Hei.
Tämä on ensimmäinen viestini tänne, kylläkin on tullut sivusta seurattua.
2v. olen etsinyt itselleni pyörää, mutta en ole vielä sellaista löytänyt, joten omavalmisteen rakentaminen on pyörinyt jonkin aikaa mielessä.
Onko projekti vain sellaisille rasvanäpeille jotka ovat jo pienen elämänsä rassanneet pyöriä, vai voiko lähes kuka tahansa aloittaa näin mittävän projektin.
Olen pyörien kanssa touhunnut enemmän ja vähemmän. Työn puolesta koneiden kanssa enemmän ja vähemmä. Nykyään korjaan paperikoneita maailmalla, lähinnä pinnoitan, hion ja mittaan niiden teloja. Laakerointi ja tasapainoitus on myös työn kuvaani.
Verotushan tuntuu olevan sellainen asia, että se jo tuntuu torppaavan omavalmisteen rakentamisen kokonaan, mutta ei nyt juututa siihen. Yleisimmät työkalut löytyy ja hankitaan lisää jos loppuu kesken.
Olen ymmärtänyt, että pyörän rakentaminen on jokseenkin "bolt on" hommaa, mutta en nyt ihan allekirjoita itse tuollaista väitettä. Varmasti joutuu sorvaamaan ja jyrsimään osia jos jonkinlaista, onneksi kyseiset kalut löytyy.
Jos uskallaudun tuohon projektiin lähteen niin tarkoituksena on käyttää uusia tai uudenveroisia osia. Moottorin, vaihdelaatikon ja rungon olen päättänyt hankkia uutena, muut osat sitte sen hetkisen rahatilanteen mukaan.
Kavereilla on harrikoita useampia ja Lamberilta olen ostanut 3 konepyörää, joten suhteet on kunnossa osatoimittajallekkin.
Haluaisin kuulla teiltä, jotka olette rakentaneet omavalmisteen, että miten homma on parasta potkaista käyntiin.
Omavalmiste moottoripyörä.
Re: Omavalmiste moottoripyörä.
Omavalmisteen kilpiinsaatto nykyisin on kovasti ollut hankalaa, kun pitää täyttää nykyiset päästömääreet ja niit ei ihan niin vaan mittailla, ei ainkaan suomessa tai halvalla. En tiedä onko tuohon saatu nyt jo jotain järkeä, mut välillä tilanne oli, ettei omavalmistetta saanut käytännössä kilpiin lainkaan. Kannattanee heittää kyssäri MMAF:n foorumille, siellä lienee tuorein tieto noista läsnä.
Prätkäni on kootut teokset. Whisboneshovelhead.
Re: Omavalmiste moottoripyörä.
RUF
Kuten edellä sanottu, niin omavalmisteen täytyy täyttää KAIKKI tämän päivän tekniset vaatimukset. Eli käytännössä sen kilvittäminen on lähes mahdoton tehtävä. Lisäksi kannattaa huomioida, että siitä peritään sitten myös uuden pyörän vero eli todennäköisesti projekti tulee taloudellisesti kannattamattomaksi.
Suosittelen hankkimaan jo kilvissä olevan aihion ja lähteä sitä muokkaamaan mieleisekseen. Silläkin tiellä on aivan riittävästi byrokratiaa odottamassa.
Selaileppas näitä sivuja, niin löydät runsaasti aiheeseen liittyvää tietoutta: http://www.mmaf.fi/forum/" onclick="window.open(this.href);return false;
(Ja jos tämä koko jutska on näitä 1.4. juttuja, niin ole hyvä vaan. )
Minkälaista härveliä oikein olet etsinyt? Suomessa on noin 250.000 motskaria ja mikään niistä ei kelpaa, vai?2v. olen etsinyt itselleni pyörää, mutta en ole vielä sellaista löytänyt, joten omavalmisteen rakentaminen on pyörinyt jonkin aikaa mielessä.
Kuten edellä sanottu, niin omavalmisteen täytyy täyttää KAIKKI tämän päivän tekniset vaatimukset. Eli käytännössä sen kilvittäminen on lähes mahdoton tehtävä. Lisäksi kannattaa huomioida, että siitä peritään sitten myös uuden pyörän vero eli todennäköisesti projekti tulee taloudellisesti kannattamattomaksi.
Suosittelen hankkimaan jo kilvissä olevan aihion ja lähteä sitä muokkaamaan mieleisekseen. Silläkin tiellä on aivan riittävästi byrokratiaa odottamassa.
Selaileppas näitä sivuja, niin löydät runsaasti aiheeseen liittyvää tietoutta: http://www.mmaf.fi/forum/" onclick="window.open(this.href);return false;
(Ja jos tämä koko jutska on näitä 1.4. juttuja, niin ole hyvä vaan. )
LIFEMEMBER
Re: Omavalmiste moottoripyörä.
Joo, omavalmiste "ppis off keikki" tehty on lain ja asetuksen mukaisesti kakki täyttyy mutta mutta.... se vit...n pakokaasutesti Euro 3 tyyppihyväksynnän mukaisena. Suomessa ei laitteita ole. Lähimmät ruotsissa ja saksassa. Mulla myytävänä mopo. Joku joka haluaa matkustaa niin voipi ostaa sen multa. 127 pata. Kaasari Mikuni45 ja pakokaasun elektroonisesti ohjattu järjestelmä, BSL katti putket, ok hyvät ja riittävät jarrut (menee läpi), seisontatuessa katkaisin jne.... Vilkut ja vipstaakit. Vain tuo vitun testi. Kulkee hienosti ja on hyvä ajaa. 240 perse. Muistaakseni noin 2,3m akseliväli +14 putket edessä. Kaikki osat uusia. Ajettu puuhakilvillä näyttelyihin noin 3500km. Tehty 2007-2011 välillä. Vaihdossa voin otta HD:n. Sano Lamperille terkut
Viimeksi muokannut Röpöttäjä, 15:11 04.04.2013.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Omavalmiste moottoripyörä.
Vaikein juttu koko asiassa on selvittää, miltä valmiin pelin pitäisi näyttää. Kaikki muut asiat järjestyy kyllä. Hyvin suunniteltu on puoleksi tehty. Jos asia oikeasti kiinnostaa, laita yv:tä.
1961, 1981, 1995 ja 2003 mopetit
Re: Omavalmiste moottoripyörä.
Entäs jos vaihtaa vaan alkuperäiseen harriin uuden rungon? Kaikki muut samaa, keula yms. Eikö tama ole helpompi tapa ?
HD Softail Springer 1996, 3" BDL-EVO9S
Re: Omavalmiste moottoripyörä.
Joop, asia ei ole edennyt muuten kuin että PS Kimmo Kivelä politikkona hoiti lupauksensa ja teki eduskuntakyselyn asiasta. Että silleen. Mulla ois varaosina täys mopo jollekkin jolla ois pa.....t.......
Viisaita on ollut. Jopa Tra...n ohje että anna mopo arRuotsiin sellaiselle kaverille joka on siellä komennustöissä. Hän omistajana rekisteröi mopon omiin niminsä ruotsiin. Sitten reilun puolen vuoden kuluttua tulee mopoineen takaisin hän rekisteröi mopon nimiinsä ja myy takas. Jos muita verovapaita nin maksetaan vero ja homma ok. Mulla vaan ei ole sitä reppukaveria johon vois luottaaaaaaa......
Viisaita on ollut. Jopa Tra...n ohje että anna mopo arRuotsiin sellaiselle kaverille joka on siellä komennustöissä. Hän omistajana rekisteröi mopon omiin niminsä ruotsiin. Sitten reilun puolen vuoden kuluttua tulee mopoineen takaisin hän rekisteröi mopon nimiinsä ja myy takas. Jos muita verovapaita nin maksetaan vero ja homma ok. Mulla vaan ei ole sitä reppukaveria johon vois luottaaaaaaa......