A-kortin opetuslupa

Keskustelualue H-D harrastajille

Valvojat: Pertti, pressa

Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: A-kortin opetuslupa

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Veijo Esso kirjoitti: 15:08 24.05.2018. Korotus olisi mahdollista suoraan ajokokeella, mutta harjoittelu ei olisi sallittua muuten kuin autokoulussa.
Tätä en kyllä näe kovin suureksi ongelmaksi. Ei A2 ja A pyörän välillä ole niin välttämättä suurta eroa. Jos ajokokeen tehtävät harjoittelee omalla A2-pyörällään, niin kyllä ne osaa ajaa A-pyörälläkin.

Tyttäreni ajeli tallin pihalla, ei siis liikenteessä, kevarikortti taskussa yhden kaverin täysitehoista 600 Jammua 20-30 minuuttia ennen tuohon autokoulun A2-ajopäivään menoa, kun vastaavaa A2-nakupyörää ei sattunut olemaan saatavilla.

Katsoin vierestä ekan lenkin, jossa näkyi selvää arkuutta ja jopa pientä pelkoa isoon pyörään, mutta toisen lenkin jälkeen pyörä ei tuottanut mitään tuskaa ja vartin jälkeen hän pyöritteli sitä kuin kevaria siinä ympäri pihaa. Ei siihen ajokokeeseen tarvitse millään busalla lähteä tuppi nurin :lol:

En tiedä, miten suuri teho pitää ajokokeessa olla, oli sekin kai sanottu tuolla Trafin sivulla. Jos tyttäreni 35kW Sportsterista ottaa kahvasta muovikäikäleen pois, se on 38 kW pyörä. En tiedä saisiko sillä ajaa kokeen...? Jostain muistelen, että piti olla vähintään 45 kW ?
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
Veijo Esso
Viestit: 1096
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: A-kortin opetuslupa

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

Joe Cool kirjoitti: 22:32 24.05.2018. Ei niitä korotuslupia ole myönnetty koskaan ilman autokoulunopettajan pätevyyttä. Korotushan tuli tarpeelliseksi valvotusti vasta ajokorttiuudistuksen myötä. Ja silloin heti sanottiin, että korotuslupia ei myönnetä.
Ei ole, eikä sillä ennen ole ollut niin väliäkään, kun pelkällä ajokokeella ei ole saanut korottaa. On joutunut joko suorittamaan koko kortin, tai hakemaan korotuksen autokoulusta. Nyt siis tuli kolmas vaihtoehto, joka jää vähän kuolleeksi kirjaimeksi. Käytännössä tuo on ajateltu A2->A korotuksiin, joten olisin nähnyt järkevänä, että siihen olisi voinut saada opetusluvan, niin että oppilas joutuu ajokokeeseen jos ei ole autokoulun opettajan pätevyyttä.

Ilmeisesti A1-A2 pystyy edelleen "korottamaan" suorittamalla koko ajokortin uudestaan, kuten tähänkin asti ja se onnistuu opetusluvalla. Siihenhän ei tule muuta ylimääräistä kuin teoriakoe, joka käytännössä menee helposti, kun samaan aikaan todennäköisesti on B-korttikin suorituksessa. Ei muuten, mutta kun tuo olisi toiseksi vanhimmalla pojalla edessä ensi kesänä ja opetusluvan kanssa saa mukavasti kurvailla yhdessä koko kesän, kun ikä tulee täyteen vasta syksyllä.

Uudistuksessa tuli toki paljon hyvää, kuten opettajan teoriakokeen poistuminen. Sehän oli varsinainen byrokratian kukkanen, koska A-kortin opettajan teoriakokeella ei saanut opettaa mopolla ajamista, vaan piti suorittaa erillinen koe.
XL 883C -07 | FLSTF -98
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: A-kortin opetuslupa

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Veijo Esso kirjoitti: 09:25 25.05.2018.olisi toiseksi vanhimmalla pojalla edessä ensi kesänä ja opetusluvan kanssa saa mukavasti kurvailla yhdessä koko kesän, kun ikä tulee täyteen vasta syksyllä.

Uudistuksessa tuli toki paljon hyvää, kuten opettajan teoriakokeen poistuminen.
Juu, tuo kesän yli ajelu olisi toki hyvä pointti. Varsinaisen kortin korotuksen sivutuotteena. Mutta on paljon pyörästä kiinni, olisiko siinä nyt niin suurta eroa, millä kesän kurvailee.

Tuo itse korotuspykälä tosiaan voidaan tulkita, ettei oppilaankaan tarvitsisi mennä teoriakokeeseen, jos on 2 vuoden kokemus A2. Tässä minulle tuttu autokoulun opettaja sanoi, että selviää kun käy sekä teoria- että ajokokeen. Mutta ilmeisesti teoriaa ei tarvittaisikaan.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
Veijo Esso
Viestit: 1096
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: A-kortin opetuslupa

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

Nostetaan vanhaa aihetta, kun tätä tuli tänä vuonna taas sivuttua. Tyttärellä tuli 2v kevarilla ajoa täyteen kesällä ja pohdin sitten kortin korotusta joko ajokokeella tai autokoulun kurssilla. Päädyin jälkimmäiseen, koska muuta A2 kelpoista välinettä ei ollut kuin sportster ja se ei ole ihan helpoin väline käydä ajamassa käsittelykoetta. Olisi pitänyt varata aika paljon aikaa harjoitteluun ja kesätöiden sekä B-kortin suorittamisen takia oli vähän haastavaa löytää sopivia ajankohtia. Autokoulun ajotunnit olivat yhtenä päivänä, joten se oli helppo järjestää.

Kortin saamisen jälkeen kävimme muutaman kerran ajelemassa ja harjoittelemassa hidasajoa, kun painavalla pyörällä hommassa on omat haasteensa. Sportster painaa hieman yli 2 kertaa sen mitä 125 Duke, joten joutuu aivan eri tavalla miettimään mitä tehdään kun vauhti lähestyy nollaa. Hommaa helpotti, että Sportster on merkittävästi matalampi kuin Duke, joten jalat ulottuvat kunnolla maahan. Autokoulun pyörä oli Sportster kevyempi, mutta reilusti korkeampi, mikä teki käsittelystä aika paljon hankalampaa.

Vaihdoin myös kytkin- ja jarrukahvat sellaisiin, jotka tulevat lähemmäs tankoa, joten ei tarvitse kurotella niihin. Etujarrun tehottomuus oli pieni yllätys parempiin jarruihin tottuneelle, joten täytyy varmaan hommata nelimäntäinen satula siihenkin, niin alkaa pyörä pysähtyä helpommin.
XL 883C -07 | FLSTF -98
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: A-kortin opetuslupa

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Veijo Esso kirjoitti: 11:57 11.08.2021. Etujarrun tehottomuus oli pieni yllätys parempiin jarruihin tottuneelle, joten täytyy varmaan hommata nelimäntäinen satula siihenkin, niin alkaa pyörä pysähtyä helpommin.
Tästä pari sanaa vaihdetiinkin, kun viimeksi nähtiin ;) Minulla siinä samanlaisessa pyörässä on se 2000-2003 Sportsterin nelimäntäinen ja se tarvitsee vielä 9/16 pääsylinterin, eli uusittavaksi tulee sinullekin myös se.

Silti kun yhden kaverin kanssa ajeltiin, hänellä oli 2017 ABS-jarrullinen Sportster ja siinä olivat vielä paremmat jarrut. Hyvä että tehdas on sen Sportsterin 10 vuoden (2004-2014) hämärän naurettavien jarrujen kauden jälkeen taas joutunut puuttumaan jarruihin.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Vastaa Viestiin