Alumiinin kiillotus

Kaikki ne tekniikka-aiheet jotka eivät sovi suoraan johonkin muuhun aihealueeseen.

Valvojat: Pertti, pressa

JaV
Viestit: 84
Liittynyt: 21:09 14.02.2003.
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JaV »

Nooooh, piti oikein kävellä talliin varmistamaan asia kun alkaa tulla :twisted: :twisted: asiaa.

Ainakin ne kolme paria kansia mitä mulla on 8) on kaikki alumiinia :mrgreen: . valumerkinnät 11-81 ja 12-73, nämä siis OEM-kansia ja yhdet tarvikkeet, nekin alumiinia.
Henk.koht en ole nähnyt rautakansia kuin lättäpäissä, knuckleissa ja rautapää sportyissä, jos on kellään näyttää rautaisia shovelin kansia niin olisin ennemmän kuin kiinnostunut. 8O

Voi myöskin olla että tarviin uudet lasit 8) .
hemuli
Viestit: 9995
Liittynyt: 13:25 20.04.2002.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hemuli »

No on se ...tana kun ei saa edes rauhassa kirjoittaa pelkkää potaskaa ilman että joku kehtaa väittää vastaan... :oops:

Taitaa viime vuosien yliannostus ironhead-sportteja koskevista stooreista pehmentänyt Hemulinkin pään - alumiiniahan nuo shovelin kannet ovat. Toisin kuin päällepäin samannäköiset sportin kannet jotka ovat sitä patarautaa...

Vetäydyn nurkkaan häpeämään, pukeudun säkkiin ja heitän tuhkaa päälleni... :oops:

Pitää vissiin ostaa shoveli että tulee sekin laite tutuksi.

Peace!
JaV
Viestit: 84
Liittynyt: 21:09 14.02.2003.
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JaV »

Huh,ei tarvinnutkaan hommata uusia laseja :lol:

Hommaa sekoittaa sekin että jos lukee jenkkien foorumeita, niin niissä usein puhutaan shovelhead sportsterista kun tarkoitetaan rautapäätä eikä aina edes mainita sitä sportya ollenkaan vaan se selviää vasta jostain muusta yhteydestä.

Jätä nyt se tuhka ainakin pois, turhaa sotkua :wink:
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

hemuli kirjoitti: Kansien materiaali:

Knuckle - valurauta
Pannu - alumiini
Shovel - Edit: alumiini (rautasportissa sitä valurataa...)
Evo - alumiini

Nämä siis sylinterikannet, ei venttiilikopat. Venakopat alumiinia shovelista eteenpäin, vanhemmat läkkipeltiä... Tarpeeksi vanhoihin kun mennään ei venakoppia edes ole :twisted: :twisted: .
Ainakin Clymerin tietojen mukaan Pannun venakopat oli alua ekana vuonna, v.49- ruostumatonta terästä, aftermarket(eli v.65 jälkeen) kopat kromattua teräspeltiä. :twisted:
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Että sitten keskustellaan alumiinin killottamisesta :P :twisted:
Avatar
tptop
Viestit: 70
Liittynyt: 09:43 06.05.2004.
Paikkakunta: Hausjärvi

Huopa,- ja rättilaikoista kiillotuksessa

Viesti Kirjoittaja tptop »

Aiheeseen liittyen.

Mulla olisi kanssa aluosat tehtynä ja pitäisi alkaa kiillotteluhommat. Onko huopa,- ja rättilaikkojen (edullisista) kauppiaista tietoo ? Elikkä onko esim. Herra Koivusella jne. .... tarjonnassa ??
hemuli
Viestit: 9995
Liittynyt: 13:25 20.04.2002.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hemuli »

Paras valikoima kiillotustarvikkeita löytyy A. Palojoelta Helsingistä.
Avatar
tptop
Viestit: 70
Liittynyt: 09:43 06.05.2004.
Paikkakunta: Hausjärvi

Viesti Kirjoittaja tptop »

Kiitoksia ! Tarvii kysellä sieltäpäin.
Wave
Viestit: 39
Liittynyt: 12:24 12.05.2005.
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Alumiinin kiillotuksesta

Viesti Kirjoittaja Wave »

Alumiinin kiillotus on aihe joka jokaisella mp-forumilla putkahtelee esiin tasaisin väliajoin. Oon ite muutaman vuoden työkseni (ja firaabeliksi... :oops: ) kiillottanut alumiinia ja rosteria ja itse olen todennut helpoimmaksi alumiinin ollessa kyseessä, hioa epätasaisuudet pois 120 paperilla(jos on syviä naarmuja niin täyttää ne hitsaamalla ensin), sitten 240 ja lopuksi 280/320 karkeudella.Mp-osien kanssa ns. raspi-roope on aika hyvä laite. Tämän jälkeen porakoneeseen lumppulaikka ja ROSTERIIN tarkoitettua vahaa. Kokemukseni mukaan tulee nopeammin valmista kuin alumiiniin tarkoitetulla vahalla. Tämän jälkeen vahaus tai lakkaus jota itse suosin(juu ei sillä perusspraylakalla). Rosterin kiillotus vaatii pohjustustuksen loppuhiontaan sitten hienomman paperin ja jonkinlaisen hiomakoneen(rosterin hiominen/kiillotus käsin on yhtä tyhjän kanssa). kotikonstein paras lopputulos syntyy isolla kulmahiomakoneella jossa on säädettävä kierrosluku ja ns.hamppulaikka (eli se karkeempi) ja sitten vaan vahaa peliin. Viimeistely sitten lumppulaikalla. En väitä että muut esille tulleet tavat olisivat huonompia, mutta nämä ovat nopeimmat. Show-pyörien rakentajilla on tietysti vähän eri kriteerit.
Avatar
kesämopo
Viestit: 145
Liittynyt: 21:14 21.05.2011.
Viesti:

Re: Alumiinin kiillotus

Viesti Kirjoittaja kesämopo »

Paljon löytyy juttua alun kiilloituksesta, mutta vähemmän siitä miten pinnan saisi pysymään oikeasti kiiltävänä. Törmäsin googlella mielenkiintoiseen litkuun nimeltä "Nyalic". Nasa kehitti aineen alunperin avaruusohjelmaansa varten, sittemmin sitä on kaupallistettuna alettu käyttämään yleisesti mm lentokoneiden alumiiniosien ja veneiden korroosio ym suojana. Voidaan levittää myös maalipinnalle, toimii yhtä lailla. piip ei kertakaikkiaan kuulemma enää tartu käsiteltyyn pintaan kiinni. 8O

Aine on polymeeri-nanonano perustainen. Kestää lämpöä 175C (kuinkahan kuumana sylinterien jäähdytysrivat muuten ovat?), on väritön (eikä kellastu lämmössä), ei hilseile eikä voi irrota. Ilmatiivis, eikä päästä UV:tä läpi. Saa spräynä.

Onko kukaan kokeillut, tästäkö "lopullinen ratkaisu"?
http://www.nyalic.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Lähin (?) myyjä on briteissä:
http://www.nyalic.co.uk/products.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
edit panin kyselyä tuonne, katsotaan mitä mies sanoo

Tuolla hehkuttavat kovasti:
http://www.vfrdiscussion.com/forum/inde ... ng-wheels/" onclick="window.open(this.href);return false;

Kuva
Jesus saves lives, loud pipes just sound awesome
Avatar
-Harikka-
Viestit: 4850
Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
Paikkakunta: 'suur'-Salon saaristo merenranta kauppala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

.
Viimeksi muokannut -Harikka-, 00:31 04.06.2019.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
Avatar
kesämopo
Viestit: 145
Liittynyt: 21:14 21.05.2011.
Viesti:

Re: Alumiinin kiillotus

Viesti Kirjoittaja kesämopo »

Jepjep.

"Everbrite" käyttää kuulemma kanssa Nyalicia.
Juttua/kuvia vanteiden suojaamisesta tuolla:
http://gl1800riders.com/forums/showthread.php?p=2586583" onclick="window.open(this.href);return false;

Näyttää siltä että litku syö kiiltoa aavistuksen.
Toisaalta, jos sillä saa täydellisen suojan 5-10v ajaksi, pistää miettimään että tarviiko sen ny niin vimoistapäälle kiiltääkään...

firma:
http://www.everbritecoatings.com/wheels_Goldwing.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Jesus saves lives, loud pipes just sound awesome
Avatar
Kaapeli
Viestit: 141
Liittynyt: 17:19 31.12.2009.
Paikkakunta: Itä-Uusimaa
Viesti:

Re: Alumiinin kiillotus

Viesti Kirjoittaja Kaapeli »

FXDF -09
"ihte kun tekee, niin siit tulee semmonen"
Avatar
jman
Viestit: 512
Liittynyt: 00:46 18.06.2012.
Paikkakunta: Hanoi
Viesti:

Re: Alumiinin kiillotus

Viesti Kirjoittaja jman »

Kaapeli kirjoitti:tuolla hoitelin bobini vanteet + vaha päälle ja hyvä tuli
http://www.nettimaalikauppa.fi/Mothers- ... num-Polish
http://www.mothers.com/02_products/05100-05101.html
Onko tälle tökötille Tampereella jälleenmyyjää?
Avatar
jman
Viestit: 512
Liittynyt: 00:46 18.06.2012.
Paikkakunta: Hanoi
Viesti:

Re: Alumiinin kiillotus

Viesti Kirjoittaja jman »

Ihmetökötit sikseen; varsin kiiltävä tuli 180->400->800->1200->1500->rättilaikka+vahaa. Luulen että (ainakin) viimeinen hiomapaperihienous oli turha, mutta kerrankos sitä.
Olisi varmaan hyvä laittaa kunnon vaha tuohon päälle, että ei heti ottaisi itseensä, mutta nestemäinen Turtle saanee kelvata ensi alkuun - sitä kun on tykö.
Vastaa Viestiin