoria pitäisi paikkansa, niin oikosulku joka sulakkeen aukaisee, olisi ACC-puolella eli niissä laitteissa /johdoissa jotka vain tässä asennossa ovat jännitteellisiä. Normaaliajoasennossa eli oikealle käännettäessä ovat taas samat vehkeet jännitteellisiä, mutta lisäksi kaikki muutkin.

Vieläkin kävi mielessä, että onko automaattisulake tai sen johdotus kuitenkaan kunnossa.

Onko pyörä sillä tavoin että voisi apukäynnistyskaapeleilla ottaa auton akun rinnalle? Niin että miksikö tällaista kokeilisi? Kaiken varalta.
eki912
Viestit: 109
Liittynyt: 14:10 27.09.2014.
Paikkakunta: Takaisin Helsingissä

Re: Kaikki sähköt kateissa

Viesti Kirjoittaja eki912 »

Näin minäkin tulkitsen asian, niin että kun yrität kytkeä virtoja päälle, suoja laukeaa, aina.
Mikä viittaisi kyllä vahvasti oikariin, jossain. Kun siis yksi napa v- lukosta pysyy aina virrallisena ja kääntämällä virrat päälle, vain välähtää.
Onko tuossa useampi normi sulake ? Pystyykö osaa sähköistä irrottamaan osa kerrallaan (sulakkeet...) pois ?
Sähkökaavio olisi kiva apu myös.
Eki / -12 Sportster Iron
eki912
Viestit: 109
Liittynyt: 14:10 27.09.2014.
Paikkakunta: Takaisin Helsingissä

Re: Kaikki sähköt kateissa

Viesti Kirjoittaja eki912 »

http://www.v-twinforum.com/forums/harle ... grams.html" onclick="window.open(this.href);return false;

onko nuo sähkökuvat tuosta pyörästä ?

ota ne 4 sulaketta kaikki pois, teet samat testit ilman niitä. mittaat virtalukon keskinavan, sen mihin tulee se 12volts. käännät avainta acc ja ignition asentoon. miten käy muiden kahden navan jännitteen ?
Red (keskinapa?) on aina 12 v , eikö ?
Red/Grey on 12 v ACC asennossa, eikö ?
Red/Black on 12 v IGN asennossa, eikö ?



paat yhden sulakkeen kerrallaan takaisin, ottamalla myös sen aiemman pois niin että siellä on aina vain 1 kerrallaan ja samat mittaukset. Mitä muuta mainittavaa huomaat/noteeraat tuossa testissä ?

"Keskinavalla pysyy jännite jos ei käännä kumpaankaan asentoon, vaan pitää virtalukon keskiasennossa. Sitten jo kääntää jompaan kumpaan suuntaan (ignition tai accessories) niin jännite häviää."
Tuo lainaamani lausahduksesi tukee mielestäni sitä että juurikin se pääsulake, se iso 30 A , paukahtaa pois päältä HETI kun käännät virtoja päälle ACC tai IGN asentoon, eikö vain ? Se vain ei enää sanokaan naks, vaan hiljaa laukeaa. Mittaa sitä keskinapaa, siihen tulee 12volts, käännä ja katoaa, mutta käännä nyt takaisin OFF asentoon ja jatka keskinavan mittaamista tauotta ! Palaako se 12 volttia takaisin keskinapaan hetken päästä, ja kauanko meni aikaa ?
Jos näin käy , se todistaa että se iso paukku (30A) pätkäisee virrat pois, suojatakseen isommalta vahingolta,
Eki / -12 Sportster Iron
eki912
Viestit: 109
Liittynyt: 14:10 27.09.2014.
Paikkakunta: Takaisin Helsingissä

Re: Kaikki sähköt kateissa

Viesti Kirjoittaja eki912 »

Se iso paukku reagoi isoon oikariin, lämpenemällä, katkaisee virran kulun, ja kun käännät OFF asentoon takaisin sen "kuorma" myös katoaa ja jäähdyttyään hetken virtojen tulisi siihen v-lukon keskinapaan (RED) palata, käykö juurikin näin ? :?:
Eki / -12 Sportster Iron
Avatar
Karvanaama
Viestit: 118
Liittynyt: 11:29 06.04.2007.
Paikkakunta: Käläviäläinen vaikka Kokkolassa asunkin..
Viesti:

Re: Kaikki sähköt kateissa

Viesti Kirjoittaja Karvanaama »

eki912 kirjoitti:kun käännät OFF asentoon takaisin sen "kuorma" myös katoaa ja jäähdyttyään hetken virtojen tulisi siihen v-lukon keskinapaan (RED) palata, käykö juurikin näin ? :?:
Tämä on tärkeä testi!
Eli häviääkö jännite myös keskinavalta hetkeksi!!??
Se todistaisi automaattisulakkeen laukeavan.

Käsikontrollien kotelot olivat siis myös olleet auki ja myös "valohässäkkä". Ajo/lisävalot?
Sieltä se vika myös löytyy. Jätä kontrollien kotelot auki ja irralleen stongasta, vaikka riepuja väliin.
Sitten virrat päälle. Jos vika hävisi, jokin kontrollien johdin ottaa kiinni stongaan.

Voit ehkä kokeilla myös ottaa sen riserimaadoituksen irti ja nostaa koko stongan irti pyörän rungosta niin ettei se maadoitu runkoon. (myös vaijerit ja se maadoitus ilmassa). Virrat päälle ja ihmettelemään miten kävi.
En tiedä onko Heritagessa alunperin mitään maadoitusta risereissa, katso nyt kuitenkin että sen maadoituksen toinenkin pää on varmasti rungossa.
Niin ja onko tässä käsikontrollit liitetty pistokkein jossain tankin välissä tai lampun takana?
Jos on, niin pistokkeet irti ja virta päälle.

Edit: joo UrpoTJ jo aikaisemmin noista liittimistä kirjoittikin. Riittänee jos otat vaan toisen tankinpuolikkaan irti.
Ja se on niin vehen mite mine olen lehmee nainut että se ei ole juuri ollenkaan..
Jäykkä
Viestit: 19
Liittynyt: 21:00 26.01.2009.

Re: Kaikki sähköt kateissa

Viesti Kirjoittaja Jäykkä »

Tuli oltua viikonloppu muissa maisemissa, niin ei ollut mahdollisuuksia jatkaa selvittelyä ja sori, samoin tuli myös vähän taukoa kommentointiin. Tuossa tuli nyt edellä monta hyvää kommenttia ja vinkkiä. Soittelin myös perjantaina tien päältä myös Spok motoriin ja Juho Rouhi myös sieltä kertoi että kuulostaisi siltä että noita riserin kumeja vaihtaessa on saattanut käsikontrollien tai valojen johdot saada vähän kipeää ja on nyt oikosessa. Saman suuntaisia veikkauksia kun noissa kommenteissakin tuli esille. Pitänee huomenna koettaa availla nuo tankoihin menevät piuhat josko sieltä vika lopulta löytyisi.
Avatar
Pave.
Viestit: 1215
Liittynyt: 19:08 05.10.2012.
Paikkakunta: Multian ja Kolhon puolivälissä

Re: Kaikki sähköt kateissa

Viesti Kirjoittaja Pave. »

Kannattaa aina pitää mielessä, että vika on monesti siellä, mistä on viimeksi "korjattu"!
R.I.P Jaska - Motoristi
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Jäykkä
Viestit: 19
Liittynyt: 21:00 26.01.2009.

Re: Kaikki sähköt kateissa

Viesti Kirjoittaja Jäykkä »

No nyt taisi tulla lopultakin läpimurto!!! Lueskelin noita teidän hyviä kommentteja ja tein noita mittauksia ohjeiden mukaan ja alkoi tulla just sellainen fiilis että niin kuin tuolla jo useampi teistä kommentoi, että joku siellä etupäässä on oltava oikarissa ja pätkäisee tuon pääsulakkeen pois päältä. Jotta pääsin kunnolla tutkimaan ja käsiksi noihin johtojen liittimiin, niin irroittelin tankit pois tieltä. Nyt sitten tein niin, että kytkin noita liittimiä vuoron perään irti ja kokeilin tuleeko virrat takas, ja kuinka ollakkaan siinä kohtaa kun irroitin kaasupuolen käsikontrolleille menevien johtojen liittimen, niin sieltähän ne kadonneet sähkötkin löytyi!!!

Noita käsikontrollien johtoja irrotellessa näkyi että monesta kohtaa joku on vetänyt nippusiteillä aivan helvetin tiukalle ja näytti vähän arveluttavalta. Veikkaan että kun kuorin sen johtonipun päällä olevan muovin pois niin on varmaan johdot paljaana jossain kohtaa. No, nyt kun on purettu noin pitkälle niin päätin vaihtaa tangon samalla, niin eipähän ole tullut tehtyä täysin turhaa työtä. Jos jotain positiivista hakee, niin tulipahan oman pyörän sähköt tutuksi. Kiitos muuten eki912 linkistä noihin sähkökuviin, auttoi kovasti. Iso kiitos kaikille asianomaisille: Karvanaama, Pertti, Grasschopper1, UrpoTJ, tulokti, Joe Cool, Kiwi, Harikka ja Pave, että jaksoitte kommentoida ja pohtia yhdessä mistä tuo vika löytyy. Harmi että täällä netissä ei voi tarjota kuin virtuaalituopit kaikille avusta ja Juhannuksen kunniaksi. Kiitos!
eki912
Viestit: 109
Liittynyt: 14:10 27.09.2014.
Paikkakunta: Takaisin Helsingissä

Re: Kaikki sähköt kateissa

Viesti Kirjoittaja eki912 »

Hienoa ! Taidatkin päästä jussina tien päälle.

Nytpä tulit itsekin enemmän tutuksi pyöräsi sähköjen kanssa ! Se ei koskaan ole haitaksi että ymmärtää hiukan pyöränsä päälle.
Monasti auttaa kun hiukan miettii ja istuu rauhassa aloilleen ajattelemaan mitä tapahtuu, missä, miten ja miksi.
Eki / -12 Sportster Iron
Grasschopper1
Viestit: 1318
Liittynyt: 20:50 28.05.2007.
Paikkakunta: Tampere

Re: Kaikki sähköt kateissa

Viesti Kirjoittaja Grasschopper1 »

Hyvä juttu, jos vika löytyi. Ja ei noitten virallisten huoltojenkaan osaamiseen ja pätevyyteen voi aina luottaa. Se tuli todettua eräänä kesänä Puolassa, kun sähkövikaa tuli. Sen takia on hyvä tietää pyörän sielunelämästä mahdollisimman paljon itse.
Virtuaali kippis täältä ja hyvää jussia :wink:
Vastaa Viestiin