Ensiöveto 3" remmin kytkinongelma, Softail -92

Moottori, vaihteisto, ensiöveto, toisioveto, startti

Valvojat: Pertti, pressa

Avatar
reen1
Viestit: 23
Liittynyt: 19:11 14.01.2010.
Paikkakunta: Järvenpää

Ensiöveto 3" remmin kytkinongelma, Softail -92

Viesti Kirjoittaja reen1 »

jep.. Kiitti neuvoista.

Mut ei ne ongelmat tähän vielä lopu. Ensiovedon taaemman hihnapyörän (ensioveto muutettu beltille) kanssa on nyt sellasta ongelmaa ilmenny että siihen jää boorien väliin välystä vaikka kuinka yritän pähkäillä miten se pitäis kiinni tulla. Kun laitan sen siihen vaihdelaatikon akselin booreille se menee siinä ihan pohjaan eikä välystl tunnu, mut kun kiinnitän hihnapyörän keskelle tulevan kiinnitys levyn (tulee kolmella pultilla hihnapyörään kiinni ja levyn sisäpuolella on urat vaihdelaatikon akselin boorituksen päähän) tuo kiekko vetää sitä hihnapyörää akselilla n. 1mm ulos päin ja sit siinä tuntuu sitä välystä. Oon kattonu että booritus sattuu kiekon kanssa samoihin uriin, mutta vaikuttais että siinä on liian matalat ne urat tai sit sen hihnapyörän boorit on kulunu sen verran että se menee liian syvälle siinä akselilla. Pirun vaikee selittää asiaa kirjottamalla..

Siinä oli viime kesänä sellanen ongelma että oli ajossa päässy löystymään nuo kolme pulttia mitkä pitää tuoon hihnapyörän kiinni. Ja rupesin miettimään että oisko siinä sit kulunu ne boorit siitä pyörästä sen verran että se menee nyt liian syvälle siinä akselilla ja on muutenki väljä.
Viimeksi muokannut reen1, 21:21 16.06.2010.. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Avatar
smuige
Viestit: 5776
Liittynyt: 22:19 24.10.2002.
Paikkakunta: Stadi
Viesti:

Toisiovedon etuhihnapyöräkö? Softail -92

Viesti Kirjoittaja smuige »

Tuota noin... :roll:
Tarkoitatko nyt ensiövetoa? Siis moottorin ja vaihdelaatikon välissä olevaa ketjua/hihnaa hammaspyörineen ja kytkimineen?
Vaiko toisiovedon etuhihnapyörää? Toisioveto on vaihdelaatikon ja takapyörän välillä. Ja tuo hihnapyörä siellä vaihdelaatikon pääakselilla vaihdelaaatikon ja ensiövedon välissä.

Jos se toisiovedon etuhihnapyörä liikkuu pyörimissuuntaan edestakaisin niin vaihtoon menee.
Seuraava Walkka Swap
Pääsiäisenä 2019
Avatar
reen1
Viestit: 23
Liittynyt: 19:11 14.01.2010.
Paikkakunta: Järvenpää

Ensiöveto 3" remmin kytkinongelma, Softail -92

Viesti Kirjoittaja reen1 »

siis ensioveto.. joka muutettu 3" beltille. kyseessa taaempi hihnapyörä ja välystä vaihdelaatikon akselin ja hihnapyörän boorituksen välissä

Kuva

Kuva
Avatar
smuige
Viestit: 5776
Liittynyt: 22:19 24.10.2002.
Paikkakunta: Stadi
Viesti:

Ensiöveto 3" remmin kytkinongelma, Softail -92

Viesti Kirjoittaja smuige »

Hyvä, kuvat auttaa ymmärtämään paremmin.

Sulla on siis BDL remmi.
Niihen saa onneksi myös varaosia.

Meneekö tuo irrallinen spooreilla oleva pala kunnolla ja kokonaan sille akselille? Eli on hyvä sovitys niille spooreille. Vai tökkääkö siihen akselin alkupäähän? Jos tökkää niin miksi? Joku kynnys?

Se "cluch hub" jossa on myös spoorit taitaa olla sulla kulunut väljäksi.
Osa #20-0930 täältä
http://www.vtwinmfg.com/catalogs/cyr/pd ... TDRIVE.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Tai täältä
http://www.beltdrives.com/evo12s.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Kuva
Kun sen painaa pohjaan asti niin luonnollisesti se menee tiukaksi kun ne spoorit/urat siinä akselissa madaltuu ja välykset poistuu.

Sen keskipalikan eli clutch hubin tulee olla tiukasti kiinni akselilla. Ei saa siis heilua sisään-ulos taikka kiertosuuntaan edestakaisin. Jos se heiluu yhtään niin se hakkaa ne spoorit paskaksi aina kun on vetoa ja jarrutusta.


Pohdintaa...
Vai onko niin, että tässä mallissa tuo sisälle tuleva osa on se varsinainen spooritus ja kaikki voima menee sen kautta? Miksi silloin siinä clutch hubissakin olisi spoorit?
Seuraava Walkka Swap
Pääsiäisenä 2019
Avatar
reen1
Viestit: 23
Liittynyt: 19:11 14.01.2010.
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Ensiöveto 3" remmin kytkinongelma, Softail -92

Viesti Kirjoittaja reen1 »

siis tuossa kiekossa on vaa n.1mm syvä ura sille spoorille. Se tulee siihen akselin spoorien päähän. Ongelma on se että kun laitan hihnapyörän paikalleen niin niitä akselin spooreja jää näkyviin joku 2mm, eikä tuossa kiekossa olevat urat ole niin syvät.. Ja siitä johtuen kun kiimnnitän sen tuohon hihnapyörään tulee se akselilla sen n.1mm ulos päin. Eli hihnapyörän spoorit ei enää ole akselin loivenevia spooreja vasten. Vois ottaa lisää kuvia kuha nyt alan sitä purkamaan.
ES36
Viestit: 207
Liittynyt: 21:30 20.07.2008.
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Ensiöveto 3" remmin kytkinongelma, Softail -92

Viesti Kirjoittaja ES36 »

Moro!
Onko sulla ollut ruuvilukitteella kiinni tuo osa siinä pääakselin spoorilla, pitäis olla. Nimittäin ellei ollut niin on tainnut käydä siten että ruuvien löystyessä spoorit on hakkaantuneet väljiksi ja samaisesta syystä siihen keskellä olevaan olakkeella varustettuun "prikkaan" on hakkautunut nuo mainisemasi millin parin spoorit joita koko osaan ei edes kuulu. Itse kokeilisin korjausta siten että hankkisin/sorvauttaisin uuden prikan tohon ja keskivahvaa (esim. loctite 243) lukitetta spoorille ja kierteisiin sekä etu- että takahihnapyörään. Antaisin kuivua kunnolla yön yli ja baanalle. Ton mallinen enska on kuitenkin niin helppo purkaa ja kasata uudelleen mikäli osat on niin paskana ettei pysy lukitteella kiinni, ja joutuu kokeilun jälkeen toteamaan notta uutta palikkaa kehiin. Ja sitä lukitettahan ei sitten laiteta siihen vanhanmallisen kiinnityksen kartio-osaan, vaan ainoastaan kierteeseen. Omassani on juuri tällainen. Yritäppä saada mopo kuntoon ettei mee kesä ihmetellessä.
Jouni
Avatar
reen1
Viestit: 23
Liittynyt: 19:11 14.01.2010.
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Ensiöveto 3" remmin kytkinongelma, Softail -92

Viesti Kirjoittaja reen1 »

ES36 kirjoitti:Moro!
Onko sulla ollut ruuvilukitteella kiinni tuo osa siinä pääakselin spoorilla, pitäis olla. Nimittäin ellei ollut niin on tainnut käydä siten että ruuvien löystyessä spoorit on hakkaantuneet väljiksi ja samaisesta syystä siihen keskellä olevaan olakkeella varustettuun "prikkaan" on hakkautunut nuo mainisemasi millin parin spoorit joita koko osaan ei edes kuulu.
Ei siinä välissä oo missään vaiheessa ollu sitä lukitetta.. ei ees sillon ku avasin tuon ensimmäisen kerran noitten prikan pulttien löystymisen takia. (Ei oo tuo siis alunperin miun asentama)
Taitaa tuossa asennusohjeessaki taitaa olla että pitäs sitä lukitetta laittaa: http://www.tauermachine.com/images/File ... ctions.pdf

Kuva
Näyttää vaa tuo prikka että siinä ois nuo urat ollu alunperinkin. siis ei näytä siltä että ois kulumalla tulleet. ja nuo urat on ehkä vähän alle 1mm syvät

Kuva
Tuossa kuvassa näkyy että noiden (hinapyörä ja prikka) väliin jää n.1mm kun hihnapyörä on työnnetty akselilla nii syvälle kuin se siinä menee ja tuon prikan urat on myös asettunu tuon akselin spoorien mukaan. Tuossa vaiheessa sitä välystä ei tunnu, mut kun kiinnitän tuon prikan nii hihnapyörä tulee ulos päin sen n.1mm ja välystä tuntuu

Kuva
Tuosta nyt ei iha selvää saa mut nuo spoorit näkyy sen 2mm tuon hinapyörän ulkopuolella

Kuva
Tuossa vielä hihnapyörä takaa. eli pientä kulumistä näkyy ainakin noissa spooreissa mitkä tulee sen akselin "loivenevia" spooreja vasten, mut ei niistäkään tuo musta väri oo kulunu kokonaan pois.

Silleenhä tuo välyksen sais pois jos laittais vaikka tuon prikan toisin päin, että tuo kaulus tulis ulos päin jolloin se mutteri kiristäis tuon hihnapyörän noita akselin "loivenevia" spooreja vasten (sama tilanne kuin enne noitten prikan pulttien kiinnitystä) mut ainakin sen jälkeen tuon irroittaminen voi olla hankalaa.. ja mitä muita mahdollsia lisäongelmia siitä tulis..
Vastaa Viestiin