Sportster -93 öljyletkut? Pieni moka vai uusi kone??

Moottori, vaihteisto, ensiöveto, toisioveto, startti

Valvojat: Pertti, pressa

Tara
Viestit: 148
Liittynyt: 18:50 09.09.2005.
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Sportster -93 öljyletkut? Pieni moka vai uusi kone??

Viesti Kirjoittaja Tara »

kyseessä on Sportster-93,883.
Mikä on se öljyletku,joka tulee öljytankin puolelta katsottuna startin takapuolelta alhaalta,siis niinkuin koneen rungosta?Paluu??vaiko onko se vaihdelaatikon letku??ja mihin sen letkun toinen pää laitetaan?
Mitä vahinkoa se on saattanut tehdä,kun ei ole öljytankissa kiinni,vaan heittää öljyt ulos.
edes Himoksella ollut huollon mies ei tiennyt...outoa!ehdotti öljypumpun tukkiutumista.eli mopo tuli huoltoautolla kotiin,kun en uskaltanu ottaa riskiä.
se siis hävitti Salosta Himokselle n.4dl öljyä.öljyä ei ole vuotanut ennen.syy letkujen epäjärjestykseen on pitkä tarina ja "syyllinen"tiedossa(en minä)
Harrikan orggis ja Clymerin korjausoppaista ei selviä.räjäytyskuvat ovat todella surkeat.
Joten nyt pliis joku,joka tietää antaa mulle varmaa infoa asiasta,muuten tulee tippa poskelle jos ajot oli tässä..
nim:siihen ei enää kukaan muu kajoa kuin minä,tai joku joka osaa asentaa uuden koneen..
-Kunnioitus ja Luottamus-
Avatar
Mopopoika
Viestit: 391
Liittynyt: 10:24 13.06.2002.
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: pieni moka vai uusi kone??

Viesti Kirjoittaja Mopopoika »

En mä varmaa tietoa pysty antamaan mutta älä nyt pura sitä konetta vielä. Luultavasti se koneen päältä lähtevä letku on vaihdelaatikon huohotus.
Kurkkaas enskan tarkastusluukusta että onko sulla enska täynnä moottoriöljyä?
Mulla vaihdelaatikon huohotus nousee runkoputken vierestä ylös ja päässä on filtteri, alkuperäisessä (-94) se taitaa mennä yläpäässä runkoputken sisään.

Onko sulla selvillä miten öljyletkut pitää mennä pumpulle/paluut?
Vuosiko öljy maahan vai katosi jonnekin tuntemattomaan?
Mopopoika
_____________
Vain kuolleet kalat menevät virran mukana.
kolvi
Viestit: 37
Liittynyt: 13:30 30.04.2009.

Re: pieni moka vai uusi kone??

Viesti Kirjoittaja kolvi »

Mun muistin mukaan jos kyseessä on koneen päältä tuleva letku, niin se on lootan huohotus. Toinen pää voi roikkua vapaana, mutta alaspäin ettei mene vesi sisään.
Jos taas se on toi ventline koneen kyljestä niin toinen pää öljytankin yläliitäntään.

Muut letkut näin: http://media.photobucket.com/image/spor ... llines.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Tara
Viestit: 148
Liittynyt: 18:50 09.09.2005.
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Re: pieni moka vai uusi kone??

Viesti Kirjoittaja Tara »

Letkutus on ny selvillä.Haen tänään vehkeen kotiin et pääsen tiirailemaan sitä.
Toi kaavio on huomattavasti parempi ja selkeämpi kuin noissa mun oppaissa,kiitos.
Tuota,mitäs sitten jos moottoriöjlyä on enskan seassa???..karvat nousee pystyyn..
Tuntuu olevan aika mystinen juttu..Mulle jo väläyteltiin koneen sulamista... 8O
-Kunnioitus ja Luottamus-
Tara
Viestit: 148
Liittynyt: 18:50 09.09.2005.
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Re: pieni moka vai uusi kone??

Viesti Kirjoittaja Tara »

ja öljy levisi pitkin takarengasta ja pisin poikin asfalttia 10-tie-Himos akselia...
-Kunnioitus ja Luottamus-
Avatar
Mopopoika
Viestit: 391
Liittynyt: 10:24 13.06.2002.
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: pieni moka vai uusi kone??

Viesti Kirjoittaja Mopopoika »

ei ne öljyt sitten ole siellä enskassa/vaihdelaatikossa (sama paikka) jos ne on maantiellä. Eikä ne välttämättä edes hajoita sieltä mitään jos ne olis sekaisin.

Tapahtuiko koneelle jotain kun öljyt tuli ulos? Kilinää/kalinaa/jotain muita ääniä. Sammuiko kone sen jälkeen vai sammutitko itse heti kun öljyt tuli ulos? Miten ne letkut oli väärin alunperin, saiko kone silti öljyä kunnolla?

BTW, kannattaa kauhistua vasta sitten kun todellinen tieto koneen kunnosta selviää jos se on hajonnut.
Mopopoika
_____________
Vain kuolleet kalat menevät virran mukana.
Avatar
TEKE
Viestit: 125
Liittynyt: 14:00 22.05.2003.
Paikkakunta: riihimäki
Viesti:

Re: pieni moka vai uusi kone??

Viesti Kirjoittaja TEKE »

aye
toivottavasti kaikki on kunnossa ,mutta mulle tuli mieleen et se taran tarkoittama letku on se ns. tyhjennysletku.
Mulla(XL-95) se tulee ainakin startin taakse alhaalle runkoon kiinni ja jos on irronnut ni varmasti tyhjää järjestelmää öljystä.
When I hear the lunch time whistle blow.I don't go out to eat.I rather stick around and polish a couple of cruise missiles.
Tara
Viestit: 148
Liittynyt: 18:50 09.09.2005.
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Re: pieni moka vai uusi kone??

Viesti Kirjoittaja Tara »

Buenas!!
osa öljystä on siellä tiellä,kone on näköjään ku teinipoika Jallun kanssa..
Öjlyä koneessa näköjään riittää..mut sen verran oon saanu selvitettyä et se letku on enskan huohotus,kuten Teke epäili,se siis lähtee startin takaa "rungosta"ja riippuu vapaana ja sen vika saattaa olla kampiakselin stefan epäkurantti olemus.Sen näen taas kun tyhjennän enskan öljyt,et onko mustaa..
Mut mystisempää on ny toi öljytankin vesuviusmainen pulputus..eli ei kierrä nätitsti vaahtoamalla.
Summa summarum:öljytankin huohotus ja paluu väärinpäin..?
No tuo linkkinä laitettu kaavio selvittää senkin jahka tästä makuu-asentoon pyörän alle pääsen...porvareita ne,joilla nosturit talleissaan nököttää..=)
Ihmettelen kovasti kylläkin heitä,joita luulin guruiksi..Kiitos teille,jotka asiaani ootte paneutuneet!laajempi näkökanta auttaa kummasti asioita selviämään,vaikkakin kyseessä on niinkin yksinkertainen "maa-moottori"..=D
Opin taas paljon tosta vehkeestä.
-Kunnioitus ja Luottamus-
Avatar
TEKE
Viestit: 125
Liittynyt: 14:00 22.05.2003.
Paikkakunta: riihimäki
Viesti:

Re: pieni moka vai uusi kone??

Viesti Kirjoittaja TEKE »

Aye
En kyllä epäillyt sitä miksikään enskan huohotusletkuksi(????) vaan öljysäiliön tyhjennysletkuksi ,joka ainakin minun mopossani on akun alle ja startin takana kiinnitettynä runkoon. Rungossa on tappi jossa tuo letku on glemmarilla kiinni.

Eikös näissä vehkeissä ,siis viis lovisissa Sportstereissa ,huohotus tapahdu kansista???

Aniweis ,vaikea sanoa mitään tuosta taran ongelmasta varsinkaan "etä-tohtorina" ,heheheh.
JOs pystyt laittamaan kuvan ni siitä ehkä voisi jo jotakin vähän viisaampaa sanoa..

En muuten todellakaan ole porvari vaikka itelläni onkin se 80 euron nostin sunrisesta.hahaha.
When I hear the lunch time whistle blow.I don't go out to eat.I rather stick around and polish a couple of cruise missiles.
Avatar
Mopopoika
Viestit: 391
Liittynyt: 10:24 13.06.2002.
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: pieni moka vai uusi kone??

Viesti Kirjoittaja Mopopoika »

TEKE kirjoitti:Aye
Eikös näissä vehkeissä ,siis viis lovisissa Sportstereissa ,huohotus tapahdu kansista???
Kyllä ja ei, eli kone huohottaa kansista ja vaihdelaatikko/ensiö huohottaa lohkon päällä takapäässä olevasta reijästä mistä pitäisi lähteä letku ylös.
Mopopoika
_____________
Vain kuolleet kalat menevät virran mukana.
Tara
Viestit: 148
Liittynyt: 18:50 09.09.2005.
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Re: pieni moka vai uusi kone??

Viesti Kirjoittaja Tara »

Juu,siis Teke on oikeessa ja Mopopoika vahvistaa asian tuosta letkusta ja koneen huohotuksesta.
Mulla öljytankin tyhjennys lähtee akun puolelta rungon vierestä ja menee kiinni akkutelineen alapuolelle.kiinni on.
Mut pystyttekö kertomaan mun teoriasta,jonka kehitin,mitään:
Öljytankista on huohotus väärin,eli kehittää öljytankkiin paljon ilmaa,jonka öljypumppu pumppaa suotimen kautta koneeseen.
Koneeseen tulee "paine" liiasta ilmasta,josta syystä ns.sateenvarjot ylikuormittuu ja tunkee sen ylimääräisen ilman esim:kampiakselin stefalle,ja pim,stefa on menny paskaks ja tästä syystä on menny vaidelaatikon ja moottori-öljyt sekaisin=liikaa öljyä,ja tunkee sen laatikon huohotuksen(eli se letku joka tulee startin takaa ylös) kautta ulos.
Vai:tuleeko ylipaineesta eteen s-varjojen "räjähdys"kun ei pysty käsittelemään sellaista "baria"ilmaa ja sen jälkeen kannet saakin koneistaa uudelleen?
siis tää on mun pikkupäässäni kehittelemä teoria..voiko näin käydä?
-Kunnioitus ja Luottamus-
Avatar
s&s
Viestit: 1055
Liittynyt: 11:28 13.05.2003.
Paikkakunta: Espoo

Re: pieni moka vai uusi kone??

Viesti Kirjoittaja s&s »

Tara kirjoitti:Juu,siis Teke on oikeessa ja Mopopoika vahvistaa asian tuosta letkusta ja koneen huohotuksesta.
Mulla öljytankin tyhjennys lähtee akun puolelta rungon vierestä ja menee kiinni akkutelineen alapuolelle.kiinni on.
Mut pystyttekö kertomaan mun teoriasta,jonka kehitin,mitään:
Öljytankista on huohotus väärin,eli kehittää öljytankkiin paljon ilmaa,jonka öljypumppu pumppaa suotimen kautta koneeseen.
Koneeseen tulee "paine" liiasta ilmasta,josta syystä ns.sateenvarjot ylikuormittuu ja tunkee sen ylimääräisen ilman esim:kampiakselin stefalle,ja pim,stefa on menny paskaks ja tästä syystä on menny vaidelaatikon ja moottori-öljyt sekaisin=liikaa öljyä,ja tunkee sen laatikon huohotuksen(eli se letku joka tulee startin takaa ylös) kautta ulos.
Vai:tuleeko ylipaineesta eteen s-varjojen "räjähdys"kun ei pysty käsittelemään sellaista "baria"ilmaa ja sen jälkeen kannet saakin koneistaa uudelleen?
siis tää on mun pikkupäässäni kehittelemä teoria..voiko näin käydä?
Jos öljypumppu pumppaisi ilmaa öljynkiertoon, taitaisi tuo stefa olla murheista pienimpiä...

Kerro nyt vähän lisää, oliko ne öljyletkut oikein? Entä oliko enskassa ylimääräistä öljyä? Mites moottoriöljy, missä öljynpinta oli alunperin (jos öljytankissa on liikaa öljyä, se tulee yleensä jotain kautta ulos)? Tuleeko öljy varmasti vaihteiston huohottimesta?
Viva Knievel!
Avatar
Mopopoika
Viestit: 391
Liittynyt: 10:24 13.06.2002.
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: pieni moka vai uusi kone??

Viesti Kirjoittaja Mopopoika »

Selvisikö se että mistä se öljy tuli ulos?
Samoin kun S&S:ää niin muakin kiinnostaa että oliko enskassa liikaa öljyä?

Muistelisin että öljytankkin paluu ja huohotus menee molemmat tankin öljypinnan yläpuolelle. Ainoa ero on se että huohotusputki on pienempi. Eli öljynkierto kerää painetta koska ei pääse paluuöljyt kunnolla pois. Siitä seuraa se että öljy tulee helpoimmasta välistä ulos. Veikkaisin että nyt se ottaa öljynkieroon ilmaa ko välistä. Mä en usko että öljypumppu pystyy ilmasta tekemään painetta niin paljon että siitä tulisi ongelma vaan se ottaa ilmaa jostain välistä mukaan joka tekee pulputuksen.

Piti vielä lisätä, älä pura konetta tarpeettomasti. Pyri selvittämään vika mahdollisimman pitkälle faktoihin perustuen ennen purkua (nimim. enskan+kytkimen purkanut kun toisioketjut oli löysällä ja vähän kolahteli vaihtaessa :oops: )
Mopopoika
_____________
Vain kuolleet kalat menevät virran mukana.
Avatar
Sepixlh
Viestit: 4218
Liittynyt: 08:26 22.04.2002.
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: pieni moka vai uusi kone??

Viesti Kirjoittaja Sepixlh »

Vanhemmissa sporteissa tuo vaihteiston huohotusletku on vain noin 6mm eikä se mene sekaisin muiden öljyletkujen kanssa.
You live more in 5 minutes on a bike like this going flatout, than some people live in a lifetime.
-Burt Munro
Mr.Hyde
Viestit: 105
Liittynyt: 08:37 02.10.2006.

Re: pieni moka vai uusi kone??

Viesti Kirjoittaja Mr.Hyde »

Se letku on vaihdelaatikon huohotin ja se pitää vetää ylös satulan alle. Jos roikkuu vapaasti alaspäin niin ei ihme että varsinkin kuumalla ilmalla hönkäisee öljyt pihalle. Ihan tyypillistä Sportstereissa joissa letku on vedetty väärään paikkaan.
Vastaa Viestiin