Mokat remonteissa!!!

Kaikki ne tekniikka-aiheet jotka eivät sovi suoraan johonkin muuhun aihealueeseen.

Valvojat: Pertti, pressa

Avatar
Jani80
Viestit: 167
Liittynyt: 23:25 23.10.2006.
Paikkakunta: Ii
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani80 »

nostetaas vanhaa aihetta :D eilen sattui kunnon moka pikkukaljoissaan... sain johtosarjan paikoilleen ja öljyt koneeseen, sitten vaan starttaileen ja ei mitään :!: muutama ärräpää ja kalja tässä välissä... ja ei ku johtojen kimppuun! ei vikaa! mutta sitten hokasin että akku perkeles on vielä taliin hyllyllä :oops: :oops: no eihän nyt kaikkea voi hokata :D :D
Kokkonen

Pari mokaa..

Viesti Kirjoittaja Kokkonen »

:D :D

Joo onhan näitä sattunut, pari viimevuotista:
Taka-akselin mutteri jäänyt löysälle, Superin paluumatkalla matka katkes.... :oops: piti hakea kotoo toinen rengas vanteineen, yms..tunkkia...oli Harrika-lehdessäkin maininta. Meni hyvä rengas mutta ei muuta vauriota henkisten lisäksi. Nyt on sokallinen taka-akseli ja käytän PUNAISTA, ei lukitus, vaan "sinetti" lakkaa kriittisten mutterien ja ruuvien merkkaukseen, näkee heti jos on pyörähtänyt.

Toinen tapaus viime keväältä, piti viedä pikku-shoveli heti kauden alussa katsastukseen, ei kerinny koeajaa. Matkaa paikalle vajaa 40km mutta kaks kertaa toppas, sammus vaan, vähän paukkuen. Mut lähti hetken päästä käyntiin. Perille päästiin. Olin asentanut uuden kaasarin, meinasin et säädöt vaan pielessä. Paluumatkalla kaksi pysähdystä, ei sitten enää käyntiin ja kas ei kipinää ei valoja...varmaan akku...toinen akku kotoa ja vaihtamaan. Ja sit selvis....kele olin kiiressä laittaunut laturilta tulevan johtimen akun MIINUS napaan :!: :evil: :oops: Niin, kaikki johtimet olivat mustia......Ihme ja onni ettei säädin kärähtänyt.
Viimeksi muokannut Kokkonen, 19:47 20.04.2008.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
-WLA-
Viestit: 186
Liittynyt: 21:16 09.03.2006.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -WLA- »

Tos viimekesänä sattuikin pari kämmäystä kun tuo wla:n koneen sai nippuun niin öljyä puski joka reijästä ulos ja hetken aikaa kun sitä ihmetteli niin oli unohtunut laittaa öljypumpun ajoitusmerkit kohdalleen. No sitten kun wla toimi taas ja kuski oli aivan pähkinöissään ekalla ajelulla kone rupesi rykimään ja välillä hyytyi totaalisesti, tulppia kun vaihtoi niin taas pääsi hetken, mutta sitten tuli totaalinen laupeus. jonnin aikaa tutkittuani katsoin tankkiin joka oli rutikuiva ja kyllä sitten vitutti kun tajusi tulppia ruuvatessani pensaa pääsi valumaan vähäsen kaasariin pyörän ollessa kenossa. Nyt kun eilen kävi heittääs ekan lenkin tälle kesää niin tuli katsottua tankkiin ennenkuin lähti ajeleen.
Avatar
Alf
Viestit: 106
Liittynyt: 18:31 06.12.2005.
Paikkakunta: Kerava
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alf »

Yks pienimmistä mokista, asennusolutta, öljynvaihto ja jenkkipurkka suussa= huono yhtälö. Laskin öljyt pois ja päissäni vielä päätin puhaltaa öljytankkiin. Ja purkka suusta sinne. Olihan aika metsästäminen että sain sen pois.
Mr Smith
Viestit: 297
Liittynyt: 20:35 13.02.2003.

Viesti Kirjoittaja Mr Smith »

Ei ole tyhmä jos tekee virheitä,mutta jollei niistä opi niin sitten....
Pienessä kaljassa uutta puolaa kiinni kaverin kanssa rupatellen ja piuhat messinki tankoon oikein sillai´reilusti kiinni....
Poikkihan se meni,mut onneks sai fixattua
hemuli
Viestit: 9995
Liittynyt: 13:25 20.04.2002.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hemuli »

Mr Smith kirjoitti:...Pienessä kaljassa uutta puolaa kiinni kaverin kanssa rupatellen ja piuhat messinki tankoon oikein sillai´reilusti kiinni....
Poikkihan se meni,mut onneks sai fixattua
Itselle kävi juuri päinvastoin männäehtoona. Olin juuri ruuvannut seosmittarin irti sportista ja olin laittamassa virtapiuhaa takaisin kiinni puolaan kun kaveri marssi ovesta sisään, oli joku tärkeä homma mikä piti tehdä just heti. Ei siinä mitään, tehtiin työ alta pois ja lähdettiin käynnistämään sporttia - hyvin lähti kunnes sammui ihan kuin olisi bensa loppunut. Pikainen tutkiminen, bensaa tulee kunnes tajusin tarkistaa sen puolan johdon - mutteri oli edelleen kiristämättä :oops: ...
jutaharri
Viestit: 902
Liittynyt: 00:30 21.05.2005.
Paikkakunta: vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jutaharri »

Olen ottamatta asennusolutta
Pahimmat mokat tulee juuri joko asennusolutta otettaessa tai suuremmassa kaveriporukassa tallilla.
Kokemusta on ja keskity siihen mitä teet.
Avatar
Sepixlh
Viestit: 4218
Liittynyt: 08:26 22.04.2002.
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sepixlh »

Menneiltä vuosilta kun vielä volkkarin koneiden kanssa tuli touhuttua, pienessä asennuskaljassa kasasin lohkot ja ihmeen helpolla se tuntui taas menevän kasaan. Pytyt paikoilleen ja pesulle josta illanviettoon, seuraavana päivänä kun jatkettiin niin huomasin että venttiilin nostimet oli jäänyt koneesta... ja sitten aloitettiin alusta. No sen jälkeen asennuskaljat on juotu remontin jälkeen.
You live more in 5 minutes on a bike like this going flatout, than some people live in a lifetime.
-Burt Munro
Mika
Viestit: 56
Liittynyt: 08:53 18.04.2002.

Viesti Kirjoittaja Mika »

Öljyjä vaihdettaessa pyyhkäisin paperilla suurimpia valumia vanhan filtterin jäljiltä ja laitoin uuden paikoilleen ja öljyt sisään. Ei muuta kuin kone käymään ja ajamaan. Parin kilometrin jälkeen öljyä tulee ilmanputsarista (sportissa se huohotusletku menee putsariin) aika runsaasti housuille ja putkelle. Ensin en huomannut, vaan ihmettelin että mitä takana tapahtuu kun taustapeilistä näkyy aika sakeaa valkoista savua. No pyörä takaisin talliin ja vähän aikaa pähkäilyä ja öljypumppu auki. Siellähän oli pieni pala paperia tukkinut paluukanavan.
Avatar
Akseli R.
Viestit: 201
Liittynyt: 08:26 22.11.2004.
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Akseli R. »

Kun vein pyttyjä koneistajalle porattavaksi, niin vein myös kannet, venat ja jouset, jotta voipi venat rotsailla ja katsella, että kannet on suorassa. No kun hain kilkkeet takaisin, niin totesin tyytyväisenä, että kannet ja venat on kasattu. Kunnes sitten tajusin, etten ollut antanut ohjurinkumeja mukaan ja eipä tuo koneistajakaan sitä tiennyt, kun ei joka myllyssä noita välttämättä ole. No loppujen lopuksi, eipä tuo kauan kuitenkaan kestänyt purkaa ja laittaa noita paikalleen. Onneksi huomasi tuon kasaus vaiheessa, eikä vasta sitten kun mopo oli jo kasassa.

Väsyneenä ei myöskään kannata rapata mopedia. Esimerkki:
Olin laittamassa mäntiä paikalleen, molemmat männät olivat jo kiinni, joskin vain toisella puolella oli sokat paikallaan. Jostain käsittämättömästä syystä otin jo kampikammioiden edestä paperitollot pois, jotka suojasivat ylimääräisten esineiden joutumista tuonne. No varmaan arvaattekin miten kävi. Sokka tippui kampikammioon, PLUMPS! Onneksi sain magneetin avulla kaivettua sen tuolta pois. :oops:

Sähköhilppeissä ei kannata luottaa johtojen värikoodauksiin ollenkaan. Ellei ole asianmukaisia ohjeita mukana. Esim. vilkuissa musta johto oli plussa ja raidallinen johto miinus. "Miks mun ajovalot vilkkuu?" 8O
Avatar
ÄksyKukko
Viestit: 7
Liittynyt: 08:44 27.11.2013.
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Mokat remonteissa!!!

Viesti Kirjoittaja ÄksyKukko »

Nostetaan vanha ketju "kehiin"

Pyydänkin mitä nöyrimmin neuvoja, vinkkejä ja ohjeita pyörän kasaukseen.
Peli on -86 jäykkäperä 883/1200 XLH sportster. Ostin pyörän viime vuonna lopputalvesta (eka Harrikka).
Vaihteistossa (joopa joo, niinpä niin) oli vikaa. Parin nopean ja liukkaan (silloin oli juuri viikon lumijakso)
koeajon jälkeen purin pyörän palasiksi ja vein vaihteiston ammattilaisen hoiviin. Runko, lokarit, tankki ja pari muuta pienenpää osaa on maalattavana ja satula verhoiltavana. Osia olen ostanut (lamppuja, ape, sähkökytkimiä, johtosarja, kahvoja peilejä jne.) ympäri maailmaa monen rahan edestä.
Nuorempana tuli rassailtua mopot, autot ja pari japsipyörääkin huollot ja remontit tehden, joten jotain olen ainakin joskus osannut tehdä. Tosin aikaa on vierähtänyt jo 30 v.
Silloin ei ollut rahaa, paikkaa tai edes kunnon työkaluja remontteihin. Nykyään on jopa aikaakin edellisten lisäksi harrastaa, ja miksei sitten Harley Davidson meininkiä? Joka kuitenkin on ollut aina haaveena.
Vaimo on seurannut pelonsekaisin tuntein, että on se ukko hurahtanut aivan totaalisesti.
Äijä on liittynyt kaiken maailman kerhoihin ja ravaa messuilla muovipussit heiluen ja visa vaikeroiden.
Keittiön pöytä on valloitettu, kuten Iwo Jima aikoinaan. Lipun paikalla vaan heiluu ape piuhahässäköineen.
Rasvainen akku antaa vähäisetkin virtansa ylivoimaisen johtosarjavaihdon vaihto-operaatiolle. Valot ja vilkut releineen välkkyen ja torvi, ei se joka on naama punaisena piuhahässäkän keskellä, vaan komea upouusi sireeni soiden naapurit luulevat joulun vaan jatkuvan ja jatkuvan.
Muutama asiantuntija, joiden kanssa olen keskustellut Sportster rempasta, ovat olleet yksimielisesti sitä mieltä, että kylläpä otin haasteellisen (murheellisen) ensimmäisen Harrikan harrastuksen aluksi.
Näytän niille... Tämäkin pyörä käy ja kukkuu vaikka rystyset verillä, housut öljyssä ja hermot riekaleina ajokauden loppuun asti. Perkele! Periksi ei anneta. Tulta päin!
No helpotti vähän.
Siis kun runko on neitseellisesti hehkuen ensi kertaa odottaen pukilla edessä? Niin mitä sitten?
Seisontatuki jousineen kiinni, okei. Koneen kiinnityspaikat ja maadoituskohdat tarkistetaan maali poistaen, okei. Kone paikoilleen, takaosa kiinni. Mutta vedänkö heti lukitteella kiinni momenttiin, vai käytänkö kaikki kiinnityspisteet, edessä ylä- ja ala, sekä sylintereiden välissä yläkiinnike- kaikki pultit, mutterit ja tarvittavat shimmilevyt paikoillaan. Tsekkaan, ettei jää jännitteitä muualle kuin asentajan ohimoille? vai?
Ja vielä ehkä takapyörä jarruineen kaikkineen paikoilleen ja tarkistetaan rattaiden linja? Sitten kun kaikki on ok, niin osat irti ja lukitteella takaisinko? kö?
Vaihteiston lisäksi lataus on kaiketi aikamoinen murheenkryyni, mikäli tätä sivustoa on uskominen.
Olen ostanut jo päivitetyn version hartsista, jolla meinaan vetää magnetit kiinni. Veijarit on vaan täälläkin kertoneet, että turha homma. Ei pysy kiinni. Jääräpää kun olen niin kokeilen, ennenkuin uhraan 800 Erkkiä uuteen laturiin. Ja sitten laturin hajottua maksan moninkertaisesti laajemmasta rempasta. Näin se kai menee. Mutta ei voi mitään, jäärä mikä jäärä.
Tässä näin vaan aluksi.
Mitä voi siis mennä pieleen, vai pitäisikö kysyä, että mikä voi onnistua kerralla?
Mielenkiinnolla vastauksia odottaen.
XLH Sportster 883/1200 -86 Asfalttivatkain Shopper
Jäykkää menoa, kevein mielin kohti auringonlaskua.
rocktrailer

Re: Mokat remonteissa!!!

Viesti Kirjoittaja rocktrailer »

Hatunnosto sulle :D kyllä tuo noilla eväillä onnistuu, kun ei kerta periksi anneta.
suma
Viestit: 81
Liittynyt: 22:08 15.01.2005.
Paikkakunta: Nokia
Viesti:

Re: Mokat remonteissa!!!

Viesti Kirjoittaja suma »

Joo hattua kans!kyllä näissä paras tie on oppia kokemuksen ja erehdyksen kautta!Voihan sitä niitä neuvoja
kuunnella,mutta kyllä me jääräpäät silti ite kokeillaan se oma tiekin.Joskus se vähän maksaa,mutta kyllä
se oppikin menee aika hyvin perille!Voimia taistoon ja uusia virheitä kohti rinta kaarella! :D
Avatar
ÄksyKukko
Viestit: 7
Liittynyt: 08:44 27.11.2013.
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Mokat remonteissa!!!

Viesti Kirjoittaja ÄksyKukko »

Hellurei ja hellät pohkeet, kun jäykkisellä ajelee. niin ne viisaammat kertoo.
Saas nähdä, miten selkä ja hermot kestää rynkytystä ensi suvena? Voihan se olla olla, että kun pääsee vauhtiin, niin ukkoa ei enää näy mailla, eikä halmeilla.
Kovin vähän on tullut vinkkejä ja neuvoja? Onko porukka tallien uumenissa, vai missä?
Vai pitäisikö tämä vuodatus siirtää projektipuolelle?
Pari kannustusta oli tullut elon tielle, kiitos niistä.
Eilen taas olin tallilla kiillottelemassa osia, vaikka kone on palasina, laturikin vilkuili rätin alta, että ei kai mitään hartsihommia? Maalarikin soitteli, että osat pulveroitu, ja vielä lämmitettykin. Haen tänään osat. Saas nähdä millaista kiiltoa ja kimallusta on. Laitettiin kuulema aivan uutta kimallus-sydeenia jauheen päälle. Vähän niin kuin vanha flakemaalaus.
Eli ensiviikonloppuna alkaa armoton kasaus. Taidan jättää sen hartsin sotkematta, ja pistää vaihdepaketin, laturin, kytkimen ja enskapuolen kasaan. Silloin onkin aivan mainio tilaisuus kämmätä oikein kunnolla. Ammattilaisen neuvon mukaan, kun vaihdesydeeni on paikoillaan ja pultit kiinni, muistaakseni 4 tsipaletta, niin jonkun? akselin päästä "nitkuttamalla" pitäis olla oikea välys? Oo´kei? Välystä pitää olla vain hieman, että vaihteet toimii. Kuulemma parempi vähän "löysä", kun kiree? ....Oo´kei?... Seelvä? Ennen näitä hienosäätöjä pitää redlinet puhdistaa pois. Kuulemma (taas) on aivan väärät litkut ollut vaihde/enskapuolella? Näistä öljyistä olen lukenut täällä paljonkin. Tuntuu olevan yhtä paljon mielipiteitä kuin on mekaanikkojakin. Se siitä, on kovin herkkä asia. Tämä öljyjuttu.
Muuten mylly on koskematta. Vain ensiopuoli levällään. Mites se Ron Tennis sanoikaan? Älä korjaa ehjää! Öljypumppua letkuineen olen kyllä silmäillyt, että pitäisikö tsekata, kun on niin mukavasti hollilla, eli näkösällä. Koneenhan olen kiinnittänyt kulmaraudoilla pyörillä olevan matalan toimistolokerikon päälle. Siinä sitä on kiva pyöritellä ja ihmetellä. Laitan kuvaa, kun perehdyn siihen tiedostojen liittämisen saloihin. Vai voisiko joku antaa samantien pikaohjeen kuvien liittämiselle?
Hei Ga´moon! Neuvoja, viisaita ohjeita! Onko rempat mennyt kaikilla kuin siellä kuuluisassa srömsöössä?
Ai niin, jauhemaararin hinta oli tosi ookei! Osat tietysti hiekkapuhallettiin, tankki tosin vedettiin lasikuulalla. Kun näen palikat niin kerron, että käykö niin kuin Suomen olympiamitallisateen toivolle? Eli Suomen joukkueen on vuokrattava Venäjältä Antonov-rahtikone, jotta saadaan mitallit himaan.
XLH Sportster 883/1200 -86 Asfalttivatkain Shopper
Jäykkää menoa, kevein mielin kohti auringonlaskua.
rocktrailer

Re: Mokat remonteissa!!!

Viesti Kirjoittaja rocktrailer »

Nätti peli avattaren kuvassasi! Mikä siitä tuleekaan, kun on uudet värit ja vempeet. Ja on se hyvä kun sulla on tuo kirjoituspuolikin hallussa ... Se on virkistävää :D

Noilla eväillä ja korjauksilla ei todellakaan olis kantsinut tänne mokaketjuun kirjoittaa... En usko enteisiin :wink:
Vastaa Viestiin