S&S Super E kiihdytyspumppu

Kaasutin, ruisku- ja ohjaus, sytytys, ilmanpuhdistin, pakoputkisto

Valvojat: Pertti, pressa

Pelmis
Viestit: 16
Liittynyt: 03:25 28.05.2010.

S&S Super E kiihdytyspumppu

Viesti Kirjoittaja Pelmis »

Huoh!

Eli pari ongelmaa kehkeytynyt viimeaikoina:

Nyt perehdytään tohon sössön kiihdytyspumppuun.
Eli, pyörä seissyt muutaman vuotta (tankki tyhjä ja kaasari myös)
Uudet bensat sisään ja uusi (toisen mallinen) ilmanputsari paikoilleen ja kone käyntiin, ihan liika rikkaalla käy ja ei kun kaasarin säätöpuuhiin.

Muuten tämä operaatio sujui suht kivuttomasti, mutta kiihdytyspumppu jumahti täysin -> kaasari auki -> putsaus ja yhden pikkiriikkisen jousen häviämisen johdosta (sormen, kuin nippu kyr... no isot) kiihdytyspumpun huoltosetti tilaukseen.
Kaasari läjään ja säätelemään uudelleen, hetken toimi, mutta nyt näyttäisi sille, että kiihdytyspumpun mäntä (se pitkä neula) liikkuu erittäin hyvin, ongelma on, että sitä käyttävä jousikuormitteinen läppä ei tunnu tekevän muuta, kuin painavan sen neulan alas ja pitävän siellä, jos jousta keventää, nousee mäntä ylös.
Säätöruuvia saa vääntää äärestä toiseen, mutta mitään vaikutusta sillä ei ole tähän...

Miksi tässä tästä nyt kirjoittelen, niin haluaisin tietää, että onkohan multa mennyt jotain ohi kaasaria kasattaessa, vai mistä tää nyt oikein johtuu? (hetken siis toimi hyvin)
Kapteeni sika
Viestit: 68
Liittynyt: 12:48 07.11.2015.

Re: S&S Super E kiihdytyspumppu

Viesti Kirjoittaja Kapteeni sika »

Kuinka sen sun mielestä pitäs toimia?

Kun se puikko tuupataan alas niin se kumikalvo työntää allaan olevaa gasoo ejector nozzlea pitkin ylös ja kone saa siitä lisähuikan ja se vastaa kaasuun nopeammin. Mitä syvemmälle käännät säätöruuvia niin sitä pienemmän huikan kone saa. Esim mulla ruuvi on noin 1½ kierrosta pohjasta auki. Sillä kone vastaa kaasuun heti mutta välittömästi. Se on siis yksi purske mitä nozzle sylkee per kahvankääntö.

Ota ilmanputsari irti ja katso ruiskiiko kun käännät kahvaa nopealla liikkeellä.
Pelmis
Viestit: 16
Liittynyt: 03:25 28.05.2010.

Re: S&S Super E kiihdytyspumppu

Viesti Kirjoittaja Pelmis »

Sehän se ongelma onkin, että ennen kaasarin purkua ilmeisesti "painepuolen kuulaventtiili" jumitti ja siten mäntä/se tappi ei lopulta liikkunut milliäkään, kaasarin purun jälkeen toimi hetken ja sitten jäi alas. Mutta jumissa ei ole, jos ottaa siitä tapin päältä sen jousikuormitteisen käyttölipan ylös, niin tappi liikkuu kevyesti ja ruikkii kamaa. Sitten kun vapauttaa, niin jää samantoen pohjaan, säätöruuvin asennosta riippumatta.
Oudointa tässä on se, etten purkanut läppärungosta muuta kuin kaasuvaijerin. Kaikki vaihdetut osathan on siellä kohokammion rungossa.
Pelmis
Viestit: 16
Liittynyt: 03:25 28.05.2010.

Re: S&S Super E kiihdytyspumppu

Viesti Kirjoittaja Pelmis »

Joo, eli tarkennuksena vielä, siis kaasukahvan (sekä säätöruuvin) asennosta huolimatta kiihdytyspumpun mäntä (kalvoineen) on nyt kokoajan pohjassa (eli kuten olisi silloin, kun kaasu on auki) enkä tälle ainakaan äkkiseltään keksinyt ainakaan mitään järin järkevää selitystä.
Avatar
Kiwi
Viestit: 2160
Liittynyt: 22:09 18.01.2010.
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: S&S Super E kiihdytyspumppu

Viesti Kirjoittaja Kiwi »

Niin siis sulla on nyt korjaussarja jo sisässä? Toi vika kuulostaa ihan siltä että se kalvoo vasten tuleva jousi on kalvon väärällä puolella.
Pelmis
Viestit: 16
Liittynyt: 03:25 28.05.2010.

Re: S&S Super E kiihdytyspumppu

Viesti Kirjoittaja Pelmis »

http://www.aardvarkcycle.com/store/media/sse.jpg

Eli vaikka tuosta räjäytyskuvasta tuo osa 10 (jousineen) lässähtää jousen voimasta tyystin pohjaan mistään säädöistä huolimatta.

Kun kokeilin nostaa tuota lippaa (osa10) liikkui tappi hyvin ja palasi yläasentoon.

Mutta tuo kyseessä oleva osa ei nyt jostain syystä nouse kaasun- kiihdytyapumpun säädön- tai kaasukahvan asennosta huolimatta milliäkään

Ja kyllä korjaussarja on paikallaan (ja tuntuis olevan ihan oikein kasattukin)
Avatar
IJHa
Viestit: 353
Liittynyt: 19:08 19.04.2002.
Paikkakunta: Kalkkinen
Viesti:

Re: S&S Super E kiihdytyspumppu

Viesti Kirjoittaja IJHa »

Jos osa 10 nokka pitää kiihdytyspumpun akselia 41 pohjassa, niin paketti 10-11-12 on koottu väärin. Jousen 11 tarkoitus on sallia kaasuläpän akselin kiertyä auki asti kun kiihdytysspumpun akseli pohjaa. Kun käännät vaijeriasetelmaa 6 niin palautuuko kaasuläppä kiinni asentoon palautuessaan? Eli osaa 6 kääntämällä kaasuläpän pitäisi aueta kokonaan ja palautua jousen 5 voimalla suljetuksi. Säätöruuvilla 16 säädetään, kuinka paljon huikkaa pumppu ruikkaa. Jos asetelma 10-11-12 on kunnossa ja niin osan 10 nokka ei saa painaa kiihdytyspumpun vartta alaspäin ennenkuin kaasua annetaan. Ja niinkuin Kiwi jo sanoikin niin jousen 48 pitää olla kalvon alapuolella ja tietysti kalvon pitää olla oikein päin.
Mr. Biker vm 2005
Pelmis
Viestit: 16
Liittynyt: 03:25 28.05.2010.

Re: S&S Super E kiihdytyspumppu

Viesti Kirjoittaja Pelmis »

Näin se on, kalvon alla (tietty) on se jousi ja loogista oliskin että toi nokkapaketti olis väärin kasattu, vaan kun allekirjoittanut sitä ei ole purkanut, joka tässä hämmästyrtääkin.
Silläpä juuri läksin kyselemään, kun ei muutenkaan oo niin heiveröisennäköisiä osia tossa, et olis voinu oikein omineenkaan mennä. 8O
Pelmis
Viestit: 16
Liittynyt: 03:25 28.05.2010.

Re: S&S Super E kiihdytyspumppu

Viesti Kirjoittaja Pelmis »

Tähänkin ratkaisu löytyi lopulta, jostain oli päässyt pientä mujua kaasariin ja sopivasti tukkinut suuttimen (siis mistä ruuttaa löylyä) siksi näemmä hetken pelasi, paukahti tukkoon ja jämähti yläasentoon kalvo.
Nyt pitäisi seuraavaksi kai alkaa kaivamaan mujun alkulähdettä, ettei kävisi uusiksi näin.
Kapteeni sika
Viestit: 68
Liittynyt: 12:48 07.11.2015.

Re: S&S Super E kiihdytyspumppu

Viesti Kirjoittaja Kapteeni sika »

Kyllä sitä vaan sinne pikkuhiljaa kertyy. Kohokammion tyhjennys sillointällöin voi auttaa, putoo ne gasossa pyörivät roskat pois.
Avatar
Mopopoika -65
Viestit: 2110
Liittynyt: 08:42 07.05.2003.
Paikkakunta: Vantaa-Pirkkala
Viesti:

Re: S&S Super E kiihdytyspumppu

Viesti Kirjoittaja Mopopoika -65 »

Kannattaa tarkistaa että hanan sisällä on sihti paikoillaan, voi muuten tulla roskat tankista.
Aake
XLH-84 (late)
Aiemmin omistettu XLH -86, XLS -81 ja XLH-90
Pertti
Viestit: 5960
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: S&S Super E kiihdytyspumppu

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Tämä ei suoranaisesti liity S&S:ään ....pitäis varmaan koputtaa jotakin, mutta omassa orkkiksessa pahassapojassa kohokammio on ollut auki viimeksi 2006, kun vaihdoin isomman tyhjäkäyntisuuttimen.
Tankit on alkuperäiset -95, ja ne on olleet talvet vaihtelevassa täyttötilassa. Ei edes uudenaikainen pensa ole kiukkuillut.
Keväällä pääsääntöisesti lataamatta käyntiin kylmästä perätallista. Pari kertaa on pitänyt ladata, mutta se onkin ollut merkki akun kypsymisestä. Kesällä jossakin vaiheessa on sitten joutunut patterin uusimaan.
moderattori

Romu rauhoittaa!
Vastaa Viestiin