ruisku-sporan tyhjäkäynti

Kaasutin, ruisku- ja ohjaus, sytytys, ilmanpuhdistin, pakoputkisto

Valvojat: Pertti, pressa

Avatar
LeClerc
Viestit: 726
Liittynyt: 13:28 06.01.2010.
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

ruisku-sporan tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja LeClerc »

2008 pikku Sportster on kylmänä häiritsevän korkeat tyhjäkäynnin kierrokset. Aikaisemmassa vastaavassa -07 mallissa tätä ei esiintynyt.

Onko ainoa mahdollisuus vaikuttaa tähän ajaa huollon yhteydessä uutta koodia ruiskuohjelmaan?

Niin vai joku ruiskun ohjausboxi?

Nm. Lähtee turhan vauhdikkaasti
- it is I, LeClerc -
FLD Dyna Switchback -13
karibo
Viestit: 153
Liittynyt: 17:41 12.06.2010.
Paikkakunta: Rio de Janeiro

Re: ruisku-sporan tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja karibo »

No joo.

En nyt ole ihan varma sporista, mutta uudet Big Twinit on tyhjakaynniltaan 1050 +/- 25 rpm.

Taman lisaksi seokset ovat saadetty todella laihallle.

En ihan heti lahtisi kikkailemaan pelkan tyhjakaynnin kanssa. Kannattaa saataa ensin seokset rikkaammalle ja sitten sita tyhjakayntia viilaamaan.

Taalla brasseissa dealeri ei suostu saatamaan mitaan, mutta ehkapa siella Suomessa saa maahantuojalta/huoltoliikkeelta uuden kartan ECUun.

Sitten on erilaisia kikkakakkosia, kuten nightriderien sivulla esitelty XIED joka laitetaan lambdasondien ja ECUn valiin huijaamaan ECUa. Siten saa saadettya seosta, mutta ei tyhjakayntia. http://www.nightrider.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Tietenkin on erilaisia palikoita joilla voi saadella vaikka mita. Kasitykseni mukaan helpoin on SEST/SERT jolla voi itse tehda uudet kartat ECUlle. En tieda sen terkemmin tuosta kun itsella ei ole.

On myos muita, Vance & Hines fuelpack yms. Tosin en tieda mika niista saataa tyhjakayntia.

Taalla brasseissa yksi jeppe rakentaa sellaista idle control systeemia, jolla voi saataa 0 - 3000 kierroksen valille tyhjakaynnin. Yksinkertainen vehje, mutta vahan hankalakayttoinen. Jostain syysta koneen lammetessa kierrokset tuppaavat nousemaan. Siita seuraa se etta sita saataa alaspain ja kun seuraavan kerran tarttee kaynnistaa niin ei se ihan helposti lahdekaan, siis jos on moottori jo jaahtynyt.

Itse laitoin tuon paikallisen jepen tekeman XIED tyyppisen rikastimen ja idle controlin omaan mopooni. Kuten sanottua pienta kikkailua vaatii, mutta toimii.

Seoksen rikastaminen muuten pudottaa moottorin lampotilaa tuntuvasti. Itse huomasin etta kuumissakin olosuhteissa, ilmanlampotila >30 ja paikallaan ruuhkassa, moottori ei pahemmin lammennyt yli 160 asteen. En sitten tieda mika on se maksimilampotila mita nuo koneet kestavat/ missa kayvat ilman rikastinta.
Mulleteer
Viestit: 50
Liittynyt: 15:42 26.06.2009.
Paikkakunta: Espoo

Re: ruisku-sporan tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja Mulleteer »

LeClerc kirjoitti:2008 pikku Sportster on kylmänä häiritsevän korkeat tyhjäkäynnin kierrokset. Aikaisemmassa vastaavassa -07 mallissa tätä ei esiintynyt.

Onko ainoa mahdollisuus vaikuttaa tähän ajaa huollon yhteydessä uutta koodia ruiskuohjelmaan?

Niin vai joku ruiskun ohjausboxi?
Minulla on XL883 -07 ja siinä kylmäkierrokset ovat 1500rpm ja vähän aikaa lämmettyään laskee 1000 +/- 50 rpm tienoille. PCIII asennettu, eli pitäisi olla tarpeeksi rikkaalla.

Tiedätkö mitä -08:ssa nuo vastaavat lukemat ovat? Ehkä -08:ssa kylmäkäyntiä on nostettu tuosta voitelun turvaamiseksi?
Viimeksi muokannut Mulleteer, 21:58 18.09.2010.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-07 XL883R
Avatar
LeClerc
Viestit: 726
Liittynyt: 13:28 06.01.2010.
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Re: ruisku-sporan tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja LeClerc »

Ahterimittarilla voisin veikata tosiaan tuollaista 1500++ jotain. Lämpimänä käyntinopeus puolittuu. Pitää varmaan hankkia joululahjaksi avarrusta hengityspuoleen ja penkkiaika, jospa se siitä. Kyllä tällä pärjätään lumien tuloon.

Onkos tuo rpm helposti mitattavissa, löytyykö jokaiselta pajapeikolta autokorjaamosta siihen joku värkki? Niin niin, en hanki tuplamittaria, tykkään vaihtaa kuulolla, siksihän nää urheilumallit on keksitty :)
- it is I, LeClerc -
FLD Dyna Switchback -13
Avatar
Mopopoika -65
Viestit: 2110
Liittynyt: 08:42 07.05.2003.
Paikkakunta: Vantaa-Pirkkala
Viesti:

Re: ruisku-sporan tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja Mopopoika -65 »

LeClerc kirjoitti:Niin niin, en hanki tuplamittaria, tykkään vaihtaa kuulolla, siksihän nää urheilumallit on keksitty :)
Ja urheilumallin kuuluu kiertää!!! :twisted:
Aake
XLH-84 (late)
Aiemmin omistettu XLH -86, XLS -81 ja XLH-90
sorsaa
Viestit: 93
Liittynyt: 13:48 01.06.2009.

Re: ruisku-sporan tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja sorsaa »

Joo, mulla nousee Electran tyhjäkäynti kylmällä koneella tasolle 2000 rpm, tosin tänä aamuna kieku 3000 rpm. Penkkiin siis. On tää HD:n tekniikka lapsenkengissä verrattuna muihin merkkeihin - ei voi mittään.
Kovat kierroksethan saattaa kylmällä koneella käydä kansipahvin päälle - ainakin näin kävi kaverin sporsterille - kun Otepäässä kuivattiin sen pakokaasuilla mun partaa (oli viikon vinossa sen jälkeen) :D :D
masi6r
Viestit: 7
Liittynyt: 15:31 10.06.2015.

Re: ruisku-sporan tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja masi6r »

Miten jos säädän tyhjäkäyntiä tuosta kuvan 2 numerosta? Tarvisi säädellä monesti päivässä kun ajaa koska pyötä on temppu käytössä. Onko jotai haittaa jos tuota pyörittelee?
Kuva
Pertti
Viestit: 5960
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: ruisku-sporan tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Minulla on sellainen käsitys, ettei läpän asentoa kannata mennä mekaanisesti muuttamaan.
Ohjausyksikkö menee sekaisin, kun antureilta tulee ristiriitaista tietoa.
moderattori

Romu rauhoittaa!
masi6r
Viestit: 7
Liittynyt: 15:31 10.06.2015.

Re: ruisku-sporan tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja masi6r »

Ihmetyttää vaan että miten se kovin sekaisin voi mennä kun oisi sama kuin painaisi kaasua? siis isommalle pitäisi aina saada ja takas normaaliin.
ES36
Viestit: 207
Liittynyt: 21:30 20.07.2008.
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: ruisku-sporan tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja ES36 »

masi6r kirjoitti:Ihmetyttää vaan että miten se kovin sekaisin voi mennä kun oisi sama kuin painaisi kaasua? siis isommalle pitäisi aina saada ja takas normaaliin.
Moro,
lopeta ihmettely ja kokeile. Kai sen ruuvin saa takaisin alkuperäiseen asentoon, jos ei haluttua vaikutusta saatu aikaan.

Jouni
masi6r
Viestit: 7
Liittynyt: 15:31 10.06.2015.

Re: ruisku-sporan tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja masi6r »

Olen jo pyöritelly sitä, mutta kyselen että voiko se vaikuttaa mihinkään muuhun kuin tuohon että tyhjäkäynti nousee.
Roba68
Viestit: 5
Liittynyt: 09:45 07.03.2015.

Re: ruisku-sporan tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja Roba68 »

Saman ominaisuuden huomasin minäkin. 2008 pikku Sportster ja vaati n. 4-5 km ajon, ennen tyhjäkäynnin puolittumista. Vaihdoin pyörään V&H sideshots putket, vapaasti virtaavan putsarin ja asensin Fuel Pakin.. Mikään ei muuttunut, samat korkeat kierrokset alussa, joista päättelin, että niin varmaan kuuluukin näissä ruiskuversioissa olla. Toisaalta, ne alkukilometrit ajaa nopeasti, eikä sen jälkeen haittaa enää ole.

Jännä havainto kuitenkin noista muutostöistä: alkuperäinen tavoite oli saada lisää vääntöä alakierroksille ja tyypillinen HD ääni pyörään orkkisputkien vaihdolla. V&H Sideshots toi toki niin miehekkäät äänet, ettei rivitalon pihalla kehdannut käynnistää pyörää. Lisäksi omat korvat alkoivat tinnittää jo parin kk:n ajon jälkeen. Päädyin sitten tilaamaan quiet bafflet... Meteli tippui inhimillisiin mittoihin, mutta parasta kaikesta, Fuel Pakin uudelleen ohjelmointi (niille hiljaisimmille vaimentimille) toi HUOMATTAVASTI paremmat väännöt ja tasaisemman vedon!
Ei ole tyhmiä kysymyksiä, on vain tyhmiä kysyjiä. Kysyn - siis olen.
Bronson Eye
Viestit: 1635
Liittynyt: 18:33 04.09.2009.
Paikkakunta: heinola
Viesti:

Re: ruisku-sporan tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja Bronson Eye »

ruiskuDynakaveri sano olevansa kateellinen mun kaasariversion matalille tyhjäkäyntikierroksille, :?: ,
onko ne matalammat, mihin perustuu, :?: Tc:88t
Pertti
Viestit: 5960
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: ruisku-sporan tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Bronson Eye kirjoitti:ruiskuDynakaveri sano olevansa kateellinen mun kaasariversion matalille tyhjäkäyntikierroksille, :?: ,
onko ne matalammat, mihin perustuu, :?: Tc:88t
Ruiskun kierrokset säätää tietokone, joka ei anna kierrosten laskea alle sellaisten lukemien, että voitelu vielä varmasti toimii.

Kaasarimallin kierrokset säätää omistaja, joka ottaa omaan piikkiinsä mahdollisen heikon voitelun.
moderattori

Romu rauhoittaa!
Bronson Eye
Viestit: 1635
Liittynyt: 18:33 04.09.2009.
Paikkakunta: heinola
Viesti:

Re: ruisku-sporan tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja Bronson Eye »

:D , eiköhän se pumppu syötä ööliä kierrosten mukaan sen verta ku tarvittee, (sama imun mukaan pentsuunia) SIINNÄ MITÄÄN COMMODORE 64 tartte, vai montako kaasaripeliä on leikannu kiinni tyhjäkäynnillä 8O , (tai pensaa ei oo riittänny täysillä mentäessä)
Uutten pyörien omistajien propakandaa,, kun ei ne oo siittä mihkään muuttuunnu paitsi saldo pankissa, :lol: , eikun ajamaan,,,
Vastaa Viestiin