Ton mun '10 kinkyn kompensaattori alkoi syssyllä kolistaa niin pahasti, että vaihto tuli ajankohtaiseksi aiemmin kuin suunnittelin. Metsästin osat enimmäkseen maailmalta, kotomaan hinnat tuntuivat himpan suolaisilta... Kotitallin hämärässä tehtynä hommalle tuli hintaa reilu 600 erkkiä, kun päätin etten halua liimailla muovista "oil deflectoria" enskaan vaan kyttäsin uudemman mallin enskakopan eGaystä (14+ ulommassa enskassa on tuo öljytrappi valettuna). Ilman uuden mallin koppaa olisin päässyt noin satkun halvemmalla.
Rempassa käytetyt osat:
-SE kompensaattori, tällä hetkellä tuorein versio on 42200064A (eGay, n. 300e kotiinkannettuna)
-roottori 30041-08A, ainakin '10-malliin tarvitaan roottori ilman jousikuppia, tuoreemmissa taitaa olla sopiva roottori valmiina (Megapart, 117e kotiinkannettuna)
-enskan tiiviste (Hoghaus, muistaakseni noin 40e noudettuna)
-'14-mallin ulompi enskakoppa 60685-07A (eGay, omasta new take off-osasta maksoin n. 150e kotiinkannettuna)
(-Jos haluaa liimailla muovikikkaretta, niin vaihtoehtoisesti tarvitaan Maxlok MX/T6-liima, hinta diilerilla muistaakseni luokkaa 50e)
Homma ei ollut mikään ameriikan temppu, ainoa ahdistusta aiheuttanut osuus oli roottorin poisto. Jostakin vuodesta alkaen sisemmän enskakopan valussa on huuli, joka estää roottorin ulosvetämisen ilman sisäkopan irrottamista. En halunnut irrottaa kytkintä ja koppaa, joten siloittelin dremelillä huulta sen verran että sain vanhan roottorin pois, Sen jälkeen uudet hilut sisään, näytin vähän momenttiavainta kompensaattorin pultille ja nivoin enskan kiinni. Starttauskolahdus sekä kilinät häipyivät, joten voisi kai sanoa että rahat meni mutta homma kannatti.
Vanha kompensaattori näytti olevan ihan kunnossa eli ilmeisesti vain jousipakka oli antanut periksi. Jos olisi viitsinyt purkaa asetelman ennen osien hommaamista, olisi tästäkin saattanut selvitä halvemmalla... Tosin vanhanmallisilla pienimmillä jousilla ongelman uusiutuminen lienee vain ajan kysymys, toivottavasti tämä "premium"-malli nyt pitää pintansa.
Tuli taas opittua uuttakin, vanhaan maailman aikaan olen aina kaatanut enskaan sen ameriikan litran lientä ja sillä on pärjätty, mutta tuo kinkyhän halusi "kuivaan" koppaan 1,3 litraa öljyä ja normivaihdossakin 1,1 litraa.
Laitan vielä pari kuvaa jatkoksi, tässä kompensaattorin isommat osat sekä roottori:
'14-mallin enskakoppa, oil deflector valettuna etuosassa (jos hakee koppaa egaystä niin kannattaa tsekata että tuo löytyy, osanumerolla etsimällä tarjolle tuli myös vanhanmallisia koppia):
Tästä näkyy mistä sisäkoppaa piti siloitella, uusi roottori jo paikoillaan:
Ensiöveto nipussa: