Magneettosähkö kummastuttaa?

Sähköt, elektroniikka, valot, vilkut, hälytin, mittarit (myös mekaaniset)

Valvojat: Pertti, pressa

Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Magneettosähkö kummastuttaa?

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Sanokaahan noiden magneettovermeiden kanssa puuhastelleet pari juttua. Kyseessä on '78 H-D SST 125 eli tuollainen Cagiva-Harrikka.

Kun mittailee kone käynnissä latausjännitystä, niin digi-mittari sekoaa ja vilkuttaa kaikkea mahdollista. Vanha analoginen viisari näyttää hyvin jännitteen. Onko tämä tyypillistä magneettovehkeille?

Toinen kysymys on kierroslukumittarista. Orggis mittariin tulee vaan 3 piuhaa, + ja - sekä impulssi suoraan magneetolta. Mittari ei toimi, ei päästä värähdystäkään. Tuollaisen 2-tahtisen kierroksia ei oikein osaa kylmiltään arvioida, kun punainen alkaa vasta 7000 nurkilla, joten mittari olisi hyvä olemassa.

Onko näihin mittareita olemassa, onko jollain kokemusta? Miten esim. 70-luvun rautisten sähköiset mittarit reagoivat tuollaiseen magneetolta tulevaan signaaliin? Äkkia mittaillen jännite oli vain 4-6V tyhjäkäynniltä vähän kierrätettäessä, mutta antaako se magneetto jotain pulssia siinä jännitteen joukossa, vai miten tuo mittari toimii ja onko tosiaan korvaavaa mittaria kellä tiedossa?
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Hessu
Viestit: 1049
Liittynyt: 07:52 16.06.2003.
Viesti:

Re: Magneettosähkö kummastuttaa?

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Mä en pääasiassa tiedä näistä sähköhommista juuri mitään, mutta oon huomannu, että mankut aiheuttaa häiriötä niin paljon, että sähköset rundarit sekoilee aika pahasti.
Ja eikös mankusta tuu aina vaihtosähköä, kai se tasasuunnataan jollain. Tai jos tollasissa mopotyyppisissä systeemeissä ei tasotetakaan ja sen takia digimitsku sekoaa, mutta viisariversio ei reagoi niin nopeasti?
Avatar
eeko
Viestit: 422
Liittynyt: 12:04 12.06.2006.
Paikkakunta: oulu
Viesti:

Re: Magneettosähkö kummastuttaa?

Viesti Kirjoittaja eeko »

Eipä löytynyt pikaisella googlettamisella kytkentäkaaviota, mutta
jos siinä akku on, niin se on tasasuunnattua vaihtosähköä. Luultavasti
noilla oireilla veikkaisin, että tasasuuntaaja tai osa siitä, on kaput.
Eli sieltä tulee vaihtojännitettä läpi, joka sekoittaa sen digimittarin.
Tuhoaa myös akun kohtuu nopeaan, tämä sama vika oli joskus
alkupään volttipakeissa käsittääkseni.
-eeko
Pertti
Viestit: 5961
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Magneettosähkö kummastuttaa?

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Magneettojen kanssa ei rautiksessa alunperin ole ollut käytössä sähköisiä mittareita.
Rautiksissa ei tötterömoottorissa ole magneettoa ollut, ja sähköinen mittari tuli vasta 70-luvun loppupuolella. Ainakin 75 on vielä mekaaninen.

Kolme johtoa mittariin kertoisi äkkiseltään, että toimii samalla tavalla kuin autossakin. Akkujännita, maa ja kärjiltä signaali. Pikkuharrikan mittarille pitäisi tulla 12V, silloin mittari tuskin toimii jos jännite on 4-6V.
12V luki mittarin pohjassa olevassa paperilapussa. Kytke mittari esim. kärjelliseen autoon niin seiviää onko kunnossa.
Viimeksi muokannut Pertti, 11:19 03.09.2009.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
moderattori

Romu rauhoittaa!
wlamies
Viestit: 37
Liittynyt: 18:35 31.07.2006.
Viesti:

Re: Magneettosähkö kummastuttaa?

Viesti Kirjoittaja wlamies »

siis mistä sä sitä jännitettä mittaat, magneetolta vai laturilta. Mankulta tulee vaihtojännitettä joka on taajuudeltaan ja jännitteltään kierroksiin suhteessa mutta sehän antaa vaan sinne sytkään sähköä. Laturilta pitäisi kai tulla jollain tavalla säädettyä jännitettä 6 tai 12 volttia riippuen systeemistä, muuten sanoo polttimot poks. onko siinä akkua , siitä riippuu tasasuuntaustarve.
- että vois kai olla huonomminkin....
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Magneettosähkö kummastuttaa?

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Kiitos lukuisista hyvistä kommenteista heti alkuun. Työ meinaa haitata keskustelua :lol:

Vähän lisäinfoa:
- on kytkentäkaavio ja on akku ja on tasasuuntaaja. Alun perin tasasuuntaaja oli kytketty kaavion vastaisesti (2 napaa oli mennyt sekaisin ja 1 irti, irtosi ehkä tärinästä, kun koko tasasuuntaaja roikkui vain piuhojen varassa) :lol: ja akku ei lataunut lainkaan, koska se sai vaihtovirtaa jos sai edes mitään. Akun jännite oli 11V kun peli jätti tielle eikä lähtenyt enää käyntiin. Työnsin reippaasti vajaan kilsan talliin, kyllä kevytmottoripyörä on kevytmoottoripyörä :mrgreen:

- Tarkistin kytkennät kaaviosta ja kun sain oikein kytkettynä kovalla polkemisella käyntiin (reipas polkeminen auttaa, kun magneetto lykkää virtaa) digimittari sekoili entiseen malliin. Hain Stormilta yleimallin tasasuuntaajan ja sama tulos. Kytkin alkuperäisen tasasuuntaajan ja latasin akkua hieman C-Tekillä. Lähti erittäin helposti käyntiin. Ajelin lenkin ja akun jännite alkoi nousta ajon jälkeen kone sammuksissa mitattuna.

Sitten muutaman päivän tauko ja akku kiinni C-Tekissä. Latauksen jälkeen akun jännite 13,4V ja kone lähti laakista sekä kylmänä että kuumana. Eli laakin peli aina kun akussa on virtaa.

Ja nyt niihin mittauksiin. Olen samaa mieltä havintojeni perusteella, että mankun häiriöt sotkevat digimittarit, joten vanhassa viisarissa vara parempi.

Mittasin siis viisarimittarilla akun ja rungon välisä sen jännitteen koneen käydessa ja seisoessa ja näin viisarista jännitteen nousevan kierrosten mukaan eli latausta tapahtuvan.

Sitten mittasin piuhoilta sieltä kieppimittarilta ja pluspiuhaan tuli koneen käydessä se reilut 12V ja siihen "impulssipiuhaan" 4-6V kierroksista riippuen. Mittaus siis rungon ja piuhojen välistä.

Pitää nyt tänään mitata vielä paremmin sieltä mankulta lähtöä, ettei se impulssipiuha ole jostain oikarissa. Sieltä mankulta siis tulee monta piuhaa ulos ja yksi tuo latausvirran tasasuuntaajalle, yksi menee latauksen merkkivalolle, yksi kieppimittarille jne. Ulkoa en nyt kaikkia muista, kun kaavio ja pyörä ovat tallilla. Mutta ajattelin tuossa kysäistä, jos ongelma olisi jollekin ollut suoralta kädeltä tuttu :D
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
wlamies
Viestit: 37
Liittynyt: 18:35 31.07.2006.
Viesti:

Re: Magneettosähkö kummastuttaa?

Viesti Kirjoittaja wlamies »

Tuntematta kyseistä rakennetta sen kummemmin, mutta musta kyllä tuntuu, että liekö se kuitenkaan mankkusytkä. Siihen ei nimittäin pitäisi akun varaustilan vaikuttaa kyllä mitään. Mä olen ajanut lättärillä ja yhdellä toisella ( ei HD) fillarilla missä mankku, ja akku oli niin loppu, ettei edes merkkivalot palanu ellei ollu käynnissä. Eikä mitään vaikutusta käyntiin lähtöön. Sittemmin molemmissa korvasinkin akun isolla konkalla.
Eli jos siinä on kuitenkin akku-katkoja sytkä, niin se 4-6 volttia on just suht sitä, mitä yleismittari varmaan näyttää. Kärkikulma mittaus perustuu mun mielestä just jotenkin siihen. Ehkä se rundari on saanu kipeää, jos se on aiemmin pelannu ok. Vai onko ollu aiemmin tossa fillarissa?
- että vois kai olla huonomminkin....
Avatar
Meukku
Viestit: 75
Liittynyt: 22:51 06.05.2002.
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Re: Magneettosähkö kummastuttaa?

Viesti Kirjoittaja Meukku »

Jeps, ei magneeton kanssa tarvitse akkua - siitä syystä aikoinaan sellaisen pannuun ostinkin.
Ironista kyllä, siitä lähtien on myös lataus toiminut kunnolla..?
Kytkentä siis samalla tavalla kuin wlamiehellä - laturilta isolle konkalle ja siitä valoile.
I'll always be faithful and keep her 'til the end of time..
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Magneettosähkö kummastuttaa?

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

wlamies kirjoitti: liekö se kuitenkaan mankkusytkä. Siihen ei nimittäin pitäisi akun varaustilan vaikuttaa kyllä mitään. Eli jos siinä on kuitenkin akku-katkoja sytkä, niin se 4-6 volttia on just suht sitä, mitä yleismittari varmaan näyttää. jos se on aiemmin pelannu ok. Vai onko ollu aiemmin tossa fillarissa?
OK, hyviä kysymyksiä :lol: Nyt pitää tutkia tarkemmin. Kysymys mankusta perustui tuohon oletukseen, että 70-luvun 2-tahtisissa ei sen hienompaa tekniikkaa ollut , sekä digimittarin sekoamiseen:oops: Kytkentäkaavio vaan esittää jonkinlaisen vaihtovirta "ympyrän", josta lähtee erivärisiä piuhoja.

Mittari on alkuperäinen ja ollut kyllä tuossa pyörässä kaiketi 30 vuotta, mitään havaintoa sen toiminnasta ei ole viimeisltä vuosilta ja yritän tässä nyt fiksailla pyörää kuosiin noiden pikkuvikojen osalta.

Tutkitaan lisää, taitaa olla tuo Makarooni-Harrikka vähän tuntemattomampaa kaikille, mutta mikäs sitä on tässä yhdessä opiskellessa :D
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
UL-41
Viestit: 249
Liittynyt: 17:27 31.01.2004.
Paikkakunta: Värtsi

Re: Magneettosähkö kummastuttaa?

Viesti Kirjoittaja UL-41 »

HeY!

Siinä magneetossa on kaksi käämiä(puolaa), toinen valoille ja toinen sytkälle. Latausvirta akulle otetaan siitä ns. valopuolasta. Tarkista samalla magneeton kiinnitysmutteri. Laita lukitusnestettä ja kiristä. Jos magneeton roottori pääsee löystymään, kartio hakkautuu pilalle ja tarvitset uuden kampiakselin.

Kuten jo todettiin akkua ei välttämättä tarvita.
A Member of Anti-Evolution Revolution!
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Magneettosähkö kummastuttaa?

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

UL-41 kirjoitti: kaksi käämiä(puolaa), toinen valoille ja toinen sytkälle. Latausvirta akulle otetaan siitä ns. valopuolasta. Tarkista samalla magneeton kiinnitysmutteri. Kuten jo todettiin akkua ei välttämättä tarvita.
Kiitos vinkistä. Pitääpä kaivaa tekniikkaa esille ja tarkastaa tuo mutterikin - jos sieltä nyt tosiaan tällaista tavaraa edes löytyy.

Voihan se olla, että olen ollut koko ajan väärässä ja siellä on ihan tavallinen laturi. Kun ei ole noiden mankkujen kanssa joutunut tekemisiin ja silloinkin kun aikoinaan joutui mopossa ja 70-luvun alun Yamahoissa, kaikki pelasi eikä kierroslukumittaria ollut eikä digitaalista yleismittaria :lol:
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
hlyytine
Viestit: 1188
Liittynyt: 20:08 12.01.2004.
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Magneettosähkö kummastuttaa?

Viesti Kirjoittaja hlyytine »

Jos virittää jonkun muun mittarin, niin se magneeton konkka kannattaa tarkistaa sen verran ettei kärkien välissä revontulet loimota. Jos silti näyttää psykedeeliselle, niin siihen voisi kokeilla alipäästösuodinta. Elikkä kärjiltä vedetään vaikka 1 kilo-ohmin vastus, sen toisen pään ja maan välille sanotaan vaikka 220 pikofaradin konkka. Mittarille vedetään tuon konkan ja vastuksen liitoksesta. Arvot kiskastu hatusta.

Hessu on asian ytimessä. Digimittareilla voi koneen ollessa seis vallan mainiosti mittailla mitä nyt haluaa. Koneen käydessä ilmapuntari ajaa saman asian. Niissä kalliimmissa on ns. true RMS -toiminto, elikkä ne näyttää todellista "keskiarvoa" niinkuin vanhan liiton analogiset inertiamassansa ansiosta. Mutta tuollaisissa hommissahan tarvittaisiin tietoa niistä aaltomuodoista, ei mistään keskiarvoista. On tosin semmoisiakin kädessä pidettäviä, että niissä on pieni oskilloskooppi. Mutta semmoisten hinnalla saisi tuommoisen kakstahti-HD:n.
Avatar
Sepixlh
Viestit: 4218
Liittynyt: 08:26 22.04.2002.
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: Magneettosähkö kummastuttaa?

Viesti Kirjoittaja Sepixlh »

hlyytine kirjoitti: Hessu on asian ytimessä. Digimittareilla voi koneen ollessa seis vallan mainiosti mittailla mitä nyt haluaa. Koneen käydessä ilmapuntari ajaa saman asian. Niissä kalliimmissa on ns. true RMS -toiminto, elikkä ne näyttää todellista "keskiarvoa" niinkuin vanhan liiton analogiset inertiamassansa ansiosta.
Missä on ne kaikki AWO seiskat :?:
You live more in 5 minutes on a bike like this going flatout, than some people live in a lifetime.
-Burt Munro
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Magneettosähkö kummastuttaa?

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Kuva
UL-41 kirjoitti:magneetossa on kaksi käämiä(puolaa), toinen valoille ja toinen sytkälle. Latausvirta akulle otetaan siitä ns. valopuolasta
Asia jäi vaivaamaan ja kaivelin netistä tuon ilmeisesti Tunturin magneeton kuvan. Kyseisen näköinen vauhtipyörä"kulho" löytyy ohjelkirjan mukaan sieltä kylkikopan takaa (en viitsinyt ruuvata suotta auki) ja sen kahdesta aukosta pilkistävät sekä kärjet että pari käämin päätä. Eli kaikesta päätellen kyllä siellä magneetto pitäisi olla ...

Katselin kytkentäkaaviota tarkemmin ja laturilta lähtee 4 piuhaa, yksi puolalle, yksi virtalukolle ja kaksi tasasuuntaajalle. Näistä tasasuuntaajan kytkennöistä ei ole missään tietoa, koska se on vaan valettu palikka, eikä siihen ole painettu sisäisiä kytkentöjä eikä niitä ole myöskään kytkentäkaaviossa.

Piuhoista toinen on tietenkin latausvirta ja toinen menee nastaan, jonka tarkoitus ei ole selvillä. Samasta nastasta lähtee sitten tämä impulssipiuha eteenpäin kierroslukumittarille. Joku syy on tietenkiin olemassa, miksi tämä piuha menee tasasuuntaajan kautta, eikä suoraan mittarille.

Mutta voisiko valokäämin lataama akku vahvistaa kipinää systyskäämille ja helpottaa käynnistystä, kun akku on täynnä? Olisivatko sellaisen "ikiliikkujan" menneet keksimään 70-luvulla :D

Sinänsä pyörä toimii hyvin, ainoa mikä ei toimi, on tuo kierroslukumittari. Ja lataus ja akku pelaavat myös. Eilisellä lenkillä huomasi, että valot eivät enää himmene risteykseen tultaessa jarrutuksen aikana, vaikka jarryvalo syttyykin. Silloin kun tasasuuntaaja oli kytketty väärin, valot himmenivät selvästi jarrutuksessa, kun kaikki oli akun varassa.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Pertti
Viestit: 5961
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Magneettosähkö kummastuttaa?

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Siinä magneetossa on useampia käämipakkoja samalla lailla kuin japsienduroissakin, olisikohan peräti 5 kpl. Sytkälle on omansa, mutta valoille ja lataukselle saattaa olla myös erilliset käämit.
moderattori

Romu rauhoittaa!
Vastaa Viestiin