Sivu 1/2

Konversio muutoskatsastus?

Lähetetty: 17:39 14.07.2015.
Kirjoittaja Gukkuu
Moro!

Tosiaan tuli tuollainen 883 ostettua johon on tuo konversio tehty ja olen nyt miettinyt tuota muutoskatsastusta?

Mietin lähinnä jos pyörä vaikka varastetaan(tuntuu pyöriä lähtevän vähän väliä pk seudulla) niin jos ei ole otteessa tiedossa tehdyt muutokset niin toki "korvattavuus" kärsii tästä. Sama tilanne on kaaduttaessa/kolaroidessa eihän sitä tietenkään saa 1200 vertaisia korvauksia vaikka sellaiset palikat olisi koneessa kiinni. Itsellä tosiaan myös putki vaihdettu ja ilmanputsarille tehty jotain.

Miten tälläinen muutoskatsastus nyt menee, onko täällä kokemusta asiasta? Googlettelun jälkeen taas sekaisin kun hyrrä eri asioista. Jossain puhuttiin että koska samasta pyörästä valmistetaan 1200 versiota niin ei olisi kun muutoskatsastaa se kyseiseksi malliksi?

Tarvitseeko päästömittauksia tehdä, mitataanko desibelit? Vance & Hines putkesta ei minkäänlaista E merkkiä löydy niin onko edes mahdollista saada lyötyä otteeseen?

Kokemuksia, mielipiteitä kaipaisin.

Re: Konversio muutoskatsastus?

Lähetetty: 18:14 14.07.2015.
Kirjoittaja ranze
Vilkaisin pikaisesti mikä on ero 883 ja 1200 hinnoissa Nettimätä.com:issa. Tuloksena että viidestä tontusta ylöspäin, konversiopyörät tietty alapäässä listaa siellä 1200 puolella. Luulen että vakuutusyhtiö vilkaisee saman luettelon.

Toinen pointti. Oletetaan että otteessa lukee FLHR TC 88 ja lisätekstinä "vaihdettu S&S 124 moottori, prosentit blaablaa.." Ei se vakuutusyhtiö lisää siihen rutkun hintaan "kahdeksaa tonnia" vaikka siellä lukisi saatanalliset säkeet swahilin kielellä. :lol: Kyllä ne haluaa siitä arvonylennyksestä lisää liksaa, ja tekevät siitä arvion ennen kuin rukki on ottanut tontilta ritolat. Eli jos sun tapauksessa maksaisit siitä 1200:sta lisää valuuttaa vakuutusyhtiölle, maksaisit sen tonnikaksatasen mukaan.

Kolmas pointti. Paljonko se konversiosatsi maksaa? Meinaan katsastelut ja mahdollisesti lisää liksaa.. pääsetkö voitolle. Yleensä kun sana vakuutusyhtiö mainitaan niin harva pääsee.

Re: Konversio muutoskatsastus?

Lähetetty: 22:43 14.07.2015.
Kirjoittaja LeClerc
Niin ja vakuutusmaksu menee tehon mukaan, eli 1200 vakuutus on kalliimpi kuin 883. Itse en viitsisi nähdä vaivaa, mutta teeppä oman mieltymyksen mukaan.

Re: Konversio muutoskatsastus?

Lähetetty: 22:58 14.07.2015.
Kirjoittaja Kiwi
Nykyään alkaa noita pyöriä jo saamaan nii paljon, ja tosiaan viiestä tonnista ylöspäin on hinnat 1200, kannattaa miettiä josko vaihtas koko pyörän ennenku alkaa tekeen pyörällensä enemmän. 883 on vielä helppo saada myytyä, ite just myin yhen keväällä. Sitä paitsi konversion tekeminen on kalliimpaa kun vakio 1200 ostaminen ja silti se on vaa mulkattu 883 jonka hinta on vähemmän. Monta pointtia, Ite alkaisin tekeen jotain oikeesti isoo moottoria jos pitäs evosporttia ruuvata.

Oho lipsuin aiheesta, eli pyörä on jo 1200... Eihän tossa oo ongelmaa, omantunnon mukaan mietit kannattaako muutoskatsastaa, periaatteessa laiton peli jos on isompi moottori kun mitä papereissa lukee, tosta saattaa joissain tilanteissa poliisi/vakuutusyhtiö voi katsoa pahalla jos on "väärä kone". Vakuutukset ei oo nii kalliita että sitä kannattais pitää syynä, putket on ihan hyvä muutoskatsastaa jolloin ei oo poliisilla sanomista kun ne lukee otteessa. Ei tartte e merkkiä oliko ny -02 vanhemmat.

Re: Konversio muutoskatsastus?

Lähetetty: 23:18 14.07.2015.
Kirjoittaja Pertti
Minä ajaisin vaan vaikka kokoyön, niin kuin royorbison...

Kaikki kommervenkit huomioon ottaen nauttisin paremmasta kyydistä, jos kerran on konversiosta kysymys.
En ole koskaan kuullutkaan, että joku olisi mahdollisesti virittänyt moottoria.
883 lukee pyttyjen helmassa, siis se on 883.

Re: Konversio muutoskatsastus?

Lähetetty: 00:40 15.07.2015.
Kirjoittaja Gukkuu
Kiitoksia vastauksista, pyörään tosiaan oli jo ostovaiheessa ruuvattu 1200 palikat kiinni yms, itse en ole tekemässä/teettämässä kyseistä hommaa. Lähinnä tuli mieleen juurikin jos vaikka pyörä varastetaan niin ei ole siinä vaiheessa vissiin tilaa alkaa anomaan korvausta 1200 sportsterin mukaan kun ei ole rek.otteessakaan mainintaa asiasta? :lol:

Vakuutusmaksut ei nousisi kun muutamalla kympillä vuodessa mitä tuosta vähän vertailin nettimotosta samaa pyörää mutta 1200 koneella verrattuna nykyiseen 883.

Lähinnä tuo murhe on jos jotain tapahtuu ja joutuu vakuutusyhtiön kanssa asiasta vääntämään ja arvo lasketaan 883R mukaan niin eroa tulee jonkin verran tuohon 1200 malliin.

Täytynee käydä katsastuskonttorilla kyselemässä mitä tuohon muutoskatsastukseen tarvisi, tosiaan jostain lueskelin että kun samaa pyörää valmistetaan isommallakin koneella niin olisi vain rekisteröinti periaatteessa isommaksi malliksi.

Yritän huomenna oikolukea viestin vielä, väsy painaa eikä ajatus kulje, jotain muutakin asiaa taikka asian vierestä tähän oli laitettavaa.

Re: Konversio muutoskatsastus?

Lähetetty: 01:12 15.07.2015.
Kirjoittaja UrpoTJ
Muutoskatsastin vuosimallin 2008 Softailin 96 > 103 pari vuotta sitten. Se tuli vähän ohessa kun oli pääasia katsastaa e-hyväksytyt pakoputket otteeseen, se erillinen todistus aiheesta oli niin kryptinen. Nyt on rekisteriotteessa ihan sama numerosarja kuin putken kyljessä. Putkista ensin: jos sinulla on uudempi pyörä, niin putkien pitää olla tätä mallia varten e-hyväksytyt. Jos katsastusmies on asiansa osaava ja tarkka, ei pyörä mene konversiomuutoskatsastuksesta läpi laittomilla putkilla.

Tuskin kukaan liikenteessä valvoo onko konetta kasvatettu vai ei. Muutoksen jälkeen kun saattaa vaihtaa isommat numerot näkyviin osiin (jotta siis toveritkin asian huomaavat) niin jos viranomainen asiaa kysyy niin sitten vaan sanoo punastellen että tarroihin oli varaa mutta ei oikeasti isompiin pyttyihin...

Tuskin muutoskatsastus on tarpeellinen oikeasti, mutta minä tykkään ajaa pyörällä jossa on paperitkin kunnossa. Jos katsastuksen haluat tehdä, niin tarvitset vastaavuuspaperin, vai mikä sen nimi on. Softailissa siinä kerrottiin että tänä samaisena vuonna on tehty myös pyöriä tuolla suuremmalla moottorilla. Minä sain lapun V-Twin Cityn kautta Sumekolta joka oli vielä silloin maahantuoja. Nythän sellaista ei ole mutta luulisin että paperin esim. Loimaan kautta saisi. Mitään päästöjä tai ääniä ei mitata, tuo todistus hoitaa kaiken.

Pyörän tyyppi ei ainakaan minulla muuttunut, rekisteriotteessa on sama tyyppihyväksyntänumero, varianttimerkintä muuttui tuon todistuksen myötä. Iskutilavuuskohdassa tuo isompi luku 1690 ja tehokohdassa 58 kW eli tehopainosuhde muuttui. Vakuutuskirjassa on maininta isommasta luvusta mutta en huomannut että vakuutusmaksu olisi noussut (Pohjola). Tuskin oikeasti korvaavat mahdollisen vahingon sattuessa enempää, räpelletty laitehan se on...

Re: Konversio muutoskatsastus?

Lähetetty: 10:48 15.07.2015.
Kirjoittaja Pertti
Vielä...

Olen Urpon kanssa samaa mieltä, ettei taida vakuutusyhtiö pelkästä sylinterien porauksesta ja tarvikemännistä lisäkorvausta antaa. Kyllä ne korvaavat pääsääntöisesti vanhaa, jonkin verran muutettua Sportsteria aika pitkälti vuosimallin mukaan.

Re: Konversio muutoskatsastus?

Lähetetty: 10:52 15.07.2015.
Kirjoittaja Gukkuu
Pertti kirjoitti:Vielä...

Olen Urpon kanssa samaa mieltä, ettei taida vakuutusyhtiö pelkästä sylinterien porauksesta ja tarvikemännistä lisäkorvausta antaa. Kyllä ne korvaavat pääsääntöisesti vanhaa, jonkin verran muutettua Sportsteria aika pitkälti vuosimallin mukaan.
Muuttuuko tilanne kun vanhoja ei ole porattu vaan 1200 sylinterit on tilattu suoraan harleylta, vanhat 883 on mulla laatikossa tallessa? Kuitit palikoista löytyy kanssa.

Kolaritilanteessa pitää sitten varmaan vain olla hiljaa että palikoita vaihdettu, eikös vakuutusyhtiö voi muuten alkaa nikottelemaan "että pyörä ei ole se jonka olet vakuuttanut"?

Re: Konversio muutoskatsastus?

Lähetetty: 11:17 15.07.2015.
Kirjoittaja Joe Cool
Gukkuu kirjoitti:
Pertti kirjoitti:Olen Urpon kanssa samaa mieltä, ettei taida vakuutusyhtiö pelkästä sylinterien porauksesta ja tarvikemännistä lisäkorvausta antaa. Kyllä ne korvaavat pääsääntöisesti vanhaa, jonkin verran muutettua Sportsteria aika pitkälti vuosimallin mukaan.
1200 sylinterit on tilattu suoraan harleylta, vanhat 883 on mulla laatikossa tallessa? Kuitit palikoista löytyy kanssa.

Kolaritilanteessa pitää sitten varmaan vain olla hiljaa että palikoita vaihdettu, eikös vakuutusyhtiö voi muuten alkaa nikottelemaan "että pyörä ei ole se jonka olet vakuuttanut"?
En ole vakuutusvirkailija, kuten ei varmaan kukaan muukaan täällä :) Mutta sama käsitys minullakin, että muutoksisita ei lisäkorvausta heru ja aivan sama onko paranneltu uusilla vai vanhoilla palikoilla. Eli hintaa peilataan aina markkinahintaan, ei toteutuneisiin kustannuksiin. Sama vaikka panisi kahdella tonnilla lisäkromia pyörään, niin sen arvo olisi seuraavan päivänä sama, kuin ennen muutoksia. Jos siis myymään ryhtyisi. Ja tätä vakuutusyhtiökin katsoo. Eikä konversio nosta käytännössä pyörän arvoa, ellei ostaja nimenomaan halua sitä ja ole valmis maksamaan siitä - tai lisäkromeista. Ja tällaista tunnearvoa ei vakuutustarkastaja tunne.

Toinen asia on, jos todella radikaaleista muutoksista on kyse. Ja silloin puhutaan lähinnä täysin rakennetuista pyöristä, jotka vakuutusyhtiö tarkastaa etukäteen, ottaa valokuvat ja laskee nousseen arvon mukaisen huomattavasti korkeamman vakuutusmaksun.

Jos muutosta ei tee, silloin ei vahinkotilanteessakaan sitä kannata tietää mitään.

Muutoskatsastuksen voi tehdä, jos haluaa, että kaikki muutokset ovat otteessa, mutta ei vakuutusarvon nousun toivossa.

Re: Konversio muutoskatsastus?

Lähetetty: 11:47 15.07.2015.
Kirjoittaja Pave.
Gukkuu kirjoitti: Muuttuuko tilanne kun vanhoja ei ole porattu vaan 1200 sylinterit on tilattu suoraan harleylta, vanhat 883 on mulla laatikossa tallessa? Kuitit palikoista löytyy kanssa.

Kolaritilanteessa pitää sitten varmaan vain olla hiljaa että palikoita vaihdettu, eikös vakuutusyhtiö voi muuten alkaa nikottelemaan "että pyörä ei ole se jonka olet vakuuttanut"?
Pahimmassa tapauksessa voivat jopa vähentää korvauksia, kun keksivät että sulla onkin suurempi kone kuin pitäisi olla..........

Re: Konversio muutoskatsastus?

Lähetetty: 21:53 15.07.2015.
Kirjoittaja ranze
Joo ne tosiaan purkaa koneen joka kerta kun ajaa vehkeen kumoon ja mittaa iskunpituudet. :roll: Syksyllä tulee strokeriratsiat, Esson baarissa kerrottiin.

Re: Konversio muutoskatsastus?

Lähetetty: 21:59 15.07.2015.
Kirjoittaja ranze
Muistui mieleen nuoruudesta ralliautonpoikanen, johon muutoskatsastin isomman koneen. Luokitustodistus tietty mukana. Inssi kysyy että "mistä tiiän että tämä on Abarth 202B moottori"? Kerroin että siitä kun kerron asian olevan näin. :lol: No oli lohkossa mystinen "C" kirjain joka hivenen puolsi asiaa.

Re: Konversio muutoskatsastus?

Lähetetty: 13:48 21.07.2015.
Kirjoittaja Gukkuu
Noniin asiaan sain vähän selvennystä. Kävin konttorilta kyselemässä ja monen katsurin ja puhelun jälkeen selvisi että melua ei tarvitse mitata eikä päästöjä. Jonkinlainen todiste pitäisi kuiten saada että pyörää valmistetaan myös isommalla koneella samoilla jarruilla yms ja ilmeisesti huoltokirja/vastaava ei käy.

Internetistä kyllä löytyy näppärästi sivu jossa on aivan kaikki tiedot kyseisestä pyörästä (molemmista malleista) mutta ilmeisesti ei käy. Hmph.

Pitänee soitella liikkeeseen ja kysellä millaista lappua suosittelevat, ei kyllä ole intoa satoja euroja laittaa lappuun kiinni.

.

Lähetetty: 16:07 21.07.2015.
Kirjoittaja Kari 99
.