H-D Sportster 883 tyyppiviat?

Kaikki ne tekniikka-aiheet jotka eivät sovi suoraan johonkin muuhun aihealueeseen.

Valvojat: Pertti, pressa

jsa

H-D Sportster 883 tyyppiviat?

Viesti Kirjoittaja jsa »

Eli olen hankkimassa ko. sportsteria, olen kuullut juttua, että ollut paljon vikoja öljyn kierron kanssa, pitääkö paikkansa? Jos on kierron kanssa ongelmia niin mitä olisi tehtävä että saisi sen toimimaan ja mitä maksaa?

Ja tietty muut tyyppiviat kiinnostaa myös. kiitos jo etukäteen

jsa
Tzei
Viestit: 218
Liittynyt: 13:17 23.08.2002.
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Tzei »

Itselläni on ollut vm. -89 Sporty 883 nyt kaksi vuotta. Nelilovisella lootalla ja ketjuvedolla kuten asiaan kuuluu. Kaikki ovat pelotelleet ja kertoneet kauhujuttuja milloin mistäkin tyyppiviasta. Pyörällä on nyt ajettu lähes 50tuhatta/km. Itse en ole koneelle tehny mitään kun ei ole ollu tarvetta. Eikä päällisin puolin näytä että kukaan muukaan olisi konetta auki leväyttäny tosin mistäs tiedän... Se laturi-tyyppivika kiinnostais, eli jos jollain on tietoa miten sen ehkäisisi ensi talvena niin olisin tiedoista kiitollinen. Siis meneekö sieltä jokin laakeri ajan kanssa vai? Onko laakeri hankala vaihtaa ja käykö stanu laakeri? Kaikki muutkin tyyppiviat kiinnostaa. Loota on pelannu loistavasti tähän päivään, pitää koputtaa puuta... Talvella olis tarkoitus tehdä 1200 muutos ja samalla katsella muutkin paikat kuntoon jotta ensi kesä menisi taas ongelmitta. Tietäjät kertokaa...

Kiitos etukäteen...
jsa

Viesti Kirjoittaja jsa »

kiitos vastauksesta :)

viellä kaipaisin tietoa nimenomaan tosta 92-96 mallista (hihnaveto?)
ketjuvedolla kuten asiaan kuuluu
Uusi ja tietämätön kun olen :wink: niin mikä sitten tekee ketjuvedon paremmaksi kuin hihnavedon?
Samppa

Sporttipyörä

Viesti Kirjoittaja Samppa »

Itselläni oli -96 883 standardisportti. Tuo laturivika koski käsittääkseni vain nelilovisia, eli korjaantui -91. Omassani ei ainakaan ollut mitään vikaa niin latauksessa kuin öljynkierrossakaan. Saatan olla väärässäkin, mutta ymmärtääkseni -92 -> sportit ovat melkoisen varmoja vehkeitä.

Remmi vs. ketju on makukysymys, ketjumiehet ovat sitä mieltä, että kuminauha kuuluu kalsareihin... Mutta itselläni on kolmas remmivehje menossa, eikä remeli ole tuottanut minkäänlaisia ongelmia. Ja ketjurasvakin on jäänyt mamman polkupyörään.
Tzei
Viestit: 218
Liittynyt: 13:17 23.08.2002.
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Tzei »

jsa kirjoitti:Uusi ja tietämätön kun olen :wink: niin mikä sitten tekee ketjuvedon paremmaksi kuin hihnavedon?
Ei varmaan mikään. Tarkoitin, että omani on ketjuvedolla kuten asiaan kuuluu koska se on -89. Olen itsekin harkinnut hihnaa, katsotaan nyt...

Ei siinä latauksen kanssa sinänsä ongelmia ole ilmennyt. Ymmärsin et laturin joku laakeri kuluu ja sit joku ottaa kiinni johonkin ja jotain hajoo ja maksaa isoja ekuja korjata. Siis jos joku tietäis mitä hajoo, tai ennen kaikkia miks hajoo ja miten sen vois ehkäistä. Mikä laakeri se on ja miten hankala se on vaihtaa? Pitääkö koko mylly purkaa vai onko helppo nakki?

Lisää vaan huolta ja murhetta tännepäin. Tieto lisää tuskaa kuten tiedetään... :)
hippi

Viesti Kirjoittaja hippi »

Katsan hammaspyörätehtaalla Mansesterissä on kuvat palikoista jotka kannattaa uusia ainakin jos kairaa myllyn 1200:seksi.Tekevät ne kilkkeet stydimmästä matskusta.Kun se kajahtaa niin tarttee ostaa uus staattori siinä vehkeessä kun on alternaattori eikä keneraattori niin kus vanhemmissa.Pojilta on kajahellu 88-89 malleja useita.Mutta noillla palikoilla se sit korjaantuu.
Viski

Viesti Kirjoittaja Viski »

Kuten todettu, se laturivika on 4-lovisen Sportin riesa. Itsellä (vm. 90) se meni noin 45 000 km:n kohdalla ja staattori maksoi pari-kolme tonnia (markkaa) muistaakseni. Kun 90 000 lähenee, niin pitänee ottaa se laturi ja se laakeri jo ennakoivasti syyniin.
Öljyongelmia ei omassa ole esiintynyt, mutta starttiongelmia kylläkin sen jälkeen, kun konvertoin sen 1200:ksi. Niistä oli täällä muistaakseni joskus aiemmin tarinaakin, mutta puristukset kasvaa sen verran, että orkkis startti ei meinaa jaksaa pyörittää, varsinkaan jos akku ei ole ihan täydessä iskussa ja on kylmä. Oliskohan näissä uusissa hyytelöakuissa enemmän ytyä?
Tzei
Viestit: 218
Liittynyt: 13:17 23.08.2002.
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Tzei »

Väiski kirjoitti:Kuten todettu, se laturivika on 4-lovisen Sportin riesa. Itsellä (vm. 90) se meni noin 45 000 km:n kohdalla ja staattori maksoi pari-kolme tonnia (markkaa) muistaakseni. Kun 90 000 lähenee, niin pitänee ottaa se laturi ja se laakeri jo ennakoivasti syyniin.
Huh... meikän 50th/km alkaa siis olla jo riskirajalla. Mutta joutuuko staattorin uusimaan, vai kuluuko siinä vaan laakerit jonka seurauksena staattori sit päsähtää? Saanko mielenrauhan laakerit uusimalla ensi talvena?

Mites enskavedon etummaisen eli kampuran päässä oleva ratas? Onko päässyt kellään löystymään ja syömään boorit pois akselista jossa se on kiinni? Tällaistakin olen kuullut?

Alkaa tulla huolia ja murheita sen verran että pitää uusia kohta koko pyörä että uskaltaa ensi kesänä lähteä euroopan raitille...
Viski

Viesti Kirjoittaja Viski »

Mielestäni voit nukkua yösi rauhassa, jos uusit sen staattorin laakerin.
Kampuran rattaasta ei ainakaan mulla ole ollut ongelmia.

Älä nyt hyvää motskaria mihinkään vaihda, saat vaan uusia (ja pahempia) ongelmia :wink:
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Olin käsittänyt että ne on ne magneetit kun irtoavat kytkinhässäkän pohjasta (kai ne voi noi laakeritkin mennä?) kun ovat vaan liimalla kiinni, näin siis mullakin parikesää sitten magneetit uivat kuitenkin koko ajan kuumassa öljyssä sen lisäks kytkin käy melkoisen kuumana varsinkin vielä jos väärin säädetty.
Ikävä lisä on sitten se putsaus kun irronneet magneetit muuttuu magneetti puruksi ja sitä on sitten koko loota täys.
Siinä kohtaa saattaa sitten viimeistään tarvita uusia laakereita myös. :(
Tosin siinä vaiheessa kun magneetti/magneetit on lähtenyt irti tulee käynnistys ongelmia, koska se lyö sen maihin ja akku purkaantuu hyvin yön aikana. Tämän voi tarkistaa virta mittarilla koneen alla olevasta töpelistä.
Ne magneetit voi/pystyy kuulemma duunaa myös ruuveilla kiinni, poraa reiät ja tekee jengat, tästä ei ole oma kohtasta kokemusta, pelkkää kuulo puhetta siis. Tää vika on tosiaan vain vm90 asti 91vm on jo laturi kampiakselin päässä.
jiipee
Viestit: 46
Liittynyt: 20:20 09.09.2002.

Viesti Kirjoittaja jiipee »

[
Ne magneetit voi/pystyy kuulemma duunaa myös ruuveilla kiinni, poraa reiät ja tekee jengat, tästä ei ole oma kohtasta kokemusta, pelkkää kuulo puhetta siis. Tää vika on tosiaan vain vm90 asti 91vm on jo laturi kampiakselin päässä.[/quote]

Multa lähti(90 4v sporty) yks magneetti irti ja liimasin sen takasin epoxilla johon sekoitin piituhkaa (sideainetta). On pysyny.

Öljynpaineet oli hukassa, mut jousia prikottamalla sain tyhjäkäyntipaineen 0.2 kilosta 1.0 kiloon kierroksilla 1.5 kilosta 2.8 kiloon (kuumana 80 astetta) :D
Vieras1

Staattori/roottori heiluu

Viesti Kirjoittaja Vieras1 »

Onko kukaan laittanut staattorin ja roottorin väliin kuulalaakeria?? Kokemuksia? Ei varmaankaan löydy sopivaa kuulalaakeria, joten voiko käyttää sovituskappaleina holkkeja?
Mikäli kuulalaakeri ei toimi tässä kohdassa, niin minkä kokoinen voitelu-ura täytyy laittaa liukulaakerille?
Vieras1

Ketään kuulolla?

Viesti Kirjoittaja Vieras1 »

Olisin todella kiinnostunut kuulemaan tästä staattori/roottori -ongelmasta, kun täytyisi saada pyörä radalle. Auttakee mummoa mäessä :wink:
Avatar
Mopopoika
Viestit: 391
Liittynyt: 10:24 13.06.2002.
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mopopoika »

Laita Hakukenttään hakusanaksi magneetit niin löytyy juttua aiheesta, sitä on aika paljon käsitelty.
Mopopoika
_____________
Vain kuolleet kalat menevät virran mukana.
Pertti
Viestit: 5950
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

laturi

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Ongelman ydin on kytkimen keskiön (=roottori) kiinnityksessä, joka kuluu booreiltaan väljäksi.Väljistyminen johtuu osaksi myös siitä, että akselilla ei ole mutteria, vaan kytkmen keskiö on lukkorenkaalla kiinni. Keskiö alkaa keikkua ajan mittaan niin paljon, että magneetit yhtyvät staattoriin, ja paskaksi molemmat. Katsan tekemä parannus on juuri tuo keskiön alumiiniboorituksen korvaaminen teräksellä. Tietääkseni ovat onnistuneet aika hyvin.
Vastaa Viestiin