Softail-95: talven projektia

Omat projektit. "Talleissa tapahtuu". Erilaiset DIY "tee se itse" vinkit, erikoiset taikka toimivat ratkaisut jne

Valvojat: Pertti, pressa

Avatar
onni
Viestit: 38
Liittynyt: 21:30 25.03.2011.
Paikkakunta: Jyväskylä

Softail-95: talven projektia

Viesti Kirjoittaja onni »

Pyöränä siis -95 Softail FXSTS Custom Springer (Springeri vaihettu aiemmin pois aiemman omistajan toimesta, prkl.. :twisted: ), yksi kesä sillä ajettu, jotain opittu, ja ittensä näköiseks nyt tekemähän.

Sähköt: Kaikki uusiks.Simplify, eli yksinkertaistetaan ja kaikki turha pois. Se mitä tämä tarkoittaa, selviää itteleenki sitten tässä pikku hiljaa. Vinkkejä saa antaa.

Renkaat & vanteet:
Eteen: Niin leveää kuin mahtuu.
Taakse: Pinnavannetta mielin. Takana orkkisswingi, kuinka levee mahtuu? 180?

Alustaa matalemmaksi/jäykemmäksi:

Takaa: Ultiman korkeussäädettävät. Aivan liian lullat. Jouset sisältä vaihtais LAChoppersin jäykempiin punaisiin tai harmaisiin. JOS oikein innostun niin täräytän air suspensionin, kun tulee kuitenkin emännyyden kanssa matka-ajua ajettua. Sitten o säätöjä mistä sopivaksi säätää. Maksaahan se, mutta niin se maksaa kaikki muukin.
Edestä: Keulakulman muutos. Tästä en tiedä paljoakaan. Opiskelu alkakoon eli eikun foorumia selailemaan.
Springerikeulaa vois laittaa jos löytyy. Piru kun ovat entiset laittajat vaihtaneet tosiaan sen orkkiskeulan pois.

Tankki: Keskeltä lähtee kromimuoviloota vipuineen pois, tai sitten koko tankki vaihtoon.

Maalaus: Luultavasti itte.Kattoos ny.

Tähän siis voi kommenttia, neuvoja, vinkkejä laitella. Jos osia kiinnostaa vaihdella niin eiku postia vaan.
"Kiitoksia paljon, mutta tulin juuri ajatelleeksi miten vaarallista on rasittaa itseään liialla omaisuudella."
Grasschopper1
Viestit: 1318
Liittynyt: 20:50 28.05.2007.
Paikkakunta: Tampere

Re: Softail-95: talven projektia

Viesti Kirjoittaja Grasschopper1 »

Miksi koskea sähköihin,jos kaikki pelaa nyt hyvin?Siitä ne ongelmat sitten alkaa,enkä mitenkään vähättele sähkömiehen taitojasi.Taakse mahtuu orkkis swingiin maksimissaan 150 leveä rengas ja sekin raapii (riippuu renkaan merkistä) jo remmiin.Varma valinta on 140 leveä,jos ei saa koskettaa remmiä.
Avatar
onni
Viestit: 38
Liittynyt: 21:30 25.03.2011.
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Softail-95: talven projektia

Viesti Kirjoittaja onni »

Kiitoksia renkaan mitoista grasschopperille.
Se että ei saa leveempää rengasta ei sinänsä haittaa takalokarin mallin takia.
Keulaan tosin tukevampaa kumia kaipaan ja eiköhän semmonen jostain löydykin.

Sähköihin kosken, koska kaikki ei pelaa hyvin.
Takavalo vilkkuu vuorotahtiin vilkun kanssa kun laittaa vilkun päälle.
Tutkittu on, ja hutkittu, mutta ei selvinnyt missä vika.

Sähköistä siis jäljellä jää vaan pakolliset, ja muutenkin yksinkertaisemman näköiseks pyörää laitan.
Simple as fuck, on päivän sana.Tuleepahan isäntänsä näkönen.
"Kiitoksia paljon, mutta tulin juuri ajatelleeksi miten vaarallista on rasittaa itseään liialla omaisuudella."
Avatar
-Harikka-
Viestit: 4846
Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
Paikkakunta: 'suur'-Salon saaristo merenranta kauppala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

.
Viimeksi muokannut -Harikka-, 00:52 30.05.2019.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
Avatar
smuige
Viestit: 5776
Liittynyt: 22:19 24.10.2002.
Paikkakunta: Stadi
Viesti:

Re: Softail-95: talven projektia

Viesti Kirjoittaja smuige »

Siirsin aihen tänne projektiosioon, niin saat päivitettyä projektisi etenemistä.
Kuviakin voi laittaa liitteeksi taikka omalta kuvapalvelimelta.
onni kirjoitti:Pyöränä siis -95 Softail FXSTS

Sähköt: Kaikki uusiks.Simplify, eli yksinkertaistetaan ja kaikki turha pois. Se mitä tämä tarkoittaa, selviää itteleenki sitten tässä pikku hiljaa. Vinkkejä saa antaa.

Renkaat & vanteet:
Eteen: Niin leveää kuin mahtuu.
Taakse: Pinnavannetta mielin. Takana orkkisswingi, kuinka levee mahtuu? 180?

Alustaa matalemmaksi/jäykemmäksi:

Takaa: Ultiman korkeussäädettävät. Aivan liian lullat. Jouset sisältä vaihtais LAChoppersin jäykempiin punaisiin tai harmaisiin. JOS oikein innostun niin täräytän air suspensionin, kun tulee kuitenkin emännyyden kanssa matka-ajua ajettua. Sitten o säätöjä mistä sopivaksi säätää. Maksaahan se, mutta niin se maksaa kaikki muukin.

Edestä: Keulakulman muutos. Tästä en tiedä paljoakaan. Opiskelu alkakoon eli eikun foorumia selailemaan.
Springerikeulaa vois laittaa jos löytyy. Piru kun ovat entiset laittajat vaihtaneet tosiaan sen orkkiskeulan pois.
Sähköt:
Jos sähköt eivät toimi, niin voi tehdä uudestaan kokonaankin.
Vilkkuvika vaikuttaa maadoitusvialta.
Vanhat deutsch-liittimet voi käyttää, ovat helposti purettavia sekä luotettavia.
Niihin saa uusia pinnejä joten ei tarvitse välttämättä tehdä ylimääräisiä juotoksia. Mutta tarttee oikeanlaisen puristustyökalun.
Äläkä unohda sulakkeita jos teet sähköt uusiksi.
Noi H-D automaattisulakkeet on hyviä.
Sähkökaavio auttaa kummasti omien sähköjen suunnitteluun.

Jos stongaa siistii (ja siroilla painimilla) niin sieltäkin saa jotain johtoja pois ja loput stongan sisään.
Esim starttinappulan saa laitettua muuallekkin kuin stongaan.

Renkaat, vanteet:
Taakse saa orkkis swingillä mahtumaan ainakin 180 kumin.
Silloin pitää ne rungon sarvet katkaista ja lokasuoja kiinnittää toisenlaisilla fender strutseilla.
Taikka lokari kiinni swingiin. Silloin matkustaja on kuin jäykkäperäisen kyydissä kun kuski nauttii softailjousituksesta.
Remmiksi 20mm niin hyvin sopii. (O-rengasketjut on leveämmät eli 24mm)

Keulakulman muutos ei ole sekään rakettitiedettä, mutta hitsaukset on syytä tehdä hyvin.
Jos ei itse ole hitsaillut niin tuon homman antaisin ammattilaisen tehtäväksi.
Esim VooDoo Metalli Helsingissä taikka Mr.Moore Tampesterin lähellä. Taikka joku muu.
Kannattaa olla yhteydessä jo nyt niin saa työn jonoon.
Niin ja se keulan pituuskin olisi hyvä olla tiedossa?
Meinaatko pitkäkeulaista vai vain muutaman tuuman pidempää?

Muistutus softailin madallukseen:
Kun asentaa lokarin niin pitää koittaa, ettei se ota renkaaseen kun swingi pohjaa pohjauskumeihin.
Voi koittaa ilman iskareita tai kun iskarit swingin päästä irti.
Pohjauskumeja voi vaihtaa pidempiin niin ei sitten osu lokari ja rengas, mutta swingi tumpsahtelee niihin pohjauskumeihin...
Liike pitää siis rajoittaa niillä pohjauskumeilla. Vaihda sen mittaisiksi ettei rengas osu missään vaiheessa lokariin.
Pelkillä jäykemmillä jousilla ei poista sitä tosiasiaa, että lokari ottaa jossain vaiheessa raskaalla lastilla renkaaseen ellei pohjauskumit ole oikean mittaiset.
Ja iskareiden pituussäätö myös sen mukaan.
Seuraava Walkka Swap
Pääsiäisenä 2019
Grasschopper1
Viestit: 1318
Liittynyt: 20:50 28.05.2007.
Paikkakunta: Tampere

Re: Softail-95: talven projektia

Viesti Kirjoittaja Grasschopper1 »

Selitin hiukan väärin.Kyllä tietysti swingiin mahtuu 180 leveä rengas,mutta ilman mitään muutoksia ei mahdu kuin 150 leveä.
Avatar
onni
Viestit: 38
Liittynyt: 21:30 25.03.2011.
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Softail-95: talven projektia

Viesti Kirjoittaja onni »

Smuigelle iso kiitos. Tuosta oli jeesiä.
Kuvia laitellaan kyllä kunhan on jotain laitettavaa.

edit: http://www.mmaf.fi/forum/index.php?acti ... opic=536.0
"Monesti näkee että koskemattoman rungon keulakulmaa halutaan muuttaa pelkillä t-kappaleilla, tällöin on syytä huomioida ettei etujättö jää liian pieneksi. Nyrkkisääntönä voidaan sanoa että suurimpaan osaan vakiorungoista viiden asteen kappaleet alkavat olla niillä rajoilla missä ajettavuus kärsii mikäli runkoon ei tehdä keulakulmamuutosta."

Pystyisikö siis pelkästään noilla 5 asteen muutospaloilla, joita tuossa joku jo kauppasikin,
tekemään tuon keulakulmamuutoksen ajettavuuden silti kärsimättä?

Ja kiitokset siis myös grasschopperille.Tajusin kyl mitä tarkoitit.
Tässäpä vielä kuvia lähtötilanteesta jos auttais hahmottamaan tjsp:
Kuva
Kuva
"Kiitoksia paljon, mutta tulin juuri ajatelleeksi miten vaarallista on rasittaa itseään liialla omaisuudella."
Uncle Sam
Viestit: 44
Liittynyt: 21:06 03.01.2004.
Viesti:

Re: Softail-95: talven projektia

Viesti Kirjoittaja Uncle Sam »

..
Viimeksi muokannut Uncle Sam, 12:51 09.01.2016.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Grasschopper1
Viestit: 1318
Liittynyt: 20:50 28.05.2007.
Paikkakunta: Tampere

Re: Softail-95: talven projektia

Viesti Kirjoittaja Grasschopper1 »

Kyllä varmaan noilla 5 asteen paloilla muutos onnistuisi,plus pidemmät yläputket.Mutta, kysymys kuuluu:Mitä olet hakemassa?Mitä haluat akseli välin olevan...paljonko keula kulmaa?
markon
Viestit: 54
Liittynyt: 18:50 02.11.2008.

Re: Softail-95: talven projektia

Viesti Kirjoittaja markon »

Onko toi tankissa oleva mittarin kotelo/kromimuoviloota sellainen 1 osainen joka täyttää tankkien välin ylhäältä alas asti? jos on ja olet siitä luopumassa, niin saattaisin olla kiinnostunut sen ostamaan.
Avatar
onni
Viestit: 38
Liittynyt: 21:30 25.03.2011.
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Softail-95: talven projektia

Viesti Kirjoittaja onni »

markon kirjoitti:Onko toi tankissa oleva mittarin kotelo/kromimuoviloota sellainen 1 osainen joka täyttää tankkien välin ylhäältä alas asti? jos on ja olet siitä luopumassa, niin saattaisin olla kiinnostunut sen ostamaan.
1-osainen on, ja myynnissä. Vaihdossakin voi jotain pyörätavaraa ehdottaa.
Esim. tankkia SAATTAISIN olla vaihtamassa jos sopivaa löytyy.
Suunnitelmat vielä niin aluillaan, ettei tiedä mitä meinaa, mutta niin on syksykin eli aikaa on.
"Kiitoksia paljon, mutta tulin juuri ajatelleeksi miten vaarallista on rasittaa itseään liialla omaisuudella."
Grasschopper1
Viestit: 1318
Liittynyt: 20:50 28.05.2007.
Paikkakunta: Tampere

Re: Softail-95: talven projektia

Viesti Kirjoittaja Grasschopper1 »

Vaikka aikaa on,se kuluu nopeasti.Kannattaa aloittaa heti,varsinkin jos joutuu teettämään vieraalla jotain hommia.Niissä tahtoo aina venyä ja luvatut aikataulut ei aina pidä ja nyt on vielä hiljaista monissa paikoissa.Keväällä on kiire taas joka puolella.
markon
Viestit: 54
Liittynyt: 18:50 02.11.2008.

Re: Softail-95: talven projektia

Viesti Kirjoittaja markon »

Paljonko pidät käikäleelä hintaa? Vaihdossa ei kyllä ole tarjota kuin rahaa. Postitatko?
Avatar
-Harikka-
Viestit: 4846
Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
Paikkakunta: 'suur'-Salon saaristo merenranta kauppala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

.
Viimeksi muokannut -Harikka-, 00:53 30.05.2019.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
mipu
Viestit: 16
Liittynyt: 12:45 16.07.2008.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Softail-95: talven projektia

Viesti Kirjoittaja mipu »

Harikka

Mulla takaa madalletussa 09 junassa 4 asteen kappaleet (saadettavat kahden asteen valein). Vakiokeulaputket, joten runko aika hyvin vaaterissa. Todella hyva ja vakaa ajaa 110 km/h tunnissa asti. Mutta sitten keula alkaa tekemaan pienta liiketta edestakaisin ja tuntuu tosi kevyelta.

Ohjausgeometria on mielestani ok. Ohjaus on tosi kevyt kaantaa muutoksen jalkeen, joten epailen ennemminkin sita etta johtuisi keulan keveydesta kuin geometriasta. En itse laittanut keulaa kiinni, mutta kuulin etta oli hieman tiukka ja olivat sorvanneet akselia (?) jotta menee paremmin paikoilleen.

Onko sulla samanlaisia kokemuksia kovissa vauhdeissa?

Tai mita keulalle voisi yrittaa tehda etta saisi jaykennettya. Kiristaa laakerit? Tarkistaa ettei ohjausakseli ole liian valja? Muuta?

t. Mikko
Vastaa Viestiin