Litium-akku

Sähköt, elektroniikka, valot, vilkut, hälytin, mittarit (myös mekaaniset)

Valvojat: Pertti, pressa

Villehard
Viestit: 6
Liittynyt: 17:30 05.10.2015.

Litium-akku

Viesti Kirjoittaja Villehard »

Onko kellään kokemuksia litium-akuista? Dynan orkkis-akku simahti ja tilalle hankittu Landportin "Harley Davidson" -akku ei ole juuri parempi. Yksi yritys ja peli on selvä. Alkuperäisessä HD-akussa CCA on kai luokkaa 280 A (ameriikan keskustelupalstojen mukaan)- Stormilla mainostetaan mittojen puolesta sopivaa 36 Ah litium-akkua, jonka CCA on 540 A. Sehän pyörittää jo veivit pihalle pytyistä... Vai?

Oikeasti nyt tarttis saada sellainen akku, että käynnistyminen ei ole ainakaan siitä kiinni. Startti on purettu ammattilaisen toimesta, ja se on uutta vastaavassa kunnossa.
Avatar
ma^ko
Viestit: 1807
Liittynyt: 16:08 02.09.2010.
Paikkakunta: City of HellSing
Viesti:

Re: Litium-akku

Viesti Kirjoittaja ma^ko »

LLitiumi on kevyt ja antaa hyvin starttivirtaa, mutta niillä on ajoittain kiusallisia taipumuksia tehdä polttoitdsemurha. Kolme palanutta olen tavannut 2015 aikana.
Prätkäni on kootut teokset. Whisboneshovelhead.
Avatar
LeClerc
Viestit: 726
Liittynyt: 13:28 06.01.2010.
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Re: Litium-akku

Viesti Kirjoittaja LeClerc »

Sähköistä en mitään tiedä, mutta itselleni edelliseen pyörään tilasin LifePo4 akun. Eli lithium / rauta. Pelkkä Litium on pirhanan epävakaa.

mutta ei se litium ole kryptoniittiä. Jos pyörä ei lähde käyntiin vakiona vakioakulla niin ei kai se ole akussa vika?
- it is I, LeClerc -
FLD Dyna Switchback -13
Villehard
Viestit: 6
Liittynyt: 17:30 05.10.2015.

Re: Litium-akku

Viesti Kirjoittaja Villehard »

Vaan kun ei anna sillä täyteen ladatulla vakioakulla, kuin yhden heikon parin - kolmen sekunnin yrityksen, Sitten ei enää pyöritä. Jännite putoaa startatessa 6 - 7 volttiin. Siksi epäilen, että akku olis sökö. Strtti kun todettu ehjäksi.
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Litium-akku

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Tutkihan kaapelit läpi. Huono maadoitus, kuoren sisältä rikkinäinen maakaapeli - siinä yleisimmät viat.

Toki voi olla risa akkukin. Selviää toisella akulla kokeilemalla. Eivät nämä vakiona mitään voimalaitoksia tarvitse. Ihan Bilteman sininen 79,90 ja kyllä käynnistyy, jos muut osat ovat kunnossa.

Viime talvena oli yksi Sportsteri tallilla, joka ei edes apuvirralla jaksanut pyörittää. Akku oli kyllä lopussa, joku halpis happoakku vain ja parin kolmen vuoden ikäinen. Sitten kun toinen kaveri nyki maakaapelia ja toinen painoi starttinappia, niin johan pamahti tulille apuvirralla - ei ilman.

Sitten vaan uusi maakaapeli paikoilleen, uusi Bilteman sininen akku kaupasta ja sen jälkeen suoraan napista ilman mitään temppuja.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Pertti
Viestit: 5961
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Litium-akku

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Joo, mulla myös sama käsitys, että normiakulla pitää pyöriä.
Tarkoittaa siis agm-akkua, joka on vakiona näissä meidän laitteissa.
Kuten Joe jo edellä, kaapelit ja niiden liitokset pitää huolella tarkistaa, jos kerran starttimoottori on eliminoitu.
moderattori

Romu rauhoittaa!
Villehard
Viestit: 6
Liittynyt: 17:30 05.10.2015.

Re: Litium-akku

Viesti Kirjoittaja Villehard »

Uusi agm-akku tulossa, ja jos tilanne ei parane, tsekaan sen maajohdonkin perusteellisesti. Elämme jännittäviä aikoja...
Villehard
Viestit: 6
Liittynyt: 17:30 05.10.2015.

Re: Litium-akku

Viesti Kirjoittaja Villehard »

Akussa se vika oli. Uusi akku ja nyt pyörittää.
Avatar
jman
Viestit: 512
Liittynyt: 00:46 18.06.2012.
Paikkakunta: Hanoi
Viesti:

Re: Litium-akku

Viesti Kirjoittaja jman »

ma^ko kirjoitti:LLitiumi on kevyt ja antaa hyvin starttivirtaa, mutta niillä on ajoittain kiusallisia taipumuksia tehdä polttoitdsemurha. Kolme palanutta olen tavannut 2015 aikana.
Kerrassaan kiusallinen taipumus.

Tarviiko pyörän latausjärjestelmää muuttaa jotenkin litium-akulle? Irrallaan ladatessahan ne vissiin haluavat omanlaisensa laturin.

Mieleni minun tekevi, pienempää akkua halajavi.
Avatar
ma^ko
Viestit: 1807
Liittynyt: 16:08 02.09.2010.
Paikkakunta: City of HellSing
Viesti:

Re: Litium-akku

Viesti Kirjoittaja ma^ko »

jman kirjoitti:
ma^ko kirjoitti:LLitiumi on kevyt ja antaa hyvin starttivirtaa, mutta niillä on ajoittain kiusallisia taipumuksia tehdä polttoitdsemurha. Kolme palanutta olen tavannut 2015 aikana.
Kerrassaan kiusallinen taipumus.

Tarviiko pyörän latausjärjestelmää muuttaa jotenkin litium-akulle? Irrallaan ladatessahan ne vissiin haluavat omanlaisensa laturin.

Mieleni minun tekevi, pienempää akkua halajavi.
Rehellinen vastaus on ettei hajuakaan, voiko tilannetta helepotaa jollain latausjärjestelmämuutoksella. Mottoripyöriin kaupattavissa litiumipattereissa lienee itsessään jonkinmoinen lataustoiminnetta valvova lutikka sisään rakennettuna. Ne litiumipatterit on pieniä, keveitä, asentovapaita ja nopsia ladattavia sopevalla laturilla... käytäntö vaan osoittanut että osa niistä tekee Samsungit(=case note7).
Prätkäni on kootut teokset. Whisboneshovelhead.
Avatar
jman
Viestit: 512
Liittynyt: 00:46 18.06.2012.
Paikkakunta: Hanoi
Viesti:

Re: Litium-akku

Viesti Kirjoittaja jman »

ma^ko kirjoitti:
jman kirjoitti:
ma^ko kirjoitti:LLitiumi on kevyt ja antaa hyvin starttivirtaa, mutta niillä on ajoittain kiusallisia taipumuksia tehdä polttoitdsemurha. Kolme palanutta olen tavannut 2015 aikana.
Kerrassaan kiusallinen taipumus.
Tarviiko pyörän latausjärjestelmää muuttaa jotenkin litium-akulle? Irrallaan ladatessahan ne vissiin haluavat omanlaisensa laturin.
Mieleni minun tekevi, pienempää akkua halajavi.
Rehellinen vastaus on ettei hajuakaan, voiko tilannetta helepotaa jollain latausjärjestelmämuutoksella. Mottoripyöriin kaupattavissa litiumipattereissa lienee itsessään jonkinmoinen lataustoiminnetta valvova lutikka sisään rakennettuna. Ne litiumipatterit on pieniä, keveitä, asentovapaita ja nopsia ladattavia sopevalla laturilla... käytäntö vaan osoittanut että osa niistä tekee Samsungit(=case note7).
Kysäisin Shorailta tuosta kiusallisesta taipumuksesta.
Ymmärtääkseni saamani vastausrypäs ei ole luottamuksellinen, joten jaan sen alla.

Lithium Iron Phosphate doesn’t catch on fire but they will melt and smoke/steam like crazy. A lot of guys like to use too small of a battery for the motor and the starter current overheats it. This is when it can melt. Most Harleys require the LFX36 battery. The only exception is the newer XR1200s or ’04-16 Sportsters.

Generally this occurs with lithium batteries if they receive too much voltage or amperage (even if it is jumping them with too high of current or voltage):

Physical Battery Case Damage (melted, expanded or bowed case, bloated cell packs, called Out Gassing) occurs for only two reasons, too much voltage or amperage. The LFX Lithium Iron Phosphate battery has only a misting of organic electrolyte inside of the cells. If the battery receives too much current or voltage for its voltage conditions (too low in voltage), the electrolyte boils, turns to steam, and the cells puff up. If this occurs. you may see electrolyte residue (dried lithium salts) leaking from the battery case. In severe cases, the case seam may also split and the top may separate from the lower half of the battery. The electrolyte is non-toxic, but you may notice a strong odor. We recommend turning off the vehicle to prevent further vaporization and ventilating the area if this occurs.

Out gassing may occur under the following conditions:
· The battery voltage was very low at the start of the ride (did you note poor cranking at first?), and then your vehicle's charging system recharges your battery at a higher amperage than was ideal for its state of charge.
· A deeply discharged battery is “jumped” or bump/roll-started/kickstarted and then allowing the vehicle to charge the battery at a high amperage/voltage the rest of the way.
· Having a faulty regulator, or too low/too high output charging system. We recommend that you check the charging system output of your vehicle to determine if the charging system meets the required specs just in case. Your voltage output should be at least 13.1V at idle (with any accessories ON), although 13.3V is preferable; between 13.6V and 14.4V at about 2000 rpm; never more than 15.2V at any time. If you need a tutorial on how to do this, please let me know and I will send you one. Performing this test is easy, requires only an inexpensive volt meter, and will save you money if you do it yourself.
· Using an incompatible charger, or using a non-balancing charger when the battery voltage is very low.

Another exception is the CVO has an option these days where it has high charging output, in excess of 61A, this is too high for most lithium batteries on the market It is too high for lead acid as well, but they will usually not burn, only expand and pop if they are overcharged or receipt too much current.

Using Shorai LFX Battery For Your Custom V-Twin

I am sending some information which will be helpful on the subject of lithium batteries when designing a custom bike. A lot of customers wish to use the smallest battery possible, but find that the current is far too strong for the battery that they choose. The battery either doesn’t last very long, or worse, it experiences physical damage such as internal desoldering, or case deformities from “outgassing”.

IMPORTANT! If using the LFX battery for custom motorcycles, the starter/ignition should be designed around an amperage draw which is ideally 25% of the battery’s CCA and never more than 50% CCA in the LFX battery being utilized. For instance, the CCA in the LFX36 series is 540, this is what we recommend for all large V twins. The LFX36L3-BS12 is (- +), the LFX36A3-BS12 is (+ -) Length 6.55" Width 3.39" Height 6.10". The starter current should never be more than 270A for this battery, although ideally it would be 135A or less.
Too much current for the rating of the battery can cause the electrolyte to steam and deform/melt the case so this is why it is important to design the battery box to accommodate the necessary battery rather than using a too small battery for a more cosmetically appealing bike. Being stuck somewhere, or having steam come out of your battery is not cosmetically appealing. Lithium batteries have less resistance and are more prone to heat from over current/voltage. Melting of the battery or puffing up of the battery cels can occur if it is too small.
If the battery voltage is really low (from sitting for long periods or from multiple repetive starts) at the start of the ride, the charging system will compensate by increasing current and voltage to recharge the battery. This is when outgassing is most likely to occur, please see #8.
Also, in cold climates lithium batteries can lose about 5-10% of their capacity at first until they are warmed by current. If this occurs, the battery voltage can drop further after the starter load is applied. We suggest performing Cold Start techniques which essentially is a start “attempt” (just a quick push of the starter button to allow current to flow through the battery) then letting it rest 30 seconds before attempting to start. If it does not start right away, let it rest 30 seconds again to rebound in voltage between attempts.


Saamaani PDFää "12V - Preventing A Battery Failure and Troubleshooting Guide" en saanut tähän liitettyä.
Avatar
Veijo Esso
Viestit: 1100
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: Litium-akku

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

jman kirjoitti:Mieleni minun tekevi, pienempää akkua halajavi.
Samat ajatukset, kun pitäisi -07 Sportsterista siirtää ECM pois takalokarista (jotta voi järkevästi vaihtaa penkin) ja helpoimmin tuon saisi tehtyä kun laittaa ulkomitoiltaan pienemmän akun.

Shorailla näyttää olevan joku erillinen oma laturinsa, mutta sen liitäntäjohto näytti sellaiselta, ettei sitä ainakaan paikalleen voi jättää. Liitäntäkin näytti olevan sellainen, ettei sitä ainakaan Sportsterin akkukotelossa sovita paikalleen akkua irrottamatta. Shorai ei ainakaan mainosta, että akussa itsessään olisi jotain latauselektoroniikkaa, mikä näyttää loogiselta kun kerran myyvät erikseen tasapainottavaa laturia. Muissa härveleissä litium-kennojen epätasapaino yleensä tappaa akun alle vuodessa, joten asia pitää ottaa huomioon tai 150 euron rangaistusvero alkaa tuntua halvalta jos menee akku per vuosi.

Allrightilla oli jotain JMT-merkkistä akkua, josta ei oikein ollut mitään tietoa saatavilla. Googlettamalla näyttäisi olevan aitoa kiinankuraa, joten laadunvalvonta on jätetty todennäköisesti ostajalle. Halpa kyllä näyttäisi olevan, joten voisihan tuollaista kokeilla. Saisi ainakin penkin vaihdon nytkähtämään liikkeelle.
XL 883C -07 | FLSTF -98
Grasschopper1
Viestit: 1318
Liittynyt: 20:50 28.05.2007.
Paikkakunta: Tampere

Re: Litium-akku

Viesti Kirjoittaja Grasschopper1 »

Oletko tuon putiikin https://www.topintori.com" onclick="window.open(this.href);return false; tarjontaa katsellut? Ostin tuolta akun ja kolme kesää on pelannut ookoo, tosin eihän se ole paljon.
Mack
Viestit: 33
Liittynyt: 09:56 09.07.2012.
Paikkakunta: Oulu

Re: Litium-akku

Viesti Kirjoittaja Mack »

Perusakulla pyörii kyllä. Maadoitus on heikko paikka, omassa pyörässä on ollut monta maavikaa. Kannattaa purkaa ja putsata kaikki akun kaapelit ja navat talvella ja rasvata ne. Minulla siellä on nippu maajohtoja jotka on pultattu runkoonja välissä on sellainen pureva aluslevyprikka.

Tiivistehän löytyy näissä moderneissa vehkeissä pelkästään sieltä päävirtasulakkeen ympäriltä, vissiin 40A on valmistajan mielestä jo sellainen että kannattaa suojata :roll:
Avatar
Veijo Esso
Viestit: 1100
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: Litium-akku

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

Aamulla piti lähteä Dynalla ajoon, mutta akku taisi heittää henkensä. Kesti ensimmäisen startin, mutta toista kertaa ei jaksanut pyörittää. Akku on ollut ylläpitolatauksessa Ctekin laturissa talven, mutta eihän se mitään takaa. Akku on joku halpis Exide ja koneessa on puristusta yli 10:1. Ja tänään siis aamulla ekan kerran käyntiin talven jäljiltä.

Onkohan litium-akkuja jollakin hyllyssä pääkaupunkiseudulla vai meneekö odotteluksi? Sellaisella varmaan jaksaisi tuo mörökölli pyörähtää kunnolla.
XL 883C -07 | FLSTF -98
Vastaa Viestiin