Big Twin, compensating sprocket

Moottori, vaihteisto, ensiöveto, toisioveto, startti

Valvojat: Pertti, pressa

Avatar
JKKo
Viestit: 1731
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Big Twin, compensating sprocket

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Kun se semmonen originaali kompensaattori alkaa oireilla, esim kolahtelee startin takaisinpotkuissa, niin kumpi sieltä on silloin enemmän kulunut, ne metalliset kaarevat pinnat, joita pitkin kompensaattori liikkuu jousivoiman painamana, vaiko se muovin näköinen prikka, joka yrittää toimia laakerina?

Meinaan vaan, että olisko tommonen pelastettavissa "shimmaamalla" laakerinoloista luistopalaa himpan paksummaksi? Ei ihan jumiin, mutta pinkemmäksi? Jos siellä metallisella kaarevalla pinnalla (x3) oliskin jonkin näköistä pykälää, niin pyyhkäisisi ne jollakin hiomakivellä vekes tässä huoltotapahtumassa. Eli jos nuo tarvikkeina tuotetut yritelmät ovat järjestään huonoja nekin, niin yrittäisi elvyttää sen mikä jo on. Laitteelle huoltoväli. Valkoisen simmin jälkeen joku toinen väri. Ja myöhemmin kolmas.

Mäntti keksintö käyttää jousiprikkoja jousina kuluvissa kohteissa. Niistä kun jousivoima muuttuu välittömästi ja paljon, kun rakenne kuluu.

Ei ole suunnitteluosaston päällikkö ollut tolkuissaan, kun on antanut mennä tommoselle designille. Täysi ymmärrys on ollut ainakin tilapäisesti kateissa heiltä sillä hetkellä.

Mun omia suosikkilausahduksia on ollut "Kaiken voi korjata paskaksi". MOT taas kerran.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Vuppe
Viestit: 211
Liittynyt: 19:45 21.07.2019.

Re: Big Twin, compensating sprocket

Viesti Kirjoittaja Vuppe »

Tiukentaa vähän kerrallaan ja vaihtaa sitten vasta sen kiinteän eturattaan. :mrgreen:
Avatar
JKKo
Viestit: 1731
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Big Twin, compensating sprocket

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Veijo Esso kirjoitti: 14:14 03.06.2020. Eipä sitten ollut BDL:n tuote pitkäikäinen, vaan kesti 3500 km. Pari viikkoa sitten hajosi, kun pultti lähti pyörimään auki ja ratas pyöri jengoistaan pihalle sorvaten samalla kierteensä uuteen malliin. Oli kiristetty momenttiin ja punaisella lukitteella kiinni, mutta niin vaan karkasi. Tehtiin reklamaatio Parts Europelle, mutta en kauheasti usko, että mitään saa takaisin. Tai jos antavat uuden osan vikaantuneen tilalle, niin en ainakaan omaan pyörään laita.

BDL:ssä on minusta selvä suunnitteluvirhe, kun siinä luotetaan trapetsikierteen varassa auki pyörivän rattaan ja nailonprikan välissä olevan rasva riittäisi estämään momentin välittymisen kiinnityspultille. Ehkä jonkun aikaa, mutta ne prikat olivat täysin kuivat kun avasin enskan. Ehkä voimamoottori sitten pusersi rasvat pois? Vai oliko joku muu vika, mikä siihen vaikutti?

Ostin SE:n tilalle, kun ne ainakin ovat suhteellisen ongelmattomia. Siinä ainakin on painelaakeri välissä, joten ei pitäisi ainakaan helposti tulla vastaavaa auki kiertymistä. Täältä foorumilta löytyi vielä sopivasti liima öljyrännin kiinnitykseen, joten asennuksesta ei nyt tarvitse maksaa erikseen diilerille.
Mitäs toi SE:n kompensaattori kustantaa ja mikä on sen osanumero? Pitkän reissun keskellä kuuntelin äänien sinfoniaa ja nyt mullakin on jo sammutuskolahdus.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Avatar
Veijo Esso
Viestit: 1098
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: Big Twin, compensating sprocket

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

JKKo kirjoitti: 09:36 23.07.2020. Mitäs toi SE:n kompensaattori kustantaa ja mikä on sen osanumero? Pitkän reissun keskellä kuuntelin äänien sinfoniaa ja nyt mullakin on jo sammutuskolahdus.
Minä ostin omani foorumin kautta, joten hinta ei ollut sama kuin marmorilla. Osanumeroa en nyt muista, mutta vilkaisen illalla tallissa asennusohjeesta. Siinä muistaakseni oli mainittu. Tämä oli vanhempi sarja johon piti ostaa erikseen uusi roottori. Kyseistä sarjaa ei taideta enää edes tehdä, vaan uudessa on jo roottori suoraan mukana ja sen numero on 4010006. Yhteensä minulla meni 600 euroa kun laskee mukaan liimat ja tiivisteet.

Öljyrännin liimaa jäi vielä kahden rännin liimaukseen, joten voin myydä sulle loput. Voit sitten vuorostasi laittaa sen kiertoon kun homma on tehty. :mrgreen:
XL 883C -07 | FLSTF -98
SakkeHD
Viestit: 63
Liittynyt: 15:44 27.03.2017.
Paikkakunta: Ii

Re: Big Twin, compensating sprocket

Viesti Kirjoittaja SakkeHD »

Täällä kans lupaava kolahdus sammutettaessa.

Mietin sitä eliminaattoria, vaan näkyy siitäkin olevan niin monenlaista kokemusta. Kaippa se on varmin laittaa SE kauden loputtua.
Fat bob -08 103"
Avatar
jty
Viestit: 494
Liittynyt: 21:43 07.03.2008.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Big Twin, compensating sprocket

Viesti Kirjoittaja jty »

Mulla kesti se vanhempi SE kompensaattori 60tkm. Kuluva osa ei ollut rampit vaan rattaan paksuihin pinnoihin kului rampin kohdalle urat.
2008 FLHRC Road King Classic [muokattu]
Avatar
JKKo
Viestit: 1731
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Big Twin, compensating sprocket

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Stadilaisessa käytettyjen harrikoiden erikoisliikkeessä mainittiin vaihtoehtona "umpiklöntti" aka kompensaattorieliminaattori. Ei maksa paljon. Dyna on muutenkin muuttunut (kumityynyjen väsymisen takia) semmoseksi kierroksilla ajettavaksi (kuin olisi Sportster) joten ei toi vältsisti paha ole vaihtoehtona.

Ja on tosiaan halpa.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Avatar
JKKo
Viestit: 1731
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Big Twin, compensating sprocket

Viesti Kirjoittaja JKKo »

JKKo kirjoitti: 23:36 24.07.2020. Stadilaisessa käytettyjen harrikoiden erikoisliikkeessä mainittiin vaihtoehtona "umpiklöntti" aka kompensaattorieliminaattori. Ei maksa paljon. Dyna on muutenkin muuttunut (kumityynyjen väsymisen takia) semmoseksi kierroksilla ajettavaksi (kuin olisi Sportster) joten ei toi vältsisti paha ole vaihtoehtona.

Ja on tosiaan halpa.
Mulla tuli tälle originaalille tänään 111111 km täyteen ja ei se kompensaattori vielä ihan paksana ole. Sivuääniä alkaa näillä kilsoilla olemaan muutenkin ja en aio entisöidä värkkiä uudenkarhean oloiseksi vaan jatkaa ajamista hyväksyen laitteen rapistumisen. Ei tässä itsekään ihan nuoruuskunnossa ole enää.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1611
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Big Twin, compensating sprocket

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

Minun TC96B (96>103) moottorilla on ajettu nyt yli 142.000 km. Ei ole ollut kompensaattorimurheita, se on alkuperäinen.

Enskaöljyt on vaihdettu 8.000 km välein tai joskus vähän useamminkin riippuen kauden alkamisen tilanteesta. Kun opettelin tällä ajamaan, oli kierroslukumittarista apua. Pyörän kun sain, ohje oli että älä käytä liian pieniä kierroksia. Alle 2.000 kierroksen en ole vedättänyt. Turhan pienillä kierroksilla ajamisella saattaa olla vaikutusta kompensaattorin kestoon, kuten tässä ketjussa on aiemmin jo moneen kertaan todettu.

Loimaalla on ollut puhetta, että kompensaattorimurheita on ollut enemmän isommissa matkamalleissa Dynaan ja Softailiin verrattuna, johtuisiko suuremmasta painosta.
Tsc
Viestit: 23
Liittynyt: 19:15 08.04.2020.

Re: Big Twin, compensating sprocket

Viesti Kirjoittaja Tsc »

Alkanut tuo ensiöveto pitämään mekkalaa. Kitinä ja tärinä on pikkuhiljaa lisääntynyt. Viikolla startatessa kuulosti siltä, että ketju on väljänä ja voima ei välity. Liekö ketjunkiristin viimesillään. Kolmannella käyntiin. Raa`an kuuloinen startata. Harmi kesken kauden, kun juuri olisi edessä 1500km armasta suomen suvea jammattavaksi. Uskaltaakohan tuolla nyt sitten lähteä? Flhtcuse 4 ja yli 40tkm taulussa.
FLHTCUSE4-09
Avatar
JKKo
Viestit: 1731
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Big Twin, compensating sprocket

Viesti Kirjoittaja JKKo »

UrpoTJ kirjoitti: 10:08 25.07.2020. Minun TC96B (96>103) moottorilla on ajettu nyt yli 142.000 km. Ei ole ollut kompensaattorimurheita, se on alkuperäinen.

Enskaöljyt on vaihdettu 8.000 km välein tai joskus vähän useamminkin riippuen kauden alkamisen tilanteesta. Kun opettelin tällä ajamaan, oli kierroslukumittarista apua. Pyörän kun sain, ohje oli että älä käytä liian pieniä kierroksia. Alle 2.000 kierroksen en ole vedättänyt. Turhan pienillä kierroksilla ajamisella saattaa olla vaikutusta kompensaattorin kestoon, kuten tässä ketjussa on aiemmin jo moneen kertaan todettu.

Loimaalla on ollut puhetta, että kompensaattorimurheita on ollut enemmän isommissa matkamalleissa Dynaan ja Softailiin verrattuna, johtuisiko suuremmasta painosta.
Iso maa, laajat toleranssit. Mun Dynasta on avattu enska muutaman kerran tukilaakerivian takia ja kerran vaihteiston laakeroinnin. Koppa on ollut auki pari kertaa myös öljyvuotojen takia. Jos se on ollut auki esim kuusi kertaa, niin jo vain on kompensaattorinkin osat olleet pöydällä pyörän vieressä yhtä monesti. Ja todennäköisyys sille, että vastakkain olevat kappaleet ovat menneet joka kerran samoihin koloihin, on likimain nolla. Tiedä sitten, onko se huono vai hyvä juttu, mutta yleensä toisiinsa kuluneet osat eivät parane siitä, että ne sekoitellaan toisten osien kanssa. Mä en oo tehnyt remppaa kertaakaan vaan vien samalle sepälle "kun kerran aloitit...". Nyt on tainnut mennä jo pari vuotta, ettei ole avattu.

Mut juurisyyhän on kyseisen osan ongelmista on suunnittelijan osaamattomuus ja/tai osakokonaisuuden testauksen puute tuotantoon päästämisen edellä. Jossakin vaiheessa sille on jotakin tehtävä, mut milloin se on, niin sitä en tiedä. Ajankulukseni en purata, kuten en purattaisi mitään muutakaan koonnosta vain näyttääkseni osille päivänvaloa.

Dyna kaks päällä painaa likipitäen sen mitä sohva yksin ajaen. Ollaan parin viikon sisällä ajettu 4 tuhatta ja kokonaispaino on ollut 500kg paikkeilla, kun on ollut vielä tavaraakin kyydissä. Juu on yli rekisteriotteen painon, mut ei voi mitään.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Avatar
jty
Viestit: 494
Liittynyt: 21:43 07.03.2008.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Big Twin, compensating sprocket

Viesti Kirjoittaja jty »

Ameriikan hevosmiehet on sitä mieltä että tää uusin SE kompensaattori missä on se öljyränni voitelemassa olis ok.
Omasta 2012 SE kompensaattorista sanottakoon että heti ekana vuonna oli kitkapinnoilla ruskeata ruosteentapaista tahmaa mutta lopulta kului vain noista rattaan pinnojen kohdalta ja kesti kuitenkin sen 60tkm. Pyörä on 400kg Kingi ja moottorissa 120hp/160Nm. Olis varmaan korjaantunut vaihtamalla pelkkä ratas mutta ehdin hankkimaan koko paletin.
Mulla on myös normaalia vähemmän öljyä enskassa ja sekin on BelRayn vaihteistoöljyä johtuen Banditin kytkimestä.
Ja 95% ajosta tapahtuu 1500-2250 Rpm koska 135Nm@1800Rpm
2008 FLHRC Road King Classic [muokattu]
Avatar
JKKo
Viestit: 1731
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Big Twin, compensating sprocket

Viesti Kirjoittaja JKKo »

On pohdituttanut, että kovalla rattaalla tämän pappatunturimaisen kampiakselin, prässillä koottu, kanssa voip tulla vaikeuksia. Näes kyllä se moottorin napsu iskee kovemmin myös kammen liitoksiin.

Tarttee katella. Jos kestäiskin siinä kunnossa että vaan startissa kolahtaa, niin mitäs niistä. Hyvin kääntyi päät Sodankylässä menomatkalla, kun toi taas teki oikein komean takapotkun tankkauksen jälkeen. Ääni on sitä luokkaa, että voisi kuvitella metallisten osien lähteneen pakonopeudella toisistaan erkaantumaan.

Mut hyvin toi perille. Mosaöljyt on laitettu viime vuonna, ajettu on sen jälkeen paljon ja tikku vielä kastuu.

Kyllä mä ajattelin, että jos levittäisi vehkeensä jonnekin Norjan vuonoon ja antaisi Iffin kuskata sen lähimmälle korjaamolle, niin missähän ne enskan lähinnä huoltaisi...
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Avatar
JKKo
Viestit: 1731
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Big Twin, compensating sprocket

Viesti Kirjoittaja JKKo »

jty kirjoitti: 09:10 26.07.2020. Ja 95% ajosta tapahtuu 1500-2250 Rpm koska 135Nm@1800Rpm
Joskus uutena, alle 50tkm, saatoin ajella vahingossa kutosella alle 120kmh, mut ei enää. Pehmenneet ja painuneet kumityynyt saavat Dynan semmoiseen vibraan, ettei kiva. Nelosella sataseen asti, vitosella motarille ja sielläkin sama vaihde, jos ollaan kaksistaan matkassa.

Kumityynytkin vois vaihtaa. Mut mitkä tilalle? Orkkiksetko? Mulla on ollut tarvikkeiden kanssa viime aikoina myös huonoja kokemuksia. Jarrulevyt vemppaa, jalkatapin kumit murenee viikossa. Olkoon kuinka katalogifirman valitsemia toimittajia, niin tavara on kyllä ala-arvoista.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1611
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Big Twin, compensating sprocket

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

jty kirjoitti: 09:10 26.07.2020. Ja 95% ajosta tapahtuu 1500-2250 Rpm koska 135Nm@1800Rpm
Minä käytän 95% kierrosaluetta 2000-2800 rpm, luulisin. Ei ole minulla syytä käyttää alempia kierroksia, en usko että se olisi koneelle terveellistä.
Kuva
Kuutosvaihteella on yli 2000 rpm jos on nopeutta 110 km/h, on ihan ok, ei rynkytä. Kaksi päällä ja ja tavarat mukana meilläkin n. 4000 km kesässä mennään, justiin tultiin Norjasta (pääsinpä kehumaan...).
Vastaa Viestiin