Sportsteriin lisää kantavuutta

Runko, jousitus, keula, renkaat, vanteet, jarrut, peltiosat, satulat

Valvojat: Pertti, pressa

Avatar
Karcca
Viestit: 21
Liittynyt: 00:37 25.01.2011.
Paikkakunta: Liminka
Viesti:

Sportsteriin lisää kantavuutta

Viesti Kirjoittaja Karcca »

883/1200 Sortsterini vm. 2008 on mallia low. Ihan kiva muuten, mutta ei sovi kahden matkustettavaksi. Takajouset lyö pohjaan jäykimmälläkin asennolla heitoissa. Kuskin ja matkustajan yhteispaino varusteineen on luokkaa 170 kg. Ajattelin vaihtaa matkavarustuksen kanssa taakse jonkun muun H-D mallin iskarit. Toisessa jutussa aiemmin kaveri oli päätynyt Dynan joustimiin. Myynnissä olis -07 Street Bobin iskarit. Mahtaakohan nuo mennä heittämällä paikalleen ja seuraako muutoksesta jotain pahoja ongelmia ajo-ominaisuuksiin tai muuta säätötarvetta. Paikalaan on nyt 11" pitkät iskarit. Sportsterin perusmallissa taitaa olla 13,5" mittaiset. Kuka tietää?
...ei kai sitten muuta.
Avatar
JPI666
Viestit: 253
Liittynyt: 18:07 10.04.2008.
Paikkakunta: Vantaa

Re: SPORTSTERIIN LISÄÄ KANTAVUUTTA

Viesti Kirjoittaja JPI666 »

Osta esim. Madhogilta ne budget iskarit ja säädä ne kireimmälle. Maksaa muistaakseni about 140€. Mulla on ne käytössä ja itse painan n. 105kg ja kestää vielä hyvin kyydittämistäkin vaikka mulla on takalokari laskettu monta senttiä alemmaksi.
Avatar
Sepixlh
Viestit: 4218
Liittynyt: 08:26 22.04.2002.
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: SPORTSTERIIN LISÄÄ KANTAVUUTTA

Viesti Kirjoittaja Sepixlh »

Tuon ikäisen 883 sportsterin takaiskarin orkkispituus riippuu pyörän mallista:
XL883 13"
XL883L 11" (sulla on kuvauksesi mukaan tämä)
XL883R 13"
Jos ja kun vaihdat pidemmät iskarit tarkista että pakoputki ja remmi kulkevat mukana...eli eivät ota kontaktia swingin eikä minkään muunkaan kanssa. Samoin keulalle tarvii tehdä jotain jos hyvän meinaa saada.
En muista tarkkaan mutta eikös low mallissa ole myös keula 2" ????
Tässä(kään) et saa hyvää, halpaa sekä toimivaa samassa paketissa.
http://www.progressivesuspension.com/productsearch.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
You live more in 5 minutes on a bike like this going flatout, than some people live in a lifetime.
-Burt Munro
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: SPORTSTERIIN LISÄÄ KANTAVUUTTA

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Sepixlh kirjoitti:Tässä(kään) et saa hyvää, halpaa sekä toimivaa samassa paketissa.
http://www.progressivesuspension.com/productsearch.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Aivan totta. Jäykkä ja matala ei ole synonyymi hyvälle ajetavuudelle, vaan useimmiten juuri sen vastakohta :twisted: Tässä on nyt hyvä paikka jatkaa uuden pyörän ryssimistä tai parantaa sen ajettavuus kunnollisilla palikoilla.

Jatkaa siksi, että tehdas on jo pannut ajomukavuuden pilaamisen hyvälle alulle tuolla low-sarjalla, siinä kun on lisäksi vielä satulastakin otettu puolet pois pehmusteesta. En ylipäänsä ymmärrä miksi kenkään pitää edes ostaa tuota low-mallia, ellei kyse ole pelkästään jalkojen ylettymisestä maahan :roll:

500e progressiven iskareihin perään ja keulaan ja ajamisesta voi myös nauttia - ei ole paha hinta, jos pyörällä aikoo ajaakin :!: Tässäkin halvimmalla saa ajoneuvoa parannettua satsaamalla alustaan, tuo raha menee bling blingiin hyvin äkkiä :roll:
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
Karcca
Viestit: 21
Liittynyt: 00:37 25.01.2011.
Paikkakunta: Liminka
Viesti:

Re: SPORTSTERIIN LISÄÄ KANTAVUUTTA

Viesti Kirjoittaja Karcca »

Kiitos vinkeistä, tiedoista ja mielipiteistä.
...ei kai sitten muuta.
Avatar
LeClerc
Viestit: 726
Liittynyt: 13:28 06.01.2010.
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Re: SPORTSTERIIN LISÄÄ KANTAVUUTTA

Viesti Kirjoittaja LeClerc »

komppaan Joea, mulla oli ensin Low ja sun kanssa samat ongelmat. Nyt normimalli ja ero on SUURI.
Takaiskari + vakiosatulan tuntee ahterissa pienessäkin kuopassa ja kun etupää pohjaa lähes paikallaan siihen nojatessa... :(
mielestäni Low on todella hieno, mutta noille perusongelmille on tehtävä jotain.
- it is I, LeClerc -
FLD Dyna Switchback -13
Avatar
JPI666
Viestit: 253
Liittynyt: 18:07 10.04.2008.
Paikkakunta: Vantaa

Re: SPORTSTERIIN LISÄÄ KANTAVUUTTA

Viesti Kirjoittaja JPI666 »

Tietysti kannattaa muistaa myös se, että vaikka pistät 400-500 euroa alustaan, niin hyvä ajettavuus ja Harley-Davidson ei siltikään sovi samaan lauseeseen, jos vertaa johonkin oikeasti ajettavaan pyörään. Mun mielestä HD pitääkin olla semmonen että töyssyt tuntuu hanurissa ja vähän vittumainen ajettava :D
Jos haluaa helppoa ja hyvää ajettavuutta, voi vaihtaa merkkiä. :roll:
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: SPORTSTERIIN LISÄÄ KANTAVUUTTA

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

JPI666 kirjoitti: hyvä ajettavuus ja Harley-Davidson ei siltikään sovi samaan lauseeseen
Mutta juuri tästä syystä sen muutoksen voi tehdäkin, koska ajettavuus ei tule niin hyväksi, että se pilaisi pyörän 8) :mrgreen:
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
Sepixlh
Viestit: 4218
Liittynyt: 08:26 22.04.2002.
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: SPORTSTERIIN LISÄÄ KANTAVUUTTA

Viesti Kirjoittaja Sepixlh »

Joe Cool kirjoitti:
JPI666 kirjoitti: hyvä ajettavuus ja Harley-Davidson ei siltikään sovi samaan lauseeseen
Mutta juuri tästä syystä sen muutoksen voi tehdäkin, koska ajettavuus ei tule niin hyväksi, että se pilaisi pyörän 8) :mrgreen:
Kyllähän tuo ajettavuuden jonkinmoiselle tasolle (sportsterissakin ehkä FXR) saa mutta silloin menee vaihtoon takaswinggi, iskari ja jouset, koko keula, renkaat. Noilla PS:n kamoilla sen saa jo "sinnepäin", merkkejä on toki muitakin mutta HD:n sopivaa pakettia ei ole listalla eli joutuu teettämään.
You live more in 5 minutes on a bike like this going flatout, than some people live in a lifetime.
-Burt Munro
Avatar
Kiwi
Viestit: 2160
Liittynyt: 22:09 18.01.2010.
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: SPORTSTERIIN LISÄÄ KANTAVUUTTA

Viesti Kirjoittaja Kiwi »

Tai sitten mennään jo tähän ammattikoulusta tuttuun morkkaamiseen, kun opettaja kysyy miksi pitää tehä vaikeesti, mikset kerralla osta hyvää...
Avatar
Karcca
Viestit: 21
Liittynyt: 00:37 25.01.2011.
Paikkakunta: Liminka
Viesti:

Re: SPORTSTERIIN LISÄÄ KANTAVUUTTA

Viesti Kirjoittaja Karcca »

JPI666 kirjoitti:Osta esim. Madhogilta ne budget iskarit ja säädä ne kireimmälle. Maksaa muistaakseni about 140€. Mulla on ne käytössä ja itse painan n. 105kg ja kestää vielä hyvin kyydittämistäkin vaikka mulla on takalokari laskettu monta senttiä alemmaksi.
Ok! Budjetti-iskarit on paikallaan. Panostus (=uhraus) 150,- + 25,- lisät. Yömyöhään asennetut releet jäi vielä ajossa kokeilematta, kun en viitsinyt herättää naapureita H-D:n metelillä. Varsin jämyiltä vaikuttavat orkkiksiin verrattuna. Myyjän, Madhog, ilmoituksessa oli merkintä 11" ja 12" pituuksista ja säädettävyydestä. Minun mittauksella 11" oli kohdallaan. Mistä saan tuon lisätuuman? Onko säätäminen yksinkertaisesti alemman "suojapeltirenkaan", jossa on niitä reikiä, pyörittämistä sopivalla työvälineellä? Säätötyökalua ei tullut mukana eikä ohjeita, hami kyllä. Ei viitsis tällä iällä enää kaikkea kokeilla kantapään kautta. Kuka tietää?
...ei kai sitten muuta.
Grasschopper1
Viestit: 1318
Liittynyt: 20:50 28.05.2007.
Paikkakunta: Tampere

Re: Sportsteriin lisää kantavuutta

Viesti Kirjoittaja Grasschopper1 »

Olikohan kuitenkin niin,että iskaria oli tarjolla 11' ja 12' tuumaisena ja säädöllä pystyy vaikuttamaan vain jäykkyyteen?Usein on kyllä näin.Jäykkyyden säätöön on olemassa omanlainen avain.Kannattaa kysyä MP osia myyvistä liikkeistä tai käydä jossain MP huollossa.
Avatar
JPI666
Viestit: 253
Liittynyt: 18:07 10.04.2008.
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sportsteriin lisää kantavuutta

Viesti Kirjoittaja JPI666 »

Juu elikkä niitä myydään 11 ja 12" tuumaisina :)
Olet ilmeisesti ostanut 11" ja niistä ei 12" tehdä mitenkään.
Niitä myydään myös työkaluja iskareiden kiristämiseen, se tapahtuu siitä iskarin alaosan rei´istä pyörittämällä. Kiristäminen voi toki onnistua myös kikkailemalla jollain toisella työkalulla, esim. isoilla papukaijapihdeillä ym. mutta voi jäädä jälkiä iskariin, joten en suosittele.

Muistaakseni mulla oli noi kyllä jo valmiina tosi jäykällä, joten en usko (jos sulla vakiomestassa lokari on?), että pohjaa kaksipäälläkään.

Kuvan varustuksella ja kaksipäälle ajettaessa joutui vasta kiristämään :D
Liitteet
matkanightster.jpg
Viimeksi muokannut JPI666, 11:54 17.05.2011.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
shellraiser
Viestit: 61
Liittynyt: 11:35 31.12.2010.
Paikkakunta: Tampere

Re: SPORTSTERIIN LISÄÄ KANTAVUUTTA

Viesti Kirjoittaja shellraiser »

Karcca kirjoitti:
JPI666 kirjoitti:Osta esim. Madhogilta ne budget iskarit ja säädä ne kireimmälle. Maksaa muistaakseni about 140€. Mulla on ne käytössä ja itse painan n. 105kg ja kestää vielä hyvin kyydittämistäkin vaikka mulla on takalokari laskettu monta senttiä alemmaksi.
Ok! Budjetti-iskarit on paikallaan. Panostus (=uhraus) 150,- + 25,- lisät. Yömyöhään asennetut releet jäi vielä ajossa kokeilematta, kun en viitsinyt herättää naapureita H-D:n metelillä. Varsin jämyiltä vaikuttavat orkkiksiin verrattuna.
Laitatko kokemuksia kun olet noilla jonkun verran ajanut. Kiitos.
Avatar
Karcca
Viestit: 21
Liittynyt: 00:37 25.01.2011.
Paikkakunta: Liminka
Viesti:

Re: Sportsteriin lisää kantavuutta

Viesti Kirjoittaja Karcca »

Kiitos taas kommenteista. Laitan raporttia kokemuksiatani, kun pääsen koeajolle - yksin ja kyytiläisen kanssa.
...ei kai sitten muuta.
Vastaa Viestiin