883cc-1250cc Sporster

Moottori, vaihteisto, ensiöveto, toisioveto, startti

Valvojat: Pertti, pressa

purple
Viestit: 10
Liittynyt: 09:56 28.09.2014.
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: 883cc-1250cc Sporster

Viesti Kirjoittaja purple »

purple kirjoitti:
Joe Cool kirjoitti: Juuri niin, herra Kiwi luki viestini oikein ;) Mutta toistan vielä. 2000-luvun kaasari sporttiin ilmoitetaan virallisesti 38 kW, joka on heppoina noin 51,5, eli aivan kun olisi penkitetty alakanttiin (tai kuristettuna) tuo orggis tai cypypastattu siihen kilowattikäyrä.
Ei pidä paikkaansa, nyt tekee sulla muisti kepposet. Mistä tuo luku on peräisin? Jotain 40 hepoa niistä
on luvattu.
Tai sitten minä muistan väärin, hyvin mahdollista. Aika lupsakkaat lupaukset on kyllä tehtaalla jos
tommosia on luvanneet, tuskin siitä ikinä on niin paljon lähtenyt oikeassa elämässä. Tyyppilliset
penkkitulokset taitaa olla orkkiskuntoiselle tuota 40 hepan tienoilla, esimerkki täällä: http://www.motorcycle-usa.com/2003/08/a ... omparison/" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: 883cc-1250cc Sporster

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

En ole yhtään sporttia penkittänyt enkä virittänyt.

Mutta viime kesänä muutoskatsastin yhden 2003 883:n 35kW pyöräksi.

Ja siinä yhteydessä nimenomaan tuli esille tämä e- tyyppihyväksynnän mukainen teho 38 kW. Joka siis muutettiin kaasukahvan liikettä e-hyväksytyllä palikalla hieman rajoittamalla 35 kW:iin eikä tarvittu eikä edes olisi hyväksytty dynotuloksia todisteeksi.

Luku tulee siis tyyppihyväksynnästä, jonka oikeellisuutta minulla ei ole ollut mahdollista tarkistaa mitenkään.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
Kiwi
Viestit: 2160
Liittynyt: 22:09 18.01.2010.
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: 883cc-1250cc Sporster

Viesti Kirjoittaja Kiwi »

Nii meinasin että on huono mainosdyno kun näyttää noin vähän :lol: :lol: 8)

Kyllä mä tiiän että sportista voidaan saada yli sata heppaa ulos, ja kaikkee muuta sen sellasta. Ja nokista puhuttaessa voidaan puhua myös sellasista joissa ei oo ihan älyttömiä nostoja.

Jos vaihetaan pytyt ja männät ja se ei vielä oo iso päivitys nii mikä on? :mrgreen:
Avatar
ranze
Viestit: 873
Liittynyt: 20:35 12.09.2010.
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: 883cc-1250cc Sporster

Viesti Kirjoittaja ranze »

Loppupeleissä sillä ei oo mitään merkitystä mitä siinä lapussa lukee. Sillä on mitä takapuoli tuntee. Ja vaikka olis kuinka kireätä settiä, tulee aina joku joka huitasee "tuosta noin" ohitse jollain "kolmentonnin" vinkulelulla. Kolmas pointti on että kun voima kasvaa ja vauhtia tulee lisää, näillä rutkuilla loppuu ajo-ominaisuudet. Kun kuskin poskinahka läpättää kypäränkylkeen ja runko lenuaa niin väistämättä tuntuu että vois vaikka löysätä. :lol:

Sen verran nyt vielä jankutan, että laita kerralla kaikki ja laita hyvää kamaa. Tehon kasvaessa käyttöminuutit tulee aikaisemmin täyteen. Piruako teet vehkeellä joka on levällään kesken parhaan ajokauden. Pahimmillaan polttaa rutkasti rahaa, pyörä hajoaa ja tekee mieli alkaa harrastamaan postimerkkeilyä. Arvaa mistä tiiän? :lol:
FL -53 Wishbone Panhead
ex. 2002 FLHR
Avatar
Peacemaker76
Viestit: 499
Liittynyt: 12:05 07.04.2008.
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Re: 883cc-1250cc Sporster

Viesti Kirjoittaja Peacemaker76 »

Hyvänä kiintopisteenä tähän voisin laittaa emännän 1200 Sportster Lown, vuosimallia 2008. Muutokset ovat SE:n sliparit, V&H:n vapariputsari ja PCIII:nen. Atte Loimaalla sääti pyörän kunnolla ja tulos oli 80 hv takarenkaalta ja erinomaisen kauniit vääntö - ja tehokäyrät. Ja mikä tärkeintä kone on tosi kierrosherkkä ja puhdikas normiajossa. Nokat siis 1200:sen vakiot.
- Mauri -
Dyna Fat Bob -08, 103@155
Sportster XR1200 -09, 88@110
Pörisiä
Viestit: 6
Liittynyt: 11:18 20.11.2014.

Re: 883cc-1250cc Sporster

Viesti Kirjoittaja Pörisiä »

Ensimmäiset sisäänajot tehty 883->1250 10:1 Hammer performance konversio, dyna2000i ja modattu vakio äänenvaimentimet. Kyllä hymyilyttää! vaikka vain pienillä kierroksillä pääsi ajelemaan.
Avatar
vaakko
Viestit: 186
Liittynyt: 07:09 12.04.2013.
Viesti:

Re: 883cc-1250cc Sporster

Viesti Kirjoittaja vaakko »

Omatkin 1250 palikat saapui Hammerilta, nyt vielä odotellaan kannet niin saadaan paketti kasattua. Männät oli CP Carrillon valmistetta eli pitäisi kai olla laatukamaa. Kaikki muut kilkkeet valmiina jo onkin (Dynojet, putki on tullut pinnoituksesta, jne.). Eiköhän tässä parin viikon päästä pääse kokeilemaan jos ei takatalvi yllätä :)
Pertti
Viestit: 5960
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: 883cc-1250cc Sporster

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Pörisiä kirjoitti:Ensimmäiset sisäänajot tehty 883->1250 10:1 Hammer performance konversio, dyna2000i ja modattu vakio äänenvaimentimet. Kyllä hymyilyttää! vaikka vain pienillä kierroksillä pääsi ajelemaan.
Sitten, kun saatte ajettua palikat sisään, kokeilkaa piruuttanne dynossa, kun niistä kuvista tuli tuolla edellä hieman sanomista.
Esim. päärallissa on jo monena vuotena ollut jäsenille ilmainen veto.
moderattori

Romu rauhoittaa!
Avatar
Kiwi
Viestit: 2160
Liittynyt: 22:09 18.01.2010.
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: 883cc-1250cc Sporster

Viesti Kirjoittaja Kiwi »

Pitääki yrittää pääralliin testaamaan tota dynaa... Hyvä ku muistutit :)
Avatar
vaakko
Viestit: 186
Liittynyt: 07:09 12.04.2013.
Viesti:

Re: 883cc-1250cc Sporster

Viesti Kirjoittaja vaakko »

No niin, nyt on kannetkin saatu ja virtausmittaus suoritettu. Muotoilujen lisäksi imuventtiili vaihtui isompaan ja pakopuolelle ei juuri mitään tehtykään kun ei ollut tarvista. Pakopuoli virtasi n. 105hv takapyörätehoon saakka jo vakiona, nyt imupuoli virtaa muutaman hepan enemmän kuin pako. Noin 90-95hv virityksiin ei olisi tarvinnut tehdä kansille yhtään mitään, toivotaan että nyt mentäisi tuosta yli niin ei ole tullut tehtyä turhaa työtä... ;)

Putki sanelee aika paljon mikä lopputulos tulee olemaan, vakiona tuo mun RSD Tracker 2-1 ei siihen taivu mutta huilua modaamalla (nyt tehdään kokonaan uusi) pitäisi kyllä päästä tavoitteeseen. Onneksi Hammerilta löytyy referenssidataa orkkisputkella ja modatulla huilulla joista saa hiukan osviittaa niin on jotain mihin verrata.

Mittakuvan käppyröistä ylemmät ovat imupuolen tulokset ja alempi pari on pakopuoli. Paremmat tulokset on porttauksen jäljiltä. Huomioitavaa on, että porttauksen jäljiltä virtaukset on nousseet mukavasti heti pienistä nostoista alkaen.

Kone tulee nippuun varmaan n. viikon sisään ellei mitään ongelmia ilmene. Penkkituloksia sitten kun kevyet sisäänajot on tehty ja säädöt alkaa olemaan hehtaarilla.
Liitteet
1200efi_portattu.jpg
Avatar
-Harikka-
Viestit: 4850
Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
Paikkakunta: 'suur'-Salon saaristo merenranta kauppala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

.
Viimeksi muokannut -Harikka-, 21:45 17.06.2019.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
Avatar
ranze
Viestit: 873
Liittynyt: 20:35 12.09.2010.
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: 883cc-1250cc Sporster

Viesti Kirjoittaja ranze »

Pistetääs pääsiäisprovo kehiin. Kyllä on markkinamiehellä paljon mustetta pitkään viivaan. :lol: Et kai ota noita lukuja tosissasi? :roll:

Nimittäin virittäjävelhot jotka ovat tehneet koneita työkseen -ja 200 mph ennätyksiä suola-aavikolla eivät yllä noihin suorituksiin. Töikseen kiihdyttävät varttimaililla vähän meikäläisiä ympyröitä tiiviimmässä ryhmässä. Esim. AMA:n palkitsema Jerry Branch yritti yli 30 vuotta saada evosta yli sata heppaa, onnistumatta.
http://www.motorcyclemuseum.org/halloff ... acerID=378
https://www.rbracing-rsr.com/eatshit.htm

Dynojen luotettavuudesta täällä:
https://www.rbracing-rsr.com/orcadyno.htm
Erityisesti kannattaa lukea tämä:
https://www.rbracing-rsr.com/downloads/dynojet.pdf

Markkinamiehen sanoista:
https://www.rbracing-rsr.com/patrickracing.htm
FL -53 Wishbone Panhead
ex. 2002 FLHR
Avatar
vaakko
Viestit: 186
Liittynyt: 07:09 12.04.2013.
Viesti:

Re: 883cc-1250cc Sporster

Viesti Kirjoittaja vaakko »

Jokainenhan voi vapaasti valita mihin uskoo, vapaan maailman etuja... :wink: Dynolappuja sportstereista löytyy pitkät listat kun hiukan haeskelee, se on sitten eri asia jos lähtee siitä ajatuksesta että kaikki dynotulokset maailmalla on vääriä. Ja tavallaanhan ne ovatkin. Mikään ei edusta 100% totuutta, mutta kun ainakaan itse en ole tekemässä tiedettä vaan harrastamassa omaksi huviksi ja mielenkiinnoksi niin tämä tarkkuus riittää paremmin kuin hyvin. Tosissaan kisaavat, tuotekehitystä tekevät ja kaupallista intressiä omaavat sitten erikseen.
Pertti
Viestit: 5960
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: 883cc-1250cc Sporster

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Taitaa nuo dynotulokset olla ainakin osaksi samanlaisia kuin kosteuskartoitukset, sellainen tulos saadaan kun on tilattu.
Ei vaan, kyllä siitä jotakin suuntaa saa, kun käytetään samaa laitetta ennen ja jälkeen. Eri asia sitten, mitä lukemat ovat oikeasti.
Eri laitteiden lukemat eivät luultavasti ole suoraan vertailukelpoisia.
Käyrien muotojen kyllä pitäisi mennä aika lailla yksiin ja säätämisessä kaikki ovat varmaan toimivia.
moderattori

Romu rauhoittaa!
Avatar
ranze
Viestit: 873
Liittynyt: 20:35 12.09.2010.
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: 883cc-1250cc Sporster

Viesti Kirjoittaja ranze »

Aika pitkälle juuri noin. Kello ja varttimaili on lahjomaton. Yleensä venähtäneelle ajalle löytyy aina selitys.. :lol:

HD:n omat käppyrät luulisi olevan lähellä oikeaa. Omaan värkkiin on olemassa käppyrät ja sekin mitä niistä oletusarvoisesti lähtee. En usko että sekään on absoluuttinen totuus. Saa viritellä ihan vapaasti ja joku vinkulelu menee vieläkin ohi. Big inch koneeseen jos turbon laittaa, niin alkaa olla jo puhtia. Toisaalta mitä sellaisella tekee, ei se matkailuun sovellu.
FL -53 Wishbone Panhead
ex. 2002 FLHR
Vastaa Viestiin