Big Twin, compensating sprocket

Moottori, vaihteisto, ensiöveto, toisioveto, startti

Valvojat: Pertti, pressa

Avatar
jty
Viestit: 496
Liittynyt: 21:43 07.03.2008.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Big Twin, compensating sprocket

Viesti Kirjoittaja jty »

Jos tie on suht suoraa niin vaihdan kutoselle siinä 80-90ssä. Kone on kakslitranen ja erittäin hyvin säädetty, matalilla kierroksilla vedättäminen on paha moottorille jos siinä ei ole voimaa ja/tai sytytysennakot/puristukset liian kovat nin että detonoi. Mulla asia kunnossa ja keskikulutus siinä 4L/100km matka-ajossa jos ei motaria mennä.
On tolla koneella jo se 60tkm tultu
2008 FLHRC Road King Classic [muokattu]
Tsc
Viestit: 23
Liittynyt: 19:15 08.04.2020.

Re: Big Twin, compensating sprocket

Viesti Kirjoittaja Tsc »

Valtuutetulle vein ja on tuo kaikinpuolin parempi. Kertapasauksella käyntiin ilman kolinoita. Paikalleen meni SE compensator 40100061 n.608e , Syn3 21e, tukilaakerin sisäkooli 26e, tiiviste srj ensiöveto 100e, ensiökotelon tiiviste 66e, jätemaksu+pientarpeet 15e. Työ 200e. N.1040e yhteensä.
Hetken ehdin keskustella mekaanikkojen kanssa: ehdottomasti pyssyllä momenttiin, samoin aina Syn3 ensiövetoon. Hintaero loppupelissä öljyssä aika olematon. No toimitaan sitten jatkossa näin.
FLHTCUSE4-09
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Big Twin, compensating sprocket

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Tsc kirjoitti: 11:56 23.08.2020.aina Syn3 ensiövetoon. Hintaero loppupelissä öljyssä aika olematon.
Hyvä öljy on varmasti hyvä lääke enskalle ja kompensaattorille. Yhtälailla sen vaihto jokaisessa öljynvaihdossa - vä'ittäisin - vaikka suositus on 16000 km eli joka toisessa. Enska on sen verran kovilla, että öljy on hyvin likaista jo 8000 kohdalla. Ottiko asentaja kantaa vaihtoväliin?

Öljynä käytän nykyään AMSOIL synteettistä enskaöljyä, aiemmin Red Line. Se hinta ei tosiaan harrastusta kaada. Uskon että noilla "villeillä" merkeillä voi olla parempaa öljyä, kun H-D purkissa. Tehtaan on maksimoitava tuottonsa ja siksi purkkiin halvinta mahdollista speksit täyttävää...???
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Tsc
Viestit: 23
Liittynyt: 19:15 08.04.2020.

Re: Big Twin, compensating sprocket

Viesti Kirjoittaja Tsc »

Joe Cool kirjoitti: 18:32 23.08.2020. Ottiko asentaja kantaa vaihtoväliin?
Eräs heistä totesi, ettei Motonetin öljyjä kannata käyttää ja Syn3:lla voi huoletta ajaa sen vaihtovälin, joka tarkistettuani käyttöohjekirjasta on juuri tuo 16tkm. Olisi tosiaan mielenkiintoista tietää voiko esim Belray enskaöljy menettää ominaisuuksiaan enemmän tuolla pitkällä vaihtovälillä. Belrayn purkissa kuitenkin teksti made in usa.
FLHTCUSE4-09
Vuppe
Viestit: 211
Liittynyt: 19:45 21.07.2019.

Re: Big Twin, compensating sprocket

Viesti Kirjoittaja Vuppe »

Ite käytän sovelissa atf:ää mutta sehän onkin "kuiva" kytkin, pari desiä koppaan ja öljynpinta osuu hyvin kytkinkoriin. Se liru meneekin sitten aika äkkiä huonoksi. Öljynvaihtoväli kolmisen tonnia ja samalla vaihdan pikku lirun enskaankin.
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1611
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Big Twin, compensating sprocket

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

Joe Cool kirjoitti: 18:32 23.08.2020. Uskon että noilla "villeillä" merkeillä voi olla parempaa öljyä, kun H-D purkissa. Tehtaan on maksimoitava tuottonsa ja siksi purkkiin halvinta mahdollista speksit täyttävää...???
En nyt ihan noin kyyniseksi ole tullut, olen uskossa että orkkistavara (edelleen) olisi keskimäärin vähintäin hyvää tai ainakin riittävää. Kyllähän ne muutkin öljyntoimittajat samalla logiikalla toimivat tässä talousjärjestelmässä, mutta toki tietysti pitäisi olla sen verta parempaa että sitä orkkiksen tilalle ostetaan. Joskin voi olla ettei tarvitse olla parempaa, parempi markkinointi riittää.

Enskaöljyt vaihdan aina myös 8.000 km:n välein. Ja hyvin on pelannut, kompensaattori kunnossa kuten kaikki muukin enskassa, mitään osia ei ole siellä vaihdettu ja tänään tuli 145.000 km täyteen.
Avatar
JKKo
Viestit: 1731
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Big Twin, compensating sprocket

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Tarpeeksi hyvää laatua tehtaan merkin alla? Tässähän keskustellaan tehtaan harjoittelukappaleesta "compensating sprocket"...

Ja niillä kuitenkin oli ennen TC:tä moinen kapistus toimivana versiona. Miten lie evoluution tuloksena syntynyt, mutta toimi. Ja sitten se mentiin paskomaan kerralla niin perusteellisesti, ettei jäänyt edes tiloja palata vanhaan.

Kyllä ne osaa sillä lailla toimien sössiä öljytkin. Syn3, sama soppa joka reikään. Tuntuu lähtökohtaisesti liian helpolta ratkaisulta.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Avatar
Kiwi
Viestit: 2159
Liittynyt: 22:09 18.01.2010.
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Big Twin, compensating sprocket

Viesti Kirjoittaja Kiwi »

Siis tuo kompensaattorihan on toiminnaltaan, osiltaan ja kooltaan lähes sama kuin vanhemmissa, joissa se toimi ihan hyvin. Ero tulee siitä että se on toisin päin, joka ei vaikuta mihinkään, sekä siitä että ensiövedon eturatas on huomattavasti suurempi kuin ennen ja kompensaattori on huomattavasti suuremman rasituksen alla jatkuvasti. Ei se ole ihme että välitystä pidennettäessä 60-luvulla suunnitellut osat ei enää riitä.
Vuppe
Viestit: 211
Liittynyt: 19:45 21.07.2019.

Re: Big Twin, compensating sprocket

Viesti Kirjoittaja Vuppe »

Kyllä ne vanhemmissakin laitteissa helisee kun jouset kuoleentuu. Ja jollekin tehomäärälle ne aikanaan on suunniteltu, tehot tuplataan niin nehän kolahtaa pohjaan ekasta kaasunväännöstä.
Pertti
Viestit: 5953
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Big Twin, compensating sprocket

Viesti Kirjoittaja Pertti »

JKKo kirjoitti: 07:38 24.08.2020.
Kyllä ne osaa sillä lailla toimien sössiä öljytkin. Syn3, sama soppa joka reikään. Tuntuu lähtökohtaisesti liian helpolta ratkaisulta.
Usemmilla muilla merkeillä on aina ollut sama öljy moottorissa, ensiövedossa ja vaihdelaatikossa.
Harrikka on vaan keksinyt tuon kompromissin paljon myöhemmin.
moderattori

Romu rauhoittaa!
Avatar
JKKo
Viestit: 1731
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Big Twin, compensating sprocket

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Pertti kirjoitti: 10:49 24.08.2020.
JKKo kirjoitti: 07:38 24.08.2020.
Kyllä ne osaa sillä lailla toimien sössiä öljytkin. Syn3, sama soppa joka reikään. Tuntuu lähtökohtaisesti liian helpolta ratkaisulta.
Usemmilla muilla merkeillä on aina ollut sama öljy moottorissa, ensiövedossa ja vaihdelaatikossa.
Harrikka on vaan keksinyt tuon kompromissin paljon myöhemmin.
Jos on sama öljytila, niin ei sitten paljon asialle voi mitään tehdä. Mutku näissä sentään on 2, jopa 3 erillistä öljytilaa. Mistätulikinmieleennekytkimenkäyttöakselinläpihuohottavat...
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Avatar
ranze
Viestit: 873
Liittynyt: 20:35 12.09.2010.
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Big Twin, compensating sprocket

Viesti Kirjoittaja ranze »

UrpoTJ kirjoitti: 19:19 23.08.2020.En nyt ihan noin kyyniseksi ole tullut, olen uskossa että orkkistavara (edelleen) olisi keskimäärin vähintäin hyvää tai ainakin riittävää. Kyllähän ne muutkin öljyntoimittajat samalla logiikalla toimivat tässä talousjärjestelmässä, mutta toki tietysti pitäisi olla sen verta parempaa että sitä orkkiksen tilalle ostetaan. Joskin voi olla ettei tarvitse olla parempaa, parempi markkinointi riittää.
Kertoja on jo kuollut ja rikos vanhentunut. Tuttava, veteraani oli sodan jälkeen töissä suuressa, hyvämaineisessa autoalan liikkeessä. Siihen aikaan öljyt myytiin irtotavarana ns. öljybaarista. Eli laskettiin viralliseen mittakannuun hanasta. Sodan jälkeen ei kamalasti ollut tavaraa tarjolla. Eino kertoi että taloon tuli tynnyreissä Shellin moottoriöljyä, yhtä laatua. Ja myytiin ulos kahta. Se "toinen" oli vaan kalliimpaa. Kellä pinkka oli kunnossa, osti tietysti "sitä parempaa". :lol:
FL -53 Wishbone Panhead
ex. 2002 FLHR
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Big Twin, compensating sprocket

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

ranze kirjoitti: 19:30 24.08.2020.Eino kertoi että taloon tuli tynnyreissä Shellin moottoriöljyä, yhtä laatua. Ja myytiin ulos kahta. Se "toinen" oli vaan kalliimpaa. Kellä pinkka oli kunnossa, osti tietysti "sitä parempaa". :lol:
Vähän kun 95 vs. 98 :mrgreen: :mrgreen:
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Big Twin, compensating sprocket

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

UrpoTJ kirjoitti: 19:19 23.08.2020.
Joe Cool kirjoitti: 18:32 23.08.2020. Uskon että noilla "villeillä" merkeillä voi olla parempaa öljyä, kun H-D purkissa. Tehtaan on maksimoitava tuottonsa ja siksi purkkiin halvinta mahdollista speksit täyttävää...???
En nyt ihan noin kyyniseksi ole tullut, olen uskossa että orkkistavara (edelleen) olisi keskimäärin vähintäin hyvää tai ainakin riittävää. Kyllähän ne muutkin öljyntoimittajat samalla logiikalla toimivat tässä talousjärjestelmässä, mutta toki tietysti pitäisi olla sen verta parempaa että sitä orkkiksen tilalle ostetaan. Joskin voi olla ettei tarvitse olla parempaa, parempi markkinointi riittää.

Enskaöljyt vaihdan aina myös 8.000 km:n välein. Ja hyvin on pelannut, kompensaattori kunnossa kuten kaikki muukin enskassa, mitään osia ei ole siellä vaihdettu ja tänään tuli 145.000 km täyteen.
Toki se on riittävää. Outoa on, että uudemmissa vaihtoväli on tuplattu, vaikka kompensaattori on paljon lujemmalla. Sillä voi hyvinkin olla joku merkitys ongelmiin.

Muut merkit voivat kilpailla ainoastaan laadulla ja hinnalla. Siksi uskon näiden premium-merkkien laatuun enemmän, kuin tehtaan logon takaamaan laatuun.

Diilerin edustajan lausunto "varokaa Motonetin öljyjä ja ajakaa siti 16000 km" kuvastaa mielestäni hyvin tätä ristiriitaa. En veisi pyörääni sellaiselle asentajalle. Öljy ei tule huonommaksi myyntipaikan, vaan pakkauksen sisällön mukaan. Jokaisen joka on katsonut pois valutettua enskaöljyä, pitäisi tajuta sen likaisuus ja vaihdon tarve. Valtuutettu puhuu sitä mitä käsketään, ei sitä mitä järki ja logiikka sanoo.

USA:sa monella diilerillä on vaihtoehtona AMSOIL hyllyssä sekä vaativille että persaukisille asiakkaille. Se nimittäin on hitusen halvempaa, kuin H-D SYN3. Koska edustin molempia asiakastyyppejä samalla, halusin sitä pyörääni siellä ajellessani ja siihen siirryin nyt Suomessakin.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
ranze
Viestit: 873
Liittynyt: 20:35 12.09.2010.
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Big Twin, compensating sprocket

Viesti Kirjoittaja ranze »

Ei se MoCo tee sitä öljyä itse. Ostaa Amsoililta, Sunocolta tai keltä nyt milloinkin sattuu halvimmalla saamaan. Marmoritiskillä hinta on toinen. Onhan siinä ainakin se hyvä puoli että aina tietää mistä saa kelvollista masloa. Ympäri maailmaa. Viimeksi olen ostanut öljyä juurikin tuosta syystä Krakowan dealerilta.

Dealerin mekaanikot eivät saaneet kylläkään öljytikkua auki. :lol: Mutta hain puolalaisesta maalaisrautakaupasta värkit ja avasin mittatikun. Sinänsä juttu joka ansaitsisi oman tarinansa. Ehkä tämmöinen seikkailu voisi olla joskus lehdessä?
FL -53 Wishbone Panhead
ex. 2002 FLHR
Vastaa Viestiin