Ruuvilukite

Kaikki ne tekniikka-aiheet jotka eivät sovi suoraan johonkin muuhun aihealueeseen.

Valvojat: Pertti, pressa

Vieras

Ruuvilukite

Viesti Kirjoittaja Vieras »

minkänimistä ainetta se ruuvilukite/liima on ja mistä sitä saa

kari
Avatar
JiiVee
Viestit: 2302
Liittynyt: 10:16 07.10.2003.
Paikkakunta: Paimala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JiiVee »

esim. Loctite, http://www.tyokalurauma.fi/Hakemisto/liimat.htm löytyy esim. kaikista "hyvin varustetuista" autotarvikeliikkeistä :wink:

edit

tai http://www.cc-company.fi/clobe-lt.htm#lukite

kokemuksia kummastakin - toimii ainakin minun viritelmissä.......
http://www.mctoiseen.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Liimaaja

243

Viesti Kirjoittaja Liimaaja »

Toi LOCTITE 243 on se mitä ostat, ruuvit ja mutterit saa auki vielä käsityökaluilla ilman lämmitystä. Käytä sitä järkevästi, Älä tunge sitä jokapaikkaan!
Avatar
Sporttiboy
Viestit: 1413
Liittynyt: 22:56 23.07.2002.
Paikkakunta: Peikkolandia
Viesti:

Re: 243

Viesti Kirjoittaja Sporttiboy »

Liimaaja kirjoitti:Toi LOCTITE 243 on se mitä ostat, ruuvit ja mutterit saa auki vielä käsityökaluilla ilman lämmitystä. Käytä sitä järkevästi, Älä tunge sitä jokapaikkaan!
Jos se on se vihreä mönjä niin se riittää suurimpaan osaan harrikan ruuvesta, mutta manuskassa mainitaan muutamasta kohteesta jossa tarvitaan sitä sinistä kamaa joka ei sit lähde just lämmittämättä irti.

Tuli kokeiltua että asia pitää paikkansa tuolla ajokauden avajaisissa... :oops: :oops:
Paha saa aina palkkansa, muut joutuvat tulemaan toimeen päivärahoilla...
Avatar
JiiVee
Viestit: 2302
Liittynyt: 10:16 07.10.2003.
Paikkakunta: Paimala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JiiVee »

Ja ainahan voi käyttää Nord-lock:ia, sekin hyväksi havaittu........ :wink:
http://www.nord-lock.fi/
http://www.mctoiseen.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
hlyytine
Viestit: 1188
Liittynyt: 20:08 12.01.2004.
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: 243

Viesti Kirjoittaja hlyytine »

Sporttiboy kirjoitti:
Liimaaja kirjoitti:Toi LOCTITE 243 on se mitä ostat, ruuvit ja mutterit saa auki vielä käsityökaluilla ilman lämmitystä. Käytä sitä järkevästi, Älä tunge sitä jokapaikkaan!
Jos se on se vihreä mönjä niin se riittää suurimpaan osaan harrikan ruuvesta, mutta manuskassa mainitaan muutamasta kohteesta jossa tarvitaan sitä sinistä kamaa joka ei sit lähde just lämmittämättä irti.
243 on sinistä (pari tuntia sitten viimeksi oli hyppysissä, toivottavasti en muista numeroa väärin) ja lähtee lämmittämättä (vahvinta joka lähtee lämmittämättä). Tosin sillä on sama efekti kun nenästä kaivas jonkun räkäklöntin ruuvilukitteeksi. Hitsata pitäisi.

Prkl kun etuvilkkukin tipahti tuossa aamulla. Tosin ei ollut Loctiten vika vaan murtui ite vilkun kupu irti. Ihme kun suussa on sentään hampaat pysyneet. Vai liekkö :?
hemuli
Viestit: 9995
Liittynyt: 13:25 20.04.2002.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hemuli »

Itse olen käyttänyt sitä vihreätä mönjää, tällä hetkellä tosin muun merkkistä kuin Loctitea.

Kyseinen tavara on juurikin sitä minkä ei pitäisi lähteä normaali käsityökaluilla irti. Homman juju onkin siinä, että niihin paikkoihin mitkä pitää saada helpohkosti auki tätä ainetta laitetaan vain pieni pisara. Ne pultit joiden pitää pysyä tosissaan kiinni kastetaan sitten kokonaan lukitteeseen. Näin selvitään yhdellä lukitepurkilla. Tähän asti on toiminut, pienikokoisten (alle 3/8) ruuvien kanssa saa olla tarkkana ettei mene liikaa.

Sitten todella isoihin kierteisiin - kuten esim. kampuran päähän - ei saa laittaa noin jytkyä kamaa. Siellä riittää heikompitehoinenkin lukite.
Viimeksi muokannut hemuli, 13:28 04.06.2004.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Mise
Viestit: 130
Liittynyt: 14:36 21.05.2003.
Paikkakunta: Susiraja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mise »

Kyllä 243 oli sinistä ainakin helmikuussa ostamassani putelissa. Joka tapauksessa, värillä ei ole väliä. Pääasia on, että pultit eivät sinkoile pois. :)
Avatar
Mopopoika -65
Viestit: 2110
Liittynyt: 08:42 07.05.2003.
Paikkakunta: Vantaa-Pirkkala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mopopoika -65 »

Minä käytän sitä mitä sattuu käteen osumaan. Viimeksi taisin ostaa biltemasta.

Ja ainakin vanhassa evosporassa sitä kannattaa laittaa joka paikkaan!!!
Aake
XLH-84 (late)
Aiemmin omistettu XLH -86, XLS -81 ja XLH-90
Avatar
Sepixlh
Viestit: 4218
Liittynyt: 08:26 22.04.2002.
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sepixlh »

Joo omassa hyllyssä on 243 ja sinistä on 8) sitä menee "joka paikkaan"
Kuten Hemuli kertoi annostuksella voi vähän säätää kuinka hyvin pitää.
Toi Loctiten vihreä, numeroa en muista, on ns. permanent eli vaatii jo ronskimmat otteet avautuakseen. :wink:
You live more in 5 minutes on a bike like this going flatout, than some people live in a lifetime.
-Burt Munro
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Kiitos tietäjät, kokeilempa sitä locktiittiä
Kari
Avatar
Choppers_forever
Viestit: 1727
Liittynyt: 10:28 05.05.2004.
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Choppers_forever »

Ters,

Nyt ois lockliten aika. Kertauksen vuoksi, mitkä paikat AINAKIN kannattaa locklitettaa... ( kenties huipputyhmä kysymys, mutta pakko kysyä jottei johonkin tyhmään paikkaan laita. Esim. jotkut sanoo, ettei putkia pidä locklitetettaa, toisen sanoo toisin. )Semmoinen yleispätevä opastus :)

CF
hemuli
Viestit: 9995
Liittynyt: 13:25 20.04.2002.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hemuli »

Periaatteessa kaikkiin kierteisiin kannattaa laittaa lukitetta, poikkeuksena seuraavat:

- Erityisen kuumat paikat (pakoputkien lähdöt)
- Ruuvit/mutterit jotka pitää vetää tarkkaan momenttiin (esim. kansipultit)

Kaikkiin muihin, varsinkin pienempiin ruuviloihin laittaisin lukitetta. Tuolla momenttiin vedetyillä paikoilla tarkoitetaan niitä joissa sillä tarkalla momentilla on merkitystä - itse asiassa kannenpulttien kierteet ja kannan alustahan pitäisi voidella ennen asennusta tarkan momentin takaamiseksi. Toki HD:n manuaalista löytyy momentti jokaiselle ruuville mitä pyörästä löytyy, mutta järjen käyttö tässäkin sallittua. Kaikkien koppien, suojien yms. irto-osien kiinnikkeisiin lukitetta niin ei tarvitse poimia niitä maantien varresta kesällä.
Avatar
Mopopoika -65
Viestit: 2110
Liittynyt: 08:42 07.05.2003.
Paikkakunta: Vantaa-Pirkkala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mopopoika -65 »

Hemuli jo kertoikin kaiken oleellisen.

Lisäksi ruuvilukitetta ei kannata laittaa alkuvuosien evosportyn enskaketjun tarkastusluukun kierteisiin. Itselläni ainakin on malli, jossa kumitiiviste tiivistää sen muutenkin todella tiukkaan.

Pakoputkien kiinnitykseen löytyy ainakin Mannelta hyviä muttereita joissa on itsessään "prikkamainen hammastus". Kestää uudelleen kiinnittämistä paremmin kuin lukkoprikat. Ja noita putkia saattaa joutua irroittelemaan kesän aikana....

Kokemuksesta voin kertoa, että -86 evosportystä irtoaa lähes kaikki mahdollinen alle sadan kilometrin jos lukite puuttuu :roll:
Aake
XLH-84 (late)
Aiemmin omistettu XLH -86, XLS -81 ja XLH-90
Avatar
Choppers_forever
Viestit: 1727
Liittynyt: 10:28 05.05.2004.
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Choppers_forever »

Mopopoika -65 kirjoitti:Hemuli jo kertoikin kaiken oleellisen.

Lisäksi ruuvilukitetta ei kannata laittaa alkuvuosien evosportyn enskaketjun tarkastusluukun kierteisiin. Itselläni ainakin on malli, jossa kumitiiviste tiivistää sen muutenkin todella tiukkaan.

Pakoputkien kiinnitykseen löytyy ainakin Mannelta hyviä muttereita joissa on itsessään "prikkamainen hammastus". Kestää uudelleen kiinnittämistä paremmin kuin lukkoprikat. Ja noita putkia saattaa joutua irroittelemaan kesän aikana....

Kokemuksesta voin kertoa, että -86 evosportystä irtoaa lähes kaikki mahdollinen alle sadan kilometrin jos lukite puuttuu :roll:
Jep, penkittäessä jo lenteli :D eli lukiterumba edessä. Ja mopo liikenteeseen 11.4. :) jihaa!!!! Kiitoksia infosta...
Vastaa Viestiin