Pakoputkiasiaa

Kaasutin, ruisku- ja ohjaus, sytytys, ilmanpuhdistin, pakoputkisto

Valvojat: Pertti, pressa

Bundolo
Viestit: 5
Liittynyt: 20:37 03.12.2016.
Paikkakunta: Tampere

Pakoputkiasiaa

Viesti Kirjoittaja Bundolo »

Ostin juuri tuollaisen vähän vanhemman, kylläkin ruiskukoneisen, Road Kingin, jossa on Sreamin' Eaglen pakoputket. Meteli on korvia huumaava (ainakin hallin sisällä) ja aiheuttanee keväällä vihaisia ilmeitä kun asun kaupungissa kerrostaloalueella. Alkuperäiset putket on kyllä olemassa, mutta tietysti kaipaisi hieman persoonallisempia pakoääniä. Pyörään on joskus vaihdettu 100cm3 isommat pytyt ja männät, vaihdettu nuo mainitut putket ja ohjelmoitu ruiskut uudelleen.

Olen YouTubesta katsellut tai pikemminkin kuunnellut erilaisia Harrikoiden pakoääniä ja niitä tuntuu olevan aika monta erilaista variaatiota. Kysyisinkin, onko mahdollista suositella jotain mallia/valmistajaa, jonka tuotteilla saavutettaisiin jonkinasteinen "matala jylinä", ilman tärykalvoja rikkovaa vaikutusta.

Mikäli joutuisin turvautumaan alkuperäispakoputkiin, olisiko tarvetta ruiskujen uudelleenohjelmointiin.

Näin vasta-alkajana ei ole oikein kokemuksia tästä pakoputkifilosofiasta.
FLHRCI - 2002
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1611
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Pakoputkiasiaa

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

Road Kingistä ei minulla ole kokemusta, siltä osin joku muu suosittelee varmasti sinulle hyviä putkivaihtoehtoja. Jos haluat pyörän pysyvän laillisena, niin pyörän vuosimallilla on merkitystä. 2000-luvun alussa muuuttuivat vaatimukset, uudemmissa pyörissähän pitää olla ihan ko. malliin e-hyväksytyt putket.

Pyörä varmaan kannattaisi tuupata ulos ja kuunnella siellä. Ainakin omassani asia muuttuu ihan erilaiseksi. Jos ei joku ole "tärvellyt" niitä Screamin Eagle-putkia niin ei niiden kyllä pitäisi olla kovin kovaääniset, ne on melkein ne seuraavat orkkiksista...
Avatar
ranze
Viestit: 873
Liittynyt: 20:35 12.09.2010.
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Pakoputkiasiaa

Viesti Kirjoittaja ranze »

Jos ei joku ole "tärvellyt" niitä Screamin Eagle-putkia niin ei niiden kyllä pitäisi olla kovin kovaääniset, ne on melkein ne seuraavat orkkiksista...
Juuri noin. Just hommasin Screaming Beaglet, kun korvalekuri kehoitti vähentämään melua elämästä. Tai ilmoittautumaan viittomakielen peruskurssille. :lol: V&H 2-1 sopii huonosti yhteen kuulolaitteiden kanssa.

Äänihomma on kohtalaisen monimutkainen juttu, se mikä sopii toiselle on toiselle taas ihan inhokki. Valtesmannillakin on sanansa sanottavana. Sun kannattais laittaa allekirjoitukseen millainen rutku sulla on.

Oottele kesää ja kuuntele muiden pyöriä. Vertaa omaasi. Huonoin skenaario on että menet tilaamaan jotkut putket nettikehujen innoittamana. Myös sillä on merkitystä, mitkä odotukset sulla on pyörästäsi. Jos haet huipputehoja, on turha odottaa että ne löytyy hiirenhiljaisilla putkistoilla.
FL -53 Wishbone Panhead
ex. 2002 FLHR
Bundolo
Viestit: 5
Liittynyt: 20:37 03.12.2016.
Paikkakunta: Tampere

Re: Pakoputkiasiaa

Viesti Kirjoittaja Bundolo »

Kiitos tiedoista, ehkä on paras odotella kesää ja kuunnella muiden ääniä. Nyt pyörä talvehtii yli 200km päässä, joten senkään äänistä ei ennen toukokuuta saa täyttä tolkkua.

Sen verran vielä noista ruiskujen säädöistä, että onko niiden muuttamiselle tarvetta, jos käyttää alkuperäisiä putkia. Joku vaan mainitsi, että voisi käydä liian rikkaalla sekoituksella.
FLHRCI - 2002
Avatar
vaakko
Viestit: 186
Liittynyt: 07:09 12.04.2013.
Viesti:

Re: Pakoputkiasiaa

Viesti Kirjoittaja vaakko »

Jos vaihdat putket niin säädöt ei ole enää kohdallaan. Se että miten paljon ne on pielessä on hiukan hankala sanoa. Voi olla että vain vähän tai sitten voi olla ettei ne ole siellä päinkään, riippuu miten paljon uusi putki eroaa nykyisestä. Itse säädättäisin laitteen uudelleen. Putket voi toki vaihtaa ja ensin hiukan ajella ja todeta että ne oli nyt ääniltään sitä mitä oltiin hakemassa koska seokset menee todennäköisemmin rikkaalle kuin laihalle jos siis orkkisputkiin olisit siirtymässä.
Avatar
Kiwi
Viestit: 2159
Liittynyt: 22:09 18.01.2010.
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Pakoputkiasiaa

Viesti Kirjoittaja Kiwi »

Tämän vuosituhannen pyörät on säädetty järjestään laihalle tehtaalta, joka siis johtaa entistä laihempaan seokseen putkia vaihdettaessa paremmin virtaaviin.

Mutta jos pyörä on vakio ja sen meinaa pitää vakiona, en nää mitään järkeä alkaa säätämään ellei ole jotain suurta vikaa käynnissä. Jos 2000-luvun harrikka käy vakiona liian paksulla on jossain jotain vikaa.
Röpöttäjä
Viestit: 1736
Liittynyt: 09:07 23.04.2006.
Paikkakunta: Siilinjärvi
Viesti:

Re: Pakoputkiasiaa

Viesti Kirjoittaja Röpöttäjä »

Pakoputkien virittely on joko kaupan hyllyltä tai orkkiksen vääntelyä. Esimerkiksi 97 Heritagen pakarista ku otta 42mm rasiaporalla päästä avaamalla huilun irti ja lyö sen ulos syliterin puoleisesta päästä pois kokonaan niin äänet on matalat mukavat jytkytykset, dB jää alle 104. Mutta todella matalaksi. Jos pelkästään poraat läpi välikangaksen tulpan vaikka 18mm poralla niin melu on 107 ja yli koska silloin pakokaasut purkautuu huilussa suoraan taakse laajentumatta paisuntatilaan. Paisuntatilahan on 2X pinnoitettu verkolla jossa teräsvilla välissä. Sportsterissa on myös samantyyppinen äänenvaimennin.
Avatar
jman
Viestit: 512
Liittynyt: 00:46 18.06.2012.
Paikkakunta: Hanoi
Viesti:

Re: Pakoputkiasiaa

Viesti Kirjoittaja jman »

Bundolo kirjoitti:Näin vasta-alkajana ei ole oikein kokemuksia tästä pakoputkifilosofiasta.
Ruiskun säätämisestä en tiedä mitään. Paitsi että kuplat on vissiin hyvä koputella pois ruiskusta ennen suoneen tykittämistä.
Olen kuitenkin värkkäillyt huiluja monenmoisia osin omatekemiinkin putkiin ja kaupan tekeleilläkin on tullut päästeltyä.
Säätöjen merkitystä opin arvostamaan kun mäntä suli liian laihan seoksen seurauksena, ja sen jälkeen värkkäilyjen tukena mulla onkin ollut poikkeuksetta seossuhdemittari, eli lambda, eli AFR. Anturipaikan värkkääminen putkeen ei ole hitsaustaitoiselle mahdoton homma, mutta helpompi tietysti jos on valmiit käyrät ja niissä paikka valmiina. Anturi + mittari maksaa rahaa (vähemmän kuin männän sulattaminen), sähköt pitää osata kytkeä ja mittarille voi olla hankalaa löytää esteetikon silmää miellyttävää paikkaa, mutta ainakin kokeilu- ja säätövaiheessa mittari on ehdoton apu.
Tulppien tarkastelu on tietysti se perinteinen tapa seoksen tarkistelulle, mutta, no, niin.
Pakoputkivärkkäilyllä on ollut isoja vaikutuksia pyörän käytökseen. Joku juttu on toiminut paremmin kuin toinen, ja yllättävänkin pienillä asioilla on paljon merkitystä muutakin kuin vain ääneen. Mielestäni hyvin mielenkiintoista, kuinka paljon pyörä putkien muutokseen reagoikaan.
Sama jorina lyhyemmin: jos muutat pakoputkia, varmista että seos on oikea. Ja paree varmistaa se koko kierrosalueella.
Vastaa Viestiin