Evo Sportsterin startti räsähtää (-98 1200s)
Re: Evo Sportsterin startti räsähtää (-98 1200s)
Vanha topic mutta omassa mopossa samaa ongelmaa eli lämpimänä startatessa tulee välillä aivan kuin takapotku koneeseen tai joku vastaava pauke.
Kylmänä käynnistyy aina moitteetta.
Olisiko ideoita mistä lähtee tutkiin asiaa.
-09 TC softail, vakio ja ajettu n.40tkm. Akku alkuperäinen.
Kylmänä käynnistyy aina moitteetta.
Olisiko ideoita mistä lähtee tutkiin asiaa.
-09 TC softail, vakio ja ajettu n.40tkm. Akku alkuperäinen.
Re: Evo Sportsterin startti räsähtää (-98 1200s)
-09 Street bob on tehnyt tuota uudesta asti, mut räsähtely paheni ajan mittaan. Akun oltua selvästi ehtoopuolella (80tkm) ostin uuden tarvikeakun (AGM, made in USA). Oireet väheni muttei poistuneet kokonaan. Kai se ei vaan jaksa panna vauhtia pyöritykseen ja eka kipinä tulee liian aikaisin. Matkalehmässä on tosi paljon isompi akku (kuin Dynassa), tiä oisko niissä tätä vaivaa.Kapanen kirjoitti:Vanha topic mutta omassa mopossa samaa ongelmaa eli lämpimänä startatessa tulee välillä aivan kuin takapotku koneeseen tai joku vastaava pauke.
Kylmänä käynnistyy aina moitteetta.
Olisiko ideoita mistä lähtee tutkiin asiaa.
-09 TC softail, vakio ja ajettu n.40tkm. Akku alkuperäinen.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
'09 Street Bob 2009=>
-
- Viestit: 72
- Liittynyt: 21:40 25.05.2016.
Re: Evo Sportsterin startti räsähtää (-98 1200s)
Samanlaista oiretta tuli Sporsteriin (-88), jatkoin tähän vanhaan aiheeseen, kun esimerkiksi joku heitti tässä että sytytys voi olla muuttunut tekee tämän tai enskan veto on löysällä.
Vika tuli ilmi tosiaan lämpöisenä, ekalla startilla räsähtää/sorvaa, mutta heti toisella startilla siisti käynnistyminen, tosin tästä nyt kolmen kerran kokemus.
Akku on noin parivuotta vanha.. mikähän oli järkevintä ensin tutkia ?
Vika tuli ilmi tosiaan lämpöisenä, ekalla startilla räsähtää/sorvaa, mutta heti toisella startilla siisti käynnistyminen, tosin tästä nyt kolmen kerran kokemus.
Akku on noin parivuotta vanha.. mikähän oli järkevintä ensin tutkia ?
Re: Evo Sportsterin startti räsähtää (-98 1200s)
Väittäisin startin bendixin antavan periksi, se vaan on vähän ikävä purkaa mutta kun enskakopan ottaa käteen voi vielä kokeilla menikö diagnoosi oikein.
-
- Viestit: 72
- Liittynyt: 21:40 25.05.2016.
Re: Evo Sportsterin startti räsähtää (-98 1200s)
Okei, eli koppa pois ja tutkii mitenkä Bendix osuu kehälle, vai kuinka tämän parhaiten onnistuu.. ilmeisesti startit taitaa olla kovissa hinnoissa näihin jos joutuu uusimaan.
En tiedä voiko olla vaikutusta sillä että koneesta on ilmeisesti joskus tehty 883->1200cc…
Re: Evo Sportsterin startti räsähtää (-98 1200s)
Ilman koppaa ei saa startata.
Koppa toimii tukilaakerina ja jos sitä ei ole startti vääntää akselin paskaksi.
Koppa toimii tukilaakerina ja jos sitä ei ole startti vääntää akselin paskaksi.
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!
-
- Viestit: 72
- Liittynyt: 21:40 25.05.2016.
Re: Evo Sportsterin startti räsähtää (-98 1200s)
Okei, ilman koppaa ei siis parane pyöräyttää. Näkeekös sen toiminnan muuten, tai millä tämän mahdollisen vian toteaminen.
Katselin tuossa noita uusia startteja, niin näytti että jopa 1981-2021 kävisi sama? Mutta alkuperäisiin starteihin kuitenkin eri korjaussarjat..
Katselin tuossa noita uusia startteja, niin näytti että jopa 1981-2021 kävisi sama? Mutta alkuperäisiin starteihin kuitenkin eri korjaussarjat..
Re: Evo Sportsterin startti räsähtää (-98 1200s)
Bendix-ratas ei ole kallis. Allballs ainakin kohtuu hyväksi havaittu ja halpa.
Muutkin tuon merkkiset tarvikeosat hyviä....laakerisarjat pyöriin, ohjaukseen yms.
Muutkin tuon merkkiset tarvikeosat hyviä....laakerisarjat pyöriin, ohjaukseen yms.
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!
-
- Viestit: 72
- Liittynyt: 21:40 25.05.2016.
Re: Evo Sportsterin startti räsähtää (-98 1200s)
Tein tänään pienen testi, otin pyörän oman akun pois ja kytkin auton akun pyörään kiinni ja tästä startaten, mikä onnistuikin hienosti. Pari starttia eikä yhtään räjähdystä, annoin hetken jopa käydä ja tämänkin jälkeen ok käynnistys.
Katselin sitä starttia ulkoisesti niin tämän poistaminen vaatisi näköjään putkien irroittamista yms eli tämä olisi paljon mukavempaa jos vain olisi akussa vika
Tässähän joku aikaisemmin keskusteli että lämpöisenä teki tuota startti ongelmaa ja että ensiön kiristys olisi auttanut, voiko tällä olla vaikutus?
Katselin sitä starttia ulkoisesti niin tämän poistaminen vaatisi näköjään putkien irroittamista yms eli tämä olisi paljon mukavempaa jos vain olisi akussa vika
Tässähän joku aikaisemmin keskusteli että lämpöisenä teki tuota startti ongelmaa ja että ensiön kiristys olisi auttanut, voiko tällä olla vaikutus?
Re: Evo Sportsterin startti räsähtää (-98 1200s)
Ensiöketjuhan kiristyy lämmetessään, joten melko ääntelyitä pitäisi tulla jo kylmänä jos kiristys auttaa. Kannattaa toki sekin tarkistaa.
Startin bendixiä voi kokeilla sormilla, jos se pyörii molempiin suuntiin ei se saa kunnolla moottoria pyöritettyä.
Startin bendixiä voi kokeilla sormilla, jos se pyörii molempiin suuntiin ei se saa kunnolla moottoria pyöritettyä.
-
- Viestit: 72
- Liittynyt: 21:40 25.05.2016.
Re: Evo Sportsterin startti räsähtää (-98 1200s)
Jatkan nyt tähänkin keskusteluun, kun tämäkin osaltani sai tuomion, siis startti . Elikkä koko kesä meni hyvin akun vaihdon jälkeen, viimeisimmillä ajokerroilla teki välillä pelkkiä naksauksia startatessa mutta lähti kuitenkin. Viimeisellä reissulla startti jäi päälle käynnistyessä, toki oli ihmeellistä että bendix ei lyönyt startin kehälle, startti vaan pyöri iloisesti vaikka katkaisi virrat, toki hetken päästä se lopetti pyörimästä, tämän jälkeen teki kaksi starttia normaalisti että pääsi ajettua perille.
Startti tuli purettua osiin ja ensimmäisenä huomattu että solenoidin kuparit(kontakti pinnat) olivat lähes sulaneet pois, startin moottorin laakerit lopussa ja kollektorin pinnat kuluneet, ankkurin käämit hinkkaantuneet johonkin , myös staattori käämit olivat aika mustia…
Mutta bendix oli kohtuu kunnossa, tähänkin ehkä kuitenkin vaihtaisin laakerit….
Eiköhän tuo startti oli tehtävänsä tehnyt.
Startti tuli purettua osiin ja ensimmäisenä huomattu että solenoidin kuparit(kontakti pinnat) olivat lähes sulaneet pois, startin moottorin laakerit lopussa ja kollektorin pinnat kuluneet, ankkurin käämit hinkkaantuneet johonkin , myös staattori käämit olivat aika mustia…
Mutta bendix oli kohtuu kunnossa, tähänkin ehkä kuitenkin vaihtaisin laakerit….
Eiköhän tuo startti oli tehtävänsä tehnyt.
Re: Evo Sportsterin startti räsähtää (-98 1200s)
Se bendiks ei päällepäin huonoksi menekkään.
Rattaat ja laakerit kestää, mutta sisällä oleva suuntalaakeri alkaa luistaa, jolloin bendix menee vaihtoon.
Oireena on, ettei startti enää ota kunnolla kiinni, vaan ikäänkuin lipsahtaa irti startatessa.
Tuossa taitaa olla startti sellaisessa kunnossa, että se kannattaa vaihtaa kokonaan uuteen.
https://www.kahlekuningas.net/epages/ka ... cts/530619
Kaikenlaisia tehostartteja on, mutta ne eivät lisää sähköä tee. Heikolla akulla, tai huonoilla/pienipoikkipintaisilla kaapeleilla ne tehostartin lupaamat kilowatit jää tulematta.
Vähä niin kuin kytkisi paloletkun omakotitalon kastelukannujen täyttöön tarkoitettuun vesipostiin.
Vesimäärä ei muutu miksikään, vaikka letkussa on iso reikä.
Rattaat ja laakerit kestää, mutta sisällä oleva suuntalaakeri alkaa luistaa, jolloin bendix menee vaihtoon.
Oireena on, ettei startti enää ota kunnolla kiinni, vaan ikäänkuin lipsahtaa irti startatessa.
Tuossa taitaa olla startti sellaisessa kunnossa, että se kannattaa vaihtaa kokonaan uuteen.
https://www.kahlekuningas.net/epages/ka ... cts/530619
Kaikenlaisia tehostartteja on, mutta ne eivät lisää sähköä tee. Heikolla akulla, tai huonoilla/pienipoikkipintaisilla kaapeleilla ne tehostartin lupaamat kilowatit jää tulematta.
Vähä niin kuin kytkisi paloletkun omakotitalon kastelukannujen täyttöön tarkoitettuun vesipostiin.
Vesimäärä ei muutu miksikään, vaikka letkussa on iso reikä.
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!
-
- Viestit: 72
- Liittynyt: 21:40 25.05.2016.
Re: Evo Sportsterin startti räsähtää (-98 1200s)
Juu näihän se on startti täytyy uusia, kesällä hommasin jo valmiiksi 25mm2 johtoa, (vanha 16mm2)täytyy vaan mittailla oikean mittainen ja puristaa putkikaapelikengät sen jälkeen,Pertti kirjoitti: ↑07:55 01.09.2024. Se bendiks ei päällepäin huonoksi menekkään.
Rattaat ja laakerit kestää, mutta sisällä oleva suuntalaakeri alkaa luistaa, jolloin bendix menee vaihtoon.
Oireena on, ettei startti enää ota kunnolla kiinni, vaan ikäänkuin lipsahtaa irti startatessa.
Tuossa taitaa olla startti sellaisessa kunnossa, että se kannattaa vaihtaa kokonaan uuteen.
https://www.kahlekuningas.net/epages/ka ... cts/530619
Kaikenlaisia tehostartteja on, mutta ne eivät lisää sähköä tee. Heikolla akulla, tai huonoilla/pienipoikkipintaisilla kaapeleilla ne tehostartin lupaamat kilowatit jää tulematta.
Vähä niin kuin kytkisi paloletkun omakotitalon kastelukannujen täyttöön tarkoitettuun vesipostiin.
Vesimäärä ei muutu miksikään, vaikka letkussa on iso reikä.
Lähinnä toi johdon hankinta tuli sillä kun vanhat johto oli hinkannut sylinteriin… tässä on joku joskus kääntänyt akun väärinpäin eli navat pois rungosta päin ja akun kotelot heitetty menee…
Onko toi 1,4kw alkuperäinen koko startissa ja eikös silläkin pitäisi ihan hyvin pärjätä… jossain keskusteluissa väitettiin että noi 883-1200 suurennettu vaatisivat paremman starttimoottorin….
Re: Evo Sportsterin startti räsähtää (-98 1200s)
Ainakin tehtaalta lähtevät samalla startilla 883 ja 1200.
Lunttasin tuolta https://www.vtwincity.fi/verkkokauppa/f ... ibrand=HDM
Lunttasin tuolta https://www.vtwincity.fi/verkkokauppa/f ... ibrand=HDM
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!
Re: Evo Sportsterin startti räsähtää (-98 1200s)
Taisi olla orkkis 1,2 kW kummassakin.
Ja taisi olla Big Twineissäkin, esim. 1998 Softail 1340 cm3 tuolloin 1,2 kW alkuperäisstartti. Eli ei varmaankaan ole startin koosta kiinni. Tarvikestartit kehuskeli tuolloin 1,4 kW tehoilla.
Ja taisi olla Big Twineissäkin, esim. 1998 Softail 1340 cm3 tuolloin 1,2 kW alkuperäisstartti. Eli ei varmaankaan ole startin koosta kiinni. Tarvikestartit kehuskeli tuolloin 1,4 kW tehoilla.