Sivu 2/4

Re: Pyörien laakerit

Lähetetty: 03:17 05.08.2010.
Kirjoittaja karibo
Pertti kirjoitti:
karibo kirjoitti:Dyna 2008 pyorien laakerit kestivat juuri ja juuri 8000 km. Alkuperaiset ovat aivan surkeita. Itse vaihdatin kaikki ja olen tyytyvainen.

Ja todellakin akseli on 25mm.
Mitähän mahtaa vaikuttaa laatuun, jos pyörä on koottu esim. Brasilian kokoonpanotehtaalla.
Ei tietenkään pitäisi erota mitenkään, mutta käyttävätkö ehkä eri valmistajan komponentteja, vai tulevatko kaikki osat keskitetysti Milwaukeen kautta.
Se mita mina asiasta tiedan on se etta mopot tulevat jenkkilasta ja ne vaan kootaan taalla. Kalifornia malleja ovat.

Re: Pyörien laakerit

Lähetetty: 21:07 05.08.2010.
Kirjoittaja Trampas
Pertti kirjoitti:Pakko siellä holkki on olla, jos kerran akselilla kiristetään paketti kasaan. Holkkiinhan se voitelematon akselikin jämähtää kiinni.
.
08 Dynan etuvanne, on holkki

Kuva

Kuva

Re: Pyörien laakerit

Lähetetty: 08:19 06.08.2010.
Kirjoittaja Kaapeli
Hyvä kuva, kiitos!

Eli tuo holkki asemoi laakerit sopivalle etäisyydelle toisistaan. Holkki ei taida mennä laakereiden sisälle päistään, vaan jää laakereiden sisäkehän pintaa vasten päistään?

Ja todellakin uudet laakerit vaihdetaan takuutyönä tehtaan orkkiksiin (puhelinkeskustelu maahantuojan valtuuttaman huoltomiehen kanssa). Se, että jos joku vaihtaa originaalien tilalle esim. SKF:n 25-milliset, niin se pitää sitten tehdä ns.omaan piikkiin. Originaalin laakerin tarkempaa rakennetta en tiedä, täytyypä tutkia mikäli semmoisen saan käsiini... Nyt ilmenneeseen laakeriongelmaan on kuulemma tulossa tehtaalta parannus, mutta millainen ja milloin sitä ei tarina kerro... ;-)

Re: Pyörien laakerit

Lähetetty: 14:01 24.08.2011.
Kirjoittaja wezku
Morjesta.

Noita ICOS-D1B05-TN9 -- 1050290205 SKF laakereita ei paikallinen laakeripulju tuntenut.
Kuulemma tehdään SKF:n jenkkien tehtaalla ja saatavuus tänne ei ole ihan pala kakkua (ainakin jälleenmyyjän mukaan).

Mutta lähes vastaavaa saatavana SKF mallistosta eli samoilla mitoilla oleva kestovoideltu urakuulalaakeri
6205-2RSH/C3 SKF, Hinta 11,15€/kpl
(Ainakin tuolta löytyy: http://webshop.industriacenter.fi/produ ... 2rshc3-skf" onclick="window.open(this.href);return false;)

Myyjän mukaan pelittää ihan jees tuossa samassa käytössä.

Ja suht kohtuuhintaankin vielä, joten itse tilasin ko. laakerit. Saapi nähdä myöhemmin onko jees vai ei.

Re: Pyörien laakerit

Lähetetty: 20:50 24.08.2011.
Kirjoittaja 5hd1gy
Takalaakerit on kohta pakko vaihtaa. Tilalle laitan FAG 6205-C-2HRS laakerit. Kohta 20000km mopolla ja 12000 km H-D -laakereilla.

Tiedot suomen kielellä:
http://www.schaeffler.com/remotemedien/ ... _de_fi.pdf

Ei täälläkään tunnettu tuota SKF:n laakeria. Näytin netistä kopioimani sivun laakerikaupassa, sanoivat, ettei koodi kerro heille mitään (oli siinä kyllä mitatkin mainittuna). Oli mulla myös vastaava FAG-laakerisivu mukana, sen avulla osasivat kävellä oikealle hyllylle ja antaa laakerit.

Re: Pyörien laakerit

Lähetetty: 23:41 24.08.2011.
Kirjoittaja HileD
5hd1gy kirjoitti:

Ei täälläkään tunnettu tuota SKF:n laakeria. Näytin netistä kopioimani sivun laakerikaupassa, sanoivat, ettei koodi kerro heille mitään (oli siinä kyllä mitatkin mainittuna).
Kokemuksesta voin sanoa ainakin meidän paikallisen (iso ketju) laakerikaupan tietotaidosta, että jos laakeri kauppias sanoo ettei tommosta oo tai saa, ni se ei kyllä vielä paljon tarkota.
Näillä viivakoodi myyjillä kun on heti peli menetetty jos ei tuote löydy koneelta yhdellä enterin painalluksella.

Onneksi on netti, joka helpottaa asiakasta...

Tsori! Tais mennä OT

Re: Pyörien laakerit

Lähetetty: 00:16 25.08.2011.
Kirjoittaja Peacemaker76
HileD kirjoitti:Kokemuksesta voin sanoa ainakin meidän paikallisen (iso ketju) laakerikaupan tietotaidosta, että jos laakeri kauppias sanoo ettei tommosta oo tai saa, ni se ei kyllä vielä paljon tarkota.
Näillä viivakoodi myyjillä kun on heti peli menetetty jos ei tuote löydy koneelta yhdellä enterin painalluksella.

Onneksi on netti, joka helpottaa asiakasta...

Tsori! Tais mennä OT
Älä nyt Ilkka, kyllä täältä hyvääkin palvelua saa. Salon Laakeriteamistä löytyi Fatbobiin takalaakerit nästisti mittojen mukaan hyllystä, 2 kpl hintaan tais olla 22,90 ja SKF:n laakerit.

Mutta varmaankin tarkoitit jotain muuta firmaa :lol:

Omassa 2008 Bobissa porsi takalaakerit 18 tkm kohdalla, toinen oli puoliksi hävinnyt ja toisessa mahtava sivuttainen heitto ja aivan viimeisiään veteli jo.

Re: Pyörien laakerit

Lähetetty: 14:05 25.08.2011.
Kirjoittaja karibo
Sen verran pitaa todeta etta eipa nama paikalliset laakeritkaan mitaan kesta. Eli renkaiden vaihdon yhteydessa vaihdettiin taasen laakeritkin. Ja ajotuntuman mukaan kohta vaihdetaan taas. Eli jos kymppitonnin paasee yksilla laakereilla niin hyva on. Pitanee katsoa kun menee seuraavan kerran jenkkilaan etta saisko sielta parempi laatuista laakeria. Tama nyt on lahinna naurettavaa etta saa koko ajan vaihtaa noita pyoran laakereita.

Re: Pyörien laakerit

Lähetetty: 19:53 25.08.2011.
Kirjoittaja Rautahauli
Pyörien kanssa pitempään häslännyt jamppa kertoi että kestovoidelluissa laakereissa on niin vähän rasvaa että ne kuluu ennen aikojaan. Tekee kuulemma itse aina niin että nostaa laakerista sen toisen suojaposken pois ja laittaa sinne niin paljon salvaa kun sopii. Sen suojalevyn saa kuulemma ehjänä auki/kiinni.

Tiiä sitten mikä on totuus mutta kaippa niissä eroja on valmistajien välillä.

Re: Pyörien laakerit

Lähetetty: 00:25 26.08.2011.
Kirjoittaja Pertti
Meillä on myös tuollainen uudenaikainen streetpoppi 08. Laakereissa ei tunnu mitään ylimääräiseen välykseen viittaavaa. Ajettu 25tkm ja kaikki rouvan toimesta.

Re: Pyörien laakerit

Lähetetty: 09:49 26.08.2011.
Kirjoittaja Vallu
Mulla on Rodissa 45 tkm ja yksi takalaakereista meni vaihtoon noin 30 tkm kohdalla. Muut ovat kestäneet. Laakerit ovat näin Kim Jong Illin kaverin tekemiä.
Hajonneessa (ei vielä hajonnut vaan oli "karhea" kun pyöritti käsin so. vaihdettava) laakerissa näki, että kuulien kohdalla kehässä oli selvät hapettumajäljet. Ilmeisesti talven paikallaan seisonnan tulosta.

Re: Pyörien laakerit

Lähetetty: 10:47 26.08.2011.
Kirjoittaja karibo
Rautahauli kirjoitti:Pyörien kanssa pitempään häslännyt jamppa kertoi että kestovoidelluissa laakereissa on niin vähän rasvaa että ne kuluu ennen aikojaan. Tekee kuulemma itse aina niin että nostaa laakerista sen toisen suojaposken pois ja laittaa sinne niin paljon salvaa kun sopii. Sen suojalevyn saa kuulemma ehjänä auki/kiinni.

Tiiä sitten mikä on totuus mutta kaippa niissä eroja on valmistajien välillä.
Jep.

Nainhan on toimittukin mutta silti....

Re: Pyörien laakerit

Lähetetty: 10:48 26.08.2011.
Kirjoittaja karibo
Vallu kirjoitti:Mulla on Rodissa 45 tkm ja yksi takalaakereista meni vaihtoon noin 30 tkm kohdalla. Muut ovat kestäneet. Laakerit ovat näin Kim Jong Illin kaverin tekemiä.
Hajonneessa (ei vielä hajonnut vaan oli "karhea" kun pyöritti käsin so. vaihdettava) laakerissa näki, että kuulien kohdalla kehässä oli selvät hapettumajäljet. Ilmeisesti talven paikallaan seisonnan tulosta.
No eipa ehdi hapettumia seisottamisen takia tulemaan,

Re: Pyörien laakerit

Lähetetty: 13:56 26.08.2011.
Kirjoittaja hdjokke
Tiedä häntä, kenen tekemiä ovat Custom Chromen laakerit, olisko myös koreasti korealaisia. Maksoivat jälleenmyyjällä kympin kipale. Vanhojen poisotto oli vähän suurempi projekti. Olivat ruostuneet kiinni, eikä niitä olisi saanut irti millään ulosvetäjällä. Yksinkertaisesti ei momentti riittänyt vääntää. Tarvittiin hitsausta (eka hitsisauma petti) ja hydrauliprässiä.

Ei ne laakerit kuluneet olleet. Piti ottaa irti pulverimaalausta varten.

Re: Pyörien laakerit

Lähetetty: 17:24 17.10.2011.
Kirjoittaja jaska69
Mulla on n.33 t. ajettu 08 Street bob, renkaanvaihdon yhteydessä huomattiin että pyörän laakerit on aivan loppu ja jyristävät, eli vaihtoon menee. Onneksi ei hajonneet ajossa. Edellisessä renkaanvaihdossa 20 t. paikkeilla oli vielä ok.
Tietysti laakerit ovat juuttuneet kiinni, eikä vielä ole saatu irti. Huomasin myös pienen klapin takahaarukassa, purin irti, laakerit täysin kuivat. Putsaus, rasvaus ja kiristys momenttiin poisti välykset, että ei kai niitä sentään tarvia vielä vaihtaa uusiin. Myös ohjauslaakeri oli täysin ilman rasvaa. Luonnollisesti molemmat pyörän akselit oli asennettu kuivana, ne tulikin onneksi huollettua jo ekassa renkaanvaihdossa. Pyörää ei ole pesty kertaakaan painepesurilla, eli ilmeisesti tehtaalta on asennusvaseliinit loppuneet ? :)