Tekniikka kehittyy, onko kehitys kuitenkaan edistystä?

Keskustelualue H-D harrastajille

Valvojat: Pertti, pressa

Vastaa Viestiin
mcjusa
Viesti:

Re: Tekniikka kehittyy, onko kehitys kuitenkaan edistystä?

Viesti Kirjoittaja mcjusa »

Peeppe kirjoitti:
mcjusa kirjoitti:Ei se ala jos sinä et ala vääntämään. Anna evosta tykkäävien kertoa mielipiteensä äläkä rupea vänkäämään vastaan. Näin homma toimii ja mielipiteet pysyy, ne on monta kertaa hyvinkin kokemusperäisiä.
Eipä tässä mitään vängätä, eikös tämä ole "sana vapaa"palsta? Vai pitäisikö tässä sun mielestä pysyä jossakin määrätyssä ruodussa, jos ei lukemasi teksti sua mielytä, ei siitä heti kannata herneitä vetää :)
Minusta tuntuu että sinulla meinaa mennä herne nenuun, pidähän varasi :D
1961, 1981, 1995 ja 2003 mopetit
Paddler
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Paddler »

Jep, tekniikka kehittyy mutta minä en. Mut pirusti mä tykkään tosta mun uudehkosta papattimesta.
Dyna FXDB Street Bob '12
Wulfhorst Duo-combi 20"/26"

"Avannossa kun polskuttaa, turhat tuumat hatkat saa"
MrX

Viesti Kirjoittaja MrX »

ma^ko kirjoitti:...... Paremmuuskin on aina suhteellinen käsite, uusista pyöristä ainoa millä muo huvittaa ajaa on uuden korimalliston muskeli-piano, siis Yamaha V-Max, sen voimantarjonta on vaan niin ihkun vakuuttavaa...
Ehkä sun kannattais sit käydä koittamassa toi BMW K1300R se kun on kiihtyvämpi, nopeampi, pysähtyvämpi, voimakkaampi ja rumempi kuin V-Max. Tiedä vaikka kolahtais... :wink:
MrX

Viesti Kirjoittaja MrX »

Vallu kirjoitti:... Mutta jos vibat tulee siitä, ettei laite toimi, ei kulje, ei pysähdy, ei jousta, ja täriseen sikana, niin siittä sitten vaan....
Eihän ne vibat niistä vioista tule. Tytöt sanoo et Shoveli värisee oikeella taajuudella.... 8)
MrX

Viesti Kirjoittaja MrX »

Joe Cool kirjoitti:... Bensaa se vie tosiaan 1 - 1,5 litraa vähemmän. Mutta kun sen havainnon olet tehnyt, niin yhtälailla tiedät, että jos sillä kiihdyttää ripeästi, niin 3:lla on jo maantienopeudessa käymättä kertaakaan punaisella alueella. Sitten joutuu vaihtamaan 3 kertaa ylöspäin, että saa sen matka-kutosen silmään. En näe siinä mitään käytännön tarvetta sille 6.-vaihteelle, kone jaksaisi samoilla välityksillä aivan yhtä hyvin pykälää harvemmallakin laatikolla...
Eihän noista mikään kiihdy ripeästi (ainakaan mun laitteista). Kun ajan motarilla 130-140km/h matkavauhtia niin mun 6-speed TC käy huomattavasti matalammilla kierroksilla kuin mun 5-speed Evo. Ja 4-speed Shovelilla ei tehdasvälityksillä pysty edes pitämään yllä 130-140km/h matkavauhtia. Se murenee valtatielle niissä vauhdeissa melko ripeästi... :(
ma^ko
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ma^ko »

MrX kirjoitti:Ehkä sun kannattais sit käydä koittamassa toi BMW K1300R se kun on kiihtyvämpi, nopeampi, pysähtyvämpi, voimakkaampi ja rumempi kuin V-Max. Tiedä vaikka kolahtais... :wink:
Voi olla nopeampi(voimaa siin on selkeästi vähemmän 173hp versus 200hp ja 140nm versus 167nm), olen kyllä koittanut mokoman ja ei puhuttele. Viimeks mul oli Härräkän ja muiden romujen ohella Bimmeri tuos keväällä ja ei se vaan ole mun juttu ja V-maxi tarjoaa voimaa huomattavasti vakuuttavamman tuntuisesti kuin Bimmeri, käy vaik koittaan molempia niin ehkä bonjaat mitä tarkoitan.
Prätkäni on kootut teokset. Whisboneshovelhead.
MrX

Viesti Kirjoittaja MrX »

ma^ko kirjoitti:
MrX kirjoitti:Ehkä sun kannattais sit käydä koittamassa toi BMW K1300R se kun on kiihtyvämpi, nopeampi, pysähtyvämpi, voimakkaampi ja rumempi kuin V-Max. Tiedä vaikka kolahtais... :wink:
Voi olla nopeampi(voimaa siin on selkeästi vähemmän 173hp versus 200hp ja 140nm versus 167nm), olen kyllä koittanut mokoman ja ei puhuttele. Viimeks mul oli Härräkän ja muiden romujen ohella Bimmeri tuos keväällä ja ei se vaan ole mun juttu ja V-maxi tarjoaa voimaa huomattavasti vakuuttavamman tuntuisesti kuin Bimmeri, käy vaik koittaan molempia niin ehkä bonjaat mitä tarkoitan.
Voihan Maxilla olla voimaa mutta se ei välity tiehen, kellolla mitattuna Biimer pesee Maxin...
Mut mä pysyn mun hitaissa maamoottoreissa, ne pysyy paremmin mun hyppysissä :D
ma^ko
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ma^ko »

MrX kirjoitti:Voihan Maxilla olla voimaa mutta se ei välity tiehen, kellolla mitattuna Biimer pesee Maxin...
Voi olla, tosin aika harvan alla, V-max on huomattavasti helpompi lähetettävä, siis oikeasti rivakasti. V-maxin pointti onkin et sil pystyy cruisaan nätisti ja rauhallisesti ja silti se on JEDI-pyörä, voima on väkevänä läsnä, makee fiilis. Ei siltikään mun pyörä, mut uusist fillareist ehkä olis lähimpänä minkä ottais jos joku yhden uuden moton tarjoais, en mä silti moista omil rahoil ostais. Ja maamoottorille riittäis hyvinkin se neljä vaihdetta kunhan se nelonen olis selkeä loikkari et kokonaisvälitys olis tarpeen pitkä, niil välivaihteil mitään tee... tai viis ja siinäkin, siis evon viislovises sais vitonen olla pidempi, mut ei se lisää pykäliä tarvitse.
Prätkäni on kootut teokset. Whisboneshovelhead.
Vallu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vallu »

Kun tämä kuusilovinen aski tuli, niin itsekin pidin sitä hiukan turhana. Nyt kun olen niillä muutaman vuoden ajellut en ole enää samaa mieltä.

Mutta se on erinomainen asia, että vanhemmilla malleilla on kannatusta ja kysyntää. Mihinkäs sitä muuten saataisen vanhat pyörät hukattua, jos kaikki haluaisivat vain näitä uusia?

Henkilökohtaisesti odottelen V-Rodin laukkumallia, missä on automaattilaatikko. Saapa nähdä loppuuko vaarilta ajovuodet ennenkuin se tulee markkinoille.

Sillä kuluttaako motskari litran tai pari enemmän tai vähemmän, niin ei ole mitään merkitystä kustannuksissa. Pelkästään pyörän omistaminen pääomakuluina on moninkertain bensakustannuksiin verrattuna. Ja mitä enemmän ajat, sitä halvempi on kilometrikustannus eli "aja ja säästä". :wink:
Kuva LIFEMEMBER
MrX

Viesti Kirjoittaja MrX »

Vallu kirjoitti:...Sillä kuluttaako motskari litran tai pari enemmän tai vähemmän, niin ei ole mitään merkitystä kustannuksissa. Pelkästään pyörän omistaminen pääomakuluina on moninkertain bensakustannuksiin verrattuna. Ja mitä enemmän ajat, sitä halvempi on kilometrikustannus eli "aja ja säästä". :wink:
Eihän täällä kukaan ole rahasta puhunut. Jos haluaa säästää, kannattaa ajaa sillä vanhalla tekniikalla. Uuden tekniikan hinta tuntuu puolittuvan kolmessa vuodessa. Kun on pyörä jossa on isompi tankki, sopivammat välitykset, pienempi kulutus niin pääsee tankillisella pitemmälle. Ei tarvitse kokoajan pysähdellä, on aiemmin perillä, tai voi vaikka noutaa kaverille Jerrykannun pensaa. Jää enemmän aikaa dokaamiseen ja netissä surffailuun...
Se on edistystä se... :roll:
Robusto
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Robusto »

Täältä myös ääni 6-loviselle askille ja sen välityksille, tosin 5-vaihteella ei kyllä käytännössä tee yhtään mitään :D
- BHS -
Peacemaker76
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Peacemaker76 »

No kyllähän sillä vitosellakin paikkansa on, kun kutosta ei kannattaisi oikein alle 100 nopeuksissa käyttää.
- Mauri -
Dyna Fat Bob -08, 103@155
Sportster XR1200 -09, 88@110
Peeppe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Peeppe »

90 voi jo kutoselle vaihtaa vallan hyvin matkavauhdissa,jaksaa mennä hyvin pienillä kierroksilla 80 on jo liian vähän. vaikka silläkin menee, mutta sen tuntee persuuksissa että pienenpää pykälää pyytää. Tämä siis 103 koneella.
Spöke
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Spöke »

Tuohon alkuperäiseen otsikkoon palatakseni, miettikääpä oikeesti HD:n viimeisen viidenkymmenen vuoden aikaista kehitystä. Edelleen sylinterikulma on sama, samalla keskitapilla veivit, kaksi venttiiliä pyttyä kohden kannessa, venttilit aukeaa työntötangoin. Isku on lyhentynyt suhteessa poraukseen, jolloin alavääntö on hiipunut. Niinpä muuttunut on myös vaihdelaatikko, joka on saanut kaksi vaihdetta lisää. Moottori on rakenteellisesti muuttunut enempi kertakäyttöiseksi, ei taida twinkieen enää saada ylikokorullia veivin alapäähän? Eli kehitystä on, mutta marginaalisesti. Samaten tehot, jos verrataan alkupään twinkien tehoja johonkin öörlisovelin tehoihin, ei muutosta ole kuin 10%, mutta paino on myös samalla noussut ainakin 10%. Miettikääpäs miten muiden valmistajien mopot ovat kehittyneet 60-luvun lopusta. Vaikkapa se bemari tai tsusuki. Yksi oleellinen muutos, joka on edistystä, on valmistustoleranssit ja paremmat materiaalit (osittain).
Eli kyllähän nuo varmaankin luotettavampia pyöriä nykyään tekevät, mutta ei nuo pre-evotkaan ihan paksoja ole. Mullakin Panhead kiitää vuosittain sen 5-10 000km. Eikä kilometrien vähyys taasen johdu paskasta moposta, vaan vaativasta perhe-elämästä.
Ride Free,
-Spöke-
LIVINGSTONE CHOPPERS
-51 Panhead , -79 Shovelhead "Noskoolfab" & -79 Shovelhead Chopper
SCRAP MC
Pave.

Viesti Kirjoittaja Pave. »

Spöke kirjoitti:Tuohon alkuperäiseen otsikkoon palatakseni, miettikääpä oikeesti HD:n viimeisen viidenkymmenen vuoden aikaista kehitystä. Edelleen sylinterikulma on sama, samalla keskitapilla veivit, kaksi venttiiliä pyttyä kohden kannessa, venttilit aukeaa työntötangoin. Isku on lyhentynyt suhteessa poraukseen, jolloin alavääntö on hiipunut. Niinpä muuttunut on myös vaihdelaatikko, joka on saanut kaksi vaihdetta lisää. Moottori on rakenteellisesti muuttunut enempi kertakäyttöiseksi, ei taida twinkieen enää saada ylikokorullia veivin alapäähän? Eli kehitystä on, mutta marginaalisesti. Samaten tehot, jos verrataan alkupään twinkien tehoja johonkin öörlisovelin tehoihin, ei muutosta ole kuin 10%, mutta paino on myös samalla noussut ainakin 10%. Miettikääpäs miten muiden valmistajien mopot ovat kehittyneet 60-luvun lopusta. Vaikkapa se bemari tai tsusuki. Yksi oleellinen muutos, joka on edistystä, on valmistustoleranssit ja paremmat materiaalit (osittain).
Eli kyllähän nuo varmaankin luotettavampia pyöriä nykyään tekevät, mutta ei nuo pre-evotkaan ihan paksoja ole. Mullakin Panhead kiitää vuosittain sen 5-10 000km. Eikä kilometrien vähyys taasen johdu paskasta moposta, vaan vaativasta perhe-elämästä.
Ride Free,
-Spöke-
Ja noihin vanhempiinkin koneisiin saa kaupasta osia... mitenkähän noihin vanhempiin bemareihin ymsv.? Eli muilla ei välttämäti kehitys kulkenut käsikädessä uuden ja vanhan kanssa, kun vanha on paremminkin romurautaa.......
R.I.P Jaska - Motoristi
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Vastaa Viestiin