Alumiinin "vanhentaminen" patinoidun näköiseksi

Kaikki ne tekniikka-aiheet jotka eivät sovi suoraan johonkin muuhun aihealueeseen.

Valvojat: Pertti, pressa

Softail
Viestit: 449
Liittynyt: 22:29 22.04.2002.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Softail »

Mårå

Minäpä intouduin joskus pesemään aluminisen imusarjan tiskikoneessa. Pesuaineeksi laitoin teollisuusuunien pesuainetta, Prowler:ia. Kyllä tuli tasaisen musta/harmaa väri imusarjaan. Oikeastaan aika siisti.



Kädet kyynärpäitä myöten pa.....sa
Avatar
viltsu
Viestit: 268
Liittynyt: 22:18 01.04.2006.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja viltsu »

hemuli kirjoitti:Mielellään itse tehtynä...

Homma on vasta idea-asteella mutta ajatuksena oli maalauksen sijaan käyttää jotain kemiallista menetelmää tummentamaan joitain osia pyörän pelleistä. Aina parempi mitä tasaisemman väristä saa, sävyllä ei niin merkitystä kunhan erottuu hiotusta pellistä.
Itse toteutettavista (järjellisillä panostuksilla) ei tule mieleen kuin nuo jo mainitut aseissa käytettävät kylmäsinistysaineet. Pinnasta saa kyllä tyylikkään, kunhan pohjatyöt ovat kunnossa ja jaksaa toistaa sinistyksen useita kertoja (olen itse käyttänyt yli kymmentä kertaa) välikiillotuksineen jne. Huono puoli on, että sinistys ei ole kovin kulutusta kestävä. Ei kestä kovin kauaa, jos esim. lahje hankaa osaan. Sinistys ei myöskään suojaa ruostumiselta, mutta sitä asiaa auttaa, jos pitää osan aina hyvin vahattuna. Öljyttynä et varmaankaan halua pitää...
Hessu
Viestit: 1049
Liittynyt: 07:52 16.06.2003.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Mäkin oon joskus kokeillu tollasta kylmäsinistysainetta. En kyllä älynny toistaa sen kun pari kertaa. Lähti tosi helposti väri veks.

Mutta, nää vanhat kirjat on hyviä. On olemassa yksinkertainen menetelmä nimeltä mustapoltto.
Hiotun ja kuivan teräsosan pintaan sivellään pellavaöljyä ja kuumennetaan sitä reilulla nestekaasu liekillä. Pinta muuttuu ensin ruskeaksi. Kun öljyä sivellään lisää ja kuumentamista jatketaan, niin pinta muuttuu mustaksi.

Noi muut menetelmät näyttäis olevan niin monimutkaisia, että pitää jo oikeasti olla innostunut kemiasta. Se pajamustauskaan ei näköjään ole pelkkää lipeää, vaan seassa on jotain nitraatteja, hydroksideja ja peroksideja.

Ton mustapolton huonous on tietysti toi lämmitys, jos kyse on ohuista peltiosista. Mutta näköjään kaikkiin teräksen mustausmenetelmiin liittyy korkeat lämpötilat.
hemuli
Viestit: 9995
Liittynyt: 13:25 20.04.2002.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hemuli »

Pellavaöljyn kanssa temutessa kannattaa sitten muistaa sen itsesyttymisominaisuus. Eli ei rättejä roskiin, ne kannattaa ennemminkin vaikka polttaa pihagrillissä (ennen makkaranpaistoa :twisted: ).

Kylmäsinistysainetta ehdotettiin jo asekauppiaan taholtakin, täytyy kokeilla.

Tuosta ruostumisesta, itse asiassa ideana oli pyyhkäistä pintaa silloin tällöin CRC:hen kostutetulla rätillä :lol: - eipä tulis hienohelmat lääppimään. Ja ruostehan on kaunista...
gratnak
Viestit: 1
Liittynyt: 12:52 28.07.2018.

Re: Alumiinin "vanhentaminen" patinoidun näköiseks

Viesti Kirjoittaja gratnak »

Joe Cool kirjoitti: 23:50 26.06.2007.
Evo Chopper kirjoitti:Kiillotetun alumiinipalikan koristeurat pitäisi "vanhentaa" Ajattelin että jotain happoliuosta pienellä pensselillä varovasti uriin.. :?
Jos saat ko. kohdan puhtaaksi pinnoitteista, kuten vahasta tai lakasta, minulta löytyy töistä mietoa happoseosta joissain 1-2 desin pulloissa. Se on tarkoitettu alumiinin mustuttamiseen. Laimentamattomana se tekee tumman harmaan, melkein mustan pinnan, mutta sitä voi alkaa kokeilla ensin hyvin laimeilla seoksilla johonkin muuhun alumiinipalaan. Puteli maksaa noin 15 e muistaakseni ja saat kyllä testipalan alumiinia mukaan kaupanpäälle:)
Vanha ketju, mutta tahtoisin tietää mitä ainetta tämä on ja mistä sitä saa? Onko kylmä- vai kuumapatinointiin? Miten kestää pinnassa ulkona?
Vastaa Viestiin