OHIajoa

Keskustelualue H-D harrastajille

Valvojat: Pertti, pressa

Fxsts03
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fxsts03 »

Tulin juuri Jyväkylästä ja helsingin moottoritien alussa, hieman koskelantien jälkeen, maalle päin menevällä tiellä oli pitkäkeulakopteri tien poskessa ja kuski tutki pyöräänsä...

Tapoihini ei yleensä kuulu ohi ajaminen ( tai tässä tapauksessa auttamatta jättäminen), mutta olin jo reilusti myöhässä töistä. Normaalisti olisin koukannut koskelantieltä takaisin Lahden suuntaan kyselemään avun tarvetta... seli seli seli.... :oops: :oops: :oops:
T. Timo K
Razzle-Dazzle
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Razzle-Dazzle »

Fxsts03 kirjoitti:Tulin juuri Jyväkylästä ja helsingin moottoritien alussa, hieman koskelantien jälkeen, maalle päin menevällä tiellä oli pitkäkeulakopteri tien poskessa ja kuski tutki pyöräänsä...

Tapoihini ei yleensä kuulu ohi ajaminen ( tai tässä tapauksessa auttamatta jättäminen), mutta olin jo reilusti myöhässä töistä. Normaalisti olisin koukannut koskelantieltä takaisin Lahden suuntaan kyselemään avun tarvetta... seli seli seli.... :oops: :oops: :oops:
T. Timo K
No oliko liina liehumassa kun ohi pyyhkäsit... huomasitko? :roll:
Fxsts03
Viesti:

Täytyy tunnustaa etten huomannut kun olin menossa kohti Helsinkiä moottoritien oikeanpuoleisella kaistalla kohti Koskelantietä. Kopterin ja minun välissä oli 5 ajokaistaa, keskikaide ja molempiin suuntiin meneviä autoja 8O :twisted:
T. Timo K
T for Texas

Viesti Kirjoittaja T for Texas »

Jenkkiläisillä kuskeilla on mainio tapa sanoa saatuaan apua: "Man, You have a big heard!" Suomalaisille ei moinen nössöily sovi, täällä tuumataan että "Jos on lusikalla annettu, ei voi kauhalla vaatia!" , edes apua.

-En malta olla vinoilematta takavuosien tapauksesta joskus -80-luvun lopulla. Kangasalla Lahdentiellä oli pitkäkeulainen Hd paukahtanut ammattikoulun ramppiin ja pitkätukkainen kuski huito ohiajavia pysähtyyn. Olin menossa skootterilla töihin ja totta kai toppasin viereen kysyyn että tarttetko työkaluja? Sanoin että mulla on työkalut repussa, löytyy myös tuuma-sarjaa. Ei kelvannut apu, käski painua .. eteenpäin, ei oikein huumori riittänyt.

Olis ollu kotitalli puolen kilometrin päässä. Mikäpä siinä, aina ei voi voittaa. :twisted: :twisted: :twisted:

-T-
- Back to the roots of Vintage American mc-racing -
customesa
Viesti:

Re: OHIajoa

Viesti Kirjoittaja customesa »

Morjes,Affe Käsittääkseni juuri tuo tervehtiminen ladulla lähentää fillarityyppejä eli lapa pystyyn vaikka olis mikä kakspyörä toki tulee bilikallakin ohjustaessa vaisto mukaan .ELI LAPA PYSTYYYN NIIN HYVISSÄ KUIN HUONOILLA FIILAREILLA. T. /customesa.
affe kirjoitti:
Zacca kirjoitti:Prätkäkulttuuria?
Sepä se, onko sitä kulttuuria enää olemassa kun pyörien/pyöräiljöiden määrä on noussu tätä tahtia? Kuinka moni uusista pyöränomistajista kokee sen suurempaa yhteenkuuluvuutta muiden mopoilijoiden kanssa? No se siitä... eipä tuo omakaan pyöräilyhistoria vielä niin tolkun pitkä ole :roll:
Itse olen aina mopolla liikkuessa pysähtynyt tai koukannut takaisin kun on ollut pyörä tienlaidassa. Autollakin on tuota tullut tehtyä mutta kieltämättä ei ihan joka kerta :oops: Usein vaan on ollut kyseessä taukotupakki tms.
Omalla pyörällä olen pari kertaa tehnyt kenttäkorjausta ja on ollut sekä ohi ajajia että avun tarjoajia. Melko varma tapa saada apua on työntää pyörää pitkin tienvartta, pitää olla kovasydäminen jos sitä kestää katsella :wink:

Affe
Masa

Viesti Kirjoittaja Masa »

Tän tapauksen olen kertonut jo aiemmin, mutta kerrattakoon: noin kuukausi sitten mä ajoin Helsingin Itäväylää ja Herttoniemen teollisuusalueen kohdalla multa loppu gaso, pyörä tietty sippas siihen.

Just kun olin saanu Cafe-Raisun sivuseisontatuelle, pysähty mun perään Hayabusa-kuski ja kysyi, voisko hän jotenkin auttaa. No totta helvetissä.

Kaveri otti mut takasitsilleen ja ajettiin siitä Hertsigan Shellille, sieltä lainasin kanisterin. Kaveri venas mua sen aikaa, kun tankkasin pönikän ja sen täytettyäni me tultiin Hayabusalla takas mun Raisulle. Kun apu oli annettu, kaveri toivotteli hyviä ajokelejä, moikkas ja lähti antamaan happea urheilupyörälleen. Mä tankkasin omani ja painelin sitten Shellille palauttamaan kanisteria ja kiivaasti takas baanalle. Tosta tapauksesta tuli hyvä mieli varmasti meille molemmille. Ja se on niitä juttuja, jotka ei unohdu.

Meikäläistä punaniskaisempi härräkuski seisois varmaan vieläkin itäväylän varressa valikoimassa sopivaa avunantajaa :oops: No, tää vika oli sitten tsoukki... :wink: :D
hemuli
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hemuli »

Ja unohtakaa jo ne huivin heilutukset ja kypärän roikottamiset... Jos mopo on tien sivussa sellaisessa paikassa jota ei voi yleiseksi parkkipaikaksi mieltää ja kuski seisoo vieressä niin ei se montaa sekuntia vie jos kysäisette avuntarvetta.
Fxsts03
Viesti:

Samaisella Jyväskylän reissulla oli trumppa tien vieressä ja kuski istui nurmikolla. Kävin kysymässä avun tarvetta. Heppu oli tulossa Brittirallista ja Trumpan puolan piuha oli poikki. Apua ei tarvittu, koska hänen kaverinsa oli jo matkalla huoltoasemalle hakemaan uutta piuhaa... Toivoteltiin mukavat päivän jatkot ja meikäläisen matka jatkui...

t. Timo K
Minna&FatBoy
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Minna&FatBoy »

Tänään töistä tullessa oli Triumph tien vieressä. Vaikka musta ei varmasti mitään "teknistä" apua olisikaan :oops: pysähdyin silti. No, laturin piuha oli irronnut ja kuljettaja, nainen muuten, oli juuri saanut sen takaisin paikalleen. (ja minä kun en edes tiedä missä mun mopossa on laturi ja miltä se näyttää... :oops: :oops: :oops: ) Kuljettaja kiitti pysähdyksestä ja toivotteli hymyillen hyvät jussit. Jäi hyvä mieli, vaikka olikin "turha" stoppi. :)
Sporttiboy
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sporttiboy »

Tää on se ikuisuuskysymys ja aihe joka nousee aina välillä näköjään esille. Puskuri-ohjelmassa parin viikon päästä on juttua tosta moikkailemisesta ja mopoilijoiden yhteenkuulumisesta, oli sit alla millainen mopo vaan.
Paha saa aina palkkansa, muut joutuvat tulemaan toimeen päivärahoilla...
elmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja elmeri »

Vielä löytyy "teiden ritareita", tässä esimerkkinä oma kokemukseni. Tapahtui Tampereella juhannusaattona. Kaverin kanssa heitimme lenkin Kangasalan ja Valkeakosken mutkateillä, pääsimme takaisin Tampereen keskustaan, Tammelan torin kulmille, kun hävitti pyörä sähköt totaalisesti! Hätä ei vielä suuren suuri, kaverin auto tallilta ja kaapelit matkaan. Vaan eipä auttanut lisävirtakaan! Joko akku aivan totaalisen tyhjä, jotain vikaa kaapeleissa tai sitten pyörässä.

Hinausköysi seuraava vaihtoehto. Viritys valmiina ja lyhyt koevetokin jo tehtynä, kun kurvaa sininen paku taaksemme. Astuu tyyppi ulos ja kysyy, onko pitkäkin siirtomatka edessä? Viitisen kilometriä, vastaamme, Pyynikille pitäisi päästä. Sanoo siihen käyvänsä ensin pankkiautomaatilla, jonka jälkeen nostaisimme pyörän kyytiin. Suunnilleen suu auki jäimme kaverin kanssa tuijottamaan toisiamme, ihanko oikeasti saisimme kyydin pyörälleni. Tulee tyyppi takaisin ottomaatilta, avaa pakun peräovet ja hämmästys ei kun lisääntyy, vastassa on parimetrinen lankunpätkä sekä pari kuormaliinaa!

Perillä Pyynikillä tarjoamme korvausta vaivannäöstään, mutta tyyppi vain kuittaa joskus itsekin tien päällä saaneensa apua ja toivottelee hyvät juhannukset. Ei käynyt ilmi, oliko hd-miehiä vai millä pyörällä ajeli, aito motoristi joka tapauksessa! Kaiken jälkeen tuli aivan mielettömän hieno olo, vielä siis löytyy oikeitakin ihmisiä, jotka eivät vain käännä kaasukahvaa nähdessään jonkun avun tarpeessa. Mitään tietoja ei tyypistä jäänyt, ei tullut edes pakun rekkaria, merkistä puhumattakaan, painettua mieleen, mutta aivan takuulla kaljan tai kaksi tarjoan, jos joskus törmään tähän uudestaan :P !

t. Vieläkin tapahtunutta ihmetellen...

P.S. Pyörä on toiminut moitteettomasti akun latauksen jälkeen. Latauksen säätöpiuha vain ei ollut kunnolla paikallaan :oops: .
Don Quijote

Viesti Kirjoittaja Don Quijote »

Sattuipa omallekin kohdalle mukava tapaus Jussi-viikonloppuna.

Ajelin lauantaina kotiinpäin Tampereen suunnasta kun mopo alkoi nykiä ja lopulta sammahti n. 5 km tankkauksen jälkeen. Tietysti olin jättänyt kaikki työkalut leathermania myöten (moka :oops: ) reppuun, joka oli tulossa myöhemmin himaan siipan autossa. Kevyempi ajaa ilman reppua....
No, aikani pähkäiltyäni ja ilman työkaluja touhuttuani sain kuitenkin koneen käyntiin ja pääsin taas liikkeelle. Arvelin vian olleen joko roskia kaasarissa tms. koska mopo toimi hienosti seuraavat 100 km, kunnes Nurmijärvellä alkoi taas nykiä ja sammui lopulta.

Vedin sivuun ja samassa lähestyi tutunoloinen ääni tulosuunnasta, ja kyllä; HD-kuski pysäytti viereen ja kysyi onko ongelmia. Olihan niitä, kun ei ollut mitään kättäpidempää ja kotiinkin oli vielä matkaa. Kaveri kaivoi työkaluja kassistaan ja yhdessä tutkimme mahdollista ongelman aiheuttajaa, kipinät, bensan saanti jne. Vaikka varsinaista vikaa ei löydettykkään, mopo saatiin kumminkin käyntiin ja kättelin kaveria kiitokseksi. Toivotteli vielä turvallista loppumatkaa ja ajoi tiehensä.

Itse pääsin kotiin ja vikakin löytyi; huono liitos puolan johdoissa ja kosteutta liittimessä, siitä pätkiminen.

Tuli hyvä fiilis 8) Ja Iso Kiitos vielä auttajalle.
Jatkossa en taatusti lähde kiparia kauemmaksi ilman perustyökaluja; vaikka itse ei niitä tarttiskaan, joku kanssamotoristi saattaa tarvita
Annikki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Annikki »

Tulihan sitä juhannusaatona jytäjammukuskille hommattua kaasarinkurkut lainaksi, keskelle ei mitään.
Vastaa Viestiin