Satula vinkkejä???

Omat projektit. "Talleissa tapahtuu". Erilaiset DIY "tee se itse" vinkit, erikoiset taikka toimivat ratkaisut jne

Valvojat: Pertti, pressa

Thewildchild
Viestit: 11
Liittynyt: 09:10 24.08.2011.

Satula vinkkejä???

Viesti Kirjoittaja Thewildchild »

Olen ajatellut tehdä softailiin uuden satulan, kun valmiina ei tunnu oikeen sellaista löytyvän. Satulasta on tarkoitus tulla yksiosainen ja pitkä, jotta saa kyytiläisenkin joskus mukaan. Rungon ajattelin tehdä lasikuidusta ja pinnan nahasta, mutta mitä pehmusteeksi???? Satulasta ei saisi tulla liian paksu, mutta silti sen tarvitsisi pysyä pehmeänä ja mukavana. Eli mikä olisi se hyvä materiaali, mitä olisi myös helppo työstää satulan muotoonkin?? Kertokaa vinkkejä sekä kokemuksia ja jos teillä on kuvia omista satulaprojekteista, niin laittakaa ihmeessä. Niistä saa aina hyviä vinkejä.
Pertti
Viestit: 5960
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Satula vinkkejä???

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Telttapatja on helppo työstää rälläkällä, mutta siitä ei kyllä mitään mukavaa ja pehmeää tule. Taitaa mukavuus ja ohkainen satula olla eri pyörissä.
moderattori

Romu rauhoittaa!
JJA
Viestit: 180
Liittynyt: 12:17 08.04.2007.
Paikkakunta: Länsirannikko
Viesti:

Re: Satula vinkkejä???

Viesti Kirjoittaja JJA »

http://www.hdcf.fi/juttutupa/viewtopic.php?f=36&t=39579" onclick="window.open(this.href);return false;

Käytä tuota limilevyä, sitä saa samoista kaupoista mistä superlonia (patja ja tyynyputkat). Pintaan sitten ohut valkoinen verhoiluvanu. Limiä voit muotoilla terävällä filepuukolla ja loput rälläkän lamellilaikalla.

Olen tehnyt oman satulan pohjat tolla ja on todella hyvä. Telttapatjaakin on kokeiltu... muuten hyvä, mutta mulle liian kova ja ei tahdo oikeen säilyttää muotojansa pitkässä juoksussa.
FL -53
hantta61
Viestit: 150
Liittynyt: 14:38 17.08.2011.
Paikkakunta: tuusula

Re: Satula vinkkejä???

Viesti Kirjoittaja hantta61 »

moi, mä tilasin mun custom sportyyn on off custom seat nimisestä puodista tuolta jenkkilästä 2-up satulan. otin sen geelillä ja aidolla nahalla ja makso shippauksineen 325 usd eli n,250e, ei oo vielä tullut mut ainakin kuvissa näyttää ihan super coolilta, kaverilla on monta vaihtoehtoo pintaan, käy tsekkaa!!!! eli googlaa onoffseat.com
p.erkkila
Viestit: 45
Liittynyt: 16:40 02.01.2009.
Paikkakunta: E-pohjanmaa
Viesti:

Re: Satula vinkkejä???

Viesti Kirjoittaja p.erkkila »

Terve! Minä Taittelin pohjan pellistä ite ja kerroin minkalainen sen pitää olla ja siitä tuli erittäin hyvä 100e! Verhoilija oli seinäjoen kupeessa Puh:0405712817
Avatar
jman
Viestit: 512
Liittynyt: 00:46 18.06.2012.
Paikkakunta: Hanoi
Viesti:

Re: Satula vinkkejä???

Viesti Kirjoittaja jman »

Satula tarvisi vähän modausta.
Kukapa olisi Tampereella osaava ja kuluttajaystävälliseen hintaan toimiva tekijä? Motopediassa tämä osio oli tyhjänpuoleinen.
Rautahauli
Viestit: 645
Liittynyt: 21:02 10.10.2010.

Re: Satula vinkkejä???

Viesti Kirjoittaja Rautahauli »

Ei ihan Tampereella mut aika lähellä, Satula-Ilkka. Yhteystiedot

Muokkasi mun sovelin satulan ja siitä tuli helvetin hyvä.
Avatar
jman
Viestit: 512
Liittynyt: 00:46 18.06.2012.
Paikkakunta: Hanoi
Viesti:

Re: Satula vinkkejä???

Viesti Kirjoittaja jman »

Kiitos vihjeestä. Toki jakkaramaakari Tampereelta olisi huomattavasti helpompi vaihtoehto tamperelaiselle kuin tekijä Toijalasta, mutta kaippa sitä voisi tuoltakin kysäistä.
Avatar
jman
Viestit: 512
Liittynyt: 00:46 18.06.2012.
Paikkakunta: Hanoi
Viesti:

Re: Satula vinkkejä???

Viesti Kirjoittaja jman »

Jäipähän kuitenkin kysymättä, kun ryhdyin modaamaan itse: "itse kun tekee, niin saa just sitä mitä sattuu tulemaan" vai kuinka se meni. :D

Kun tuli geeli satulaan tilattua, niin eikös se geeli/vaahtomuovi -raja sitten kuitenkin näkynyt pienenä rantuna. Eihän se iso rantu ollut, tuskin näkyvä, mutta riittävä modaamisen perusteeksi.
Nyt olisi vihjeet tervetulleita, että millä sen geelin rajan sitten piilottaa. Verhoilun alla (geelin päällä, mutta siis verhoilussa kiinni) oli ohut (3mm?) vaahtomuovi, jonka olisi kuvitellut rajan piilottavan, mutta eipähän riittänyt. Tietysti jos tuohon vetäisi lisää vähän jäykempää fylliä päälle, kai se sillä tasoittuisi, mutta kun ei halua paksuntaa satulaa, eikä toisaalta tehdä siitä turhan pintakovaakaan.
Eli vahvana vaihtoehtona ajatuksissa on pudottaa geelialuetta (jyns jyns) muutama milli alaspäin ja tuupata sen päälle vaahtomuovi, jonka saisi pystysivuiltaan liimattua geelin ympärillä olevaan vaahtomuoviin. Jos se vaikka pitäisi geelin paremmin paikallaan. Ja samalla ehkä vähän eristäisi geeliä auringonpaisteen lämpövaikutukseltakin. Tämän geelin päälle tulevan täytevaahtomuovin olisi kait hyvä olla mahdollisimman samanlaista kuin satulassa muualla jo oleva vaahtomuovi, jotta raja olisi mahdollisimman huomaamaton. Satulan "perusrakenne", eli valettu vaahtomuovi (varsin kumimaista valkoista materiaalia itse asiassa, ei ollenkaan sellaista keltaista huttua mitä ennenvanhaan satuloista muistan löytäneeni) vaikuttaa muutenkin kaikkineen sopivan jämäkältä, mutta silti pehmeämmältä kuin ruotalevy tai limilevy.

Nonnih, se pohjustuksesta. Kysymyksiin.

Saako tuota "valuvaahtomuovia" jostain levytavarana? Millä nimellä kannattaa lähteä kyselemään?
Pystyykö geeliin liimaamaan vaahtomuovia (vaahtokumia?) jollain oikein kiinnikin? Tuohon tatinaan ei ainakaan satulan verhoilun kiinnittänyt kontaktiliima ollut tarttunut.
aximus
Viestit: 14
Liittynyt: 21:08 20.05.2009.
Paikkakunta: Rauma

Re: Satula vinkkejä???

Viesti Kirjoittaja aximus »

Kannattaa kysellä ammattioppilaitoksilta jossa on verhoilulinja. Oman satulan kunnostus onnistui hyvin ja edullisesti.
Vastaa Viestiin