Sportsterin tyhjäkäynti

Moottori, vaihteisto, ensiöveto, toisioveto, startti

Valvojat: Pertti, pressa

Avatar
Mopopoika -65
Viestit: 2110
Liittynyt: 08:42 07.05.2003.
Paikkakunta: Vantaa-Pirkkala
Viesti:

Re: Sportsterin tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja Mopopoika -65 »

Sporttieeri kirjoitti:Pyörä siis viilattu & virinokalla varustettu 78 Sportster, nyt tulppina NGK BPR7HS.
Tuo BPR7HS lienee väärä tulppa tuonikäiseen rautikseen. Oikea NGK:lta on B6L (vastaava kuin champion H8C).

Huom! Otathan ryypyn heti pois päältä kun pyörä on käynnissä? Mulla -86 evosportissa aikoinaan S&S E -kaasari söi kaiken merkkisiä tulppia jos erehtyi ajamaan ryyppypäällä.

ps. Täältä löytyy hyvä tulppataulukko:
http://www.hotbike.fi/varaosat.html
Aake
XLH-84 (late)
Aiemmin omistettu XLH -86, XLS -81 ja XLH-90
Sporttieeri
Viestit: 65
Liittynyt: 13:29 08.09.2009.
Paikkakunta: JKL
Viesti:

Re: Sportsterin tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja Sporttieeri »

Mopopoika -65 kirjoitti:
Sporttieeri kirjoitti:Pyörä siis viilattu & virinokalla varustettu 78 Sportster, nyt tulppina NGK BPR7HS.
Tuo BPR7HS lienee väärä tulppa tuonikäiseen rautikseen. Oikea NGK:lta on B6L (vastaava kuin champion H8C).

Huom! Otathan ryypyn heti pois päältä kun pyörä on käynnissä? Mulla -86 evosportissa aikoinaan S&S E -kaasari söi kaiken merkkisiä tulppia jos erehtyi ajamaan ryyppypäällä.

ps. Täältä löytyy hyvä tulppataulukko:
http://www.hotbike.fi/varaosat.html
Joo kyllä otan ryypyn pois heti kun mahdollista, pakko pitää hetki tai sammuu samantien, ei pysy edes kaasulla käynnissä :(
- Sooveli sooveli näytä sarves -
Avatar
Sepixlh
Viestit: 4218
Liittynyt: 08:26 22.04.2002.
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: Sportsterin tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja Sepixlh »

Sporttieeri kirjoitti: Joo kyllä otan ryypyn pois heti kun mahdollista, pakko pitää hetki tai sammuu samantien, ei pysy edes kaasulla käynnissä :(
Tuo liittyy hyvinkin tuohon S&S b:n kiihdytyspumpun puutteeseen... S&S E-mallissa on sentään kiihdytyspumppu, muuten se on ihan sama.
You live more in 5 minutes on a bike like this going flatout, than some people live in a lifetime.
-Burt Munro
Avatar
joemosely
Viestit: 35
Liittynyt: 20:46 01.08.2009.
Viesti:

Re: Sportsterin tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja joemosely »

Aiheeseen liittyen: -92 Evo-Sportster tuppaa ajossa hieman kakomaan ja posauttelee välillä kaasariin, vähän nykiikin toisinaan. Tilannetta helpottaa, jos on pienesti ryyppy päällä. Kulku on tasaisempaa. Ilman ryyppyä tyhjäkäyntikin on ainakin kylmänä kangertelevaa. Eikö mopo saa kunnolla polttoainetta? Vai eikö se saa tarpeeksi ilmaa, vai saako liikaakin? Ilmanputsari on semmoinen Kuryakunin lelu, joka oli mopossa edellisen omistajan jäljiltä. Kaasari taitaa olla alkuperäinen. Joku ihmeen breatherkin on siinä kaasarin ja putsarin välissä. Pitäisikö mieluummin säätää tyhjäkäyntiä isommalle, kuin antaa ryyppyä? Ryypyn päällä olo ei sinänsä tunnu vaikuttavan tulppien ikään tässä tapauksessa. Jotenkin kuitenkin tuntuu, että syntiä tulee tehtyä kun ajaa ryyppy päällä.
Pertti
Viestit: 5961
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Sportsterin tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Tyhjäkäynti/välialueen suutin liian pieni, ellei seosruuvin avaaminen auta. Oireet kuitenkin ovat laihan seoksen puolella. Ilman ryyppyä pitää pysyä käynnisä melkein heti käynnistyksen jälkeen.
Pääsuuttimen koko alkaa vaikuttaa vasta sitten, kun aletaan ottaa sitä viimeistä kolmannesta tehoista.
moderattori

Romu rauhoittaa!
Sporttieeri
Viestit: 65
Liittynyt: 13:29 08.09.2009.
Paikkakunta: JKL
Viesti:

Re: Sportsterin tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja Sporttieeri »

Sepixlh kirjoitti:
Sporttieeri kirjoitti: Joo kyllä otan ryypyn pois heti kun mahdollista, pakko pitää hetki tai sammuu samantien, ei pysy edes kaasulla käynnissä :(
Tuo liittyy hyvinkin tuohon S&S b:n kiihdytyspumpun puutteeseen... S&S E-mallissa on sentään kiihdytyspumppu, muuten se on ihan sama.
Tyhmempi saattaisi kysyä tässä vaiheessa että miksi moisia kaasuttimia on edes valmistettu vai onko jostain "sotavuosilta" peräisin? :D
- Sooveli sooveli näytä sarves -
Röpöttäjä
Viestit: 1736
Liittynyt: 09:07 23.04.2006.
Paikkakunta: Siilinjärvi
Viesti:

Re: Sportsterin tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja Röpöttäjä »

S&S kivikaudestahan se kehityskin on lähtenyt. Toinen asiahan on toi yliarvostus. Jos hyvän laittaa niin Mikuni HSR 42 tai virittelee CV:n. Mikulla voipi saaha helposti 2 kaakkia lissää. Sössö on hyvä jos yoimii mutta yleensä ei.
Sporttieeri
Viestit: 65
Liittynyt: 13:29 08.09.2009.
Paikkakunta: JKL
Viesti:

Re: Sportsterin tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja Sporttieeri »

Röpöttäjä kirjoitti:S&S kivikaudestahan se kehityskin on lähtenyt. Toinen asiahan on toi yliarvostus. Jos hyvän laittaa niin Mikuni HSR 42 tai virittelee CV:n. Mikulla voipi saaha helposti 2 kaakkia lissää. Sössö on hyvä jos yoimii mutta yleensä ei.
Joo..taidan tuohon mikuniin taipua kunhan saa säästöpossun rikki :)
- Sooveli sooveli näytä sarves -
Avatar
Sepixlh
Viestit: 4218
Liittynyt: 08:26 22.04.2002.
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: Sportsterin tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja Sepixlh »

Sporttieeri kirjoitti:
Joo..taidan tuohon mikuniin taipua kunhan saa säästöpossun rikki :)
Siis uutena Mikuni HSR42 on halvempi kuin uusi S&S E-malli. jos eti vielä huomannut tuolla myynti palstalla oli 2 CV kaasaria myynnissä... Jos laitat CV:n, Dellorton tai Mikunin tarvit adapterin imusarjan ja kaasarin väliin.
You live more in 5 minutes on a bike like this going flatout, than some people live in a lifetime.
-Burt Munro
Avatar
Mopopoika -65
Viestit: 2110
Liittynyt: 08:42 07.05.2003.
Paikkakunta: Vantaa-Pirkkala
Viesti:

Re: Sportsterin tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja Mopopoika -65 »

Sepixlh kirjoitti:Jos laitat CV:n, Dellorton tai Mikunin tarvit adapterin imusarjan ja kaasarin väliin.
Älä laita dellortoa. Helvetillinen säätää...

Toisaalta hieno ja sivistynyt kaasari ja jos pääsuuttimen olisin vielä kolmen vuoden säätämisen jälkeen vaihtanut, niin ehkä silloin olisi toiminut ihanteellisesti kautta kierrosalueen. Tyhjäkäyni ja käynistyvyys kaikissa olosuhteissa oli ihanteellinen (ilman ryyppyä) ja pienillä kierroksilla toimi kuin unelma, mutta meno tökkäsi 125 km/hn paikkeilla....
Aake
XLH-84 (late)
Aiemmin omistettu XLH -86, XLS -81 ja XLH-90
Sporttieeri
Viestit: 65
Liittynyt: 13:29 08.09.2009.
Paikkakunta: JKL
Viesti:

Re: Sportsterin tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja Sporttieeri »

Sepixlh kirjoitti:
Sporttieeri kirjoitti:
Joo..taidan tuohon mikuniin taipua kunhan saa säästöpossun rikki :)
Siis uutena Mikuni HSR42 on halvempi kuin uusi S&S E-malli. jos eti vielä huomannut tuolla myynti palstalla oli 2 CV kaasaria myynnissä... Jos laitat CV:n, Dellorton tai Mikunin tarvit adapterin imusarjan ja kaasarin väliin.
Joo, huomasin kyllä myynnissä olleet CV:t jotka linkitit mutta tuntuu mielipide olevan että nekään ei toimi kunnolla ilman virittylyä..vai olenko saanut väärän mielikuvan?

Meneekös tuollainen cv heittämällä paikalleen Sportster ja tarviiko vaihdelle tuplavaijerikahvoja yms?
- Sooveli sooveli näytä sarves -
Avatar
Sepixlh
Viestit: 4218
Liittynyt: 08:26 22.04.2002.
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: Sportsterin tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja Sepixlh »

Tarvii sen adapterin, linkissä Affen "puuhastelua" CV:n kanssa...

http://www.saunalahti.fi/~affe2/hdlog/2 ... 1093071854" onclick="window.open(this.href);return false;

CV:n tuunaus : oikean kokoiset suuttimet, alipaineluistin herkistys (porataan luistissa oleva reikä suuremmaksi) Vaijeria ei ole pakko vaihtaa tuplaksi, hyvä se olisi. Kahvarunko tupla vaijereille kustantaa noin 15 euppaa + vaijerit eli 1981 malliin tuli tuplavaijerit.
Muuten kaasarin säätö on normaalia toimintaa.......... säädöt löytyy helpommin kuin B:ssa.
You live more in 5 minutes on a bike like this going flatout, than some people live in a lifetime.
-Burt Munro
Sporttieeri
Viestit: 65
Liittynyt: 13:29 08.09.2009.
Paikkakunta: JKL
Viesti:

Re: Sportsterin tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja Sporttieeri »

No niin, nyt on uusi kaasari kiinni ja johan tuli eloa vanhaan neitiin :D
Olin jo ostamassa Mikunia mutta jep jepin kaveri sai puhelimessa taivuteltua
kuitenkin sössöön vaikka siitä kuinka varoiteltiin ja haukuttiin.
Lähinnä päätökseen vaikutti se että luultavasti mikuni ei olisi sopinut paikalleen ilman tankin runnomista
ja ennen kaikkea että kyllä se oikeanlainen S&S toimii. Hintaeroa ei juurikaan ollut.

Nyt siis Super E kiinni ja lähtee käyntiin niin helposti että melkein naurattaa :D
Myös kaasuunvastaavuus on ihan eri planeetalta Super B:n verrattuna, kiitos lähinnä kiihdytyspumpun kai.
Ryyppyä ei tarvitse enää lämpimänä pitää yhtään päällä eikä tyhjäkäyntiä liikennevaloissa jännittää.
Nämä tosin vasta yhden pvän kokemusten perusteella eli varmaan jotain kritiikkiäkin löytyy ajan kanssa ettei mene ihan sössön ylistykseksi heh.
- Sooveli sooveli näytä sarves -
Avatar
Sepixlh
Viestit: 4218
Liittynyt: 08:26 22.04.2002.
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: Sportsterin tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja Sepixlh »

Sporttieeri kirjoitti: Nämä tosin vasta yhden pvän kokemusten perusteella eli varmaan jotain kritiikkiäkin löytyy ajan kanssa ettei mene ihan sössön ylistykseksi heh.
Saman tyyppinen elämys tulee kun vaihtaa S&S E:n Mikunin HSR42:n.... ei sitä tankkiakaan tarvi runnoa riittää kun nostaa sitä noin 15mm ylös rungon kiinnikeillä. Kuitenkin se E-shorty on jo todella paljon parempi kuin B-malli... ruotsinmaalla HSR42 3900 SEK ja S&S E 4900 SEK
You live more in 5 minutes on a bike like this going flatout, than some people live in a lifetime.
-Burt Munro
Sporttieeri
Viestit: 65
Liittynyt: 13:29 08.09.2009.
Paikkakunta: JKL
Viesti:

Re: Sportsterin tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja Sporttieeri »

Saattaapi olla näin mutta pysyn tuossa sössön E:ssä, on ihan riittävän hyvä itselle,
sitä paitsi ei kai rautikseen nyt liian hyvää kaasaria voi laittaa heh.
Mikuni myös merkkinä maistuu ehkä vähän liikaa riisille näin punaniskan korvaan :D
Ruottissa hintaeroa näköjään on vaikkei kruunun nykykurssista olekaan mitään hajua..
Sepixlh kirjoitti:
Sporttieeri kirjoitti: Nämä tosin vasta yhden pvän kokemusten perusteella eli varmaan jotain kritiikkiäkin löytyy ajan kanssa ettei mene ihan sössön ylistykseksi heh.
Saman tyyppinen elämys tulee kun vaihtaa S&S E:n Mikunin HSR42:n.... ei sitä tankkiakaan tarvi runnoa riittää kun nostaa sitä noin 15mm ylös rungon kiinnikeillä. Kuitenkin se E-shorty on jo todella paljon parempi kuin B-malli... ruotsinmaalla HSR42 3900 SEK ja S&S E 4900 SEK
- Sooveli sooveli näytä sarves -
Vastaa Viestiin