SE Compensator

Moottori, vaihteisto, ensiöveto, toisioveto, startti

Valvojat: Pertti, pressa

Avatar
apartaapee
Viestit: 28
Liittynyt: 09:01 12.08.2009.
Viesti:

SE Compensator

Viesti Kirjoittaja apartaapee »

Morjesta,

Voisitteko jeesata kaveria vähän ja kertoa tuosta Screamin' Eaglen Compensatorista (mikä se sitten lienee suomeksi). Noista ameriikan foorumeista olen ymmärtänyt, että monet ovat olleet tyytyväisiä vaihdettuaan alkuperäisen tähän hieman vahvempaan "vastapainoon" tai mikä se nyt sitten onkaan. Käynnistyvyys on parantunut ja vaihteet ovat menneet päälle jouhevammin. Lisäksi väitetään koneen sietävän paremmin teräviä kiihdytyksiä ja moottorijarrutuksia.

Jos joku teistä on vaihtanut tuon mystisen möykyn omaan pyöräänne niin voisi vaikka kommentoida onnistuuko se vähemmän rassanneelta mutta kohtuullisilla kädentaidoilla omaavalta ihan "kotitöinä". Mitä muuta kannattaa/joutuu vaihtaa samalla ja tarvitseeko erikoistyökaluja.

Talviterveisin,
-aapee-
CVO Fat Bob 2009, Black Diamond with Fire Quartz
Avatar
apartaapee
Viestit: 28
Liittynyt: 09:01 12.08.2009.
Viesti:

Re: SE Compensator

Viesti Kirjoittaja apartaapee »

Tuossa on kyllä yksi linkki asiaan.

http://www.hdtalking.com/transmission_c ... r_kit.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Heittäkää kuitenkin kommentteja jos olette vaihdon tehneet.
-aapee-
CVO Fat Bob 2009, Black Diamond with Fire Quartz
Avatar
hdjokke
Viestit: 1114
Liittynyt: 16:49 17.07.2002.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: SE Compensator

Viesti Kirjoittaja hdjokke »

apartaapee kirjoitti:Morjesta,

Voisitteko jeesata kaveria vähän ja kertoa tuosta Screamin' Eaglen Compensatorista (mikä se sitten lienee suomeksi). Noista ameriikan foorumeista olen ymmärtänyt, että monet ovat olleet tyytyväisiä vaihdettuaan alkuperäisen tähän hieman vahvempaan "vastapainoon" tai mikä se nyt sitten onkaan. Käynnistyvyys on parantunut ja vaihteet ovat menneet päälle jouhevammin. Lisäksi väitetään koneen sietävän paremmin teräviä kiihdytyksiä ja moottorijarrutuksia.

Jos joku teistä on vaihtanut tuon mystisen möykyn omaan pyöräänne niin voisi vaikka kommentoida onnistuuko se vähemmän rassanneelta mutta kohtuullisilla kädentaidoilla omaavalta ihan "kotitöinä". Mitä muuta kannattaa/joutuu vaihtaa samalla ja tarvitseeko erikoistyökaluja.

Talviterveisin,
En ole hankkinut moista kompensaattoria, kun on vanhempi Softis. Ohjetta katsoneena uskon kyllä, että selviät asennuksesta. Herää vain kysymys, miksi tuollainen pitää hankkia? Eikö nyt käynnisty hyvin tai mene vaihteet päälle? Onko akusta loppunut virta kesken ajon sulla joskus? Onko TC 96 näissä asioissa huonompi kuin TC 88?

Käyhän hankkiminen ja asennus harrastuksesta, mutta kun en usko, että siitä on tuntuvaa etua. Se ei säästä aikaa/vaivaa missään huoltotoimenpiteessä, eikä lisää tehoa/vääntöä. Kuinka paljon muuten teet teräviä kiihdytyksiä ja moottorijarrutuksia?

Itselläkin on omassa mopossa vaikka mitä tarpeetonta. Koska joku osa on olemassa, niin pitäähän se hankkia. Meitä fiksummat inssit ja myyntimiehet ovat näin päättäneet Harley-Davidsonilla. :D

Jos nyt silti meinaat hankkia vermeen, niin ei vaihdossa erikoistyökaluja tarvita. Tsekkaa vaikka vetohihnan vaihto sivuiltani. Siinä on paljon ohjetta koneen vetopuolen operointiin: http://www.hdjokke.com/hdjokke/Softailv ... aihto.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Jokke
Anna hyvän kiertää
Vain hieman "paranneltu" 2001 FXSTI
Avatar
smuige
Viestit: 5776
Liittynyt: 22:19 24.10.2002.
Paikkakunta: Stadi
Viesti:

Re: SE Compensator 2007 eteenpäin +96cid koneisiin

Viesti Kirjoittaja smuige »

Tuo Compensator (Sprocket) toimii "nykäyksenvaimentimena".

Tuossa tehtaan ohjeet pdf muodossa.
http://www.harley-davidson.com/en_US/Me ... J04825.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Sarja sopii 2007 eteenpäin BT malleihin, paitsi 2008 ja uudempiin FXCW/C (Rocker®) tai 2009 uudempiin FXSTSSE3 (2009 Screamin' Eagle® Softail® Springer®) malleihin.

Toiminta.
Siellä kampuran päässä on valmiiksi jo sellainen (Big Twineissä) ja se eliminoi liialliset nykäykset alhaisilla kierroksilla cruisaillessa, moottorijarrutuksen "takaisinlyönnin", repivän kiihdytyksen nykäyksen, starttauksen "löysät pois" jne.
Eli tuo säästää konetta, vaihdelaatikkoa, ensiövetoa eli koko voimansiirtoa.
Ja on lisäksi vielä kirjoittajien kokemusten perusteella hiljaisempikin.

Ilmeisesti alkuperäisen jousi on koettu liian heikoksi ja tuolla SE sarjalle se on sitten vahvempi. Ja jäykempi. Tai oikeastaan koko nykäyksenvaimennin on erilailla/uudestaan suunniteltu.

Sportsterissa ja Buellissa ei moista nykäyksenvaiminninta ole.
Ja se näkyi juuri yhdessä 2000-luvun Buellissa (26'000km) kun kampuran rihlat/spoorit/boorit oli kulahtaneet.
Siellä oli päässyt tuo laturin roottori hakkaamaan edes-takaisin kiihdytysten ja moottorijarrutusten aikana.
Saattoi olla kampuran mutsku "ei tarpeeksi kireällä"?
Seurauksena oli koneremontti -> kampuran vaihto, kun sitä vetopuolen akselia ei voi vaihtaa ihan helposti erikseen (limppu ja akseli yhtä tavaraa...). Jos olis mennyt vai ne roottorin rihlat/spoorit/boorit niin ei olis ollut mitään hätää, uusi roottori vain paikoilleen.
(1990-luvun alun Buelleissa oli tuo nykäksenvaimennin takarattaan yhteydessä.)
Seuraava Walkka Swap
Pääsiäisenä 2019
Avatar
hdjokke
Viestit: 1114
Liittynyt: 16:49 17.07.2002.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: SE Compensator 2007 eteenpäin +96cid koneisiin

Viesti Kirjoittaja hdjokke »

smuige kirjoitti: Ilmeisesti alkuperäisen jousi on koettu liian heikoksi ja tuolla SE sarjalle se on sitten vahvempi. Ja jäykempi. Tai oikeastaan koko nykäyksenvaimennin on erilailla/uudestaan suunniteltu.
Tästä pääsemmekin Harley-Davidsonismin alkulähteille: Tehdään keskinkertainen osa myyntipyörään ja myydään sitten parannettu osa tilalle ja tienataan osakaupalla. Järkätään samalla huoltoketjullekin töitä, kun nykyjenkki tuskin asentaa osia itse. Voisihan tuo osa olla vakionakin kaikissa malleissa, jos kerran on parempi - siis näissä kaikkein tuoreimmissa. Mahtoiko tehdas huonontaa (tai pitää samana) tämän osan vuodesta 2007 lähtien, kun pataa suurennettiin. Ei kait se aiemmin ollut mikään ongelma? No onhan 1999-2006 TC 88 Big Twineissä pienempi kuutiotilavuus ja vähemmän tehoakin. Ei ehkä nyi niin terävästi, kuin nämä uusimmat supermoottorit. :)
Jokke
Anna hyvän kiertää
Vain hieman "paranneltu" 2001 FXSTI
Avatar
apartaapee
Viestit: 28
Liittynyt: 09:01 12.08.2009.
Viesti:

Re: SE Compensator

Viesti Kirjoittaja apartaapee »

Kiitokset kommenteista.

Täytynee varmaan vaihtaa omaan 110" koneiseen tuo piakkoin jos sillä jotain ennaltaehkäisevää saa aikaiseksi vaikka tuo oma ajotapa ei ole ihan agressiivisimmasta päästä. Käsittääkseni tehdas alkoi laittamaan noita vasta 2010 CVO -malleihin vakiona. Paljonko lie vaihto maksaa Suomessa H-D:n huollossa?
-aapee-
CVO Fat Bob 2009, Black Diamond with Fire Quartz
Vastaa Viestiin