Evo huohottaa
Evo huohottaa
Yritin hakua, mutta ei auttanut.
Mopo Softail 1988. Nyt käynnistin ensimmäisen kerran sitten syksyn. Konetta ei ole avattu talvella. Käynnistyi hyvin, mutta rupesi huohottamaan sikana ilman putsarista. Paineet tyhjäkäynnillä noin 20 psi.
Muistan lukeneeni, että talven aikana kuula saattaa päästää öljyn valumaan kampikammioon, oliko näin. Mitä pitääkääm tehdä että huohotus loppuu. Ensimmäinen kevät kun näin käy. Öljyt Red Line.
Kiitti jo etukäteen!
Mopo Softail 1988. Nyt käynnistin ensimmäisen kerran sitten syksyn. Konetta ei ole avattu talvella. Käynnistyi hyvin, mutta rupesi huohottamaan sikana ilman putsarista. Paineet tyhjäkäynnillä noin 20 psi.
Muistan lukeneeni, että talven aikana kuula saattaa päästää öljyn valumaan kampikammioon, oliko näin. Mitä pitääkääm tehdä että huohotus loppuu. Ensimmäinen kevät kun näin käy. Öljyt Red Line.
Kiitti jo etukäteen!
Viimeksi muokannut souweli, 22:25 14.04.2010.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ketunnahkaa sano! www.ketunkulma.fi
Re: Evo huohottaa
Kato huoltokirjasta että miten tyhjennetään kampikammio liiasta öljystä ja lisää tarvittava määrä öljytankkiin. Öljypumppukin saattaa tarvita huoltoa, mutta ei tuollasesta kaikki jaksa edes välittää.
Re: Evo huohottaa
Jos kone kerran lähti käymään, öljyt nousee itsekseen takaisin säiliöön hetken käynnin jälkeen, eikä siis vaadi sen kummempia toimenpiteitä.
Putsarissa kuuluukin ilman virrata, mutta jos sekaan tulee öljyä, on syy juuri tuo seisomisen aiheuttama öljyn laskeminen kampikammioon.
Putsarissa kuuluukin ilman virrata, mutta jos sekaan tulee öljyä, on syy juuri tuo seisomisen aiheuttama öljyn laskeminen kampikammioon.
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!
Re: Evo huohottaa
Öljy saattaa valua kampikammioon pidemmän seisokin aikana jos öljypumpun kuula fuskaa.
Ensikäynnistyksessä tuo liika öljy pyrkii sitten pois sieltä kampikammiosta. Pumppu ei kerkiä kaikkea öljyä poistaa joten sitä tulee myös huohottimen kautta ulos.
Tuon ikäinen Evolution mootori ei huohota kansien kautta vaan sinne ilmanputsarille tulee letku kampikammiosta. (oliko vuoteen -93 asti?)
Ensikäynnistyksellä ilmanputsarin koppa auki taikka huohotinletku pois niin ei sotke koko pyörää.
Voi sinne putsarin alle laittaa rättiäkin.
Öljytankkiin ei kannata lisätä öljyä ennenkuin se kampikammiosta palannut öljy tankissa.
Seuraavalla käynnistyksellä tilanne pitäisi olla jo parempi (kun ei ole liikaa öljyä kampikammiossa)
Ensikäynnistyksessä tuo liika öljy pyrkii sitten pois sieltä kampikammiosta. Pumppu ei kerkiä kaikkea öljyä poistaa joten sitä tulee myös huohottimen kautta ulos.
Tuon ikäinen Evolution mootori ei huohota kansien kautta vaan sinne ilmanputsarille tulee letku kampikammiosta. (oliko vuoteen -93 asti?)
Ensikäynnistyksellä ilmanputsarin koppa auki taikka huohotinletku pois niin ei sotke koko pyörää.
Voi sinne putsarin alle laittaa rättiäkin.
Öljytankkiin ei kannata lisätä öljyä ennenkuin se kampikammiosta palannut öljy tankissa.
Seuraavalla käynnistyksellä tilanne pitäisi olla jo parempi (kun ei ole liikaa öljyä kampikammiossa)
Seuraava Walkka Swap
Pääsiäisenä 2019
Pääsiäisenä 2019
Re: Evo huohottaa
Ja kiitos taas vastauksista. Jotain tän suuntaista muistelinkin. Pitää ottaa huohotin letku irti ja lasketella öljy johonkin purkkiin. Tuli nimittäin niin paljon, ettei rätti auttanut....
Muistaapa seuraavalla kerralla.
Muistaapa seuraavalla kerralla.
Ketunnahkaa sano! www.ketunkulma.fi
Re: Evo huohottaa
Jahas, minä ihmettelinkin öljyä ilmanputsarin alla, mutta tuossa taitaakin olla selitys Pyörä fxr -86.
Dyna FXDCI
Re: Evo huohottaa
Öljytankkiin ei kannata lisätä öljyä ennenkuin se kampikammiosta palannut öljy tankissa.
Kun ensimmäisen kerran koneen käynnistää pitkän ajamattoman jakson jälkeen, kannattaa asettaa huohotinputkien alle öljynkeräysastia.
Käytä kone lämpimäksi, jossain vaiheessa se öljyn "oksentaminen" alkaa. Lämmitys mieluimmin ulkotilassa, koska se öljyntulon alkaa hetken päästä. Itsellä Evossa öljyt kiertää vielä enskakopan kautta. Sinne kertyy ensin painetta, rupee puskemaan läpi.
Tänä keväänä tein oikein emämokan. Tarkistin öljysäilön pinnan mittatikusta. Näytti alarajan alle. No, ennakoivana huolehtijana lisäsin öljytankkiin 1 litran hyvälaatuista suoraa 50W-öljyä.
Ajattelin ajella kevään ensimmäisen kympit ja niin tein 13.4. 36 km.
Kone nyki moottoritiellä(tietenkin huolellisen lämmittämisen jälkeen). Ajolenkin loppupuolella(33km) ajoin mopon parkkiin ja haistoin, että haisee palaneelle öljylle, pakareista sinistä savua.
Ensimmäinen ajatus oli, että liian vähän öljyä ja jotain mekaanista ongelmaa tiedossa.
Avasin öljytankin korkin ja melkein sain kunnon pullauksen kuuma öljyä päin näköä.
Sitä öljyä oli sitten joka paikassa. Ajelin tallille nykivällä ja savuttavalla pyörällä.
Talliin ajettuani, ajattelin ottaa ylimääräiset öljyt ulos koneen käydessä. No sehän kiehui kuin papupata, roiski öljyä säiliöstä metrin ympäriinsä.
Ei muuta kuin kehittelemään öljytankin öljymäärän vähentämistä. Lappo toimi.
Tänään ensin starttikokeilu. Hyvin pyöritti, mutta ei edes luvannut.
Uudet tulpat hain( aikaisempi uudistettu tulppa vuodelta 2005) ja hetken päästä hörähti käyntiin. JUMALATTOMAN savupilven kanssa. Koko talli täynnä savua, ettei eteensä nähnyt, äkkiä 60m ajoa ulos tallista.
Ei käynyt tyhjäkäyntiä, ryyppy piti olla päällä. Savutti ihan pirusti, piha täynnä savua.
Pikkuhiljaa alkoi käydä tyhjäkäynnillä ja vielä pikkulenkki ja savutus loppui. Samoin loppui ihmeellinen "sirkutus"kiihdytettäessä. Kone alkoi käydä kunnolla.
Sen "sirkutuksen" tunnistin, tankattuani 9l dieseliä mopon tankkiin. Ei auttanut tankin tyhjäys, niin paljon kun nyt huoltiksella kiireessä voi. Ajelin sillä jämällä, mikä varatankkiin jäi tallille( vain 2km onneksi).
Kone kävi ym. äännelle. Kun tankin totaalisen tyhjennyksen jälkeen, puhdasta bensaa tankkiin, niin äänimaailma normalisoitui.
Huohotin on mun pyörässä yhdistetty myös ilmanputsariin. Liian paljon öljyä säiliössä tunki osasta huohottimesta ulos sekä letkujen kautta , että syötti öljyä myös ilmanputsariin ja kaasariin niin paljon, että vaikutti käyntiin.
Se siitä kevään ekasta startista.
Kun ensimmäisen kerran koneen käynnistää pitkän ajamattoman jakson jälkeen, kannattaa asettaa huohotinputkien alle öljynkeräysastia.
Käytä kone lämpimäksi, jossain vaiheessa se öljyn "oksentaminen" alkaa. Lämmitys mieluimmin ulkotilassa, koska se öljyntulon alkaa hetken päästä. Itsellä Evossa öljyt kiertää vielä enskakopan kautta. Sinne kertyy ensin painetta, rupee puskemaan läpi.
Tänä keväänä tein oikein emämokan. Tarkistin öljysäilön pinnan mittatikusta. Näytti alarajan alle. No, ennakoivana huolehtijana lisäsin öljytankkiin 1 litran hyvälaatuista suoraa 50W-öljyä.
Ajattelin ajella kevään ensimmäisen kympit ja niin tein 13.4. 36 km.
Kone nyki moottoritiellä(tietenkin huolellisen lämmittämisen jälkeen). Ajolenkin loppupuolella(33km) ajoin mopon parkkiin ja haistoin, että haisee palaneelle öljylle, pakareista sinistä savua.
Ensimmäinen ajatus oli, että liian vähän öljyä ja jotain mekaanista ongelmaa tiedossa.
Avasin öljytankin korkin ja melkein sain kunnon pullauksen kuuma öljyä päin näköä.
Sitä öljyä oli sitten joka paikassa. Ajelin tallille nykivällä ja savuttavalla pyörällä.
Talliin ajettuani, ajattelin ottaa ylimääräiset öljyt ulos koneen käydessä. No sehän kiehui kuin papupata, roiski öljyä säiliöstä metrin ympäriinsä.
Ei muuta kuin kehittelemään öljytankin öljymäärän vähentämistä. Lappo toimi.
Tänään ensin starttikokeilu. Hyvin pyöritti, mutta ei edes luvannut.
Uudet tulpat hain( aikaisempi uudistettu tulppa vuodelta 2005) ja hetken päästä hörähti käyntiin. JUMALATTOMAN savupilven kanssa. Koko talli täynnä savua, ettei eteensä nähnyt, äkkiä 60m ajoa ulos tallista.
Ei käynyt tyhjäkäyntiä, ryyppy piti olla päällä. Savutti ihan pirusti, piha täynnä savua.
Pikkuhiljaa alkoi käydä tyhjäkäynnillä ja vielä pikkulenkki ja savutus loppui. Samoin loppui ihmeellinen "sirkutus"kiihdytettäessä. Kone alkoi käydä kunnolla.
Sen "sirkutuksen" tunnistin, tankattuani 9l dieseliä mopon tankkiin. Ei auttanut tankin tyhjäys, niin paljon kun nyt huoltiksella kiireessä voi. Ajelin sillä jämällä, mikä varatankkiin jäi tallille( vain 2km onneksi).
Kone kävi ym. äännelle. Kun tankin totaalisen tyhjennyksen jälkeen, puhdasta bensaa tankkiin, niin äänimaailma normalisoitui.
Huohotin on mun pyörässä yhdistetty myös ilmanputsariin. Liian paljon öljyä säiliössä tunki osasta huohottimesta ulos sekä letkujen kautta , että syötti öljyä myös ilmanputsariin ja kaasariin niin paljon, että vaikutti käyntiin.
Se siitä kevään ekasta startista.
Re: Evo huohottaa
Evolaisessa kampikammion huohotinletku lähtee suoraan alaspäin ja pärskii öljyä hiukan, liekkö normaalia, pitäiskö se letku vetää ylöspäin ja suodin nokkaan?
Re: Evo huohottaa
Mårå
Jos evolaisessa ei ole huohotinputkea kytketty ilmanputsariin niin tekisin letkulla pienen lenkin ylös ja sitten takaisin alas ja filtteri päähän. Ja sitten vielä.....vain typerys laittaa huohottimen pyörän keskilinjaan.....kaikkihan me tiedämme kuinka hyvä pito on rasvatulla takarenkaalla:))
Jos evolaisessa ei ole huohotinputkea kytketty ilmanputsariin niin tekisin letkulla pienen lenkin ylös ja sitten takaisin alas ja filtteri päähän. Ja sitten vielä.....vain typerys laittaa huohottimen pyörän keskilinjaan.....kaikkihan me tiedämme kuinka hyvä pito on rasvatulla takarenkaalla:))
Kädet kyynärpäitä myöten pa.....sa
Re: Evo huohottaa
jos tekee lenkin yläkautta, kannattaa mutkassa käyttää materiaalia joka ei mene lyttyyn. Luonnollinen paikka lenkille on tietysti koneen ja laatikon välissä, jolloin lämpö voi vetää esim orkkis öljyletkun niin pehmeäksi että menee mutkasta lyttyyn. Sitten kerääntyy painetta kansikammioon sekä öljysäiliöön. Voi käydä niin että ajossa ampuu öljykorkin reiteen. Voi tulla mustelma ja öljyä on kanssa joka paikassa, niin miehessä kuin pyörässä. Takajarrukin voi ottaa vähän huonosti. Ei sillä että itselle olis ikinä käynyt... T:nimim: öljy lähtee farkuista kemiallisessa pesussa pesulassa.
Re: Evo huohottaa
FXR:ssä öljytankki on silleen, että korkki tikkuineen voi löytyä perä öögonista
Re: Evo huohottaa
Letku tekee nyt kiepin, vieläki sylkee öljyä aika kovasti, lieneekö öljyllä suuri merkitys?
Mitähän tuohon pumppuun pitäis uusia jos se päästää liikaa sinne kampikammioon öljyä?
Männät ja kannet uusia, joten niissä tuskin mitään häikkään on....
Mitähän tuohon pumppuun pitäis uusia jos se päästää liikaa sinne kampikammioon öljyä?
Männät ja kannet uusia, joten niissä tuskin mitään häikkään on....
Re: Evo huohottaa
Voisko se huohotusventtiili vaikuttaa, jos on kulunu, pyörii se kyllä ja merkki o kohillaan?
Re: Evo huohottaa
Voisko tuon kampikammion letkun tukkia ja laittaa huohotuksen kansista, loppuis tuo krääsäys?
Re: Evo huohottaa
Mites toi nyt menee?make72 kirjoitti:Voisko tuon kampikammion letkun tukkia ja laittaa huohotuksen kansista, loppuis tuo krääsäys?
BT Evossa -93 alkaen huohotus kansista.
Onko silloin alakerrassa muutettu jotain?
Jos siirtää huohotuksen kansiin niin pitääkö tehdä jotain muita muutoksia?
Toisaalta jos huohottaa edelleen runsaasti niin tuo kansiin huohotuksen siirtäminen ei korjaa mitään, ainoastaan siirtää asian seurauksen (vian/ongelman) toiseen paikkaan.
Silloinhan sitä öljyä räkii koko ajan kaasariin.
Mites tuohon auttaisi se venttiileillä varustettu "breather valve" eli huohotusventtiili?
Noissa kansista huohottavissakin on ollut ylimääräisen öljyn kertymisestä johtuvaa öljyn räkimistä.
Sitä on korjattu venttiilikoppiin lautasventtiilin viereeen tulevilla holkeilla.
"Cure Vent" tai "Nose Bleed Cure" on niiden nimi. (ei taideta tehdä enää?)
Seuraava Walkka Swap
Pääsiäisenä 2019
Pääsiäisenä 2019