Dyna FXDS vm-94 tärinä moottorijarrutuksessa

Kaikki ne tekniikka-aiheet jotka eivät sovi suoraan johonkin muuhun aihealueeseen.

Valvojat: Pertti, pressa

Esimies
Viestit: 14
Liittynyt: 08:33 15.06.2013.
Paikkakunta: Kaavi from Savolux

Dyna FXDS vm-94 tärinä moottorijarrutuksessa

Viesti Kirjoittaja Esimies »

Mites paljon nämä tuppaa normaalisti tärisemään, kun löysää kaasua ajossa. Minulla ainakin on jo vähän liian häiritsevä tärinä moottorijarrutuksessa. Kertokaapa viisaammat, miten tämän pitäis mennä ja mikä mättää.
Pertti
Viestit: 5960
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Dyna FXDS vm-94 tärinä moottorijarrutuksessa

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Minä olen ainakin omalle nuorisolle opettanut, että normaaliajossa moottorijarrutusta kannattaisi välttää, jos se on mahdollista.
Kaikki voimat ovat silloin ensiöketjun kiristäjän päällä, ja siksi ainakin vanhemmissa käyttäisin niitä olemattomia jarruja lisäksi.
Tiedä sitten, liittyykö otsikkoon, tai tosielämään mitenkään :oops:
moderattori

Romu rauhoittaa!
Avatar
norsunkorva
Viestit: 681
Liittynyt: 16:46 06.09.2012.
Paikkakunta: Savo
Viesti:

Re: Dyna FXDS vm-94 tärinä moottorijarrutuksessa

Viesti Kirjoittaja norsunkorva »

Pertti kirjoitti:Minä olen ainakin omalle nuorisolle opettanut, että normaaliajossa moottorijarrutusta kannattaisi välttää, jos se on mahdollista.
Kaikki voimat ovat silloin ensiöketjun kiristäjän päällä, ja siksi ainakin vanhemmissa käyttäisin niitä olemattomia jarruja lisäksi.
Tiedä sitten, liittyykö otsikkoon, tai tosielämään mitenkään :oops:
Tuosta mainitsivat mullekkin JEPillä kun kaupat tehtiin ja kysäsin mitä kannattais VÄLTTÄÄ tekemästä näillä maamoottoreilla..verrattuna kehittyneisiin 2-pyöräisiin ajopeleihin :idea: Jarrut kuulemma tehty sen vauhdin hiljentämiseen...ettei padalla 8O ? Nuo Prtin perusteet :roll: voi olla ihan oikeat...
AI niin se tärinä 8O ? Joku siellä sen aiheuttaa ku tuossa ite en kyllä oo asiaa ainakaan huomannut :? ?
Viimeksi muokannut norsunkorva, 10:16 28.04.2014.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pihan ajonautinnot:
MR EMW R-35 / !954
BMW R 1100 GS -97
HD ROAD KING FLHRCI -02
Massey-Ferguson 25 -63
Esimies
Viestit: 14
Liittynyt: 08:33 15.06.2013.
Paikkakunta: Kaavi from Savolux

Re: Dyna FXDS vm-94 tärinä moottorijarrutuksessa

Viesti Kirjoittaja Esimies »

Juu...jarrutkin löytyy, mutta ei kehtais niitä jarrupaloja heti alkujaan kuluttaa :lol: Joo aika jännä tosiaan tässä amerikan ihmeessä tämä tärinä on...ei se aina ole mukana, kun vaihti hidastuu. Pitää kuulostella asiaa ja katsella maisemien vaihtumista pyörän selässä 8)
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Dyna FXDS vm-94 tärinä moottorijarrutuksessa

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Tuo taitaa olla kumityynyillä samoin kuin minun '94 matkamallini. Etumainen moottorin edessä oleva kumityyny on ainakin minulla mennyt vaihtoon.

Eli katsele tyyny ja moottorin kiinnitysten kunto ensiksi. Kun pelit ovat kunnossa, ei hidastettaessa tarvitse kiinnittää mitää huomiota tekniikkaan, vain normaalia ajoa. Jarruja silloin kun tarvitsee ja kaasun löysäystä silloin kun se riittää.

Enkä ole keksinyt noissa mitään tarvetta hiljentää vauhtia vaihteita alas pykältämällä ja moottorilla jarruttelemalla. Paitsi vuoristossa, mutta se on jo asia erikseen. Kun ei sitä tule tehtyä autollakaan, niin miksi ihmeessä pyörällä niin pitäisi ajaa? No nauttikoon jokainen niin kuin itse parhaaksi katsoo, ei se muilta pois :lol:
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
jmap
Viestit: 21
Liittynyt: 14:35 29.10.2010.
Paikkakunta: ETELÄ-SAVO
Viesti:

Re: Dyna FXDS vm-94 tärinä moottorijarrutuksessa

Viesti Kirjoittaja jmap »

Nii oiskohan puhuttava moottorihidastuksesta ennemmin kuin moottorijarrutuksesta. Jarrutuksen hoitaa jarrut mutta sillä kahvan löysäämisellä voi hidastaa vauhtia ilman että hipaiseekaan jarruloihin.
Esimies
Viestit: 14
Liittynyt: 08:33 15.06.2013.
Paikkakunta: Kaavi from Savolux

Re: Dyna FXDS vm-94 tärinä moottorijarrutuksessa

Viesti Kirjoittaja Esimies »

Juu, tarkoitin kaasun löysäämistä ja sillä tavoin vauhdin hidastamista. En pykältämällä vaihteita pienenmiksi vauhdin pudottamiseksi. Pitää tosiaan alkaa kattoo niitä moottori kumipuslia, sitähän nuo JepJepilläkin suositteli, etummainen pusla pintapuolisesti tuntuu ainakin hyvin pehmeän oloiselta tuo kumi...
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Dyna FXDS vm-94 tärinä moottorijarrutuksessa

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

jmap kirjoitti:Nii oiskohan puhuttava moottorihidastuksesta ennemmin kuin moottorijarrutuksesta. Jarrutuksen hoitaa jarrut mutta sillä kahvan löysäämisellä voi hidastaa vauhtia ilman että hipaiseekaan jarruloihin.
Juuri tätä tarkoitin itsekin. Normaaliajoa ihan selkäytimestä. Ja ilmanvastus siinä taitaa jo jarruttaa kaasua löysätessä enemmän kuin moottori, kun maantienopeuksista 80-120 km/h puhutaan.

Mutta ilmeisesti tuo aloittajan tärinä tulee pienemmillä nopeuksilla ja vaihteilla, jolloin moottori jo jarruttaakin kaasulla hidastettaessa?

Se etukumi kannattaa vaihtaa samantien, kun sitä rupeaa tarkastelemaan. Itse ostin H-D Helsingistä tiskiltä tarvikekumin siihen ja maksoi parisen kymppiä. Halpa ja nopea kokeilu. Noissahan se kumin vulkanointikin saattaa antaa periksi ja osin irrota siitä sisäholkista, vaikka kumin pinta näyttää ehjältä.

Niitä takapään kumeja swingin akselilta kuulemma harvemmin tarvitsee vaihtaa, olen antanut kertoa itselleni. Moottorin yläkiinnike kannattaa tarkistaa myös, en tiedä onko siellä kumia vai pelkkää rautaa säätötangon lisäksi Dynassa.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Esimies
Viestit: 14
Liittynyt: 08:33 15.06.2013.
Paikkakunta: Kaavi from Savolux

Re: Dyna FXDS vm-94 tärinä moottorijarrutuksessa

Viesti Kirjoittaja Esimies »

Tarkistin yläpään säätötangon kumit, jep kumit siellä on. Ihan ok oli. Klappia oli, kun koko kone heilui, kun kallisteli pyörää. Klapit säätämällä pois. Pitää vaihtaa alapään tukikumi, saattaapi olla syy tärinään...
Avatar
mcjusa
Viestit: 910
Liittynyt: 14:15 11.02.2007.
Paikkakunta: Pohojanmaa, perskeles
Viesti:

Re: Dyna FXDS vm-94 tärinä moottorijarrutuksessa

Viesti Kirjoittaja mcjusa »

Joe Cool kirjoitti:
jmap kirjoitti:Nii oiskohan puhuttava moottorihidastuksesta ennemmin kuin moottorijarrutuksesta. Jarrutuksen hoitaa jarrut mutta sillä kahvan löysäämisellä voi hidastaa vauhtia ilman että hipaiseekaan jarruloihin.


Niitä takapään kumeja swingin akselilta kuulemma harvemmin tarvitsee vaihtaa, olen antanut kertoa itselleni. Moottorin yläkiinnike kannattaa tarkistaa myös, en tiedä onko siellä kumia vai pelkkää rautaa säätötangon lisäksi Dynassa.
Dynassa ei ole takapään kumit swingin akselilla, vaan vain yksi kumi vaihdelaatikon persiissä.
1961, 1981, 1995 ja 2003 mopetit
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Dyna FXDS vm-94 tärinä moottorijarrutuksessa

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

mcjusa kirjoitti:Dynassa ei ole takapään kumit swingin akselilla, vaan vain yksi kumi vaihdelaatikon persiissä.
No näin sitä oppii joka päivä, kiitos oikaisusta. Luulisi senkin kumin sitten olevan aikalailla kriittinen, eli kaikki vaan tarkistukseen/vaihtoon.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
MrX

Re: Dyna FXDS vm-94 tärinä moottorijarrutuksessa

Viesti Kirjoittaja MrX »

Kyllä minä vaihtaisin kaikki KUMIT 20 vuotta vanhasta pyörästä. Muutkin kuin moottorin tärinävaimentimet.
Ei tarvitse sitten vaihdella niitä loppuja kesken kauden reissulla...
Avatar
mcjusa
Viestit: 910
Liittynyt: 14:15 11.02.2007.
Paikkakunta: Pohojanmaa, perskeles
Viesti:

Re: Dyna FXDS vm-94 tärinä moottorijarrutuksessa

Viesti Kirjoittaja mcjusa »

Mulla on 1995 mallin Fättäri ja siinä 19 vuotta vanhat orkkisrenkaat alla. Voin kertoa että muistuttavat enemmän puuta kuin kumia. No, eivätpähän kulu kovin nopeasti ja eikös se kumi tule alunperin puusta :lol:
Viimeksi muokannut mcjusa, 20:57 07.05.2014.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
1961, 1981, 1995 ja 2003 mopetit
Esimies
Viestit: 14
Liittynyt: 08:33 15.06.2013.
Paikkakunta: Kaavi from Savolux

Re: Dyna FXDS vm-94 tärinä moottorijarrutuksessa

Viesti Kirjoittaja Esimies »

Jep. taitaa minullakin olla orkkis renkaat, kun lukee Harley-Davidson ja näköjään Dunlopin painamat renkaat :D Mutta ei valitettavasti siihen tärinään vaikuta :(
Vastaa Viestiin