2001 FXST 4-6 deg T-kappale
2001 FXST 4-6 deg T-kappale
Kertokaas kokeneemmat miten käy ajo-ominaisuuksien jos laitan 6-asteen T-kappaleen. Vai onko 4 tai 5 parempi ajokäytöksen kannalta. Kertokkaa myös kaikki muu asiaan liittyvä jottei tartteis tehä typeriä/kalliita munauksia.
Laakerikupit
+3 asteen epäkeskot ohjauslaakerikupit tulee huokeammaksi, jos nyt ei ole pakko ulkonäon vuoksi vaihtaa alkuperäisiä t-kappaleita pois, tai saa käytettynä huokeita t-kappaleita. Mulla on +3-kupit FXST:ssä, ulkonäkö on parempi, mutta ajo on vielä siedettävää, vaikka tiukat käännökset ja kärrypolku jo tuntuvat selvästi vaikeammilta kuin alkuperäisellä kulmalla; menovauhtia pitää hillitä juu. Säädettävät t-kappaleet tarjoavat mukavasti vaihtoehtoja. Överiksi tehty t-kappalemuunnos on jo tyhmän näköinenkin, parempi olisi tehdä silloin emäputken reikkaus, jos haluaa oikein kunnolla kulmaa. T-kappaleella tehty +6 alkaa olla kriittisillä rajoilla ajettavuuden mukavuuden kannalta. Paitsi jos ajaa aina vaan suoraan ja käy kääntymässä lentokentällä. Asennemiehet ovat tietty asia erikseen. Hattu päästä.
T-KPL
Kallistetut laakerikupit ja kallistetut T:t on ihan eri jutut. Laakerikuppia kallistamalla (lue: ohjausakselia) jättö kasvaa ja meno vakavoituu. Just niin ku J sano niin jyrkemmät käännökset ei oo niin keveitä enää.
Jos taas kallistetaan T-kappaleita niin jättö pienenee ja ohjaus muuttuu ketterämmäksi hitaissa nopeuksissa. Liikaa kun pienennetään jättöö niin meno lujemmissa vauhdeissa on aika tunnotonta ja pikku töyssystä voi alkaa melko vippasu.
Kun meet paneen asteita T-paloihin niin muista että keula siitä hiukka tipahtaa ales ja joskus on persiin lasku kans paikallaan että pysys runkolinja vaaterissa. Samoten kannattaa muistaa että pieni jättö voi jäädä turhan pieneks jarrutuksissa jos keula on pehmeä ja sukeltaa.
Vakkari sydeemeillä 3-4astetta tuntuis hyvältä ratkaisulta. Aika paljon kevenee silläkin ohjaus. ...löytyy kokemusta... väärä tilannenopeus...2 peräkkäistä mutkaa... töyssy... vemppasi aikalailla...märkä pieru...
Jos taas kallistetaan T-kappaleita niin jättö pienenee ja ohjaus muuttuu ketterämmäksi hitaissa nopeuksissa. Liikaa kun pienennetään jättöö niin meno lujemmissa vauhdeissa on aika tunnotonta ja pikku töyssystä voi alkaa melko vippasu.
Kun meet paneen asteita T-paloihin niin muista että keula siitä hiukka tipahtaa ales ja joskus on persiin lasku kans paikallaan että pysys runkolinja vaaterissa. Samoten kannattaa muistaa että pieni jättö voi jäädä turhan pieneks jarrutuksissa jos keula on pehmeä ja sukeltaa.
Vakkari sydeemeillä 3-4astetta tuntuis hyvältä ratkaisulta. Aika paljon kevenee silläkin ohjaus. ...löytyy kokemusta... väärä tilannenopeus...2 peräkkäistä mutkaa... töyssy... vemppasi aikalailla...märkä pieru...
-Trust no one -
TC:n ohjauslaakerikupit
J, onkos TC:n olemassa noita epäkeskoja ohjauslaakerikuppeja, mie miustaisin lukeneeni tai kuulleeni jostain jotta EVO:n ja TC:n kaulassa olis rakenteelisia eroja jottei ainankaan samoja laakerikuppeja pysty käyttämään. Jos joku muu tätä lukeva on hajulla paikasta josta Twin Cam:in laakerikuppeja kannattaa kysellä, tietova tänne kiitos !
Laakerikupit
J, minkä vuotisessa FXST:ssä on nuo laakerikupit ja satuitko mittaamaan paljonko akseliväli kasvoi 3 asteella ?
Kas enpä tiedä rakenne-eroista, uutta tietoa mulle, mutta moponi onkin vm.87 (siis early evo - uusi termi!). Kannattanee setviä. Akseliväli kasvoi 4 cm. Ei sillä siis kopteria vielä tehty. Laakerikuppien muutos on ehken myös pienempi juttu %-laskennassa kuin t-kappaleet, mut en oo varma. Saattaisivat mennä jopa huomaamatta jos joutuisi läpivalaisuun.
Lakeerikupposet
Mistäs noita kallistettuja laakerikuppeja voi kysellä ja millaiseen köyhtymiseen voi varautua? Alunperin olin ajatellut joko Tollen tai Järnhästenin t-kappaleita kallistuksen hoitamiseen, mutta oikeastaan tuollainen laakerikuppisysteemi alkoi kuulostaa kiinnostavammalta. Jos jollakulla on faktaa kuppien sopivuudesta tc-softailiin, tuo kiinnostaa myös... Vaikka kai kauppiaskin tuon kertoo.
-
- Viestit: 13
- Liittynyt: 13:32 17.04.2002.
Laakerikupposia...
...saa esim. Hot Biken Mannelta, 097017673
Korjauksena&lisäyksenä aiempaan. Tsekkailtiin eri vuosimallien ohjauslaakerointia, ja havaittiin että ainakin jo vm90 FXST:ssä laakeripesät on tehty suoraan emäputkeen, sen sisään, eli erillisiä irtokuppeja ei ole kuten early evoissa. Manuaalista räjäytyskuvaa katsoen vaikutti siltä ettei ohjauksen laakeroinnin kallistuskulmaa ehkä saa muutettua millään erillispalikalla (?). Tämä on duunaamisen kannalta valitettavaa, mutta kehitykseen lienee syynä huokeampi tuotanto kun pari osaa jää satsista pois.
Reikkikuppien asennus
Onks kukaan duunannu noita reikkaavia laakerikuppeja "käsivaralta"? Tuntuis ens hätään kohtuu haastavalta saada ne istumaan linjassa keskenään ilman mittavehkeitä tai jotain jigiä... ettei vaan sitten käy niin, että ekassa kovassa mutkassa poimitaan marjoja... tai pyörä vetää sivuun.
Ei onnistu jos ei erillisiä laakerikuppeja.
Katala isku itselleni oli kun myyjä väitti (jätetään liike mainitsematta koska palvelu pitkin talvea oli muuten hyvää) että evo-sporttiin saa myös +3 asteen laakerikupit. Mutta siinä vaiheessa kun runko tuli maalaamosta ja rungon reikkaus oli jätetty tekemättä, selvisi että eihän niitä saa malleihin joissa laakerikehät on emäputken sisässä. Pelivaraa putken sisässä kun ei oikein ole (ellei sitten sovittele pienempiä laakereita).
Noi +3 asteen laakerikupit on aika helppo asentaa kunhan jaksaa vain tarkkaan mitata missä kohtaa emäputkessa menee keskilinja. Itse kupeissa on selvät merkinnät siitä, kumpi tulee ylös ja mikä on keskikohta. Ja kuppien asennushan vastaa reikkausta. Laakerikupeille en muista koskaan nähneeni määritellyn prosentteja joten itse laskisin niiden vaihdon prossavaikutukseksi 0 %.
Kustannusvaikutus lienee noin 100 eskoa.
ps. Jos reikkasit runkoa liikaa tai T-palat on liian loivat, niin laita +3 laakerikupit väärin päin.....
Noi +3 asteen laakerikupit on aika helppo asentaa kunhan jaksaa vain tarkkaan mitata missä kohtaa emäputkessa menee keskilinja. Itse kupeissa on selvät merkinnät siitä, kumpi tulee ylös ja mikä on keskikohta. Ja kuppien asennushan vastaa reikkausta. Laakerikupeille en muista koskaan nähneeni määritellyn prosentteja joten itse laskisin niiden vaihdon prossavaikutukseksi 0 %.
Kustannusvaikutus lienee noin 100 eskoa.
ps. Jos reikkasit runkoa liikaa tai T-palat on liian loivat, niin laita +3 laakerikupit väärin päin.....
Ja sitten tarkkana niiden jättöjen kanssa, tänäkin kesänä on jo muutaman rakennellun mopon omistaja kysellyt pyörän geometriasta ja oireina negatiivinen jättö. Negatiivisesta jätöstä rangaistaan pahimmassa tapauksessa EMPY:n jäsenkirjan menetyksellä samalla kun valtiovalta saa jälleen yhden naulan katsastuspakon arkkuun. Etujätöstä ja ohjausgeometriasta löytyy ihan kotimaan murteilla juttua osoitteesta: http://www.bajahill.net/mpohjaus.html