Näinhän se menee. Shovel breather & jakopää remppa, sekä muita

Moottori, vaihteisto, ensiöveto, toisioveto, startti

Valvojat: Pertti, pressa

Avatar
Karvanaama
Viestit: 118
Liittynyt: 11:29 06.04.2007.
Paikkakunta: Käläviäläinen vaikka Kokkolassa asunkin..
Viesti:

Re: Näinhän se menee. Shovel breather & jakopää remppa

Viesti Kirjoittaja Karvanaama »

Soveli koettelee.. Heh, nämä pitää vissiin kesyttää, kumpi sitten luovuttaa ensin.
Pääsiäisen aikoihin sitten pääsin minäkin sisäänajoa aloittelemaan, kansien jälkikiristykset tuli tehtyä ohjeiden mukaan ja muutenkin öljynkierron kanssa tuli oltua jopa hieman neuroottinen.
No käynti oli hieman sekavahkoa, pistin sytkän ja säätämättömän kaasarin piikkiin.
Ihan kuningasfiilikset kesti jokusen viikon, n. 250 km kohdalla meno tuntui hieman tahkealta ja sitten alkoi klaklaklaklak.. MITÄ SAATANAAnyttapahtuu!!??

Miehissä sitä ihmeteltiin (kiitos kaikille osallistuneille!), vaikutti tulevan takapytyn venakopasta.
Kannet irti ja kas: venttiilin jousilautasessa ja kopassa jälki. Olisiko seeti uponnut??
Ei ollu, asia pantiin virinokan piikkiin (Leineweber L3). Kokeiltiin jyrsimisen jälkeen, klakklakklak (ei yllättänyt)!
Olisihan se oikea syy pitänyt tietää, kun takapytyssä oli myös kiinnileikkuujäljet.
Oli ehtinyt KB hypermännästä lähteä puolet painosta pois. Välystä puoli milliä..

Alkoi verenpaine nousta!! Kaljan ja jallun voimalla tuijottelin ja solvasin sovelia, mutta oma mokahan se (osittain) oli. Olin kirinyt imukaulan tiivisteet kovalla kädellä, molemmat rikki. Eli ilmavuotohan siellä!
Pataa alettiin purkaa, oli se alakertakin tarkistettava, ei onneksi mitään vikaa.
Päämekaanikko Anttu tarkkana miehenä kasatessa hoksasi tarkistaa öljynkierron kampuralle, eikä sinne mitään menny!!?? No miksei? Nosiksei että öjypumppu oli väärää mallia, koneistamon pieni virhe n:o 1.
N:o 2 oli se että männänrenkaat oli ylösalaisin. (selittää kohtuullisen massiivisen savun muodostuksen.)

Tässä on todettava ettei koneistamon työstä ole muuta valittamista ja nämä asiat on heidän kanssaan sovittu.
Ammattilaisia kun ovat, asiat myös hoidetaan.

Pääralli taas lähestyy ja näyttäpi siltä että sinne mennään taas sportsterilla.
Kihveliin soveli kuljetetaan jotenkin, ehkä jopa ajamalla.
Ja se on niin vehen mite mine olen lehmee nainut että se ei ole juuri ollenkaan..
Avatar
Karvanaama
Viestit: 118
Liittynyt: 11:29 06.04.2007.
Paikkakunta: Käläviäläinen vaikka Kokkolassa asunkin..
Viesti:

Re: Näinhän se menee. Shovel breather & jakopää remppa

Viesti Kirjoittaja Karvanaama »

Jumalauta!
Vekotin toimii!!
Pääralli käytiin sportsterilla (on se vanha ystäväni luotettava peli).
Kihveliin päästiin sitte sillä millä pitikin, eikä mitään ongelmia.
Kiitos TMG:n väelle hauskasta tapahtumasta.
Vähän tihuuttaa öljyä etupytyn rokkeripoksista, mutta ei itketä yhtään.
Ja mitä siihen alkuperäiseen breatheri ongelmaan tulee.. Koneistusvaraa ei ollu niin paljoa, että syvimmän uran olisi pois saanut, mutta kaiketi se toimii kuten pitää. Huohotusletkun päästä tuntee kädellä tupsutusta ja sormenpäähän tulee hieman öljysumua. Haitanneeko tuo mitään, kohti uusia seikkailuja..
Ja se on niin vehen mite mine olen lehmee nainut että se ei ole juuri ollenkaan..
Avatar
Karvanaama
Viestit: 118
Liittynyt: 11:29 06.04.2007.
Paikkakunta: Käläviäläinen vaikka Kokkolassa asunkin..
Viesti:

Re: Näinhän se menee. Shovel breather & jakopää remppa

Viesti Kirjoittaja Karvanaama »

.. Ja seikkailujahan on monenlaista vastaan tullut.

Laitanpa huvikseni muistoja tekniikan osalta n.12v. ajalta

Edellisen viestin jälkeen alkuperäinen rikrakki vaihtui Revtechin käytettyyn kiksilaatikkoon ja samalla starttimoottori jäi pois. Kiksi kylläkin joka kolmannella tai neljännellä polkaisulla löi läpi ja vitutti sekin.
Joten siihen uudet rattaat, sekä myös 3 ja 4 vaihteen rattaat koska 4 vaihde ei mennyt sisään kuten pitäisi.
Revtekki ei vuoda yhtään ulospäin, sisäänpäin pääsee huohotusreiästä hieman vettä.
Vanha loota toimi kyllä, mutta vuoti pääakselilta, kuoriakin oli jo hitsattu ja tihutti saumoista.

Keulaksi tuli dna springeri + 21 rengas tuosta aiemmin mainitusta sportsterista.
Keulan noin 10 vuoden käyttöiän kohdalla tallikaveri sorvasi uudet holkit linkkuihin väljien tilalle.

Hankala sammuilu ja nykiminen vaivasi, syylliseksi paljastui läpilyövä tulpan johto.

Kampuran tiiviste on vaihdettu ainakin kerran, nyt olisi hyvä vaihtaa jälleen.

Enskaremmi 1,5" kopan sisällä on katkennut kerran.
Kytkinvaijeri 1 kpl. vaihdettu.

Imukaulan tiivisteet (o-rengasmalli) ovat olleet kulutuskamaa. Viimeksi laitoin kokeeksi o-renkaat ja vielä uudemman mallin kumikaulan niiden päälle. Se yhdistelmä on toiminut mielestäni paremmin.

Aika tasan 10v konerempasta alkoi kuulua kalinaa kansista, rokkereiden sisältä löytyi simmiprikan riekaleita.
Huono valinta koneistamolta.
Eli keinuvipu akseleissa melkoinen päittäisvälys, jonka konepäällikkö hoiti holkittamalla.
Samalla korjattiin takapytyn rokkeriboksin pari pinnapulttia, kierteet menneet, joten vuoti öljyäkin.

Olen pitänyt alusta asti öljysäiliön pohjassa (ulkopuolella) kaiuttimesta irrotettua magneettia, tarkoituksena estää mahdolliset metallipartikkelit joutumasta kiertoon uudestaan.
Öljynvaihdon yhteydessä sen kohdalla näkyykin selvästi magneetin muotoinen öljylieju, joka sisältänee metallijauhoa. Tämä ratkaisu on myöskin talouden toisessa Sovelissa.

Lisäys: Luin tuota akkukysely juttua, niin mieleeni tuli että tässä vekottimessa oli Amerikoissa laitettu akku, jossa oli merkintä 2008. Jouduin vaihtamaan sen uuteen jo 2022. Akun merkkiä en vailtettavasti muista.
Ja se on niin vehen mite mine olen lehmee nainut että se ei ole juuri ollenkaan..
Vastaa Viestiin