A-kortin opetuslupa

Keskustelualue H-D harrastajille

Valvojat: Pertti, pressa

Avatar
Veijo Esso
Viestit: 1096
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: A-kortin opetuslupa

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

Virkavallan asenne tosiaan kiinnostaa. Olen minäkin nähnyt, että autokoululla on pari oppilaista kerralla. Vähän epäilyttää kun muitakin rajoituksia on opetusluvassa autokouluun verrattuna. Täällä kulmilla ovat virkaintoisimmat hyllyttäneet kevarin harkkalupia, kun on ajettu kouluun reppu selässä koska tavaran kuljetus on lain mukaan kielletty. Ajotunteja tulee taatusti enemmän kuin minimimäärä, joten ei tässä siitä ole tarkoitus luistaa.
XL 883C -07 | FLSTF -98
Avatar
LeClerc
Viestit: 726
Liittynyt: 13:28 06.01.2010.
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Re: A-kortin opetuslupa

Viesti Kirjoittaja LeClerc »

Kuulostaa siltä että sedillä on taas juuttunut purkka nenään. Arvostan virkavaltaa paljon, mutta ajoittain ilmenevää kyykytystä en kyllä ymmärrä.
Jos kysyt niin varmasti kielletään jos yhtään tulkinnanvarainen. Virkamies ei halua joutua vastuuseen. Anna nyt vaan paras mahdollinen ajo-opetus nuorisollesi.
.
- it is I, LeClerc -
FLD Dyna Switchback -13
Avatar
Veijo Esso
Viestit: 1096
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: A-kortin opetuslupa

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

Eilen tuli paperit postissa. Hakemuksen jätettiin viikolla 19 keskiviikkona ja perjantaina ja molemmat tulivat samassa kuoressa. Tähän mennessä kaikki Trafin aikaan hakemani luvat (yhteensä 5 kpl) on myönnetty perjantaina. Ilmeisesti sillä saadaan parin viikon odotus aikaiseksi, ettei niitä byrokraatti käsittele kuin kerran viikossa. No, samapa tuo kun tässä on koko kesä aikaa ajella niin ei ole niin päivän päälle. Ilmatkin alkavat olla suosiollisemmat vähitellen.

Nuoremman kanssa piti heti lähteä ajamaan jotta sai käytännössä kokeiltua kypäräpuhelimen toiminnan. Puhelin toimi mainiosti (siitä lisää toisessa säikeessä) ja poikakin ajoi hyvin. Vähän väliä tosin piti huomautella, että kevarin kanssa ei tarvitse nöyristellä sivussa vaan ajetaan keskellä kaistaa, eikä nopeusmittaria tarvitse vilkuilla puolen minuutin välein.
XL 883C -07 | FLSTF -98
Avatar
Veijo Esso
Viestit: 1096
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: A-kortin opetuslupa

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

Mitenkä määritellään kääntösäde? Onko siihen joku standardi mittaustapa?

Pitäisi tietää minkä kokoisella baanalla joutuu käsittelykokeen pujottelun tekemään. Määräyksethän sanovat, että vähintään 5 metriä, mutta kuitenkin kääntösäde +2. Pitäisi harjoittelua varten saada oikeat mitat jottei tule sitten käsittelykokeessa ongelmia. Harjoitukset tietysti metrin kapeammalla väylällä varmuuden vuoksi.
XL 883C -07 | FLSTF -98
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: A-kortin opetuslupa

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Veijo Esso kirjoitti:Mitenkä määritellään kääntösäde? Onko siihen joku standardi mittaustapa?
Täysin perstuntumalla. Inssi vetää keilat vakiopaikkoihin ja sillä yritetään. Jos voi perustella asian toisin, inssi voi lotkauttaa korvaansa asialle, mutta lähtökohtaisesti menee vakiolla. Tämä siis oman kokemukseni mukaan näistä opetuksista.

Eli sillä kannattaa yritää harjoitella.

Yksi tärkeä havaitsemani pointti on, että ei yritä tehdä ympyröitä keilojen ympäri, vaan käytää matkan hyväkseen, eli keilan jälkeen pätkä suoraa ja sitten heitto käännökseen, Eli keilat kierretään u-käännöksillä, ei ympyröillä. Menee muuten paljon helpommin niin.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
Veijo Esso
Viestit: 1096
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: A-kortin opetuslupa

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

Niin arvelinkin. On siis tuurista kiinni mitä inssi keksii. Vanhimmalle pojalle määrättiin kevarikokeessa kuuden metrin säde kun alla oli Honda Shadow ja vettä satoi kokeen aikana. Tiedä sitten kumpi vaikutti enemmän. Omassa pihassa kokeiltuna Sporster kääntyy merkittävästi heikommin kun piikkinen shadow. No, minähän en siihen kokeeseen joudu, joten nuoriso saa näyttää parastaan. :lol: Täytyisiköhän laittaa kaatumaraudat harjoittelun ajaksi niin ei tule sitten kolhuja jos menee nurin?
XL 883C -07 | FLSTF -98
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: A-kortin opetuslupa

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Veijo Esso kirjoitti: Täytyisiköhän laittaa kaatumaraudat harjoittelun ajaksi niin ei tule sitten kolhuja jos menee nurin?
Ei pöhkö idea. Noissa treeneissä se on helpointa kaataakin. Ja kun rauta on päällä, uskaltaa vähän paremmin kantata, ehkä.

Onko sinulla Sportsteriin rautaa? Minulla olisi yksi kaatumaton <2003 rauta kiinnikkeineen kaikkineen joutavana.

Maksoin siitä 40 e ja sillä saat, jos tarvitset. Jos on tarvetta, heitä pikaisesti viestiä, sillä lähden nyt perjantaina reissuun ja voin nostaa tallista esille johonkin.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
Veijo Esso
Viestit: 1096
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: A-kortin opetuslupa

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

Joe Cool kirjoitti: Onko sinulla Sportsteriin rautaa? Minulla olisi yksi kaatumaton <2003 rauta kiinnikkeineen kaikkineen joutavana.
Mulla on 2007 mallinen, joten rauta ei taida sopia, mutta kiitos tarjouksesta. Jos se sopii niin toki voin lunastaa pois. Kiire ei ole, kun käsittelykokeen hinkkaus ei kuitenkaan ole pojalla ensimmäinen kiinnostuksen kohde ja aikaa on vielä kolme kuukautta.
XL 883C -07 | FLSTF -98
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: A-kortin opetuslupa

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Voipi olla ettei käy, mutta palataan asiaan kun palailen pyöräreissulta. Heittelen viestiä tavalla tai toisella.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
Veijo Esso
Viestit: 1096
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: A-kortin opetuslupa

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

Tässä sivussa opetan yhtä toiseksi vanhemman pojan kaveria (A1). Pujottelutehtävä oli yllättävän hankala vaikka on ajanut motocrossissa useamman vuoden. Olisikohan soralla mennyt paremmin kun olisi voinut vetää sladissa? Hidasajossa kanssa oli haastetta, kun ei ole tainnut ennen osakaasulla ajaa. :roll:
XL 883C -07 | FLSTF -98
Avatar
Veijo Esso
Viestit: 1096
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: A-kortin opetuslupa

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

Veijo Esso kirjoitti:Kiire ei ole, kun käsittelykokeen hinkkaus ei kuitenkaan ole pojalla ensimmäinen kiinnostuksen kohde ja aikaa on vielä kolme kuukautta.
Eilen käytiin pojan kanssa ekan kerran kokeilemassa Sportsterilla käsittelykokeen pujottelua. Hyvin meni, kun vaan kerran oli pyörä nurin, tosin siinäkin hallitusti laskettuna kun poika ehti ottaa jalalla tukea eikä päässyt ryminällä menemään. Käännökset meni heti sujuvasti 5 metrin alle, mutta ei tahtoneet pysyä alueen sisällä, kun lähtö käännökseen oli turhan keskeltä.

Tunnin parkkipaikkapyörittelyssä, vaikka konetta välillä sammutettiinkin, sai mukavasti öljyt kiehumaan. Täytyy seuraavaksi ottaa lyhyempiä sessiota ja katsoa lämpöjä vähän tarkemmin.

Jarrutusta katsottiin kanssa ja eipä uskonut jälkikasvu, että yksipuoleisella levyllä etupäässä on enemmänkin vauhdin hillitsin kuin jarru. Muutamalla harjoituksella alkoi löytymään riittävästi puristusta. Toivottavasti ei mene heti nurin kun ajaa taas kevarilla missä etujarrussa on oikeasti tehoakin.
XL 883C -07 | FLSTF -98
Avatar
Veijo Esso
Viestit: 1096
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: A-kortin opetuslupa

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

Veijo Esso kirjoitti:Mitenkä määritellään kääntösäde? Onko siihen joku standardi mittaustapa?
Itselleen on hyvä vastata. :D

Jonkinlainen virallinen tapa tuohon näytti olevan kun pojan kanssa tänään käytiin kokeessa. Sanoin tutkinnon vastaanottajalle heti alkuun, että kääntösäde pitäisi katsoa ja se otettiin ensimmäiseksi. Pyörää työnnettiin ohjaus tapissa pystysuorassa kumpaankin suuntaan ja inssi merkkasi keiloilla aloituksen ja lopetuksen. Pidempään matkaan sitten lisättiin kaksi metriä. Lopputulokseksi tuli 8 metriä, mutta Hyvinkään konttorin radalla ei riittänyt leveyttä niin paljon, joten nurmikolle asti olisi saanut kurvata. 8O Harjoitukset kun oli tehty paljon pienemmällä alueella niin läpihän se meni heittämällä. Keli oli syksyisen sateinen ja radalla oli jonkin verran lehtiäkin, joten ihan hyvä, että tilaa oli.

Sitten vielä pientä pohdintaa A2-korotuksen kannattavuudesta opetusluvalla ja kaikesta muustakin.

Kustannuksissa säästää reippaasti koska tässä vaihtoehdossa ei tule kuin teoriakokeen maksut (ope+oppilas) ja ajokoe, eli yhteensä 127 euroa ja opetuslupa 30 euroa. Autokouluissa hinta on viidensadan nurkilla, joten tuosta jää 300 euroa säästöön.

Hyvää oli, että suoraan harjoiteltiin sillä pyörällä millä jatkossa myös ajetaan. Autokoulussa harvemmin pääsee HD:lla ajamaan.

Huonoa oli, että suoraan harjoiteltiin sillä pyörällä millä jatkossa sitten myös ajetaan. Ei nimittäin kevari hirveästi innostanut enää kun alkukesästä pääsi jo ajamaan isommalla pyörällä.

Ajokokeen kautta korotuksessa on oma stressinsä sekä oppilaalle, että opettajalle. Aika monella on samaan aikaan myös B-kortin ajokoe, joten se vähän helpottaa kun menee käytännössä samalla jännityksellä molemmat. Meillä oli edellisenä päivänä B-ajokoe ja seuraavana A2. Sama tutkinnon vastaanottaja oli molemmilla kerroilla, joka tavallaan oli positiivista, koska edellisenä päivänä oli jo onnistunut suoritus pohjalla.

Tutkinnon vastaanottajissa oli eroja todella paljon. Perheen ulkopuoliselle oppilaalle sattui paikkakunnan tunnettu tiukkapipo, joka ajatti liikenteessä 45 minuuttia, eikä päästänyt ensimmäisellä kerralla läpi. Toiselle omalla pojalle sattui joviaali entinen liikenneopettaja, joka 25 minuutin ajokokeen jälkeen hyväksyi suorituksen, joka palautteen mukaan oli merkittävästi hiekompi kuin edellisen hylkäämä. Tuuripeliä tämäkin, ihan kuten moottoripyörän muutoskatsastus.

Mutta nyt tämä on onnellisesti ohi ja pojilla kortit taskussa.
XL 883C -07 | FLSTF -98
Avatar
jman
Viestit: 512
Liittynyt: 00:46 18.06.2012.
Paikkakunta: Hanoi
Viesti:

Re: A-kortin opetuslupa

Viesti Kirjoittaja jman »

Koska tämän keskustelun aloitin, kuittaan lopputuleman omalta osaltani. Nainen oli niin fiksu, että asiaa pohdittuaan kertoi menevänsä autokouluun.

Kävin katselemassa naisen pujottelua. Mieleen muistui kun kevarikorttia suoritellessani inssi katsoi pyörääni ja sitten minua, ja totesi pahoitellen että "tuo härveli ei kyllä noiden keilojen ympäri taivu". Taipui, tai ainakin sain kortin.

Ja niin sai nainenkin. Kortin.
Avatar
Veijo Esso
Viestit: 1096
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: A-kortin opetuslupa

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

Ajokorttiuudistuksen myötä Trafin sivuilta löytyy seuraava lause:
Trafi kirjoitti:Opetuslupia ei enää myönnetä moottoripyöräluokan korottamiseen.
Lakiehdotuksen perusteluista löytyy tällaista:
Lakiehdotus kirjoitti:Moottoripyöräluokkaa voitaisiin korottaa suorittamalla normaalisti teoria- ja ajokoe tai kokemuksen perusteella suorittamalla EU:n lainsäädännön mukainen seitsemän tunnin koulutus nykyiseen tapaan tai luokkakohtainen ajokoe. Kokemusvaihtoehdon käyttämisen edellytyksenä olisi, että vähintään kahden vuoden kokemus on hankittu suoritettavaa moottoripyöräluokkaa välittömästi alemmassa moottoripyöräluokassa.
Korotus olisi mahdollista suoraan ajokokeella, mutta harjoittelu ei olisi sallittua muuten kuin autokoulussa. Tällaista on tämä suomalainen normien purku.
XL 883C -07 | FLSTF -98
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: A-kortin opetuslupa

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Ei niitä korotuslupia ole myönnetty koskaan ilman autokoulunopettajan pätevyyttä. Korotushan tuli tarpeelliseksi valvotusti vasta ajokorttiuudistuksen myötä. Ja silloin heti sanottiin, että korotuslupia ei myönnetä.

Tyttäreni hankki A1 minun opetuksessani ja korotti A1->A2 tällä autokoulun 7h kurssilla, jossa ei ole muuta huonoa, kuin noin 500 euron hinta.

Kurssi oli ensin yksi ilta kuivaharjoittelua pyörän päällä keskustellen, siitä tuli se 2h teoriaa. Ihan järkeviä asioita olivat jutelleet. Sitten perään yhden päivän ajolenkki noin 160-180 km, jossa opettaja katsoi oppilaan päteväksi ja kirjoitti tuon kokemukseen perustuvan korotusta puoltavan paperin ja poliisilta tuli uusi kortii, nykyään Trafilta.

Se ajotuntipaukku ei ole mikään automaatti vielä korttiin. Jos opettaja ei katso oppilasta valmiiksi, hän määrää lisätunteja voidakseen varmistua liikennekelpoisuudesta. Tyttäreni kanssa samaan aikaan oli toinen tyttö ajamassa ja hän ei saanut puoltavaa lausuntoa epävarman pyörän käsittelyn ja muun epävarman ajon takia. Mm. 2 kaatoa päivän aikana. Tässä järjestelmä osoittautui jo paikkaansa puoltavaksi. Aiemmin olisi korotus lätkähtänyt synttärilahjaksi.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Vastaa Viestiin