Kromaus

Omat projektit. "Talleissa tapahtuu". Erilaiset DIY "tee se itse" vinkit, erikoiset taikka toimivat ratkaisut jne

Valvojat: Pertti, pressa

Vote
Viestit: 1
Liittynyt: 23:42 09.07.2012.

Kromaus

Viesti Kirjoittaja Vote »

Pitäis laittaa V-rodin kiillotettuja alumiiniosia kromikylpyyn. Koneen "posket", venttiilikopat, takasvingi... Mitenkähän ja missä lie onnistuisi? Minkämoista pohjatyötä vaatii? Ja tietty, vaatiiko paljon vai erittäin paljon euroja? Ohjaustanko on kanssa työn alla. Vakioraiseri joutais pois ja tilalle uusi clamppi, johon hitsaan tangon kahtena erillisenä putkena. Putket menis clampin läpi ja hitsaus alapuolelta. Millä käsittelen yläpuolisen sauman (raon) ennen kromausta, hopeajuotosko?
Pertti
Viestit: 5961
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Kromaus

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Kiillotetun alumiinin kromaus on mielestäni turhaa, koska kiillotus usein tehtynä on helppo työ. Kromatulle pinnalle ei saa mitään, kun siihen tulee jotakin vikaa tai rupia.
Alumiinin kromaus ei myöskään ole aivan pelkkä kylpy, vaan vaatii käsittääkseni enemmän työvaiheita kuin rauta. Kaikki kromaamot eivät tee alumiinin pinnoitusta.
Kromaamosta kannattaa ensin aloittaa kysymällä, mitä itse voi tai kannattaa tehdä.
Yleensä kromaaja tekee mielellään pohjat itse, koska valmis pinta on firman käyntikortti.
Kromaamalla ei voida peittää mitään, vaan pohjan pitää olla jopa valmista pintaakin sileämpi.
moderattori

Romu rauhoittaa!
Grasschopper1
Viestit: 1318
Liittynyt: 20:50 28.05.2007.
Paikkakunta: Tampere

Re: Kromaus

Viesti Kirjoittaja Grasschopper1 »

Joskus Turussa ainakin oli niklaamo,joka teki myös alumiini osia.En muista nyt nimeä,enkä tiedä onko edes enää toiminnassa,kun teetin viimeksi siellä -90 luvun alussa alumiini osia.Oli silloin ainoa Suomessa,joka kromasi alumiinia.Oliskohan ollut joku Raution niklaamo?

Pohjat kromausta varten pitää tehdä kunnolla,jos haluaa hyvää pintaa.Riippuu tietysti,minkä kuntoisista osista lähdetään tekemään.Pinnassa ei saa kuitenkaan olla mitään rosoja eikä koloja ja lopuksi pitää vielä kiilloittaa peili kirkkaaksi.Kromi ei peitä mitään virheitä,päin vastoin korostaa,eli kuhmut näkyvät paremmin käsittelyn jälkeen.

Eniten maksavat juuri pohjatyöt,koska niissä menee eniten aikaa.Jos vain mahdollista,kannattaa ne tehdä KUNNOLLA itse.Usein on kyllä silleen,että kun osia vie käsittelyyn,joutuvat vielä parantelemaan loppu tulosta,sillä korostin sanaa kunnolla.Sinänsä pelkkä kromaus ei ole kovin tyyristä hommaa.

Sitten vielä sellainen seikka,että kannattaa alkaa jo heti ajokauden päätyttyä viemään niitä osia käsittelyyn.Olen teettänyt useissa niklaamoissa osia ja kokemukseni on vain ja ainoastaan,että luvatut aikataulut valmistumisesta eivät pidä koskaan.Ne työt,mistä he saavat elantonsa menevät yleensä edelle ja näin ollen tällaiset "pikku hommat" voivat jäädä nurkkaan odottamaan jopa kuukausiksi.Että jos mielit saada pyörän heti keväällä baanalle,vie tosiaan ajoissa kikkareet niklaamoon.
Grasschopper1
Viestit: 1318
Liittynyt: 20:50 28.05.2007.
Paikkakunta: Tampere

Re: Kromaus

Viesti Kirjoittaja Grasschopper1 »

Näyttää olevan vielä voimissaan http://www.niklaamorautio.fi" onclick="window.open(this.href);return false; ja kohtuu hyvät sivutkin.
Avatar
IJHa
Viestit: 353
Liittynyt: 19:08 19.04.2002.
Paikkakunta: Kalkkinen
Viesti:

Re: Kromaus

Viesti Kirjoittaja IJHa »

Kannattaa lukea netistä arvioita, mitä y.o. firma on saanut viime aikoina. Sitä löytyy esim VMPKn ja Overdriven sivuilta.
Mr. Biker vm 2005
Avatar
ihd
Viestit: 86
Liittynyt: 16:11 29.05.2003.
Paikkakunta: Ihode
Viesti:

Re: Kromaus

Viesti Kirjoittaja ihd »

Olen antanut itseni ymmärtää että ei niin huonoa osaa olekkaan että ne kannattaisi tuonne viedä...
-54 panhead
-14 Ultra cvo
Grasschopper1
Viestit: 1318
Liittynyt: 20:50 28.05.2007.
Paikkakunta: Tampere

Re: Kromaus

Viesti Kirjoittaja Grasschopper1 »

Olen käyttänyt osia aika monessa(jos en jopa jokaisessa) Suomen niklaamossa,eikä kukaan saa täysiä arvosanoja.Jos ei ole ollut työn jäljessä sanomista,joku muu asia on kussut täysin.Aika taulujen venyminen järjettömiksi,ei ole ollenkaan tavatonta.Joskus osia oli myös hukassa,tosin löytyivät kovistelun jälkeen.

Sillä tarjosin tuota Raution Niklaamoa,kun aloittajalla oli tarkoitus teettää alumiini osia ja tuo lafka on tietääkseni ainoa joka niitä tekee.Vanhat ruosteiset hapantuneet osat ovat aina haasteellisia,kun niitä lähdetään tekemään ja kromeja poistamaan.Jos jollain on toisia paikkoja tiedossa,laittaa tänne vaan ystävällisesti.

Parhaat kokemukset ovat Loimaan Kromauksesta(ent.Metsämaan Niklaamo) ja Mainorista joka majailee Viialassa.

Harkitsisin myös tuota Pertin mainitsemaa pelkkää kiilloitusta...säästyt paljolta päänvaivalta.
Hessu
Viestit: 1049
Liittynyt: 07:52 16.06.2003.
Viesti:

Re: Kromaus

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Tietääkseni Amoilalla myös onnistuu alsan kromaus.
Tossa on asiallisesti vähän valastu hommaa... http://www.amoila.fi/entisointi.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
maicol
Viestit: 386
Liittynyt: 23:26 16.08.2004.

Re: Kromaus

Viesti Kirjoittaja maicol »

alumiiniosat on ihan kivoja jos ei valita etta ne on aina pahan nakoisina!
maalikin on parempi vaihtoehto!
mutta kromi on kylla niin helppo ja hyvan nakonenkin!
nimim: Deuce Forever!!! :lol:
"HASTA LA PISTA"!
Vastaa Viestiin