Alkuperäisosan toleranssin tarkistus

Kaikki ne tekniikka-aiheet jotka eivät sovi suoraan johonkin muuhun aihealueeseen.

Valvojat: Pertti, pressa

Avatar
Vapaa-Vaihde Franklin
Viestit: 253
Liittynyt: 00:43 04.05.2003.
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Alkuperäisosan toleranssin tarkistus

Viesti Kirjoittaja Vapaa-Vaihde Franklin »

Mulla 5-vaiht. evo Sportty hylkää 3. vaihdetta pois päältä. Epäily on tällä hetkellä, että vaihtajan rummun ura vois olla tietyistä kohti kulunut ja sen takia vaihteen siirtoharukoiden liikeradassa on liikaa klappia (siirtohaarukat ovat uudet). Ja seurauksena siirtäjä ei siirrä vaihderatasta perille asti, vaan se jää tartuntakynsien "huulille". Laatikko on kerran purettu ja vaihteensiirtäjät uusittu, jolloin vika huomattavasti parani. Missään ei ole näkyvää vikaa.

Kysymys kuuluu: mistä voi tarkistaa uuden vaihtajanrummun urien leveyden tietyistä kohdista? Suomessa kun ei kyseistä osaa ole missään hyllyssä, vaan se on tilaustavaraa. Ei viittis turhaan tilata (130eur) vain kokeilun takia.

On siis ensimmäisen vuoden 5-vaihteinen. Onkohan siinä lootassa jotain lastentauteja tai tyyppivikoja? Pyörä on sinällään vähän ajettu.

Vapaa-Vaihde Franklin
Avatar
JKKo
Viestit: 1733
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

5-vaihteisen Sportin eka vuosikerta

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Ainoastaan 3. vaihdetta? Mun '91 kone purettiin muista syistä melko alkutekijöihinsä 2001. Alkuperäinen vaiva, joka ei ollut voimansiirrossa, katosi, mutta laite alkoi sen jälkeen hylkiä 1. ja 3. vaihdetta. Ykköstä, jos se oli asetettu paikallaan seisten, kolmosta, jos vaihtaminen tapahtui 2. vaihteen suunnasta.

Määrätietoinen käskeminen saappaalla auttoi hieman. Purin ensiövedon viime talvena kurkistaakseni, miksi 4. vaihde huutaa kuin tapettava. Tulos. Laatikko laitettiin sellaisenaan takaisin, koska 4. rattaat olivat lähes ajamattoman näköiset, muissa oli sentään jo kiillottumaa. Säädin siirtäjän mekanismin, sen mihin poranterää tarvitaan, extrahuolellisesti, ja nyt hylkii enää ykköstä. Voi olla, on "ominaisuus", ei vika. Mä olen ainakin jo luovuttanut yrittämästä.

Laatikon sisäkalut uudistettiin joskus '93 tai '94.
Avatar
Vapaa-Vaihde Franklin
Viestit: 253
Liittynyt: 00:43 04.05.2003.
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja Vapaa-Vaihde Franklin »

Mielenkiintoista JKKo.
Ostin pyörän viime kesänä ja sillon se hylki tosi pahasti 1. ja 3. vaihteita aina kiihdytettäessä, ja juuri kuten kuvailit 1. paikalta seisten asetettuna ja 3. vaihe kakkosvaihteen suunnasta tultaessa ja paineen alaisena esim. ylämäkeen vedätettäessä.

Loota purettiin, oli pieniä kulumia 1. ja 3. vaihteen rattaiden pitokynsissä ja niitä vastaavissa rataspareissa, mutta ei asiantuntijoidenkaan mielestä niin pahoja, että syy olisi ollut niissä. Huomattiin, että vaihteensiirtäjien liikerata oli niin suuri, että ratas saattoi jäädä aivan pitokynsien huulille. Sitten vaihdettiin pääakselin 2. ja sivuakselin 3. ja pääakselin 3. ja sivuakselin 2. rattaat päikseen keskenään (ovat täysin identtiset ratasparit). Näin tuli kummallekin ratasparille aivan terve ja käyttämätön vetopinta. Uudet vaihteensiirtäjät pantiin paikoilleen, mutta se horo liikerata säilyi ihan samana kuin alkuperäisillä. No, loota kasaan ja se säädin siirtäjän mekanismin säätö 3mm poranterällä huolellisesti, kuten JKKo myös mainitsit.

Tänä keväänä kaikki alkoi lupaavasti, vaihteet toimi moitteetta. Sitten muutama päivä sitten se taas alko :cry: . Mutta vain 3. vaihteella ja ei niin usein kuin alunperin.

Minä epäilen, että vaihderummun ura siinä kohti, kun vaihde lukittuu päälle (V:n muotoinen kohta) on kulunut, kun vaihde hakkaa sitä kohtaa sivuttaissuunnassa :idea: Mitään näkyvää vikaa ei ole siis missään.

Oisko muita teorioita / kokemuksia :!: Auttakee, pliis.
Avatar
JKKo
Viestit: 1733
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja JKKo »

No, jos mä suoritan yhden arvauksen. Koska sait laitteesi jo kerran pelittämään, ja se huononi sitten yhdellä rysäyksellä entiselleen, ei kysymyksessä luultavasti ole kulumavika. Säädettävä osa on lukittu melko mitättömän kokoisella nailon-lukitteisella mutterilla. Ettei olisi vaan päässyt liikahtamaan? Vaihtamistoimi pyrkii kääntämään tuota säädettävää osaa suuntaan ja toiseen. Liimasin omassa mosassani "kaiken" sinisellä tai vihreällä lukitteella, myös nuo osat.

Inhottava paikka tarkastettavaksi, eihän se taida edes näkyä kytkimen takaa jossei ota enskaketjua rattaineen tieltä pois.

Kaitpa täällä foorumilla on joku, joka on rakentanut Sportin siirtäjämekanismin tarvikeosilla. Tuliko yhtään paremmaksi?
Avatar
Vapaa-Vaihde Franklin
Viestit: 253
Liittynyt: 00:43 04.05.2003.
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja Vapaa-Vaihde Franklin »

JKKo taidat olla oikeassa. Täytyy lähtee vikaa etsimään tuosta ja tarkistaa se 3mm säätö onko se kohillaan. Mielenkiintoista sinällään, miksi juuri 1. ja 3. Nyt kun muistelen sitä viimetalvista remppaa, niin tais olla niin että näillä vaihteilla se vaihtajarummun urassa oleva V-lovi oli eri suuntaan kuin muilla. Siis jos se vaihtajamekanismin käpälän säätö heittää niin näyttäis vaikuttavan näihin vaihteisiin.
Avatar
Vapaa-Vaihde Franklin
Viestit: 253
Liittynyt: 00:43 04.05.2003.
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja Vapaa-Vaihde Franklin »

On tämä vaan pirullinen mysteeri. Avasin taas vaihdelootan esille, eikä se 3mm säätö oo liikkunu mihinkään, joten ei auta tämä viimesinkään teoria. Laitoin sähköpostikyselyn jenkkeihin bakerdrivetrain.com-mestan infoon, josko niillä ois hajua tästä. Eli lisää hyviä ideoita otetaan vastaan :roll:
Vastaa Viestiin